جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فضل ابن شاذان و امامت علی علیه السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890

    فضل ابن شاذان و امامت علی علیه السلام




    بسم الله الرحمن الرحیم
    از فضل ابن شاذان در اثبات امامت علی علیه السلام پرسیدند.گفت دلیل ما کتاب خدا ،سنت رسول و اجماع مسلمانان است :
    کتاب خدا ؛ اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم؛نساء59
    دراین آیه مارا به اطاعت خود و رسول (ص) و اولی الامر کرده ،باید اولی الامر راشناخت.
    اولی الامر :1-امیران و سرداران .
    2-عالمان و دانشمندان مسلمانند.
    3-حکام وبزرگان مردم در امر به معروف ونهی از منکرند.
    4-علی (ع)و یازده امام پس از اوست.
    به گروه نخست گفتیم :آیا علی (ع)از سردارن لشکر پیامبر (ص)نبود ؟گفتند ایشان هماره در شمار بزرگان سپاه پیامبر (ص)بود .
    به گروه دوم گفتیم :آیا علی (ع)از از عالمان و دانشمندان نبود ؟گفتند: آری بوده است.
    به گروه سوم گفتیم: آیا علی(ع)از بزرگان امر به معروف ونهی از منکر نبود ؟گفتند آری بوده است
    پس به قول هریک از این گروه ها علی (ع)مصداق اتم و اکمل این آیه است.
    اما سنت پیامبر(ص):واگذاری قضاوت وتولیت و سرپرستی اموال به علی (ع)در یمن.ر.ک.محب الدین طبری،ابو جعفر احمد ،الریاض النضره،ج3،ص144.
    انتخاب علی(ع)در فرستادن آیات برائت به سوی مشرکین و قرائت آن .
    جانشین قرار دادن علی (ع)در مدینه در غزوه تبوک.
    اساسا فردی غیر علی (ع)را پیامبر (ص)برای جانشینی انتخاب نفرمود.
    اجماع: اجماع به چند وجه محقق است:
    اجماع مسلمین بر امامت علی (ع) بر قرار است ولی در زمان آن اختلاف است.
    اجماع بر صلاحیت علی (ع) و اختلاف بر غیر علی (ع)
    اجماع امت بر اینکه پس از پیامر (ٌص) ،علی (ع) عادل بوده وبر ولایت سزاوار.لکن اختلاف در عصمت اوست .عده ای او را معصوم دانستند و عده ای دیگر فقط گفتند عادل و پرهیزکار بوده.بر خلاف ابوبکر که اجماع امت بر عدم عصمت او و اختلاف در عدالت او؛عده ای گفتند عادل بوده و جمعی گفتند عادل نبوده زیرا چیزی را که حق او نبوده غصب کرده است.
    پس کسی که در عدالتش اجماع و اختلاف در عصمتش است اولی و احق به امامت است بر کسی که اجماع بر نفی عصمت و اختلاف در عدالت او نمودند.
    در نتیجه از هر جهت اما مت علی علیه السلام محقق و امامت غیر او مشکوک است

    برگرفته از مناظره 31 ،کتاب مناظره با دانشمندان از آیة الله سید علی علم الهدی.

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ در ساعت ۲۲:۵۸
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  2. صلوات ها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود