صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکم عدم نزدیکی در شب های رمضان و تضاد آن با عالم بودن خداوند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    35
    حضور
    10 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    56

    اشاره حکم عدم نزدیکی در شب های رمضان و تضاد آن با عالم بودن خداوند




    نزدیکی در شب های رمضان حرام بود و بسیاری از مسلمین طاقت نمی آوردند و جماع میکردند و بعد آیه 187 سوره بقره نازل شد و آمیزش در شب های رمضان حلال شد.

    مشخص است که حکم اولیه ناشی از ناآگاهی است و اگر محمد میدانست که عدم نزدیکی اینچنین به مسلمین فشار میاورد این حکم را نمیداد پس حکم اولیه بی مورد است و باید گفت یا ناشی از عدم آگاهی محمد است یا خدا.

    حال کدامیک را قبول کنیم؟!
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۶:۵۶

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست





    حکم عدم نزدیکی در شب های رمضان و تضاد آن با عالم بودن خداوند








    کارشناس بحث: استاد عمار


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام
    دوست عزیز این تغییر حکم ربطی به آگاهی و نا آگاهی ندارد و این نقص در خدا و پیامبر طبق قواعد کلامی راه ندارد.
    مفسران دلائل متعددی را برای تغییر حکم ذکر کرده اند که به مواردی اشاره می شود:



    1. خدای متعال با بیان جواز مباشرت با زنان در شب های ماه مبارک رمضان، در حقیقت حکم اولیه (حرمت) آن را نسخ کرد، (1) البته نسخ در شریعت، نسخ ظاهری است نه واقعی؛ بدین معنا که حکم سابق، بر حسب ظاهر اقتضای تداوم داشته، ولی در واقع و حقیقت امر، حکم سابق از همان نخست محدود به زمان بوده که این محدودیت در آن موقع بیان نشده و با اعلام حکم جدید، پایان حکم قدیم اعلام گردیده است. (2) پس، از ابتدا حکم حرمت آمیزش در شب های ماه مبارک رمضان، دارای محدودیت زمانی بوده و با پایان آن، حکم جدید شروع شد. همان طور که ملاحظه می شود، نسخ نه تنها هیچ منافاتی با علم خدا ندارد که عین علم خدا است؛ زیرا خدای متعال از ازل علم به این داشت که تا چه موقع باید این حکم باشد و بعد از آن یک حکم دیگری بیاید.


    2. خدای متعال در آغاز اسلام چنین حکمی را تشریع کرد تا مردم را امتحان و براى پذیرش حکم اصلى آماده سازد؛ زیرا از نظر روانى بسیار مهم است که تکلیف شاقّى براى مردم وضع شود و مردم به زحمت آن را اجرا کنند، ولى بعد در آن تخفیفى داده شود. در این موقع است که اجراى آن تکلیف خیلى راحت‏تر و آسان تر خواهد بود؛ مثل این که به کسى بگویند باید 50 کیلو بار را بردارى و از جایى به جایى انتقال دهى و پس از آن که او خود را آماده این کار نمود، میزان آن بار به 30 کیلو یا 20 کیلو تخفیف داده شود، در این موقع حمل آن بار براى آن شخص خیلى آسان تر خواهد بود، از این که از اول همین میزان به او گفته مى‏شد. (3) بنابراین، این تغییر حکم از روی جهل نبوده، بلکه عین علم و حکمت خداوند است.


    در آخر؛ جالب است بدانید که در موارد دیگر و به خاطر مصالحی، از جمله عدم آمادگی مردم برای پذیرش کامل حکم، به صورت کاملاً معکوس عمل شده است. به عنوان نمونه، در ارتباط با شراب، خداوند از ابتدا آن را تحریم ننمود، بلکه در آغاز، اشاره ای به ضررهای آن نموده (4)، سپس مست بودن در زمان نماز را ممنوع دانسته (5) و در نهایت آن را به صورت کامل حرام کرد.(6)


    1. نسخ در اصطلاح علم اصول آن است که با تشریع حکم جدید، حکم سابق، کاملاً برداشته شود.
    2. معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص 226، مؤسسه فرهنگی تمهید، قم، چاپ هشتم، 1386 ش.
    3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 650؛ جعفری، یعقوب، کوثر، ج 1، ص 472.
    4. بقره، 219؛"یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما".
    5. نساء، 43؛"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون‏".
    6. مائده، 90؛"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوه‏".
    حکم عدم نزدیکی در شب های رمضان و تضاد آن با عالم بودن خداوند

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 16


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    این لینک را هم مطالعه کنید:
    حکم زناشویی در شب های ماه رمضان
    موفق باشید

    حکم عدم نزدیکی در شب های رمضان و تضاد آن با عالم بودن خداوند

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    همسر عزیزم وپسر گلم
    نوشته
    556
    حضور
    11 روز 19 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2338



    استارتر محترم تاپیک این نوع به کار بردن الفاظ اصلا صحیح نیست
    لطفا برای نام حضرت رسول احترام بیشتری به خرج دهید
    حضرت محمد صلوات الله علیه وآله
    نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش خواند
    متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را


  11. صلوات ها 13


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,116
    حضور
    136 روز 3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19208



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنت الحسین نمایش پست ها
    استارتر محترم تاپیک این نوع به کار بردن الفاظ اصلا صحیح نیست
    لطفا برای نام حضرت رسول احترام بیشتری به خرج دهید
    حضرت محمد صلوات الله علیه وآله
    سلام خواهر گرامی (سلام به همه)
    فکر میکنم ایشون مسلمان نیستند و اگر اینطور باشه دلیلی نداره که مثل ما حضرت رسول(ص) رو خطاب کنن
    البته بی احترامی هم من در کلام ایشون ندیدم



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    خدای متعال در آغاز اسلام چنین حکمی را تشریع کرد تا مردم را امتحان و براى پذیرش حکم اصلى آماده سازد؛ زیرا از نظر روانى بسیار مهم است که تکلیف شاقّى براى مردم وضع شود و مردم به زحمت آن را اجرا کنند، ولى بعد در آن تخفیفى داده شود. در این موقع است که اجراى آن تکلیف خیلى راحت‏تر و آسان تر خواهد بود؛ مثل این که به کسى بگویند باید 50 کیلو بار را بردارى و از جایى به جایى انتقال دهى و پس از آن که او خود را آماده این کار نمود، میزان آن بار به 30 کیلو یا 20 کیلو تخفیف داده شود، در این موقع حمل آن بار براى آن شخص خیلى آسان تر خواهد بود، از این که از اول همین میزان به او گفته مى‏شد. (3) بنابراین، این تغییر حکم از روی جهل نبوده، بلکه عین علم و حکمت خداوند است.


    در آخر؛ جالب است بدانید که در موارد دیگر و به خاطر مصالحی، از جمله عدم آمادگی مردم برای پذیرش کامل حکم، به صورت کاملاً معکوس عمل شده است. به عنوان نمونه، در ارتباط با شراب، خداوند از ابتدا آن را تحریم ننمود، بلکه در آغاز، اشاره ای به ضررهای آن نموده (4)، سپس مست بودن در زمان نماز را ممنوع دانسته (5) و در نهایت آن را به صورت کامل حرام کرد
    استاد "عمار" عزیز ، دلیل این تناقض چیه؟
    چرا باید اجرای یک حکم از کم شروع بشه و به حد مورد نظر برسه ، اما در حکمی دیگه ابتدا از راه سخت مطرح بشه و بعد کم کم آسان بشه؟


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    همسر عزیزم وپسر گلم
    نوشته
    556
    حضور
    11 روز 19 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2338



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام خواهر گرامی (سلام به همه)
    فکر میکنم ایشون مسلمان نیستند و اگر اینطور باشه دلیلی نداره که مثل ما حضرت رسول(ص) رو خطاب کنن
    البته بی احترامی هم من در کلام ایشون ندیدم
    سلام حتی اگر مسلمان نباشند هم باید به احترام صدها کاربر مسلمان ادب رو رعایت کنند
    ولااقل ایشون رو حضرت خطاب کنند

    نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش خواند
    متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    آسمون
    نوشته
    291
    حضور
    6 روز 23 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    1291



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام خواهر گرامی (سلام به همه)
    فکر میکنم ایشون مسلمان نیستند و اگر اینطور باشه دلیلی نداره که مثل ما حضرت رسول(ص) رو خطاب کنن
    البته بی احترامی هم من در کلام ایشون ندیدم



    استاد "عمار" عزیز ، دلیل این تناقض چیه؟
    چرا باید اجرای یک حکم از کم شروع بشه و به حد مورد نظر برسه ، اما در حکمی دیگه ابتدا از راه سخت مطرح بشه و بعد کم کم آسان بشه؟

    دوستان گرامی پاسخ بدید سوال رو مام بفهمیم

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    35
    حضور
    10 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنت الحسین نمایش پست ها
    استارتر محترم تاپیک این نوع به کار بردن الفاظ اصلا صحیح نیست
    لطفا برای نام حضرت رسول احترام بیشتری به خرج دهید
    حضرت محمد صلوات الله علیه وآله
    جناب بنت الحسین بنده مسلمان نیستم که پیرو آداب اسلامی باشم و نکته دیگر این است که در زبان تحقیق، تعریف و تمجید جایگاهی ندارد و مثلا در سایتی مثل ویکیپدیا که یک دانشنامه است اگر مسلمان هم باشید به شما اجازه نمیدهند که از واژگانی مثل حضرت، صلوات الله علیه، علیه اسلام و امثالهم استفاده کنید چون این واژگان تعریف و تمجید است و در زبان تحقیق تعریف و تمجید جایگاهی ندارد. در آلمان نازی شما نمیتوانستید پیشوا هیتلر را هیتلر خطاب کنید همینطور در شوروی زمان استالین هم نمیتوانستید رفیق استالین را استالین خطاب کنید و در هر دو مورد شما را دستگیر میکردند پس لطفا با من به زبان دیکتاتورها سخن نگویید. محمد برای شما هزار جور القاب دارد برای من فقط یک شخصیت تاریخی است.

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    291
    حضور
    7 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1424



    نقل قول نوشته اصلی توسط asdasd نمایش پست ها
    جناب بنت الحسین بنده مسلمان نیستم که پیرو آداب اسلامی باشم .
    به نام خدا
    سلام عرض می کنم خدمت کاربر عزیز.
    جسارتا میتونم علت مطرح کردن اون سوال رو بپرسم؟
    چون فرمودید مسلمان نیستید.. آیا میخواهید مسلمان شوید؟ که در اینجا فک می کنم مطرح کردن سوالات کلی ارجحیت داشته باشد مثلا چرا اسلام؟چرا پیامبر؟
    آیا نمی خواهید مسلمان شوید؟...که این سوال برای بنده پیش آمد که اگر نمی خواهید پس چرا اون سوال رو مطرح فرمودید؟
    تشکر
    الیس الله بکاف عبده ....
    آیا خدا برای بنده اش کافی نیست.....؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یا حق

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۷/۰۱, ۱۸:۴۰ : 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود