صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نیت یا نتیجه!؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582

    اشاره نیت یا نتیجه!؟




    سلام
    بارها شنیدیم که در اعمال ما، نیت برتر از عمله! حالا سوالی که برام پیش اومده اینه که نیت میتونه نتیجه رو توجیه کنه!؟
    بعضی اوقات با نیت خوب کاری انجام میشه که نتیجه ش به خیلیا ضرر میرسونه! گاهی هم برعکس، با نیت بد، کاری صورت میگیره که تا مدتهای زیاد باعث سود بقیه میشه!
    سوال اصلیم اینه که آیا نیت خوب و نتیجه زیانبار[ برای دیگران] بهتره، یا نیت بد و نتیجه سودآور[ برای دیگران]!!؟؟

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58333



    با نام و یاد دوست





    نیت یا نتیجه!؟








    کارشناس بحث: استاد سینا


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نیت در واقع همان قصد و اراده ی باطنی می باشد که انسان با مد نظر گرفتن آن به سمت انجام امری و یا ترک آن امر، تهییج و تشویق می شود.آنچه که در نیت وجود دارد هدفمندی فعل می باشد در واقع شخصی که عملی را به نیتی انجام می دهد برای فعلش، تعیین جهت می کند.
    در آموزه های اسلام ارزش عمل را دو چیز مشخص می کند یکی حسن فعلی و دیگری حسن فاعلی.پس می توان گفت عملی مورد رضایت خداست که هم اصل عمل عملی درست و نیکو باشد و هم نیت و انگیزه ی فاعل آن.

    بنابراین چنانچه عمل انسان این دو ویژگی ویا یکی از آنها را نداشته باشد مورد قبول واقع نمی شود. و عمل ارزشی محسوب نمی شود.
    نکته ی مهم دیگر این است که انسان باید برای انجام هر فعل تمام شرایط را مد نظر بگیرد به عنوان مثال گاهی انسان نیتش خیر است و مثلا قصد کمک رساندن به دیگران را دارد در اینجا نیت خوب است اما چنانچه این شخص مثلا بخواهد از طریق دزدی به دیگران کمک کند با وجود نیت خیر داشتن موجبات ضرر دیگران را فراهم آورده است لذا در این حالت این عمل از ویژگی حسن فاعلی برخوردار است اما در عین حال حسن فعلی ندارد چرا که اصل عمل(دزدی) مورد پذیرش نیست.
    گاهی نیز شخص عمل خیری را انجام می دهد و انفاق می کند در این حالت حسن فعلی مشهود است چرا که انفاق امری پسندیده است اما نیت شخص ریا ونشان دادن عمل به مردم است در این حالت عمل شخص هیچ ارزشی ندارد و مورد قبول خداوند واقع نمی شود چرا که اخلاص شرط پذیرش عمل است.

    بنابراین ما موظفیم عمل خود را از حیث دارا بودن این دو ویژگی(حسن فعلی و حسن فاعلی )محفوظ نماییم و نتیجه ی این عمل را به خداوند بسپاریم.انچه که به ان دستور داده شده ایم صرف نیت داشتن نیست بلکه حسن نیت و نیت الهی داشتن مد نظر اسلام است حال نتیجه ی نیت الهی قطعا نیک خواهد بود هر چند ممکن است در ظاهر موجبات متضرر شدن برخی را فراهم نماید اما مهم برای ما ،انجام وظیفه است.


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    در آموزه های اسلام ارزش عمل را دو چیز مشخص می کند یکی حسن فعلی و دیگری حسن فاعلی.پس می توان گفت عملی مورد رضایت خداست که هم اصل عمل عملی درست و نیکو باشد و هم نیت و انگیزه ی فاعل آن.
    سوالم از این جهته که پیامبر فرمودن: نیت مومن برتر از عمل اوست!

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    خدایا شکرت انقدر ازاد منو خلق کردی که حتی راجب خودت هم نظر میدم!
    نوشته
    443
    حضور
    30 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1190



    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    نکته ی مهم دیگر این است که انسان باید برای انجام هر فعل تمام شرایط را مد نظر بگیرد به عنوان مثال گاهی انسان نیتش خیر است و مثلا قصد کمک رساندن به دیگران را دارد در اینجا نیت خوب است اما چنانچه این شخص مثلا بخواهد از طریق دزدی به دیگران کمک کند با وجود نیت خیر داشتن موجبات ضرر دیگران را فراهم آورده است لذا در این حالت این عمل از ویژگی حسن فاعلی برخوردار است اما در عین حال حسن فعلی ندارد چرا که اصل عمل(دزدی) مورد پذیرش نیست.
    حتی اگه فقط از یک ظالم و یا یک دزد دیگه بدزده (که ظلم و دزدیش اشکاره) ؟ ( مثلا مثل رابین هود انگلیسی ها منظورمه)



    * دیده بر رهت دارم در دل شب تارم ---- در غم تو بیمارم تا دوباره برگردی *

    انسانیت به چیست؟ یکی از نشانهای انسانیت کمک مالی به دیگران است.
    موسسه خیریه همت. پرداخت با تلفن همراه : #5588*720*
    سایت موسسه : http://www.hemmat110.com/
    موسسه خیریه محک ( کودکان سرطانی)
    سایت موسسه : http://mahak-charity.org/main/

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    425
    حضور
    8 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    890



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    بارها شنیدیم که در اعمال ما، نیت برتر از عمله! حالا سوالی که برام پیش اومده اینه که نیت میتونه نتیجه رو توجیه کنه!؟
    بعضی اوقات با نیت خوب کاری انجام میشه که نتیجه ش به خیلیا ضرر میرسونه! گاهی هم برعکس، با نیت بد، کاری صورت میگیره که تا مدتهای زیاد باعث سود بقیه میشه!
    سوال اصلیم اینه که آیا نیت خوب و نتیجه زیانبار[ برای دیگران] بهتره، یا نیت بد و نتیجه سودآور[ برای دیگران]!!؟؟
    اول باید این رو درنظر گرفت که نیت خوب نتیجه خوب را نیز فرض کرده است، ولی اینکه چند درصد محقق شود دست خداست!
    نیت بد هم که کلا باطل است و اگر نتیجه خوبی هم حاصل شود دست خدا بوده و چیزی به صاحب نیت نمیرساند و او گناه خودش رو دارد (مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین)

    من دیدم شما مثال رابین هود رو برای مورد دوم زده اید. اولا باید درنظر گرفت نیت رابین هودی مخلوطی از نیت خوب و بد است. او میخواهد با دزدی(نیت بد) به مردم کمک کند(نیت خوب). ثانیا باید توجه کنید که نباید فقط نتیجه مقطعی و سطحی رو درنظر گرفت! جامعه رابین هودی مردمی ظلم پذیر و نتیجتا حکومت هایی فاسد و زورگو پدید می آورد. ارزش های انسانی را در جامعه به مرور نابود و مردم را تبل و چشم به دست عده ای دزد و راهزن میکند. ناخواسته دزدی و راهزنی را تشویق و نا امنی به بار می آورد. و خیلی آسیب های دیگه که میشه پیدا کرد.
    اینکار دفع بد به بدتر میشود و در درازمدت آثار بدتر آن نمایان میشود!
    اگر در جایی شخصی به نیت بد کاری کرده و نتیجه خوبی داده تنها دخالت خدا در امور بوده که این نتیجه رو رقم زده و اونم بسته به شرایط خاص اون مصداق داره و اصلا نمیشه تعمیم داد چون مثال های نقضش بسیار بسیار بسیار بیشتر و فرضیه شما در حد استثنا هستش.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط rezaee نمایش پست ها
    اول باید این رو درنظر گرفت که نیت خوب نتیجه خوب را نیز فرض کرده است، ولی اینکه چند درصد محقق شود دست خداست!
    نیت بد هم که کلا باطل است و اگر نتیجه خوبی هم حاصل شود دست خدا بوده و چیزی به صاحب نیت نمیرساند و او گناه خودش رو دارد (مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین)

    من دیدم شما مثال رابین هود رو برای مورد دوم زده اید. اولا باید درنظر گرفت نیت رابین هودی مخلوطی از نیت خوب و بد است. او میخواهد با دزدی(نیت بد) به مردم کمک کند(نیت خوب). ثانیا باید توجه کنید که نباید فقط نتیجه مقطعی و سطحی رو درنظر گرفت! جامعه رابین هودی مردمی ظلم پذیر و نتیجتا حکومت هایی فاسد و زورگو پدید می آورد. ارزش های انسانی را در جامعه به مرور نابود و مردم را تبل و چشم به دست عده ای دزد و راهزن میکند. ناخواسته دزدی و راهزنی را تشویق و نا امنی به بار می آورد. و خیلی آسیب های دیگه که میشه پیدا کرد.
    اینکار دفع بد به بدتر میشود و در درازمدت آثار بدتر آن نمایان میشود!
    اگر در جایی شخصی به نیت بد کاری کرده و نتیجه خوبی داده تنها دخالت خدا در امور بوده که این نتیجه رو رقم زده و اونم بسته به شرایط خاص اون مصداق داره و اصلا نمیشه تعمیم داد چون مثال های نقضش بسیار بسیار بسیار بیشتر و فرضیه شما در حد استثنا هستش.
    مثال رابین هود که از یکی دیگه از دوستان بود!
    چیزی که مد نظر منه بیشتر به این داستان میخوره:
       
    شهری بود که همه اهالی آن دزد بودند. شبها پس از صرف شام، هر کس دسته کلید بزرگ و فانوس را برمی‌داشت و از خانه بیرون می‌زد برای دستبرد زدن به خانه یک همسایه. حوالی سحر با دست پر به خانه برمی‌گشت به خانه خودش، که آنرا هم دزد زده بود. به این ترتیب، همه در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کردند. چون هر کس از دیگری می‌دزدید و او هم متقابلاً از دیگری، تا آنجا که آخرین نفر از اولی می‌دزدید. داد و ستدهای تجاری و به طور کلی خرید و فروش هم در این شهر به همین منوال صورت می‌گرفت، هم از جانب خریدارها و هم از جانب فروشنده‌ها. دولت هم به سهم خود سعی می‌کرد حق و حساب بیشتری از اهالی بگیرد و آنها را تیغ بزند و اهالی هم به سهم خود نهایت سعی و کوشش خودشان را می‌کردند که سر دولت را شیره بمالند و نم پس ندهند و چیزی از آن بالا بکشند. به این ترتیب در این شهر زندگی به آرامی سپری می‌شد. نه کسی خیلی ثروتمند بود و نه کسی خیلی فقیر و درمانده.
    روزی مرد درستکاری گذرش به شهر افتاد و آنجا را برای اقامت انتخاب کرد. شبها به جای اینکه با دسته کلید و فانوس دور کوچه ها راه بیفتد برای دزدی، شامش را که می‌خورد، سیگاری دود می‌کرد و شروع می‌کرد به خواندن رمان. دزدها می‌آمدند و چراغ خانه را که روشن می‌دیدند راهشان را کج می‌کردند و می‌رفتند. اوضاع از این قرار بود تا اینکه اهالی، احساس وظیفه کردند که به این تازه وارد توضیح بدهند که گرچه خودش اهل این کارها نیست، ولی حق ندارد مزاحم کار دیگران بشود. هر شب که در خانه می‌ماند، معنیش این بود که خانواده‌ای سر بی‌شام زمین می‌گذارد و روز بعد هم چیزی برای خوردن ندارد.
    بدین ترتیب، مرد درستکار در برابر چنین استدلالی چه حرفی برای گفتن می‌توانست داشته باشد؟ بنابراین پس از غروب آفتاب، او هم از خانه بیرون می‌زد و همانطور که از او خواسته بودند، حوالی صبح برمی‌گشت ولی دست به دزدی نمی‌زد. آخر او فردی بود درستکار و اهل اینکارها نبود. می‌رفت روی پل شهر می‌ایستاد و مدتها به جریان آب رودخانه نگاه می‌کرد و بعد به خانه برمی‌گشت و می‌دید که خانه اش مورد دستبرد قرار گرفته است.
    در کمتر از یک هفته، مرد درستکار دار و ندار خود را از دست داد. چیزی برای خوردن نداشت و خانه‌اش هم که لخت شده بود. ولی مشکل این نبود. چرا که این وضعیت البته تقصیر خود او بود. نه! مشکل چیز دیگری بود. قضیه از این قرار بود که این آدم با این رفتارش، حال همه را گرفته بود! او اجازه داده بود دار و ندارش را بدزدند بی آنکه خودش دست به مال کسی دراز کند. به این ترتیب، هر شب یک نفر بود که پس از سرقت شبانه از خانه دیگری، وقتی صبح به خانه خودش وارد می‌شد، می‌دید خانه و اموالش دست نخورده است. خانه ای که مرد درستکار باید به آن دستبرد می‌زد.
    به هر حال بعد از مدتی به تدریج، آنهایی که شبهای بیشتری خانه شان را دزد نمی‌زد رفته رفته اوضاعشان از بقیه بهتر شد و مال و منالی به هم می‌زدند و برعکس، کسانی که دفعات بیشتری به خانه مرد درستکار (که حالا دیگر البته از هر چیز به درد نخوری خالی شده بود) دستبرد می‌زدند، دست خالی به خانه برمی‌گشتند و وضعشان روز به روز بدتر می‌شد و خود را فقیرتر می‌یافتند.
    به این ترتیب، آن عده‌ای که موقعیت مالی‌شان بهتر شده بود، مانند مرد درستکار، این عادت را پیشه کردند که شبها پس از صرف شام، بروند روی پل چوبی و جریان آب رودخانه را تماشا کنند. این ماجرا، وضعیت آشفته شهر را آشفته‌تر می‌کرد چون معنیش این بود که باز افراد بیشتری از اهالی ثروتمندتر و بقیه فقیرتر می‌شدند. به تدریج، آنهایی که وضعشان خوب شده بود و به گردش و تفریح روی پل روی آوردند، متوجه شدند که اگر به این وضع ادامه بدهند، به زودی ثروتشان ته می‌کشد و به این فکر افتادند که به عده ای از این فقیرها پول بدهند که شبها به جای آنان هم بروند دزدی. قراردادها بسته شد، دستمزدها تعیین و پورسانتهای هر طرف را هم مشخص کردند. آنها البته هنوز دزد بودند و در همین قرار و مدارها هم سعی می‌کردند سر هم کلاه بگذارند و هر کدام از طرفین به نحوی از دیگری چیزی بالا می‌کشید.
    اما همانطور که رسم اینگونه قراردادهاست، آنها که پولدارتر بودند، ثروتمندتر و تهیدست‌ها عموماً فقیرتر می‌شدند. عده‌ای هم آنقدر ثروتمند شدند که دیگر برای ثروتمند ماندن، نه نیاز به دزدی مستقیم داشتند و نه اینکه کسی برایشان دزدی کند. ولی مشکل اینجا بود که اگر دست از دزدی می‌کشیدند، فقیر می‌شدند چون فقیرها در هر حال از آنها می‌دزدیدند. فکری به خاطرشان رسید. فقیرترین آدم‌ها را استخدام کردند تا اموالشان را در مقابل دیگر فقیرها حفاظت کنند، اداره پلیس برپا شد و زندان‌ها ساخته شد. به این ترتیب، چند سالی از آمدن مرد درستکار به شهر نگذشته بود که مردم دیگر از دزدیدن و دزدیده شدن حرفی به میان نمی‌آوردند. صحبتها حالا دیگر فقط از دارا و ندار بود. اما در واقع هنوز همه دزد بودند. تنها فرد درستکار، همان مرد اولی بود که ما نفهمیدیم برای چه به آن شهر آمد و کمی بعد هم از گرسنگی مرد.


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    425
    حضور
    8 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    890



    دوست عزیز داستان شما صرف نظر از هرجنبه ای، منطقا اشتباهه! مثل این عکسهایی که برای خطای دید رسم میکنند! حتی داستان از این ظرابفت هم برخوردار نیست و غلط های مشخصی دارد که فکر نمیکنم بحث کردن در موردش فایده ای هم داشته باشه!

    اما از آنجایی که پاراگراف اول و آخر شبهات هایی به جامعه امروز ما داره، و احتمالا منظور شما اینه که پلیس هم عامل شاه دزدهاست که قراره ازشون حمایت کنه، و یک عمل با نیت بد ولی با نتیجه خوب هستش، بازم داره سفسطه میشه! توی هر علمی برای حل مسئله آن رو میشکنند به قطعات کوچک و ساده و از حل اجزاء به جواب کل میرسند.

    اگر شما میگید نیت تاسیس اداره پلیس بد بوده این اشتباهه! چون بر خلاف داستان شما نیت تاسیس پلیس حفاظت از ثروتمندان نبوده و بلکه حفاظت از همه آحاد جامعه بوده! پس این نیت خیر است و بد نیست.... برای همینه که میگم داستان شما مشکلات مختلفی داره و داره مغلطه میکنه(اگر این واژه رو درست به کار برده باشم!)

    اگر همه مسائل رو با هم قاطی نکنید و موضوعات رو بیخودی پیچیده نکنید جواب ها کاملا مشخص میشه .... مصداق امروزی حرف شمارو میشه مثلا سازمان ملل فرض کرد و در موردش بحث کرد ولی بازم بحث کاملا روشنه و اصلا پیچیدگی خاصی نداره. شاید یکسری ابرقدرت سازمان ملل تاسیس کردن که مدیریتشون بر جهان رو تثبیت و تسهیل کنن(نیت بد) و خب میبینیم با همین نیت بد باعث شدن این سازمان عملا کارایی مثبتی در دفاع از مظلومان نداره و ظلم ظالمان رو قانونی جلوه میده (نتیجه بد).

    شاید یک مثالی هم بشه آورد که سازمان ملل فرضا داره برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست تلاش میکنه(نتیجه خوب) ولی خب همینم پشتش یک آدم دلسوز بوده که از آینده زمین ترسیده و به بقیه هم اطلاع داده و به زور حداقل قانون در این زمینه میگذاره(نیت خوب)...هرچند میبینید اکثرا توسط همون ابر قدرتها این قوانین نقض میشه و یا اصلا عمل نمیشه! و ............

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    425
    حضور
    8 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    890



    بذارید یک مثال بزنم شاید به بحث مربوط تر باشه و قضیه رو روشن کنه

    یک فردی تصمیم میگیره مسجد بسازه(نیت یک عمل خوب) ولی نیت اون فرد اینه که مسجد بسازه که توی محله معروف بشه(نیت فردی بد). یعنی فرد عامل نیتش بد هست(ریاکاری) ولی عمل مورد نظر کار خوبی هست(ساخت مسجد). حالا نتیجه ممکنه بد بشه یا خوب(این دیگه دست خداست و بستگی به خیلی عوامل دیگه داره).
    ولی چیزی که مشخصه سازنده مسجد ثوابی نمیبره یا اگر ببره در مقابل ثواب اصلی که از دست میده(با ریاکاری) اصلا قابل قیاس نیستش!

    ولی مهم اینه که عمل بد انجام نشده. و توی اسلام نیت خیر حتی اگر عملی نشه ثواب داره ولی نیت بد گناه نداره(تا زمانی که عملی واقع نشده)

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    خدایا شکرت انقدر ازاد منو خلق کردی که حتی راجب خودت هم نظر میدم!
    نوشته
    443
    حضور
    30 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1190



    سلام
    مسعود جان داستان شما, کارکتر ادم مثبته اصلا نیت نداره که!



    * دیده بر رهت دارم در دل شب تارم ---- در غم تو بیمارم تا دوباره برگردی *

    انسانیت به چیست؟ یکی از نشانهای انسانیت کمک مالی به دیگران است.
    موسسه خیریه همت. پرداخت با تلفن همراه : #5588*720*
    سایت موسسه : http://www.hemmat110.com/
    موسسه خیریه محک ( کودکان سرطانی)
    سایت موسسه : http://mahak-charity.org/main/

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود