جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت کمال در مراتب موجودات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    تفاوت کمال در مراتب موجودات






    کامل در هر موجودی ، با موجود دیگر متفاوت است . مثلا " انسان کامل‏ " غیر از " فرشته کامل " است . اگر فرشته‏ای در فرشته بودن خودش به‏ حد اعلی و به آخرین حد کمال ممکن برسد ، غیر از این است که انسان در عالم انسان بودن خودش ، به حد اعلای از کمال برسد . همان کسانی که ما را از وجود فرشتگان آگاه کرده‏اند ، گفته‏اند که‏ فرشتگان موجوداتی هستند که از عقل محض آفریده شده‏اند ، از اندیشه و فکر محض آفریده شده‏اند ، یعنی در آنها هیچ جنبه‏ خاکی ، مادی ، شهوانی ، غضبی و مانند اینها وجود ندارد ، همچنانکه‏ حیوانات ، صرفا خاکی هستند و از آنچه قرآن کریم ، آن را روح خدایی معرفی‏ می‏کند ، بی‏بهره‏اند و این انسان است که موجودی است مرکب از آنچه در فرشتگان وجود دارد و از آنچه در خاکیان موجود است ، هم ملکوتی است و هم‏ ملکی ، هم علوی است و هم سفلی . این تعبیر در متن حدیثی است که در اصول‏ کافی آمده است و اهل تسنن هم این حدیث را ظاهرا با عبارت نزدیک به آن‏
    نقل کرده‏اند . مولوی در مثنوی این حدیث را به صورت شعر آورده است :

    ::در حدیث آمد که خلاق مجید
    خلق عالم را سه گونه آفرید ( 1 )::
    بعد می‏گوید یک گروه از نور مطلق آفریده شده‏اند و یک گروه دیگر که‏ مقصود حیوانات است از خشم و شهوت آفریده شده اند و خدا انسان را مرکب‏ آفرید . پس انسان کامل همچنانکه با یک حیوان کامل متفاوت است ( مثلا با یک اسب در حد اعلی و ایده‏آل و به حد کمال رسیده متفاوت است ) ، با یک فرشته کامل نیز متفاوت است . تفاوت انسان ( با فرشته یا حیوان ) به دلیل همان ترکیب ذاتش است که‏ در قرآن آمده است : " « انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتلیه »" ما انسان را از نطفه‏ای آفریدیم که در آن مخلوطهای زیادی وجود دارد . مقصود این است که استعدادهای زیادی به تعبیر امروز در ژنهای او هست . ( بعد می‏فرماید ): انسان به مرحله‏ای رسیده است که ما او را مورد آزمایش‏ قرار می‏دهیم این خیلی حرف [ مهمی ] است یعنی به حدی از کمال رسیده که‏ او را آزاد و مختار آفریدیم و لایق و شایسته تکلیف و آزمایش و امتحان و نمره دادن ، قرار دادیم . " « انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج »" ( انسان را از ) نطفه‏ای که مجموعی از مشجها یعنی استعدادهای گوناگون و ترکیبات گوناگون است ، خلق کردیم و به همین دلیل او را در معرض امتحان‏ و آزمایش و پاداش و کیفر و نمره دادن قرار دادیم ، ولی موجودهای دیگر چنین شایستگی را ندارند . " « فجعلناه سمیعا بصیرا انا هدیناه السبیل‏ اما شاکرا و اما کفورا » " . از این بهتر و زیباتر ، آزادی و اختیار انسان و ریشه و مبنای آن را نمی‏شود بیان کرد : او را مورد آزمایش‏ قرار دادیم ، راه را به او نمایاندیم ، آن وقت این خود اوست که باید راه خویشتن را انتخاب کند . بنابراین ، از این بیان قرآن معلوم می‏شود که " کامل انسان " به دلیل‏ همین " امشاج بودن " ، با " کامل فرشته " فرق می‏کند .

    پاورقی :
    . 1 ( ادامه شعر چنین است) :

    ::یک گروه را جمله عقل و علم وجود
    آن فرشته است و نداند جز سجود ::
    ::نیست اندر عنصرش حرص و هوی
    نور مطلق زنده از عشق خدا ::
    ::یک گروه دیگر از دانش تهی
    همچو حیوان از علف در فربهی ::
    ::او نبیند جز که اصطبل و علف
    از شقاوت غافل است و از شرف ::
    ::و آن سوم هست آدمیزاد و بشر
    از فرشته نیمی و نیمی زخر ::
    ::تا کدامین غالب آید در نبرد
    زین دوگانه تا کدامین برد نرد::


    کتاب انسان کامل صفحه 31 و 32 و 33

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب مقایسه کمالات ظاهری موجودات محسوس




    با تشکر از گمنام عزیز با الهام از درس اول معرفت نفس استاد علامه حسن زاده آملی تکمله ای برای این بحث می آوریم که مرتبط با این موضوع است :

    استاد مقایسه کمالات موجودات محسوس را به عنوان اولین درس معرفتی آورده تا معلوم شود فرق انسان با سایر موجودات و برتری او نسبت بدیشان در چه هست :

    اولین صنف از موجودات ، جمادات یا بی جانان هستند مانند سنگ و کلوخ و فلزات و از این قبیل ، تنها کمالی که از این موجودات به ذهن متبادر است کمال وجود است نیست بودند و خداوند آنها را هست نموده است .

    دومین صنف از موجودات نباتات یا روئیدنی ها هستند که علاوه بر کمال وجود خداوند کمال دیگری در آنها قرار داده و آن رشد و نمو است . این گروه نسبت به جمادات دارای کمال بیشتری هستند .

    سومین صنف از موجودات حیوانات هستند از همه اصناف زمینی و دریایی ، این گروه نسبت به دو گروه قبل یعنی جماد و نبات دارای کمال و امتیاز بیشتری هستند ، علاوه بر کمال وجود و رشد و نمو ، دارای غرایز و حرکات ارادی هستند و زاد و ولد هم می کنند .

    چهارمین صنف از موجودات محسوس انسانها هستند که دارای کمالاتی بیشتر و برتر از سه گروه قبلی هستند . انسان علاوه بر داشتن تمامی کمالات آنها ، کمال اضافه تری دارد که او را اشرف بر آنها نموده است و آن قوه ی تفکر و اندیشه و تعقل است .
    و از این روست که فلاسفه انسان را جهان اکبر می نامند چرا که خداوند تمام کمالات هستی را در وجود او خلاصه نموده است و بی جهت نیست که هنوز با این همه پیشرفت تکنولوژی دانشمندان کتاب می نویسند که انسان موجود نا شناخته آنهم در بعد جسمی او که خلاق داور هنرنمایی کرده است .
    تمام موجودات به کمال واقعی خود رسیده اند الا انسان معمولی که فاعل مختار است . خدای متعال انسان های کامل و معصوم را هدف و الگو برای او قرار داده تا با این اختیار و این قوه ی تفکر و تعقل خود را به کمالات معنوی و روحی اینان نزدیک نماید و سعادت ابدی خود را تأمین نماید . و اگر خود را در مسیر کمال و رشد قرار ندهد به درجه حیوانی سقوط می کند و می شود کالانعام بل هم اضل بلکه پست تر از چهارپایان .

    این بحث ادامه دارد ..
    و من الله التوفیق


  5. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود