صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکایت افعی و ابر در کتاب توحید مفضل !

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389

    اشاره حکایت افعی و ابر در کتاب توحید مفضل !




    با سلام و آرزوی سعادت برای شما

    چه کسی می تواند حکایت افعی و ابر را که در کتاب توحید مفضل آمده است برای ما توضیح دهد؟!

    متن عربی :قال المفضل : فقلت : خبرني يامولاي عن التنين والسحاب ، فقال : إن السحاب كالموكل به يختطفه حيثما ثقفه ، كما يختطف حجر المقناطيس بالحديد ، فهو لايطلع رأسه في الارض خوفا من السحاب ولايخرج إلا في القيظ مرة إذا صحت السماء فلم يكن فيه نكتة من غيمة ، قلت : فلم وكل السحاب بالتنين يرصده ويختطفه إذا وجده؟ قال : ليدفع عن الناس مضرته.

    ترجمه فارسی: مفضل گوید عرض کردم آقا از ماجرای افعی و ابر بگویید. امام (ع) فرمود ابر از جانب خدای عز و جل گویی که وکیل است تا هر جا که افعی را بیابد برباید به گونه ای که آهن ربا آهن را می رباید . از این رو آنگاه که فصل باران و ابر است . این حیوان از ترس ابر سر از خاک بیرون نمی آورد . تنها هنگامی سر بیرون می آورد که هوا بسیار گرم باشد و ابری در آسمان نباشد.
    عرض کردم : چرا باید ابر در کمین افعی باشد و اگر آن را دید بربایدش ؟
    فرمود : تا مردم را از شر آن خلاصی دهد.
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ در ساعت ۰۷:۲۴

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    حکایت افعی و ابر در کتاب توحید مفضل !








    کارشناس بحث: استاد محسن


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    با سلام و آرزوی سعادت برای شما

    چه کسی می تواند حکایت افعی و ابر را که در کتاب توحید مفضل آمده است برای ما توضیح دهد؟!

    متن عربی :قال المفضل : فقلت : خبرني يامولاي عن التنين والسحاب ، فقال : إن السحاب كالموكل به يختطفه حيثما ثقفه ، كما يختطف حجر المقناطيس بالحديد ، فهو لايطلع رأسه في الارض خوفا من السحاب ولايخرج إلا في القيظ مرة إذا صحت السماء فلم يكن فيه نكتة من غيمة ، قلت : فلم وكل السحاب بالتنين يرصده ويختطفه إذا وجده؟ قال : ليدفع عن الناس مضرته.

    ترجمه فارسی: مفضل گوید عرض کردم آقا از ماجرای افعی و ابر بگویید. امام (ع) فرمود ابر از جانب خدای عز و جل گویی که وکیل است تا هر جا که افعی را بیابد برباید به گونه ای که آهن ربا آهن را می رباید . از این رو آنگاه که فصل باران و ابر است . این حیوان از ترس ابر سر از خاک بیرون نمی آورد . تنها هنگامی سر بیرون می آورد که هوا بسیار گرم باشد و ابری در آسمان نباشد.
    عرض کردم : چرا باید ابر در کمین افعی باشد و اگر آن را دید بربایدش ؟
    فرمود : تا مردم را از شر آن خلاصی دهد.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و طلب توفیق الهی برای شما پرسشگر محترم
    باید گفت بر فرض صحت این روایت، اما نمی توان به طور دقیق حدس زد که مقصود از بیان این مطلب چیست که یا به دلیل نقص در تبیین درست موضوع از طرف راوی است،یا که جملاتی از روایت افتاده و آن به طور کامل بیان نشده است.مثلا تمام مطلب امام بیان نشده و فقط یک قسمت آن به دست ما رسیده که موجب شبهه شده است.
    در عین حال توضیحات کوتاهی در این باره ارائه شده است که نا رسا یا نا کافی است و می تواند بیشتر موجب شک شود.
    علاوه، این احتمال وجود دارد زمان،مکان و منطقه جغرافیایی یا نوع پرسش به گونه ای بوده که منجر به صدور این روایت با این خصوصیت شده و پاسخ امام فقط مربوط به حدود جغرافیایی محل سکونت حضرت در حوزه حجاز بوده است. بنا بر این،در سایر مکان ها ممکن است وضع به گونه ای دیگر بوده و چنین سوال و جوابی اصلا محل نداشته باشد. والله العالم.

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۵:۰۳

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    6
    حضور
    2 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29




    پرسش

    در کتاب توحید مفضل؛ از امام صادق(ع) نقل شده است: «ابر، تِنِّین را می‌رباید؛ چنان‌که آهن‌ربا، آهن را می‌رباید». منظور آن‌حضرت چیست؟ در صورت امکان شرحی برای توحید مفضل بیان کنید.


    پاسخ اجمالی


    در این روایت از امام صادق(ع) درباره تنین و ابر پرسیده شد که امام(ع) فرمود: «ابر [از جانب خداى تعالی] گویى که وکیل است تا هر جا که او را بیابد برباید به‌گونه‌اى که آهن‌ربا، آهن را می‌رباید. از این‌رو؛ آنگاه که فصل باران و ابر است این حیوان از هراس ابر، سر از خاک بیرون نمی‌آورد، تنها هنگامى سر بیرون می‌آورد که هوا بسیار گرم باشد و ابرى در آسمان نباشد».
    در لغت برای «تنین» معانی گوناگونی از جمله؛ یک نوع مار بزرگ، ستاره‌ای خاص، مجموعه‌ای از ستارگان به شکل مار و ناحیه‌ای در آسمان وارد شده است. با توجه به سیاق مباحث قبل و بعد این بخش از توحید مفضل که درباره چگونگی آفرینش حیوانات و ویژگی‌های آنها است، به نظر می‌رسد مراد از «تنین» نوعی مار بزرگ باشد که برخی آن‌را به مار افعی ترجمه کرده‌اند.


    پاسخ تفصیلی

    اصل روایت مورد نظر چنین است: «قَالَ الْمُفَضَّلُ: فَقُلْتُ أَخْبِرْنِی یَا مَوْلَایَ عَنِ التِّنِّینِ وَ السَّحَابِ فَقَالَ إِنَّ السَّحَابَ کَالْمُوَکَّلِ بِهِ یَخْتَطِفُهُ حَیْثُمَا ثَقِفَهُ کَمَا یَخْتَطِفُ حَجَرُ الْمِغْنَاطِیسِ الْحَدِیدَ فَهُوَ لَا یَطْلُعُ رَأْسَهُ فِی الْأَرْضِ خَوْفاً مِنَ السَّحَابِ وَ لَا یَخْرُجُ إِلَّا فِی الْقَیْظِ مَرَّةً إِذَا صَحَتِ السَّمَاءُ فَلَمْ یَکُنْ فِیهَا نُکْتَةٌ مِنْ غَیْمَةٍ قُلْتُ فَلِمَ وَکَّلَ السَّحَابَ بِالتِّنِّینِ یَرْصُدُهُ وَ یَخْتَطِفُهُ إِذَا وَجَدَهُ قَالَ لِیَدْفَعَ عَنِ النَّاسِ مَضَرَّتَهُ»؛[1] مفضّل می‌گوید: از امام صادق(ع) درباره افعى و ابر پرسیدم. امام(ع) فرمود: «ابر [از جانب خداى تعالی] گویى که وکیل است تا هر جا که افعى را بیابد برباید به‌گونه‌اى که آهن‌ربا، آهن را می‌رباید. از این‌رو؛ آن‌گاه که فصل باران و ابر است این حیوان از هراس ابر، سر از خاک بیرون نمی‌آورد، تنها هنگامى سر بیرون می‌آورد که هوا بسیار گرم باشد و ابرى در آسمان نباشد». گفتم: چرا باید ابر در کمین افعى باشد و اگر آن‌را دید بربایدش؟ آن‌حضرت فرمود: «تا مردم را از شرّ آن خلاصى دهد».
    برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید دانست؛ مقصود از «تنین» در این روایت چیست؟ در لغت برای «تنین» معانی گوناگونی از جمله؛ یک نوع مار بزرگ،[2] ستاره‌ای خاص،[3] مجموعه‌ای از ستارگان به شکل مار[4] و ناحیه‌ای در آسمان[5] وارد شده است. با توجه به سیاق مباحث قبل و بعد این بخش از توحید مفضل که درباره چگونگی آفرینش حیوانات و ویژگی‌های آنها است، به نظر می‌رسد مراد از «تنین» نوعی مار بزرگ باشد که برخی آن‌را به مار افعی ترجمه کرده‌اند.[6] گویا مراد این است که؛ این مار خاص فقط در فصل گرما، زمانی که در آسمان هیچ ابری وجود نداشته باشد، سر از خاک بر می‌آورد و این بدان سبب است که مردم از شرّ آن در امان باشند.
    درباره رابطه بین ابر و این نوع مار خاص را از دو منظر می‌توان بررسی کرد: یکی علمی با تکیه بر دانش زیست‌شناسی و دیگری معنایی است که با بررسی عبارت در روایت می‌توان برداشت کرد.
    آنچه از ظاهر تعبیر «کالموکّل به» برمی‌آید، این است که خدای تعالی ابر را مانند نگهبانی بر تنین گماشته است و تنین نیز به ادراک غریزی خود از این نکته آگاهی دارد و به گمان این‌که ابر برایش خطرناک است، برای در امان ماندن جز یک‌بار در سال، سر از خاک بر نمی‌آورد.
    ممکن است کسی ادعا کند خداوند علاوه بر ایجاد این ادراک غریزی در تنین، واقعاً در ابر هم نیروی ربایشی قرار داده است تا اگر تنین بیش از یک‌بار از خاک بیرون آمد، آن‌را به مثل آهن‌ربا برباید، یا ابر با سرعتی مانند سرعت ربایش آهن‌ربا به سمت تنین برود و آن‌را گرفته، به آسمان ببرد.[7] االبته ممکن است مقصود امام صادق(ع) تنها در حد تشبیه به آهن و آهن‌ربا و ساده‌سازی و رساندن بهتر مطلب به مخاطب بوده باشد.
    هرچند بحث از منظر علمی و با رویکرد زیست‌شناسانه از عهده این نوشته بیرون است، اما در صورتی که از نظر علمی بین تنین و ابر رابطه‌ای واقعی مانند رابطه آهن و آهن‌ربا باشد یا به لحاظ زیست‌شناسی رابطه شکار و شکارچی باشد، هیچ محذور عقلی‌ای پیش نخواهد آمد.
    ترجمه و شرح توحید مفضّل
    اولین ترجمه این کتاب، توسط علامه مجلسی انجام گرفته است و در سال 1287ق، برای نخستین بار در ایران به چاپ رسیده است.
    شیخ اسماعیل تبریزی، توحید مفضل را به نظم فارسی درآورده و نام آن‌را «توحیدنامه» گذاشته است.
    برای این کتاب، شرح‌ها و ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی و عربی نوشته شده است که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
    1. شرح توحید المفضل: این کتاب، شرحی است مفصل بر توحید مفضل که باقر بن اسماعیل کجوری طهرانی، (متوفای 1313ق)، به زبان عربی نوشته است.
    2. شرح توحید المفضل: این کتاب، در سال 1095ق، نوشته شده است و احتمالاً مؤلف آن، عبد الصمد شریف بن موسی رضا امامی باشد.
    3. شرح توحید مفضل: این شرح، از مؤلفی ناشناس به زبان فارسی نوشته شده است و در کتابخانه ملک تهران نسخه‌ای از آن موجود است.
    4. شرح توحید المفضل من أمالی الإمام الصادق(ع): شرحی است مفصل که توسط محمد بن صادق خلیلی نجفی، (متوفای 1389ق)، به زبان عربی نوشته شده است و تا به حال چندین مرتبه به چاپ رسیده است. آخرین طبع این کتاب، در سال 1384ق، در مطبعة نعمان نجف اشرف در چهار مجلد صورت گرفته است.
    5. شرح توحید المفضل: این شرح را بهاء الدین محمد بن سعید لاهیجی، به زبان عربی نوشته است و نسخه‌ای از آن در کتابخانه دانشگاه تهران نگهداری می‌شود.
    6. شرح توحید المفضل و ترجمته: این کتاب، اثری است از فخر الدین ترکستانی ما وراء نهری که در سال 1065ق، می‌زیسته است. او یکی از مستبصرینی است که بعد از گرایش به مذهب تشیّع، این کتاب را نوشته است. از این کتاب، نسخه‌های متعددی در کتابخانه‌ها وجود دارد.
    7. ترجمه توحید مفضل: این کتاب، توسط کاظمی خلخالی، ترجمه و در سال 1403ق، در تهران به چاپ رسیده است.
    ۸. ترجمه حدیث مفضل: این ترجمه، توسط میرزا جلال الدین محمد مجد الاشراف نوشته شده و نسخه‌ای از آن در کتابخانه شاه‌چراغ شیراز موجود است.
    ۹. ترجمه توحید المفضل: این ترجمه توسط محمد صالح بن باقر قزوینی، در قرن یازدهم، نوشته شده و نسخه‌ای از آن در کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی و نسخه‌ای دیگر در کتابخانه سپه‌سالار تهران موجود است.
    1۰. ترجمه توحید مفضل: این ترجمه، توسط محمد طاهر بن محمد حسین قمی شیرازی، متوفای 1098ق، نوشته شده و نسخه‌ای از آن در دست نیست.
    1۱. شگفتی‌های آفرینش به زبان امام صادق(ع): این ترجمه، اثری است از نجف علی میرزایی متولد 1382ق که در سال 1419ق در قم، توسط انتشارات هجرت به چاپ رسیده است.


    [1]. مفضل بن عمر، توحید المفضل، محقق و مصحح: مظفر، کاظم‏، ص 110، داوری، قم، چاپ سوم، بی‌تا؛ مجلسى، محمدباقر، بحار الأنوار، ج 3، ص 101، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
    [2]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ‌13، ص 74 ، دار الفکر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق؛ حمیرى، نشوان بن سعید، شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم، ج 2، ص 703، دار الفکر المعاصر، بیروت، چاپ اول، 1420ق؛ طریحى، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 6، ص 221، کتابفروشى مرتضوى، تهران، چاپ سوم، 1416ق.
    [3]. همان.
    [4]. این قول به علمای نجوم نسبت داده شده است؛ واسطى زبیدى، محب الدین محمد مرتضى، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 18، ص 89، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق.
    [5]. لسان العرب، ج 13، ص 75.
    [6]. مفضل بن عمر، توحید مفضل، ترجمه علامه مجلسی، محقق و مصحح: باقری بیدهندی، ناصر، پاورقی: طباطبایی، سیدمحمدحسین،‏ ص 138، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، چاپ اول، 1379ش؛ میرزایى، نجف على‏، شگفتی‌هاى آفرینش (ترجمه توحید مفضل)، ص 103، هجرت، قم، چاپ پنجم، 1377ش.
    [7]. این احتمال با معنای عبارت «یخْتَطِفُهُ» نیز سازگار است؛ چنان‌که در لغت، اختطاف به معنای «چیزی را با سرعت گرفتن» وارد شده است؛ لسان العرب، ج 9، ص 75.


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    اما نمی توان به طور دقیق حدس زد که مقصود از بیان این مطلب چیست
    سلام
    خدا وکیلی اگر در کتب سایر ادیان از این حرف ها پیدا بشه شما پیراهن عثمان نمیکردید بزنید تو سر اون دین !
    واقعا هیچ منطقی در این موضوع هست؟

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    با سلام و تشکر و قدردانی از شما کارشناس محترم



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    باید گفت بر فرض صحت این روایت
    صحت انتساب کتاب توحید مفضل به امام صادق و اعتبار آن به طور جدی و اساسی مورد تردید است برای اطلاع بیشتر می توانید لینک زیر را ببینید:

    میزان اعتبار کتاب توحید مفضل



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    اما نمی توان به طور دقیق حدس زد که مقصود از بیان این مطلب چیست که یا به دلیل نقص در تبیین درست موضوع از طرف راوی است،یا که جملاتی از روایت افتاده و آن به طور کامل بیان نشده است.مثلا تمام مطلب امام بیان نشده و فقط یک قسمت آن به دست ما رسیده که موجب شبهه شده است.
    اگر فرض را بر صحت کتاب توحید مفضل بگیریم این احتمال شما باطل و بی اساس است زیرا امام جعفرصادق این کتاب را بر مفضل املا کرده و مفضل همان زمان آنها را زیر نظر امام نوشته است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    اوه، این احتمال وجود دارد زمان،مکان و منطقه جغرافیایی یا نوع پرسش به گونه ای بوده که منجر به صدور این روایت با این خصوصیت شده و پاسخ امام فقط مربوط به حدود جغرافیایی محل سکونت حضرت در حوزه حجاز بوده است. بنا بر این،در سایر مکان ها ممکن است وضع به گونه ای دیگر بوده و چنین سوال و جوابی اصلا محل نداشته باشد.
    این دیگر از آن حرفها بود.یعنی درمنطقه ی حجاز ابرها افعی را از زمین بر می دارند و به آسمان می برند ولی در جاهای دیگر ابرها این کار را نمی کنند!! یا فقط در زمان امام صادق ابرها افعی ها را برمی داشتند و به آسمان می بردند و در زمانهای دیگر ابرها این کار را نمی کردند!!


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط ░░░▒▒▒▓▓▓▒▒▒░░░ نمایش پست ها
    در کتاب توحید مفضل؛ از امام صادق(ع) نقل شده است: «ابر، تِنِّین را می‌رباید؛ چنان‌که آهن‌ربا، آهن را می‌رباید». منظور آن‌حضرت چیست؟ در صورت امکان شرحی برای توحید مفضل بیان کنید.
    سلام
    این مطلبی که شما از سایت اسلام کوئست ( http://www.islamquest.net/fa/archive...nent/printme/1 ) کپی پیست کردید و در اینجا گذاشتید را من قبلا دیده بودم . در آنجا کارشناس سایت اسلام کوئست موضوع را پیچانده است و از جواب دادن فرار کرده است. الان نشانتان می دهم:



    نقل قول نوشته اصلی توسط ░░░▒▒▒▓▓▓▒▒▒░░░ نمایش پست ها
    در لغت برای «تنین» معانی گوناگونی از جمله؛ یک نوع مار بزرگ، ستاره‌ای خاص، مجموعه‌ای از ستارگان به شکل مار و ناحیه‌ای در آسمان وارد شده است. با توجه به سیاق مباحث قبل و بعد این بخش از توحید مفضل که درباره چگونگی آفرینش حیوانات و ویژگی‌های آنها است، به نظر می‌رسد مراد از «تنین» نوعی مار بزرگ باشد که برخی آن‌را به مار افعی ترجمه کرده‌اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ░░░▒▒▒▓▓▓▒▒▒░░░ نمایش پست ها
    برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید دانست؛ مقصود از «تنین» در این روایت چیست؟ در لغت برای «تنین» معانی گوناگونی از جمله؛ یک نوع مار بزرگ،[2] ستاره‌ای خاص،[3] مجموعه‌ای از ستارگان به شکل مار[4] و ناحیه‌ای در آسمان[5] وارد شده است. با توجه به سیاق مباحث قبل و بعد این بخش از توحید مفضل که درباره چگونگی آفرینش حیوانات و ویژگی‌های آنها است، به نظر می‌رسد مراد از «تنین» نوعی مار بزرگ باشد که برخی آن‌را به مار افعی ترجمه کرده‌اند.[
    این را که خودمان می دانستیم که منظور آن روایت افعی است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ░░░▒▒▒▓▓▓▒▒▒░░░ نمایش پست ها
    آنچه از ظاهر تعبیر «کالموکّل به» برمی‌آید، این است که خدای تعالی ابر را مانند نگهبانی بر تنین گماشته است و تنین نیز به ادراک غریزی خود از این نکته آگاهی دارد و به گمان این‌که ابر برایش خطرناک است، برای در امان ماندن جز یک‌بار در سال، سر از خاک بر نمی‌آورد
    اینکه جز یک بار در سال افعی بیرون نمی آید کارشناس سایت اسلام کوئست از کجای روایت فهمید؟ در روایت که چیزی در مورد سال بیرون آمدن افعی نیامده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ░░░▒▒▒▓▓▓▒▒▒░░░ نمایش پست ها
    االبته ممکن است مقصود امام صادق(ع) تنها در حد تشبیه به آهن و آهن‌ربا و ساده‌سازی و رساندن بهتر مطلب به مخاطب بوده باشد.
    مطممئن هستید که با آن تشبیه به رابطه ی آهن و آهن ربا موضوع واضح تر شد یا آنکه با این تشبیه مطلب مبهم تر و پیچیده تر و غیر قابل فهم تر شد؟!

    نقل قول نوشته اصلی توسط ░░░▒▒▒▓▓▓▒▒▒░░░ نمایش پست ها
    هرچند بحث از منظر علمی و با رویکرد زیست‌شناسانه از عهده این نوشته بیرون است، اما در صورتی که از نظر علمی بین تنین و ابر رابطه‌ای واقعی مانند رابطه آهن و آهن‌ربا باشد یا به لحاظ زیست‌شناسی رابطه شکار و شکارچی باشد، هیچ محذور عقلی‌ای پیش نخواهد آمد.
    در اینجا کارشناس سایت اسلام کوئست دیگر به شعور مخاطب خود توهین کرده است یعنی اگر ابر ها شکارچی افعی باشند و افعی ها را مانند آهن ربا به خودشان جذب کنند هیچ چیز خلاف عقلی روی نداده است!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط ░░░▒▒▒▓▓▓▒▒▒░░░ نمایش پست ها
    ترجمه و شرح توحید مفضّل
    اولین ترجمه این کتاب، توسط علامه مجلسی انجام گرفته است و در سال 1287ق، برای نخستین بار در ایران به چاپ رسیده است.
    شیخ اسماعیل تبریزی، توحید مفضل را به نظم فارسی درآورده و نام آن‌را «توحیدنامه» گذاشته است.
    برای این کتاب، شرح‌ها و ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی و عربی نوشته شده است که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
    1. شرح توحید المفضل: این کتاب، شرحی است مفصل بر توحید مفضل که باقر بن اسماعیل کجوری طهرانی، (متوفای 1313ق)، به زبان عربی نوشته است.
    2. شرح توحید المفضل: این کتاب، در سال 1095ق، نوشته شده است و احتمالاً مؤلف آن، عبد الصمد شریف بن موسی رضا امامی باشد.
    3. شرح توحید مفضل: این شرح، از مؤلفی ناشناس به زبان فارسی نوشته شده است و در کتابخانه ملک تهران نسخه‌ای از آن موجود است.
    4. شرح توحید المفضل من أمالی الإمام الصادق(ع): شرحی است مفصل که توسط محمد بن صادق خلیلی نجفی، (متوفای 1389ق)، به زبان عربی نوشته شده است و تا به حال چندین مرتبه به چاپ رسیده است. آخرین طبع این کتاب، در سال 1384ق، در مطبعة نعمان نجف اشرف در چهار مجلد صورت گرفته است.
    5. شرح توحید المفضل: این شرح را بهاء الدین محمد بن سعید لاهیجی، به زبان عربی نوشته است و نسخه‌ای از آن در کتابخانه دانشگاه تهران نگهداری می‌شود.
    6. شرح توحید المفضل و ترجمته: این کتاب، اثری است از فخر الدین ترکستانی ما وراء نهری که در سال 1065ق، می‌زیسته است. او یکی از مستبصرینی است که بعد از گرایش به مذهب تشیّع، این کتاب را نوشته است. از این کتاب، نسخه‌های متعددی در کتابخانه‌ها وجود دارد.
    7. ترجمه توحید مفضل: این کتاب، توسط کاظمی خلخالی، ترجمه و در سال 1403ق، در تهران به چاپ رسیده است.
    ۸. ترجمه حدیث مفضل: این ترجمه، توسط میرزا جلال الدین محمد مجد الاشراف نوشته شده و نسخه‌ای از آن در کتابخانه شاه‌چراغ شیراز موجود است.
    ۹. ترجمه توحید المفضل: این ترجمه توسط محمد صالح بن باقر قزوینی، در قرن یازدهم، نوشته شده و نسخه‌ای از آن در کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی و نسخه‌ای دیگر در کتابخانه سپه‌سالار تهران موجود است.
    1۰. ترجمه توحید مفضل: این ترجمه، توسط محمد طاهر بن محمد حسین قمی شیرازی، متوفای 1098ق، نوشته شده و نسخه‌ای از آن در دست نیست.
    1۱. شگفتی‌های آفرینش به زبان امام صادق(ع): این ترجمه، اثری است از نجف علی میرزایی متولد 1382ق که در سال 1419ق در قم، توسط انتشارات هجرت به چاپ رسیده است.
    اینها هم که هیچ ربطی به موضوع نداشت . ترجمه ها و شرحهای توحید مفضل چه ربطی به سوال دارد؟


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    با سلام و تشکر و قدردانی از شما کارشناس محترم




    صحت انتساب کتاب توحید مفضل به امام صادق و اعتبار آن به طور جدی و اساسی مورد تردید است برای اطلاع بیشتر می توانید لینک زیر را ببینید:

    میزان اعتبار کتاب توحید مفضل




    اگر فرض را بر صحت کتاب توحید مفضل بگیریم این احتمال شما باطل و بی اساس است زیرا امام جعفرصادق این کتاب را بر مفضل املا کرده و مفضل همان زمان آنها را زیر نظر امام نوشته است.



    این دیگر از آن حرفها بود.یعنی درمنطقه ی حجاز ابرها افعی را از زمین بر می دارند و به آسمان می برند ولی در جاهای دیگر ابرها این کار را نمی کنند!! یا فقط در زمان امام صادق ابرها افعی ها را برمی داشتند و به آسمان می بردند و در زمانهای دیگر ابرها این کار را نمی کردند!!
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام مجدد خدمت شما
    اگر عزیزان به همان پاسخ اجمالی این جانب دقت کنند خواهند فهمید که بنده حکایت ربایش ابرها مار های افعی را با تعبیر ظاهری که از لغات آن می فهمیم، قبول نکردم و البته اشخاص دیگر هم قبول نخواهند کرد.در عین حال اگر نامی از منطقه جغرافیایی حجاز بردم (بر فرض صحت روایت آن هم به همین شکلی که بیان شده و نیز جدا از موضوع ربایش ابرها) صرفا به این دلیل بود که خدای متعال با فرستادن باران یا سیل اجازه نمی داد که حیوان موذی از لانه اش خارج شود و به مردم آزار برساند.افعی قصد خروج از لانه را داشت و با دیدن ابر و باران به دورن لانه اش می خزید و نا پدید می شد. این یک تشبیه است که ابر گویا حیوان موذی را از سطح زمین می ربود.نه که در مناطق دیگر زمین ابر این کار را نمی کند که مقصود نگارنده هرگز این بیان نبوده و از عباراتی که نوشتم چنین قصدی بر نمی آید.


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام مجدد خدمت شما
    اگر عزیزان به همان پاسخ اجمالی این جانب دقت کنند خواهند فهمید که بنده حکایت ربایش ابرها مار های افعی را با تعبیر ظاهری که از لغات آن می فهمیم، قبول نکردم و البته اشخاص دیگر هم قبول نخواهند کرد.
    سلام
    اگه ممکنه بیشتر توضیح بدید! چون تا اونجا که فهمیدم این مطلب از قسمت اسرار حیات بوده، پس نمیتونه معنایی خارج از این حیطه داشته باشه!

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    6
    حضور
    2 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    این را که خودمان می دانستیم که منظور آن روایت افعی است.
    تنین دقیقا به معنی افعی نیست ممکن است ماری باشد فقط در بیابان ها حجاز زندگی کند و نسلش هم در این زمان منقرض شده باشد چون افعی به زبان عربی همان افعی می باشد ظاهرا (طبق گوگل ترنسلیت)
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    اینکه جز یک بار در سال افعی بیرون نمی آید کارشناس سایت اسلام کوئست از کجای روایت فهمید؟ در روایت که چیزی در مورد سال بیرون آمدن افعی نیامده است.
    می توانید از خود آن شخص بپرسید اما ممکن است به عنوان مثال ذکر کرده که هوا همیشه در طول سال ابری بوده اما یکروز نبوده پس مار یکبار در طول سال بیرون آمده
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    مطممئن هستید که با آن تشبیه به رابطه ی آهن و آهن ربا موضوع واضح تر شد یا آنکه با این تشبیه مطلب مبهم تر و پیچیده تر و غیر قابل فهم تر شد؟!
    واضحتر شد،کجای روایت پیچیده است؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    در اینجا کارشناس سایت اسلام کوئست دیگر به شعور مخاطب خود توهین کرده است یعنی اگر ابر ها شکارچی افعی باشند و افعی ها را مانند آهن ربا به خودشان جذب کنند هیچ چیز خلاف عقلی روی نداده است!!
    چه چیز خلاف عقلی رخ داده؟ شما دلیل عقلی دارید که ابر نوع حاصی از مار را نمی تواند جذب کند؟!!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    اینها هم که هیچ ربطی به موضوع نداشت . ترجمه ها و شرحهای توحید مفضل چه ربطی به سوال دارد؟
    من پاسخ سوال شما را ندادم پاسخ این سوال را قرار دادم که در کتاب توحید مفضل؛ از امام صادق(ع) نقل شده است: «ابر، تِنِّین را می‌رباید؛ چنان‌که آهن‌ربا، آهن را می‌رباید». منظور آن‌حضرت چیست؟ در صورت امکان شرحی برای توحید مفضل بیان کنید.


  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود