صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برگزاری سالگرد ارتحال يا شهادت دختر نبي اسلام (ص) توسط ائمه علیهم السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330

    اشاره برگزاری سالگرد ارتحال يا شهادت دختر نبي اسلام (ص) توسط ائمه علیهم السلام





    786
    557


    سوال بنده اين هست كه آيا اميرالمومنين ( ع ) و حسنين ( ع ) و طبعا" ساير ائمه ، براي مادر سادات شيعي ، سالگرد ارتحال يا شهادت برگزار ميكردند يا خير؟ (حتي بصورت شخصي و يكنفره )
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۹:۵۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست





    برگزاری سالگرد ارتحال يا شهادت دختر نبي اسلام (ص) توسط ائمه علیهم السلام








    کارشناس بحث: استاد عماد


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    سوال بنده اين هست كه آيا اميرالمومنين ( ع ) و حسنين ( ع ) و طبعا" ساير ائمه ، براي مادر سادات شيعي ، سالگرد ارتحال يا شهادت برگزار ميكردند يا خير؟ (حتي بصورت شخصي و يكنفره )
    در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها وسایر ائمه علیهم السلام باید شرایط آن روز را در نظر بگیریم، در بیشتر زمان حضور حتی برای امام حسین علیه السلام نیز گرفتن مراسم امکان پذیر نبود زیرا خفقان اجازه چنین کاری نمی داد تا چه رسد مراسم عزا برای دیگر ائمه و معصومین علیهم السلام
    آنچه در آن برهه برای ائمه شیعه مورد تاکید بود گرفتن مراسم عزا برای امام حسین علیه السلام بود زیرا تمام تلاش بر این بود که این حماسه از یاد و خاطره ها محو نشود لذا تا فرصتی پیش می آمد و زمینه ای فراهم می شد به این امر توصیه و اقدام میشود
    نباید فراموش کنیم که حکومت بنی امیه و بنی عباس به هیچ وجه اجازه نمی دادند تا عزای حضرت زهرا سلام الله علیها بر قرار شود چون برقراری عزا برای حضرت زهرا سلام الله علیها مساوی بود با عدم مشروعیت آنان
    تنها کاری که می شد در آن زمان انجام داد بیان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بود

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    سلام


    همانطور كه در پست قبلي هم عرض كردم و كارشناس محترم به اون توجهي نكردند اين بود كه اگر شرايط سياسي خفقان فراوان داشته و الخ .... به هر حال هر كسي در خلوت خود و بين وابستگان و معتمدان كارها و جملاتي را رد و بدل مينمودند كه موارد مشابه هم زياد دارد كه از بحث سالگرد حضرت زهرا (س ) خيلي خطرناكتر بوده است

    از آن گذشته اگر بر فرض محال نظريه كارشناس محترم كه قابل رد است را بپذيريم ، بفرمائيد در چند سال خلافت اميرالمومنين ، آيا اين سالگرد گرفته ميشده است يا نه؟ و اگر گرفته ميشده است ، به چه نحو و در چه تاريخي؟

    نا گفته نباشه كه اينگونه سوالات بطور طبيعي با غلظت اين مراسم در سالهاي اخير مرتبط هست
    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۸:۲۳ دلیل: تجمیع دو پست

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    سلام


    همانطور كه در پست قبلي هم عرض كردم و كارشناس محترم به اون توجهي نكردند اين بود كه اگر شرايط سياسي خفقان فراوان داشته و الخ .... به هر حال هر كسي در خلوت خود و بين وابستگان و معتمدان كارها و جملاتي را رد و بدل مينمودند كه موارد مشابه هم زياد دارد كه از بحث سالگرد حضرت زهرا (س ) خيلي خطرناكتر بوده است
    لطف می فرمائید چند نمونه مثال بزنید
    بحث شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان خلفای ثلاثه و اموی و حتی عباسی مستقیم با مشروعیت و عدم مشروعیت دستگاه خلیفه مرتبط بود لذا از هر چیزی برای خلفا خطرناک تر بود.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    به هر حال هر كسي در خلوت خود و بين وابستگان و معتمدان كارها و جملاتي را رد و بدل مينمودند
    بله گاهی بصورت خصوصی گزارشاتی هست که عزادای شخصی بوده است مثلا خصیبی در «الهدایه الکبری» و بحرانی در «العوالم» نقل کرده اند که امام صادق(ع) در عزای مادرشان فاطمه زهرا(س) چنان میگریستند که محاسنشان از اشک چشمان مبارکشان تر میشد.(1)

    1.خصیبی، الهدایه الکبری، ص ۴۰۸، بحرانی، العوالم، ج ۱۱، ص ۴۴۲


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    از آن گذشته اگر بر فرض محال نظريه كارشناس محترم كه قابل رد است را بپذيريم

    نه ، بفرمائید رد کنید بحث می کنیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    بفرمائيد در چند سال خلافت اميرالمومنين ، آيا اين سالگرد گرفته ميشده است يا نه؟ و اگر گرفته ميشده است ، به چه نحو و در چه تاريخي؟

    شرایطی که در زمان حضرت علی علیه السلام حاکم بود نیز اجازه چنین کاری به ایشان نمی داد شاید جریان نماز تراویح را شنیده باشید
    در زمان زمامداری امام علی علیه السلام در کوفه مردم تجمع کردند و از حضرت خواستند فردی را به عنوان امام جماعت نماز «تراویح»(1) منصوب کند، تا در شب‌های ماه رمضان نمازهای مستحبی را با او به جماعت برگزار نمایند. حضرت به آنان گوشزد نمود این کار بدعت و برخلاف سنت رسول صلی الله علیه واله وسلم است. پیامبر «به جماعت خواندن نمازهای مستحبی» را منع کرده است. آنان بدون توجه به رهنمود حضرت، یکی را به عنوان امام جماعت برگزیدند و نماز تراویح را برگزار کردند.
    خبر به گوش حضرت علی علیه السلام رسید و برای نهی از منکر ، فرزندش حسن مجتبی علیه السلام را فرستاد و با آنان در این باره سخن گفت. آن عده وقتی دیدند حکومت علوی در پی جلوگیری از این کار برآمده است، فریاد زدند: ای وای، سنت عمر را می‌خواهند نابود کنند.(2)
    با وجودی که امام علی علیه السلام مردم را آگاه نمود که در زمان پیامبر صلی الله علیه واله وسلم چنین نمازی متداول نبود، و این نماز در زمان عمر بنا نهاده شد و رسول خدا اجازه نداد نمازهای مستحبی به جماعت خوانده شود،‌مردم حاضر نشدند از سنت عمر چشم پوشی نمایند و تابع فرمان امام علی علیه السلام باشند.
    این تازه کوفه است که به اصطلاح همه در لشکر حضرت علی علیه السلام بودند. یکی از دلایل بر نگرداندن فدک نیز همین بود، مردم کوفه حضرت علی علیه السلام را بر عثمان ترجیج می داندند ولی برای عمر و ابابکر مقام ویژه ای قائل بودند، آیا با این شرایط که در نماز تراویح هم حرف حضرت را قبول نمی کردند چون عمر گفته بود، شرایط اجازه مراسم برای حضرت زهرا سلام الله علیها را داشت که مستقیما شخص خلیفه دوم در معرض اتهام و جرم بود؟

    1- نماز تراویح نمازی است که اهل سنت به عنوان نماز مستحبی در شب‌های ماه رمضان به صورت جماعت به جا می‌آورند و هر شب یک جزء قرآن را در آن می خوانند و این شیوه و سنتی است که از عمر، خلیفة دوم بر جای مانده است.
    2- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ،‌ج۱۲، ص ۲۸۲.


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    نا گفته نباشه كه اينگونه سوالات بطور طبيعي با غلظت اين مراسم در سالهاي اخير مرتبط هست
    بله علما نیز با این غلظتی که می فرمائید موافق نیستند اما این به معنای انکار اصل نباید باشد اگر غلظت افراط است انکار اصل نیز تفریط می باشد
    شما به این فرمایشات حضرت آیه الله العظمی شبیری زنجانی توجه بفرمائید جواب شبهه تان مرتفع می شود

    آیت الله شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند:
    افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آن‌جا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.
    این مرجع عالی‌قدر عصر روز چهارشنبه (۲۱/۱۲/۹۲) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را زمینه‌ساز روی‌گردانی جامعه از عزای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دانستند و گفتند:
    همین‌طور پشت سر هم دهه درست‌کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.
    ایشان با ابراز نگرانی از این‌که عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها، زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند فرمودند:
    این افراد در این زمینه مسئولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!

    این فقیه وارسته با تاکید بر این‌که موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می‌دهد و مسأله‌ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها وجود ندارد.
    از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) خلاف شرع است، اما این‌که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
    ایشان افزودند: عقیده ما درباره این‌که آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.
    امروزه برخی از منبری‌ها و بعضی از مداح‌های بی‌تقوا حرف‌های بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می‌کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به این‌که هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آن‌قدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ در ساعت ۰۶:۳۷

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    لطف می فرمائید چند نمونه مثال بزنید
    بحث شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان خلفای ثلاثه و اموی و حتی عباسی مستقیم با مشروعیت و عدم مشروعیت دستگاه خلیفه مرتبط بود لذا از هر چیزی برای خلفا خطرناک تر بود.


    سرور گرامي شما مدعي خفقان و امثالهم مربوط به اين موضوع هستيد و بايد سند ارائه كنيد ، ما كه سوال كننده هستيم

  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    بله گاهی بصورت خصوصی گزارشاتی هست که عزادای شخصی بوده است مثلا خصیبی در «الهدایه الکبری» و بحرانی در «العوالم» نقل کرده اند که امام صادق(ع) در عزای مادرشان فاطمه زهرا(س) چنان میگریستند که محاسنشان از اشک چشمان مبارکشان تر میشد.(1)

    1.خصیبی، الهدایه الکبری، ص ۴۰۸، بحرانی، العوالم، ج ۱۱، ص ۴۴۲
    اين عزا در سالروز وفات بوده يا فقط بخاطر يادآوري مصائب؟
    ائمه قبل چطور؟

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود