صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب کنیز و امه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709

    اشاره حجاب کنیز و امه




    با سلام وادب
    شاید یکی از مهمترین انگیزه های حجاب برای زنان جلوگیری از فساد و افساد است
    با این حال چرا پوشاندن سر برای امه در اسلام ممنوع نیست؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۲:۳۳


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    حجاب کنیز و امه








    کارشناس بحث: استاد طاها


  4. صلوات ها 3


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    در سر این مطلب اظهار نظرهایی شده است مثلا:

    شهید مطهری میفرماید: به طوركلى بردگان اعمّ از جنس زن يا مرد از نظر اسلام در بسيارى از احكام استثناهايى دارند. مثلًا از نظر خود پوشش و حرمت نظر، كنيزان با زنان آزاد فرق مى‏كنند. بر كنيزان واجب نيست كه سرهاى خود را بپوشانند و حال آنكه بر زنان آزاد لازم است سر خود را بپوشانند. ظاهراً سرّ مطلب خدمتكارى آنهاست.(مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏19، ص: 489)

    در توضیح کلام شهید مطهری برخی چنین اظهار کرده اند:

    یعنی چون معمولا کنیزان کارهای داخل و خارج از خانه را انجام می دادند و مرتب در فعالیت بودند. برای اینکه در این زمینه راحت تر باشند این تکلیف از آنان برداشته شده است، البته وجوب پوشش سر برداشته شده نه، این که ملزم باشند به بازگذاشتن سر و لذا می توانستند سر خودرا به پوشانند و می توانستند نپوشانند.
    یکی از فلسفه های حجاب این است که جلوی خود نمایی و جلوه گری زن را بگیرد و از آن جایی که کنیزان معمولا کار می کردند و به سر و صورت خود رسیدگی نمی کردند قاعدتا باز بودن سرشان نباید چندان نقشی در جلب توجه نگاه مردان و جلوه برای مردان داشته باشد و لذا از آن روزگار نقل نشده که مردم پیش اولیای دین آمده باشند و بگویند که باز بودن سر کنیزان سبب فساد و فحشا و چشم چرانی گردیده. از این رو می توان گفت که عدم وجوب پوشش سر برای کنیزان منافاتی با فلسفه حجاب ندارد.( http://www.pasokhgoo.ir/node/60702)

    برخی نیز به این نکته اشاره کرده اند که تا قبل از نازل شدن آیه 59 سوره احزاب، زنان آزاد و کنیز موی سر و گردن خود را نمیپوشاندند و این باعث شده بود افراد فاسد به یک میزان مزاحم زنان آزاد و کنیزان شوند. قرآن در آیه یاد شده به زنان آزاد مسلمان دستور داد حجاب اسلامى را كاملا رعايت كنند یعنی موی سر و گردن خود را نیز بپوشانند تا از كنيزان شناخته شوند و بهانه‏اى براى مزاحمت به دست هرزگان ندهند. (تفسير نمونه، ج‏17، ص: 427) البته علامه طباطبایی این نظر را قبول ندارد.(ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 510)

    در پناه حق


  6. صلوات ها 5


  7. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    در سر این مطلب اظهار نظرهایی شده است مثلا:

    شهید مطهری میفرماید: به طوركلى بردگان اعمّ از جنس زن يا مرد از نظر اسلام در بسيارى از احكام استثناهايى دارند. مثلًا از نظر خود پوشش و حرمت نظر، كنيزان با زنان آزاد فرق مى‏كنند. بر كنيزان واجب نيست كه سرهاى خود را بپوشانند و حال آنكه بر زنان آزاد لازم است سر خود را بپوشانند. ظاهراً سرّ مطلب خدمتكارى آنهاست.(مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏19، ص: 489)

    در توضیح کلام شهید مطهری برخی چنین اظهار کرده اند:

    یعنی چون معمولا کنیزان کارهای داخل و خارج از خانه را انجام می دادند و مرتب در فعالیت بودند. برای اینکه در این زمینه راحت تر باشند این تکلیف از آنان برداشته شده است، البته وجوب پوشش سر برداشته شده نه، این که ملزم باشند به بازگذاشتن سر و لذا می توانستند سر خودرا به پوشانند و می توانستند نپوشانند.
    یکی از فلسفه های حجاب این است که جلوی خود نمایی و جلوه گری زن را بگیرد و از آن جایی که کنیزان معمولا کار می کردند و به سر و صورت خود رسیدگی نمی کردند قاعدتا باز بودن سرشان نباید چندان نقشی در جلب توجه نگاه مردان و جلوه برای مردان داشته باشد و لذا از آن روزگار نقل نشده که مردم پیش اولیای دین آمده باشند و بگویند که باز بودن سر کنیزان سبب فساد و فحشا و چشم چرانی گردیده. از این رو می توان گفت که عدم وجوب پوشش سر برای کنیزان منافاتی با فلسفه حجاب ندارد.( http://www.pasokhgoo.ir/node/60702)

    برخی نیز به این نکته اشاره کرده اند که تا قبل از نازل شدن آیه 59 سوره احزاب، زنان آزاد و کنیز موی سر و گردن خود را نمیپوشاندند و این باعث شده بود افراد فاسد به یک میزان مزاحم زنان آزاد و کنیزان شوند. قرآن در آیه یاد شده به زنان آزاد مسلمان دستور داد حجاب اسلامى را كاملا رعايت كنند یعنی موی سر و گردن خود را نیز بپوشانند تا از كنيزان شناخته شوند و بهانه‏اى براى مزاحمت به دست هرزگان ندهند. (تفسير نمونه، ج‏17، ص: 427) البته علامه طباطبایی این نظر را قبول ندارد.(ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 510)

    در پناه حق


    سلام و تشکر

    البته اینکه کنیزان چون کار میکنند به خود نمیرسند و در نتیجه باعث جلب توجه نمیشوند کلیت ندارد و با همان وضع هم خیلی میتواند عامل فساد باشد خصوصا برای جوانان نوجوانان.
    و اینکه یکی دیگر از دلایل حجاب شاید حفظ کرامت زن باشد کنیز هم یک زن و یک انسان است پس لازم است که با او مانند سایر زنان برخورد شود


  8. صلوات ها 4


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    72
    حضور
    2 روز 6 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    201



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    البته اینکه کنیزان چون کار میکنند به خود نمیرسند و در نتیجه باعث جلب توجه نمیشوند کلیت ندارد و با همان وضع هم خیلی میتواند عامل فساد باشد خصوصا برای جوانان نوجوانان.
    و اینکه یکی دیگر از دلایل حجاب شاید حفظ کرامت زن باشد کنیز هم یک زن و یک انسان است پس لازم است که با او مانند سایر زنان برخورد شود
    با سلام و ادب
    براي من هم جاي سوال دارد. اگر از جهت كرامت انساني است خوب كنيز هم بنده خداوند عادل است. اگر از جهت زيبايي و تحريك كنندگي بوده ،چه تفاوتی در تحریک کنندگی بین زنان مسلمان برده و غیر برده وجود دارد که پوشاندن سر و گردن بر آنان لازم نیست و بر زنان آزاد لازم است ؟ (باتوجه به اینکه برخی بردگان زمان ائمه‌ (ع) اهل ایران و اروپا بودند و ازنظر تنوع رنگ مو و زیبایی ، از بسیاری زنان عرب در مکه و مدینه و یمن زیباتر و جذاب تر بودند)
    ماشاء الله لاقوة إلا بالله

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    272
    حضور
    6 روز 17 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1009



    بیهقی در ” السنن الکبری ” ج ۲ ص ۲۲۷ از قول انس بن مالک چنین می گوید :
    کن اماء عمر رضی الله عنه یخدمننا کاشفات عن شعورهن تضطرب ثدیهن
    کنیزکان عمر بن خطاب در حالی به ما خدمت می کردند که موهای ایشان پیدا بود و سینه های ایشان مضطرب
    این مطلب را آلبانی نیز نقل کرده است:
    ثم روى من طریق حماد بن سلمة قالت : حدثنی ثمامة بن عبد الله بن أنس عن جده أنس بن مالک قال : ” کن إماء عمر رضی الله عنه یخدمننا کاشفات عن شعورهن ، تضطرب ثدیهن ” . قلت : وإسناده جید رجاله کلهم ثقات
    إرواء الغلیل – محمد ناصر الألبانی – ج ۶ – ص ۲۰۴- المکتب الإسلامی
    عمر رضی الله عنه یخدمن الضیفان کاشفات الرؤس مضطربات الثدی
    سرخسی در ” المبسوط ” نیز چنین می گوید :
    حدیث انس رضی الله عنه : کن جواری عمر رضی الله عنه یخدمن الضیفان کاشفات الروءس مضطربات الثدی
    در حدیث انس آمده است : کنیزکان عمر بن خطاب در حالی به مهمانان خدمت می کردند که موهای سرشان معلوم و سینه هایشان مضطرب بود
    المبسوط – السرخسی – ج ۹ – ص ۱۲- دار المعرفة
    جالب اینجاست این ماجرا هنوز از این بدتر هم میشه:
    ثابت است وقتی عمر بن خطاب کنیزکی را دید که موهایش را پوشانده بود گفت : (موهایت را کشف کن) حجاب از سرت بردار و خودت را شبیه زنان آزاد نکن. و سپس او را با شلاق زد .صحیح است و این روایت را ابن ابی شیبه در المنصف آورده است . …..
    از انس بن مالک روایت شده است : بر عمر بن خطاب وارد شدم ، کنیزکی در آنجا بود که در نزد برخی از مهاجرین و انصار شناخته شده بود و بر روی موهایش حجابی بود . پس عمر از او سوال کرد : آزاد شدی ؟ کنیز جواب داد : خیر . عمر گفت : پس چرا جلباب ( چادر ) به سر کردی ؟ آن را از سرت بردار زیرا که چادر برای زنان مومن آزاد است . پس کنیز خودداری کرد . عمر شلاق را برداشت و آنقدر بر سر کنیز زد تا چادر را از سرش انداخت . ( آلبانی ) میگویم : سند این روایت بر اساس شروط مسلم صحیح است
    …. فقام إلیها بالدرة ، فضرب بها رأسها حتى ألقته عن رأسها ” . قلت : وهذا سند صحیح على شرط مسلم .
    إرواء الغلیل – محمد ناصر الألبانی – ج ۶ – ص ۲۰۴- المکتب الإسلامی
    کنز العمال – المتقی الهندی – ج ۹ – ص ۱۹۹- مؤسسة الرسالة
    نصب الرایة – الزیلعی – ج ۱ – ص ۴۱۴- دار الحدیث


  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوي بهاري نمایش پست ها
    با سلام و ادب
    براي من هم جاي سوال دارد. اگر از جهت كرامت انساني است خوب كنيز هم بنده خداوند عادل است. اگر از جهت زيبايي و تحريك كنندگي بوده ،چه تفاوتی در تحریک کنندگی بین زنان مسلمان برده و غیر برده وجود دارد که پوشاندن سر و گردن بر آنان لازم نیست و بر زنان آزاد لازم است ؟ (باتوجه به اینکه برخی بردگان زمان ائمه‌ (ع) اهل ایران و اروپا بودند و ازنظر تنوع رنگ مو و زیبایی ، از بسیاری زنان عرب در مکه و مدینه و یمن زیباتر و جذاب تر بودند)

    سلام
    البته مقدار زیادی از بحث ریشه در مباحث فقهی داره که آیا اصلا این حکم مخصوص شرایط خاصی بوده یا نه؟به هر حال با فرض ما (الزامی نبودن حجاب برای کنیز) این چنین سوالاتی را به همراه داره البته اگر دلیلی هم پیدا نکیم (نه اینکه پیدا نشه) به جای بدی بر نمیخوریم چون ما تعبدا قبول میکنین و فقط خواستیم حکمت آنرا از روی کنجکاوی بفمیم.


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    72
    حضور
    2 روز 6 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    201



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمت نمایش پست ها
    از انس بن مالک روایت شده است : بر عمر بن خطاب وارد شدم ، کنیزکی در آنجا بود که در نزد برخی از مهاجرین و انصار شناخته شده بود و بر روی موهایش حجابی بود . پس عمر از او سوال کرد : آزاد شدی ؟ کنیز جواب داد : خیر . عمر گفت : پس چرا جلباب ( چادر ) به سر کردی ؟ آن را از سرت بردار زیرا که چادر برای زنان مومن آزاد است . پس کنیز خودداری کرد . عمر شلاق را برداشت و آنقدر بر سر کنیز زد تا چادر را از سرش انداخت .
    تو تفسیر آیات الاحکام اينطور نوشته: جلوگیری از حجاب کنیزان در زمان عمر، یک سیاست شرعی (حکم دولتی و نه حکم شرعی) بوده است
    ماشاء الله لاقوة إلا بالله

  15. صلوات ها 2


  16. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    272
    حضور
    6 روز 17 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1009



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمت نمایش پست ها
    کنیزکان عمر بن خطاب در حالی به ما خدمت می کردند که موهای ایشان پیدا بود و سینه های ایشان مضطرب
    به نظر می رسد اصل این حکم در اسلام وجود نداشته باشد و عدم حجاب کنیز از بدعت های عمر بن خطاب باشد که در شرایط تقیه از ائمه معصومین هم وارد شده است مثل دیگر بدعت های عمر


  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    272
    حضور
    6 روز 17 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1009



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوي بهاري نمایش پست ها
    تو تفسیر آیات الاحکام اينطور نوشته: جلوگیری از حجاب کنیزان در زمان عمر، یک سیاست شرعی (حکم دولتی و نه حکم شرعی) بوده است
    حکم حکومتی عمر بن خطاب!!!!!!!!!!!! اختیار دارید جناب عمر بن خطاب طبق گفته عزیزان اهل سنت آیه قرآن به اذن او بر پیامبر نازل می شده!!!
    در واقع اصل حکم حجاب هم طبق گفته برادران اهل سنت به درخواست عمر بن خطاب نازل شده حتما عدم حجاب کنیز هم به حکم الهی او انجام شده
    عمر خود مى‏گويد: «وافقت ربى في ثلاث: في مقام ابراهيم و في الحجاب و في اسارى بدر»
    يعنى من در سه مورد با پروردگارم موافقت كردم (اين جمله محترمانه نقل شده و گرنه بايد مى‏ گفت: پروردگارم با من در سه مورد موافقت كرد)
    الف - در مقام ابراهيم ب - درحجاب ج - در اسيران بدر.

    عن عايشه أنّ ازواج النبى صلى‏الله‏عليه‏و‏سلم كن يخرجن بالليل إذا تبرزن إلى المناصع وهو صعيد افيح فكان عمر يقول للنبى صلى‏الله‏عليه‏و‏سلم احجب نساءك فلم يكن رسول اللّه صلى‏الله‏عليه‏و‏سلم يفعل. فخرجت سودة بنت زمعه زوج النبى صلى‏الله‏عليه‏و‏سلم ليلة من الليالى عشاء وكانت امرأة طويلة فناداها عمر ألا قد عرفناك يا سودة - حرصا على أن ينزل الحجاب - فانزل اللّه آية الحجاب.
    عايشه مى‏گويد: همسران پيامبر شبها براى قضاى حاجت به بيابان مى‏رفتند. عمر به پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏آله مى‏گفت: زنهايت را در حجاب كن ولى رسول خدا چنين نمى‏ كرد!!!!!!!! (یعنی گوش به حرف عمر نمى ‏داد !!!! در واقع این حدیث که در صحیح ترین کتاب اهل سنت نقل شده نهایت توهین به پیامبر است که پیامبر غیرت نداشت و نفهمید زنانش باید حجاب داشته باشند اما عمر فهمید!!!!!!). شبى از شبها سودة دختر زمعه، همسر پيامبر كه زنى بلند قد بود بيرون رفت. عمر فرياد زد: اى سوده ترا شناختيم - به جهت حرصى كه براى نزول آيه حجاب داشت (اين كار را كرد). آنگاه آيه حجاب نازل شد!!!!!!!!!!!!!!!!
    صحيح بخارى، ج 1 ص 49، كتاب الوضوء، باب خروج النساء إلى البراز، و مشابه آن در ج 8 ص 66، كتاب الاستئذان، باب آية الحجاب.صحيح مسلم، ج 4 ص 1709، كتاب السلام، باب 7، ح 18.


  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود