صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسلام و نجاست کفار

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    ورزش
    نوشته
    224
    حضور
    10 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    146
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    960

    اسلام و نجاست کفار




    با سلام. قبلا هم تاپیکی در این رابطه بحث شده ولی من به جواب نرسیدم. سوال بنده اینه که اگر کلمه ی نجس در قران طبق نظر اکثر مفسرین به معنایی پلیدی و زشتی است و معنای نجاست امروزی از ان برداشت نمی شود و احتمالا هدف قران تشویق به دوری کردن از کفار است نتیجتا ایا کفار باز هم عین نجایت محسوب میشن؟
    این به نحوی دست و پا گیر شدن حکم الهیه چون شما اگر در کشوری بودیسم زندگی کنید باید یا با پاکی خداحافظی کنی و یا کلا اسایش و ارامش رو بی خیال بشی. واقعا در بلاد کفر نمیشه طور دیگه ای زندگی کرد. راهکار اسلام برای کسی که باید به اجبار در بین این افراد زندگی کنه چیه؟
    تشکر

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362





    کارشناس بحث: استاد تذکره

    ویرایش توسط (رهرو ولایت) : ۱۳۹۴/۰۲/۰۴ در ساعت ۰۲:۲۷

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 22 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075

    اشاره




    زکريا بن ابراهيم گويد: من نصراني بودم، و مسلمان شدم و حج گزاردم سپس خدمت امام صادق - عليه‏السلام - رسيدم و عرض کردم: من نصراني بودم و مسلمان شدم.
    فرمود: چه ديدي (که باعث شد مسلمان شوي)؟
    گفتم: قول خداي عزوجل که مي‏فرمايد: (ما کنت تدري ما الکتاب و لا الايمان و لکن جعلناه نورا نهدي به من نشاء) [1] «تو کتاب و ايماني نمي‏دانستي (و از محتواي قرآن آگاه نبودي)؛ ولي ما آن را نوري قرار داديم که به وسيله‏ي آن هر که را بخواهيم بدان هدايت مي‏کنيم».
    فرمود: محققا خدا تو را هدايت فرموده است. آنگاه سه بار فرمود: خدايا؛ هدايتش فرما، پسرجان، هر چه خواهي بپرس.
    عرض کردم: پدر و مادرم و خانواده‏ي من نصراني هستند، و مادرم نابينا است، من همراه آنها باشم و در ظرف آنها غذا بخورم (اشکالي ندارد يا از آنها جدا شوم)؟
    حضرت فرمود: آنها گوشت خوک مي‏خورند؟
    عرض کردم: نه، حتي به آن دست هم نمي‏زنند.
    فرمود: باکي نيست، مواظب مادرت باش و با او خوشرفتاري کن و چون بميرد او را به ديگري وامگذار، خودت به کارش اقدام کن، و به کسي مگو نزد من آمده‏اي تا در «مني» پيش من آيي ان شاءالله.

    پی نوشت:
    1.سوره‏ شوري آيه‏ 52.
    ویرایش توسط (رهرو ولایت) : ۱۳۹۴/۰۲/۰۴ در ساعت ۰۱:۵۵

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    ورزش
    نوشته
    224
    حضور
    10 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    146
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    960



    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    زکريا بن ابراهيم گويد: من نصراني بودم، و مسلمان شدم و حج گزاردم سپس خدمت امام صادق - عليه‏السلام - رسيدم و عرض کردم: من نصراني بودم و مسلمان شدم.
    فرمود: چه ديدي (که باعث شد مسلمان شوي)؟
    گفتم: قول خداي عزوجل که مي‏فرمايد: (ما کنت تدري ما الکتاب و لا الايمان و لکن جعلناه نورا نهدي به من نشاء) [1] «تو کتاب و ايماني نمي‏دانستي (و از محتواي قرآن آگاه نبودي)؛ ولي ما آن را نوري قرار داديم که به وسيله‏ي آن هر که را بخواهيم بدان هدايت مي‏کنيم».
    فرمود: محققا خدا تو را هدايت فرموده است. آنگاه سه بار فرمود: خدايا؛ هدايتش فرما، پسرجان، هر چه خواهي بپرس.
    عرض کردم: پدر و مادرم و خانواده‏ي من نصراني هستند، و مادرم نابينا است، من همراه آنها باشم و در ظرف آنها غذا بخورم (اشکالي ندارد يا از آنها جدا شوم)؟
    حضرت فرمود: آنها گوشت خوک مي‏خورند؟
    عرض کردم: نه، حتي به آن دست هم نمي‏زنند.
    فرمود: باکي نيست، مواظب مادرت باش و با او خوشرفتاري کن و چون بميرد او را به ديگري وامگذار، خودت به کارش اقدام کن، و به کسي مگو نزد من آمده‏اي تا در «مني» پيش من آيي ان شاءالله.
    جواب خوبیست ولی در مورد مسیحیان است. مرجع بنده ایه الله خامنه ای فرموده اند که کفار اهل کتاب پاک هستند(اگر اشتباه می کنم بفرمایید). مشکل با غیر اهل کتاب هست.
    در هر حال بی خیال شدن کار ساده ایست ولی ایا در روز قیامت نمی گن باید در احکام از مرجعت تبعیت می کردی و اعمالت همگی در نجاست انجام شده؟
    حقیقتا افکار کفار خیلی ساده است و غالبا نمی تونن کسی رو از اسلام به کفر برگردونن ولی باعث بی قیدی نسبی میشن از طرف دیگه اسلام این حکم رو داده تا شاید کفار تحت این برخورد به خودشون بیان و به فکر برن ولی طبق تجربه غالبا حس نفرت در اون ها بیشتر میشه و ضمنا در این بین اوضاع برای اون ها تغییری نمی کننه بلکه ما هستیم که از زندگی عادی منع میشیم. بنده ادم وسواسی نیستم ولی دارم میشم، اگر طبق حکم الهی بدن و تمام بخش های متعلق به بدن یک کافر غیر اهل کتاب نجس باشد، تصور کنید که دوست بودایی شما موبایل شما را از گوشه ای به شما می دهد و وقتی به صفحه ی موبایل نگاه می کنید رد چربی اثرانگشت ایشون روی گوشی شما باشه، موبایل رو که نمیشه شست و نمیشه هم بهش دست نزد و نمیشه هم مراقب باشی به دست کسی نرسه. نونوایی میری یا از هر مغازه ای چیزی می خری باید چه کرد؟ دین اسلام دین جامع و در عین حال سهل گیری هست ولی نظر علما در این زمینه رو درک نمی کنم. یک پاسخ دقیق تر بفرمایید

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216

    دعوت




    با سلام.

    آقاي سيّد محمّد محسن حسيني طهراني (فرزند علاّمه طهراني) کتابي دارند با عنوان «طهارت انسان» که در اين زمينه به تفصيل بحث کرده‌اند.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    ورزش
    نوشته
    224
    حضور
    10 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    146
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    960



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با سلام.

    آقاي سيّد محمّد محسن حسيني طهراني (فرزند علاّمه طهراني) کتابي دارند با عنوان «طهارت انسان» که در اين زمينه به تفصيل بحث کرده‌اند.
    ممنون هادی جان. لینک دانلودش رو نداری؟

  13. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیر حسین نمایش پست ها
    لینک دانلودش رو نداری؟
    خواهش ميکنم امير حسين عزيز

    لينک دانلود ظاهرا نداره و بايد خريداري بشه ولي اگه نرم افزار «جامع فقه اهل بيت» محصول مؤسسه نور رو داشته باشيد توي اون هم هست.


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    ورزش
    نوشته
    224
    حضور
    10 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    146
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    960



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    اگه نرم افزار «جامع فقه اهل بيت» محصول مؤسسه نور رو داشته باشيد توي اون هم هست.
    تشکر بابت لطفت. این مسیله واقعا واسم شبهه داره و امیدوارم حل بشه. یا علی

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 22 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075



    فلسفه حکم به نجاست
    یکی از ویژگی های روانی انسان، نفرت و در نتیجه پرهیز از پلیدی هاست که به گونه ای می‌تواند آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی در پی داشته باشد. درست بر همین اساس، آفریدگار حکیم و دانا، با توجه به آگاهی و احاطه کاملی که نسبت به چند و چون تأثیر برخی باورها،[1] رفتارها،[2] چیزها و انسان ها[3] در سلامت جسم، جان و جامعه انسانی و نیز مهم تر از همه در سیر و تکامل الهی انسان ها دارد، آنها را «پاک» و یا «پلید» نامیده است، تا باجهت دادن به نیروی فطری گرایش به پاکی‌ها و گریز از پلیدی‌ها و تفکیک باورها، ارزش ها و هنجارهای توحیدی از غیرتوحیدی ونیز انسان های پاک از ناپاک، زندگی انسان ها را در جهت هدف آفرینش سوق دهد.
    هر جا که اسلام، باوری، ارزشی، رفتاری، چیزی و کسی را پلید (نجس، رجس، قذر) خوانده است، می‌خواهد بر تأثیرفراوان آن در آلودگی جسم، جان و جامعه، توجه داده و با ایجاد نفرت شدید، مسلمانان را به پرهیز جدّی از آنها وادارد.
    بدون شک یکی از اموری که بنیان سعادت دنیا و آخرت فرد و جامعه را ویران کرده و استعدادهای نهفته در نهاد آدمی را در مسیر انحرافی به تباهی می‌کشد، اندیشه‌ها و باورهای کفر آلود و شرک آمیز و ارزش ها و رفتارهای زائیده از آن است. از این رو، برای پیشگیری از آلوده شدن مؤمنان به این امور و تدبیر برای برچیده شدن آن از صحنة زندگی بشر،خداوند، مشرکان را «نجس» و کافران را «بدترین جنبندگان» نامیده است، تا مؤمنان به شدت از آنان پرهیز کرده و ازبرقراری روابط ولایی با آنان و فرهنگ پذیری از آنها خودداری نمایند.

    پی نوشت ها:
    [1]. کَذَلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ، انعام/125. این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی که ایمان نمی آورند، قرارمی دهد. خداوند در این آیه ضلالت و بی ایمانی = (شرک و کفر) را، رجس و پلیدی نامیده است و کلمة «علی» این معنا را می‌رساند که پلیدی شرک و کفر سراپای آنان را گرفته و موجب نفرت دیگرانی که بدان آلوده نیستند می‌شود. چنانچه، طبع انسانی از غذای آلوده به ناپاکی‌ها و نجاست، گریزان است، المیزان، ج 7، ص 343. و نیز در سورة توبه / 125 گمراهی را رجس نامیده و می‌فرماید:
    وَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَى رِجْسِهِمْ وَمَاتُواْ وَهُمْ کَافِرُونَ، (و هنگامی که سوره‌ای نازل می‌شود، بر ایمان مؤمنان می‌افزاید) و اما آنها که در دلهایشان بیماری (نفاق، شک و تردید) وجود دارد، پلیدی بر پلیدشان افزوده؛ و از دنیا رفتند در حالی که کافر بودند.
    [2]. إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ، توبه/90. ای کسانی که ایمان آورده اید ! شراب و قمار و بتها و ازلام [= نوعی بخت آزمایی] پلید و رفتار شیطانی است، از آنها دوری کنید تارستگار شوید.
    [3]. إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ، توبه/28.
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۴/۰۱/۱۲ در ساعت ۱۱:۲۳

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 22 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075



    مفهوم شناسی نجاست
    نجاست در لغت و فقه در چهار معنا استعمال شده است:
    1ـ نجاست ذاتی:
    برخی از چیزها همانند شراب، خون، سگ، خوک و... دارای نجاست ذاتی و به اصطلاح نجس العین هستند و هرگز قابل تطهیر نمی باشند، مگر این که دچار استحاله شده و ماهیت خود را از دست بدهند. به عنوان مثال اگر شراب بر اثر برخی فعل و انفعالات شیمیایی تبدیل به شراب شود پاک می گردد.
    2ـ نجاست عرضی:
    برخی از چیزها خود به خود پاک و طاهر هستند، اما در اثر برخورد نجاست به آن، متنجس می‌شوند که قابل تطهیر خواهد بود. مانند لباس، عضوی از بدن و... که با نجاست برخورد می‌کند.
    3ـ نجاست معنوی:
    گاهی برخی اندیشه ها، رفتارها و افراد نیز پلید و آلوده خوانده می‌شوند، اما چون این امور به اصطلاح وجود عینی و خارجی ـ در مقابل وجود ذهنی ـ ندارند، لذا پلیدی آنها را معنوی می‌خوانند.
    4ـ نجاست حکمی:
    گاهی یک چیز یا کسی ذاتاً پاک است، اما همانند چیزهای نجس باید از آن پرهیز کرد، نجس حکمی می‌خوانند. چنانکه برخی در مورد کفار به چنین نجاستی قائل هستند.
    نجاست مشرکان:
    اکثریت قاطع فقهای شیعه از دیرباز تاکنون فتوا به «نجاست ذاتی» مشرکان داده اند، حتی شماری ازفقهای متأخر و نیز معاصر که حکم به «طهارت ذاتی» اهل کتاب داده اند، در حکم به نجاست ذاتی مشرکان و بت پرستان تردیدی روا نداشته‌اند. بنابراین مشرکان دقیقاً همانند نجس العین هایی چون شراب، خون و...بوده و احکام آنها را دارند.

  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود