جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعراف محل وقوف جن های مؤمن و شیعیان فاسق

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    اعراف محل وقوف جن های مؤمن و شیعیان فاسق










    روایاتی هستند که دلالت دارند بر آنکه بر اعراف، گناهکاران و خطاپیشگانی وقوف دارند که حَسَنات و سَیئات آنان مساوی است، و هنوز حکم آنان قطعی نشده است. عیاشی از طَیار از حضرت صادق علیه السلام آورده است که قَالَ: «قُلْتُ لَهُ: أَیُ شَیْءٍ أَصْحَابُ الاْعْرَافِ؟ قَالَ: اسْتَوَتِ الْحَسَنَاتُ وَالسَیِئَاتُ؛ فَإنْ أَدْخَلَهُمُ اللَهُ الْجَنَةَ فَبِرَحْمَتِهِ، وَ إنْ عَذَبَهُمْ لَمْ یَظْلِمْهُمْ؛ به آن حضرت گفتم: اصحاب اعراف کیانند؟ فرمود: آنانکه حسنات و سیئات آنها برابر است؛ حال اگر خداوند آنانرا به بهشت برد از روی رحمت اوست، و اگر عذابشان کند به آنها ستم نکرده است» (تفسیر عیاشی و بحارالانوار).

    و علی بن إبراهیم آورده است که: «سُئِلَ الْعَالِمُ عَلَیْهِ السَلاَمُ عَنْ مُوْمِنِی الْجِنِ أَیَدْخُلُونَ الْجَنَةَ؟ فَقَالَ: لاَ، وَلَکِنَ لِلَهِ حَظَآئِرَ بَیْنَ الْجَنَةِ وَالنَارِ یَکُونُ فِیهَا مُؤْمِنُوالجِنِ وَ فُسَاقُ الشِیعَةِ؛ از عالم آل محمد علیهم السلام پرسیدند که: آیا مؤمنان از طائفه جن در بهشت میروند؟ فرمود: نه، ولیکن خداوند حَظیره هائی در بین بهشت و آتش دارد که در آن مکانهای معین شده مؤمنان از جن و فاسقان از شیعه سکونت دارند» (تفسیر قمی ص 624). درباره این گروه سعدی شیرازی گفته است:

    ای سیر ترا نان جوین خوش ننماید *** معشوق منست آنکه به نزدیک تو زشت است
    حوران بهشتی را دوزخ بود اعراف *** از دوزخیان پرس که اعراف بهشت است


    کتاب معادشناسی 10 صفحه 62 و 63

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها

    از عالم آل محمد علیهم السلام پرسیدند که: آیا مؤمنان از طائفه جن در بهشت میروند؟ فرمود: نه،

    کتاب معادشناسی 10 صفحه 62 و 63
    سلام ، شما مطمئن هستید که این فرموده امام صادق (ع) می باشد؟؟؟؟!!!!
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت دوستان خوب قرآن پژوه

    با تشکر از جناب گمنام به خاطر مطرح کردن این موضوع

    انچه که قابل توجه است اینکه عنوان بحث صحِِیح به نظر نمیرسد لذا توجه به مباحث ذیل ضروری به نظر می رسد .

    اعراف گذرگاه مهمى به سوى بهشت !.


    وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ ( اعراف /46)
    در تـعـقيب بيان سرگذشت بهشتيان و دوزخيان اين آيات درباره ((اعراف )) كه منطقه اى است حد فاصل ميان بهشت و دوزخ , با ويژگيهايى كه دارد سخن مى گويد.
    نـخـسـت بـه حـجابى كه در ميان بهشتيان و دوزخيان كشيده شده است اشاره كرده , مى گويد: ((ميان اين دو گروه حجابى قرار دارد)) (وبينهما حجاب ).

    از آيـات بعد چنين استفاده مى شود كه حجاب مزبور همان ((اعراف )) است كه مكان مرتفعى است در مـيـان ايـن دو گـروه , كـه مـانـع از مشاهده يكديگر مى شود, البته كسانى كه بر اعراف يعنى قسمتهاى بالاى اين مانع مرتفع قرار دارند, هر دو گروه رامى توانند ببينند.
    سـپـس قـرآن مـى گويد: ((بر اعراف مردانى قرار دارند كه هر يك از جهنميان ودوزخيان را (در جـايـگـاه خـود مـى بينند و) از سيمايشان آنها را مى شناسند))
    سپس مى گويد: مردانى كه بر اعراف قرار دارند ((بهشتيان را صدا مى زنند ومى گويند: درود بر شـما باد, اما خودشان وارد بهشت نشده اند, اگر چه بسيار تمايل دارند))

    وَإِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (47)

    ((اما به هنگامى كه به سوى ديگر نگاه مى كنند و دوزخيان را دردوزخ مى بينند (به درگاه خـدا راز و نـيـاز مـى كـنند و) مى گويند: پروردگارا ! ما را باجمعيت ستمگران قرار مده ))

    وَنَادَى أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَى عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ (48)


    در ايـن آيـه اضـافـه مـى كـنـد كه : ((و اصحاب اعراف مردانى ازدوزخيان را كه از چهره و سـيـمـايشان مى شناسند صدا مى زنند (و مورد ملامت وسرزنش قرار مى دهند كه ديديد عاقبت ) گردآورى اموال و نفرت در دنيا و تكبرورزيدن از قبول حق , به شما سودى نداد)) چه شد آن مالها ؟ و كـجا رفتند آن نفرات ؟ و چه نتيجه اى گرفتيد از آن همه كبر و خودپرستى ؟

    أَهَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (49)

    بار ديگر با همان زبان ملامت و سرزنش در حالى كه اشاره به جمعى از ضعفاى مؤمنان كه بر اعـراف قـرار گـرفته اند مى كنند, مى گويند: ((آيا اينهاهمان كسانى هستند كه شما سوگند ياد كـرديـد هـيچ گاه خداوند آنان را مشمول رحمت خود قرار نخواهد داد))

    سـرانـجـام رحمت الهى شامل حال اين دسته از ضعفاى مؤمنان شده و به آنهاخطاب مى شود كه : ((وارد بـهشت شويد نه ترسى بر شماست و نه در آنجا غم واندوهى داريد))

    ((اصحاب اعراف )) چه كسانى هستند؟.

    از مجموع آيات و روايات چنين استفاده مى شود كه ((اعراف )) گذرگاه سخت و صعب العبورى بر سـر راه بهشت سعادت جاويدان است , طبيعى است كه افرادنيرومند و قوى يعنى صالحان و پاكان با سرعت از اين گذرگاه عبور مى كنند اماافرادى كه خوبى و بدى را به هم آميختند در اين مسير وا مى مانند.
    هـمـچـنين طبيعى است كه سرپرستان جمعيت و پيشوايان قوم در گذرگاههاى سخت همانند فرماندهانى كه در اين گونه موارد در آخر لشكر راه مى روند تا همه سپاهيان بگذرند, در آنجا توقف مـى كنند تا به كمك ضعفاى مؤمنان بشتابند و آنهاكه شايستگى نجات را دارند در پرتو امدادشان رهايى يابند.

    بـنابراين در اعراف , دو گروه وجود دارند, ضعيفان و آلودگانى كه در رحمتندو پيشوايان بزرگ (يعنى انبيا, امامان وصالحان ) كه در همه حال يار وياور ضعيفانند.



    و اما روایاتی را که نقل فرمودید اولی در مورد اعراف بود که از متن حدیث معلوم بود که آنجا محل سکونت نیست بلکه توقفگاهی است که باید از آن عبور کنند .

    اما در روایت دوم هیچ اشاره ای به اعراف نشده و از مسکنی به نام حظیره سخن به میان آمده که این حظائر محل سکونت مومنانی از جن و فساق از شیعه خواهد بود .


    حظائر به مکان های محدود و بسته اطلاق میشود که افرادی که در آن قرار می گیرند از بعضی چیزها مصون و نهایتا از بعضی چیزها نیز محروم هستند.

    در بعضی از کتابهای لغت مانند مجمع البحرین و قاموس مثالی که زده اند اینست که حظائر محیط هایی هستند که جهت نگه داری شتران و گوسفندان ساخته می شود تا آنها را از گرما و سرما و باد ها حفظ کند .

    بنابر آنچه گذشت حظائر چیزی غیر از اعراف است و مومنان جنی و برخی از فاسقان نیز در اعراف ساکن نیستند .

    موفق باشید.


    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۹/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۳:۰۶

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25



    اعراف در لغت جمع عرف به معنای مکان مرتفع است ومقصود ازاعراف در قیامت،مواضع بلندی است مشرف به بهشت ودوزخ که افراد خاصی در آن جای دارند و بر بهشتیان و دوزخیان نظارت می کنند.
    مفسران در مورد اعرافیان،آراء مختلفی مطرح کرده اند مجموع این آراء به چهار نظریه بر می گردد.
    1ـمردانی از اهل منزلت وکرامت
    2ـ کسانی که هیچ یک از حسنات و سیئاتشان بر دیگری ترجیح ندارد
    3ـافراد مستضعف،که به خاطر نارسایی های فکری ومانند آن مکلف به تکالیف الهی نبوده اند.
    4ـجمعی از فرشتگان
    ازآراء یاد شده،نظریه اول با مفاد آیات(اعراف46ـ49) قرآن هماهنگ است زیرا اولاً،از اصحاب اعراف با کلمه«رجال» تعبیر شده است که بر فرشتگان قابل انطباق نیست. از این گذشته،اصولا فرشتگان به وصف مذکر ومؤنث توصیف نمی گردند.ثانیاً،کلمه «رجال» که به صورت نکره آمده بیانگر عظمت و رفعت مقام آنان است. وهمچنین در آیه مذکور، اوصافی برای اعرافیان ذکر شده که فقط برگروه اول قابل انطباق است.[1]

    [1] عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی301 ،ت305
    ویرایش توسط تکوین : ۱۳۹۰/۰۸/۰۱ در ساعت ۲۲:۵۸

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود