صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلایل درس نخواندن و امی بودن پیامبر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    9
    حضور
    10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    13

    اشاره دلایل درس نخواندن و امی بودن پیامبر




    دلایل "امی"بودن و درس نخواندن پیامبر چیست؟مستند وعلمی
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۵۲

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست





    دلایل درس نخواندن و امی بودن پیامبر








    کارشناس بحث: استاد محراب


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451




    نقل قول نوشته اصلی توسط 220591043 نمایش پست ها
    دلایل "امی"بودن و درس نخواندن پیامبر چیست؟مستند وعلمی


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    واژه ي امي از ماده امّ به معناي مادر يا از امت به معناي جمعيت گرفته شده است. دانشمندان درباره معناي امّي اختلاف دارند. جمعي آن را به معناي درس نخوانده مي‌دانند. يعني امي كسي است كه به همان حالتي كه از مادر متولد شده باقي مانده و مكتب و استادي را نديده است. بعضي آن را به معناي كسي دانسته است كه از ميان امت و توده برخاسته است نه از ميان اشراف، ثروتمندان.


    اما معناي مناسب براي امي همان معناي اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر مي‌باشد.(1)
    زيرا يكي از نكات روشن زندگي رسول اكرم(ص)اين است كه آن حضرت به مكتب نرفته و درس نخوانده و نزد هيچ استاد و معلمي، تلمذ و شاگردي نكرده است و با هيچ نوشته و كتابي آشنا نبوده است و احدي از مورخان مسلمان و غيرمسلمان مدعي نشده است
    كه آن حضرت در دوران كودكي يا جواني، چه رسد به دوران كهولت و پيري كه دوره رسالت است، نزد كسي خواندن يا نوشتن آموخته است و همچنين احدي ادعا نكرده و موردي را نشان نداده است كه آن حضرت قبل از دوران رسالت يك سطر خوانده و يا يك كلمه نوشته باشد.


    مردم عرب و بالاخص عرب حجاز در آن عصر، به طور كلي بي‌سواد بودند و افرادي از آنها كه مي‌توانستند بخوانند و بنويسند انگشت شمار و انگشت‌نما بودند ممكن نيست كه شخصي در آن محيط اين فنّ را بياموزد و در ميان مردم به اين صفت معروف نشود.»(2)

    قرآن كريم نيز امي بودن پيامبر اكرم (ص) يعني درس نخواندن وي قبل از بعثت را تأييد مي‌كند. در سورة عنكبوت مي‌فرمايد: و ماكنت تتلوا من قبله من كتابٍ و لاتخطه بيمينك اذا لارتاب المبطلون(3) .
    يعني تو هرگز پيش از اين كتابي نمي‌خواندي، و با دست خود چيزي نمي‌نوشتي، مبادا كساني كه در صدد تكذيب و ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند.


    زماني كه پيامبر اكرم (ص) در مكه مي‌زيست تعداد باسوادان آن سرزمين بسيار اندك و انگشت‌شمار بودند. بر اساس آنچه در تاريخ آمده است، تعداد مرداني كه خواندن و نوشتن را مي‌دانستند فقط 17 نفر و تعداد زناني كه با خواندن و نوشتن آشنا بودند فقط يك نفر بود و اسامي آنها در تاريخ آمده است، پيامبر جزء آن عده نيست.

    مسلماً در چنين محيطي اگر پيامبر اكرم خواندن و نوشتن مي‌دانست كاملاً معروف و مشهور مي‌شد. و سخن صريح قرآن كريم كه وي را «امي»(4) خوانده است، مورد اعتراض مردم قرار مي گرفت، در حالي كه چنين حادثه ي رخ نداد. اين نيز خود تأييدي بر اين مطلب است كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ با خواندن و نوشتن آشنايي نداشته است.

    اين مطلبي بود كه نسبت به دوران قبل از بعثت پيامبر اكرم (ص) بيان شد. اما نسبت به دوران بعد از رسالت او (چه دوران سيزده ساله‌اي كه در مكه زندگي كرد و چه دوران ده ساله زندگي كه در مدينه بود) نيز هيچ‌يك از مورخان ننوشته‌اند كه پيامبر خواندن و نوشتن را از كسي فراگرفته باشد. بنابراين، پيامبر (ص) به همان حال امي بودن تا پايان عمر باقي مانده است.


    پی نوشت:

    1. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 6، ص 395.
    2. مطهري، مرتضي، پيامبر امي، ص 9.
    3. عنكبوت: 48.
    4. اعراف: 157.





  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    باز سلام
    عرض ادب و احترام

    اما نكته ي قابل توجه اين است كه درس نخواندن غير از بي‌سواد بودن است رسول گرامي اسلام احتمالا توانايي بر خواندن و نوشتن از طريق تعليمات الهي داشت، بدون آنكه نزد انساني آن را فرا گرفته باشد.

    هر چند در هيچ تاريخي ديده نشده است كه او از اين علم و دانشش استفاده كرده باشد، چيزي را از رو بخواند و يا با دست خود نامه اي بنويسد، و شايد پرهيز پيامبر (ص) در تمام عمرش از اين كار باز براي اين بود كه دستاويزي به دست بهانه جويان ندهد.(1)

    بنابراين پيامبر اسلام چه در مدينه و چه در مكه نزد هيچ انساني به فراگيري خواندن و نوشتن نپرداخته است.
    زيرا تعداد افراد باسواد مكه، در زماني كه پيامبر اكرم(ص)در آن محيط زندگي، مي‌كرد فقط 17 نفر مرد و يك نفر زن بوده است و تعداد افراد باسواد مدينه از ميان دو قبيله اوس و خزرج كه دو قبيله معروف ساكنان مدينه بودند، فقط يازده نفر بود كه بلاذري در تاريخ خود نام آن ها را بيان نموده است


    و نيز نام كساني را كه سمت دبيري پيامبر اكرم(ص)را داشتند بيان مي كند و مشخص و روشن مي شود كه خط و فن خواندن و نوشتن تازه وارد حجاز گرديده بوده است و از آن جهت اگر كسي خواندن و نوشتن مي دانست معروف و زبانزد خاص و عام مي شد.

    و از اينكه اسم آن حضرت جزء افراد با سواد مدينه ثبت نشده است روشن مي‌شود كه آن حضرت در مدينه هم خواندن و نوشتن را فرا نگرفته است.(2)

    از مجموع قرائن به دست مي‌آيد كه آن حضرت در دوران رسالت نيز نه خواند و نه نوشت و اين مطلب مورد اتفاق تمام دانشمندان شيعه و سني مي‌باشد.

    و از نصوص تاريخي معتبر به دست مي‌آيد كه رسول خدا در مدينه گروهي به نام دبير داشته است. دبيران پيامبر وحي الهي، سخنان پيامبر اكرم، عقود و معاملات مردم، عهدها و پيمان نامه‌هاي رسول خدا با مشركين و اهل كتاب، دفاتر صدقات و ماليات و خمس، و نامه‌هاي فراوان آن حضرت به سران قبايل و كشور هاي هم جوار، را، مي‌نوشتند.


    امروزه علاوه بر وحي و سخنان حضرت، كه نوشته شده و باقي است، عهدنامه‌ها و بسياري از نامه‌هاي رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نيز در متن تاريخ ثبت شده و باقي است كه محمد بن سعد در طبقات‌الكبري در حدود صدنامه را ذكر كرده است.(3)

    نكته قابل دقت اين است كه از اين همه نامه و سخنان حضرت كه در تاريخ آمده است هيچ كدام به خط خود وي نوشته نشده است و اگر حضرت در دوران بعد از رسالت به فراگيري خواندن و نوشتن پرداخته بود لااقل يك نامه يا يك آيه يا سخن از خود حضرت، به خط خود آن حضرت نوشته مي‌شد.

    نتيجه اين كه مراد از امي بودن پيامبر (ص) كه در قرآن كريم يا در احاديث آمده است همان درس نخوانده و مكتب نديده است و بين درس نخواندن با بي‌سوادي فرق وجود دارد.

    پی نوشت:
    1- تفسير نمونه، ج 16، ص 305.
    2- طباطبائي، سيد محمد حسين، ترجمه الميزان، ج 1، ص 337.
    3- پيامبر امي، ص 18-21.




  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام

    عرض ادب و احترام
    دلایل قرانی و صاحب نظران بر امی بودن پیامبر

    1) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّورَاةِ وَالْإِنْجِيلِ...(اعراف/ 157)؛ «(همان) كسانى كه از فرستاده‏ى (خدا)، پيامبر درس‏نخوانده، پيروى مى‏كنند؛ آن (پيامبرى) كه (صفات) او را نزدشان در تورات و انجيل نوشته مى‏يابند ....».
    بيشتر مفسران در تفسیر نوشته‌اند:
    «امّی» از ماده «امّ» به معنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده، لذا برخی آن را به معنی درس نخوانده و استاد ندیده می‌دانند؛ یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده، باقي مانده است برخی هم به معنی کسی مي‌دانند که از میان امت و توده مردم برخاسته است؛ نه از میان اشراف، مرفهان و جباران و عده‌اي به مناسبت این که مکه را «امّ القری» می‌گویند، این واژه را مرادف مکّی دانسته‌اند؛ البته هیچ مانعی ندارد که اين واژه اشاره به هر سه مفهوم باشد (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 6، ص 396 و 397).


    آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه مي‌نويسد:
    «این واژه کنایه از آن است که آن حضرت با این که مکتب نرفته و درس نخوانده، آموزگار صد مدرس شد وگرنه خود این صفت نشان کمال نیست (جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج 5، ص 299).


    2) هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ (جمعه/ 2)؛ «او كسى است كه در ميان درس‏ناخواندگان فرستاده‏اى از خودشان برانگيخت؛ كه آياتش را بر آنان مى‏خواند [و پيروى مى‏كند] و رشدشان مى‏دهد [و پاكشان مى‏گرداند] و كتاب [خدا] و فرزانگى به آنان مى‏آموزد؛ درحالى كه قطعاً، از پيش در گمراهى آشكارى بودند». علامه‌طباطبایی امّیین را به معنای کسانی می‌داند که نمی‌خواندند و نمی‌نوشتند (طباطبایی، حسین، همان، ج19، ص455)

    و منظور از این افراد هم قوم عرب است. طوسی و طبرسی همین معنا را از مجاهد و قتاده نقل کرده‌اند (طوسی، التبیان، ج10، ص4؛ طبرسی، مجمع‌البیان، ص 284).


    آيت الله مكارم در تفسير نمونه امّیین را جمع امّی، به معنی درس نخوانده مي‌داند و تأکید می‌کند که امّی منسوب به امّ است؛ یعنی شخصی که مکتبی جز مکتب دامان مادرش ندیده است. وي (مکارم شیرازی، همان، ج24، ص106) نمی‌‌پذیرد که مراد از امّیین در این آیه، اهل مکه باشند؛ چرا که نه پیامبر اسلام تنها براي اهل مکه مبعوث شد و نه سوره جمعه در مکه نازل شد.


    در بین مفسران اهل سنّت، طبری و فخررازی و بعضی دیگر آورده‌اند که مراد از امّیین در این آیه، قوم عرب است که نمی‌توانستند چیزی بخوانند یا بنویسند (فخر رازي، مفاتیح الغیب، ج 30، ص538).


    3) وَمَا كُنتَ تَتْلُوا مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلاَ تَخُطَّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ (عنکبوت/ 48)؛ «و پيش از اين (قرآن) هيچ كتابى نمى‏خواندى [و پيروى نمى‏كردى‏] و با دست راستت آن را نمى‏نوشتى؛ در صورتى كه (اگر مى‏خواندى و مى‏نوشتى) حتماً، باطل‏گرايان شك مى‏كردند».

    اکثر مفسران شیعی معتقدند منظور آیه این است که تو پیش از نزول قرآن، نمی‌خواندی و نمی‌نوشتی؛ زیرا اگر می‌‌خواندی و می‌نوشتی، آنان که در پي تشکیک در صحت وحیانی بودن قرآن‌اند، با استناد به این پیشینه تو، درباره مطالب قرآن به شک می‌افتادند و می‌‌گفتند که این آیات ساخت توست (فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج4، ص119؛ طباطبایی، ترجمه‌المیزان، ج 16، ص 207).


    برخی نیز می‌گویند: مراد آیه این است که تو پیش از نزول قرآن نمی‌توانستی بخوانی یا بنویسی؛ زیرا اگر می‌توانستی بخوانی و بنویسی، اهل باطل در صحت مطالب قرآن به شک می‌افتادند؛ به عبارتی ديگر برخی از این آیه، نفی عادت پیامبر بر خواندن و نوشتن، پیش از نزول را فهمیده‌اند و برخی نیز عدم توانایی بر این امر را برداشت كرده‌اند (طوسی، التبیان، ص216؛ شبر، صفوه‌التفاسیر، ص605).


    فخر رازی می‌نویسد: این یکی از معجزات پیامبر است که با وجود این که پیش از نزول قرآن، کتابی نخوانده و چیزی ننوشته بود، این کتاب آسمانی پر محتوا را آورد (فخر رازي، مفاتیح الغیب، ج 9، ص 64).


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    با سلام
    البته احتمال خلاف یعنی اینکه پیامبر در خفا خواندن و نوشتن را آموخته هم وجود داره(عقلا) هرچند احتمال ضعیفی باشه.آیا با ورود این احتمال به استدلال خدشه وارد نمیشه؟
    و در ثانی ایا فقط کسانی که سواد داشتند یعنی فقط آن17 نفر اهل شعر وادب و خطابه بودند؟


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    موسیقی / شعر / فلسفه / علوم اجتماعی
    نوشته
    34
    حضور
    5 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    95



    عرض سلام و ادب
    یک سوال هم برای من پیش اومد.
    شنیدم که پیامبر روزهایی از سال را در غار حرا به سر می بردند. آیا احتمالش نیست که ایشون در اون زمان ها مشغول علم آموزی بودند؟ (چه خواندن و نوشتن و چه علوم دیگر مثل نجوم که در قرآن نیز اشاراتی از علم نجوم وجود دارد)

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    البته احتمال خلاف یعنی اینکه پیامبر در خفا خواندن و نوشتن را آموخته هم وجود داره(عقلا) هرچند احتمال ضعیفی باشه.آیا با ورود این احتمال به استدلال خدشه وارد نمیشه؟


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    چند نکته خدمتتان

    - این که می فرمایید احتمال خلاف ان هم عقلی این نظر عقلی باید به وسیله سند و مدرک معتبر تایید شود در صورتی که هیچ سندی تاریخی مبنی بر علم آموزی ایشان در تاریخ بیان نشده است که برخلاف ان هم بیان شده است که گذشت.

    - هر علمی باید به وسیله فردی تدریس شود ولی برای این بحث هم سندی تاریخی مبنی بر این که کسی استاد پیامبر اسلام (ص) باشد هم در تاریخ بیان نشده است.
    در صورتی که کفار و مشرکین و یهود دنبال سند ومدرکی بودند تا حرفهای پیامبر را نقض نمایند اگر چنین اتفاقی می افتاد قطعا ان را در تاریخ علم می کردند.


    -پیامبری که به وحی متصل است و علم لدنی دارد و در طول تاریخ 23سال نبوت هم به سبب معجزات فراوانی این ادعا ثابت شده است و قبل از آن هم به عنوان محمدامین در جامعه ان روز عرب معروف بود چه نیازی نعوذبالله به دروغ گفتن دارد؟؟ چه نیازی دارد تا دروغ بگوید ؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    و در ثانی ایا فقط کسانی که سواد داشتند یعنی فقط آن17 نفر اهل شعر وادب و خطابه بودند؟


    در تاریخ که چنین ثبت شده است
    شما عزیز صحبت کردن و شعر گفتن را به معنای علم داشتن ندانید
    مثلا همه فارسی زبانان می توانند فارسی صحبت بکنند ولی تا سواد نداشته باشند نمی توانند بنویسند و بخوانند
    مثلا اگر شنیده اید که عرب زبانان در معرکه نبرد و جنک شعر می سرودند نه به معنای باسواد بودن که به معنای دانستن زبان عربی بودمثلا فارسی زبانی شعر چند بیتی می گوید بدون این که خواندن و نوشتن بداند



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    3
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6



    چرا سال های آخر عمرش سواد یاد نگرفت و بی سواد از دنیا رفت؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    نقل قول نوشته اصلی توسط ratebookinfo نمایش پست ها
    چرا سال های آخر عمرش سواد یاد نگرفت و بی سواد از دنیا رفت؟
    جواب از متون فوق
    اما نكته ي قابل توجه اين است كه درس نخواندن غير از بي‌سواد بودن است رسول گرامي اسلام احتمالا توانايي بر خواندن و نوشتن از طريق تعليمات الهي داشت، بدون آنكه نزد انساني آن را فرا گرفته باشد.

    هر چند در هيچ تاريخي ديده نشده است كه او از اين علم و دانشش استفاده كرده باشد، چيزي را از رو بخواند و يا با دست خود نامه اي بنويسد، و شايد پرهيز پيامبر (ص) در تمام عمرش از اين كار باز براي اين بود كه دستاويزي به دست بهانه جويان ندهد.(1)



  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود