صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شأن پیامبر اکرم (ص)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و نهج البلاغه - تفریح (بیشتر با خانواده)
    نوشته
    927
    حضور
    18 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543

    اشاره شأن پیامبر اکرم (ص)




    سلام و عرض تحیت
    در رابطه با امیتازات خاصی که خداوند برای پیامبر اکرم (ص) قائل شده اند در جایی مطالب زیر را خواندم خواهشمندم راجب درستی و جزئیات آنها توضیح دهید
    1- پیامبر اکرم (ص) از پشت سر هم می دیدند، چنانچه از جلو قادر به دیدن بودند
    2- مگس سمت او (ص) نمی رفت
    3- عرش خداوند پس از نوشته شدن محمد رسول الله آرام گرفت
    ضمناً اگر پیامبر ص کسی را هنگام نماز صدا می زدند آیا شخص می بایست نماز را رها کند؟
    با سپاس
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۹:۳۸
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

    اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر وجعلنا من خير اعوانه وانصاره والمستشهدين بين يديه

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    شأن پیامبر اکرم (ص)








    کارشناس بحث: استاد
    صادق

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28773



    [QUOTE=mousavi928;656911]سلام و عرض تحیت
    در رابطه با امیتازات خاصی که خداوند برای پیامبر اکرم (ص) قائل شده اند در جایی مطالب زیر را خواندم خواهشمندم راجب درستی و جزئیات آنها توضیح دهید

    باسلام وسپاس .

    1- پیامبر اکرم (ص) از پشت سر هم می دیدند، چنانچه از جلو قادر به دیدن بودند
    چون وجود پیامبر اکرم مظهر اسم علیم خداوند است لذا علم به همه امور نهفته دارد .
    ومراد از دیدن در جمله یاد شده علم به آن است ونه دیدن حسی چشمی .

    2- مگس سمت او (ص) نمی رفت
    ممکن است چون حضرت از سوی آن گونه موجودات مورد اذیت قرار نمی گرفت .
    ولی انسان های بی ادب وکفار نسبت موجب اذیت او می شدند .

    3- عرش خداوند پس از نوشته شدن محمد رسول الله آرام گرفت
    «عرش» در لغت به معنای جای سقف دار، تخت پایه بلند و مکان مرتفع به کار رفته است. قرآن کریم می فرماید:
    «اَلرَّحمـنُ عَلَی العَرشِ استَوی»(طه،5) «استواء» به معنای توجه، قصد، رو کردن، تسلط، استقرار بر چیزی، احاطه کامل و قدرت بر خلقت و تدبیر آمده است.(1)
    «استواء بر عرش» کنایه از تسلط پروردگار و احاطه کامل او نسبت به جهان هستی و نفوذ فرمان و تدبیرش در سراسر عالم است. خداوند با این تعابیر، خواسته است با زبان مردم حرف زده باشد.
    این جمله در عین این که مثال است و احاطه تدبیر خدای متعال را در ملکش مجسم می سازد، دلالت دارد که در این میان حقیقتی هم هست و آن عبارت است از مقامی که گفتیم زمام جمیع امور در آن جا متراکم و مجتمع می شود; بنابراین، «استواء» خداوند بر «عرش»، یعنی ملک او بر همه اشیا احاطه دارد و تدبیرش بر همه امور عالم گسترده است.
    در نتیجه خدای متعال، رب هر چیز و یگانه در ربوبیت است; چون مقصود از رب، جز مالک و مدبر چیز دیگری نیست; به همین جهت در پی «استواء بر عرش» ملکیت و علمش را به هر چیز بیان می کند.
    در همین راستا، معنای «عرش» در آیات: «وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» (توبه، 129)، «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ» (مؤمن، 7)، «وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَـئِذ ثَمَـنِیَةٌ» (حاقه، 17)، «وَ تَرَی الْمَلَـئِکَةَ حَآفِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ» (زمر، 75) به همین معناست; چون از ظاهر این آیات برمی آید که «عرش» یک حقیقت است; نه صرف مَثَل.
    نهایت این که «استوی علی العرش» مقامی غیر جسمانی و حقیقتی است که جمیع سرنخ های حوادث و امور در آن متراکم و جمع است. برای عرش، معانی دیگری نیز ذکر شده از جمله:
    1. علم بی پایان پروردگار;
    2. مالکیت و حاکمیت خداوند;
    3. هر یک از صفات کمالیه و جلالیه الهی;
    4. قلب پیامبران، اوصیا و مؤمنان;
    5. علمی که خداوند به پیامبران اعطا کرده است.
    «عرش» می تواند تمام معانی یاد شده را داشته باشد; چنان که در روایات به همین مسئله اشاره شده است.(2)


    پی نوشت ها:
    . مفردات، راغب اصفهانی، ص 257 و 341، نشر اسماعیلیان.
    2. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی(رحمه الله)، ج 8، ص 204ـ216; ج 14، ص 183ـ184، بنیاد علمی و فکری علامه(رحمه الله) / تفسیر نمونه، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج 13، ص 160، دارالکتب الاسلامیة.

    ضمناً اگر پیامبر ص کسی را هنگام نماز صدا می زدند آیا شخص می بایست نماز را رها کند؟
    بلی .
    قران فرمود : استجبوا لله ولرسوله اذا دعاکم ....


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    340
    حضور
    2 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وسپاس .

    1- پیامبر اکرم (ص) از پشت سر هم می دیدند، چنانچه از جلو قادر به دیدن بودند
    چون وجود پیامبر اکرم مظهر اسم علیم خداوند است لذا علم به همه امور نهفته دارد .
    ومراد از دیدن در جمله یاد شده علم به آن است ونه دیدن حسی چشمی .
    سلام ما مجبور نیستیم دست از ظاهر روایت بداریم تا باعمومات مخالفت نداره وقرینه بر خلاف ان را نداریم
    چه اشکالی دارد که همان دیدن ظاهری
    هم مراد باشد ؟!
    اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
    اللهم العن قاتلی فاطمة الزهرا

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28773



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی128 نمایش پست ها
    سلام ما مجبور نیستیم دست از ظاهر روایت بداریم تا باعمومات مخالفت نداره وقرینه بر خلاف ان را نداریم
    چه اشکالی دارد که همان دیدن ظاهری
    هم مراد باشد ؟!
    باسلام وتشکر .
    اولا اگر این سان بر ظاهر مقید باشید با آکوزه های نظیر : الله سمیع البصیر .
    چه می کنید ؟
    ثانیا : دیدن همیشه در همه موارد لازم نیست با چشم سر باشد . دیدن با چشم دل هم دیدن است .
    ثالثا ظواهر مخالف عقل باید توجیه گردد تا چالش بر انگیز نشود .


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    340
    حضور
    2 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    اولا اگر این سان بر ظاهر مقید باشید با آکوزه های نظیر : الله سمیع البصیر .
    چه می کنید ؟
    ثانیا : دیدن همیشه در همه موارد لازم نیست با چشم سر باشد . دیدن با چشم دل هم دیدن است .
    ثالثا ظواهر مخالف عقل باید توجیه گردد تا چالش بر انگیز نشود .
    سلام بنده عرض کردم
    سلام ما مجبور نیستیم دست از ظاهر روایت بداریم تا باعمومات مخالفت نداره وقرینه بر خلاف ان را نداریم
    چه اشکالی دارد که همان دیدن ظاهری
    هم مراد باشد ؟!
    لذا در باب خداوند متعال قرینه داریم
    وچرا مخالف عقل باشد ؟
    بنده نمی تونم تصور کنم دلیل مخالفت با عقل نیست
    شما اشکال اینکه حضرت با همان چشم ظاهری ببیند چست ؟را بیان فرمائید
    بله احاطه وجودی وعلمی حضرات از واضحات است " وکل شی احصیناه فی امام مبین "
    حضرت سایه نداشت اینهم از خصوصیات جسم مقدس ومطهر ایشان بود
    حالا چون عده ای خاکی مشغول خاک بازی براشون نا مفهوم هست ما بخواهیم توجیه کنیم چرا؟
    اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
    اللهم العن قاتلی فاطمة الزهرا

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    340
    حضور
    2 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    ومردا از نوشته شدن نام مقدس ال الله چیست در مائة منقبت ابن شاذان ..
    که اسقرا اسمانها وزمین و دوران فلک و...........نشد الا به اینکه نوشته بر انها توحید ونبوت وولایت و
    وروایت بسیاری دیگر مثل انا الذی کتب اسمی علی العرش فاستقر وعلی السموات فقامت وعلی الرض ففرشت وعلی البرق فلامع وعلی الریح فذرء و.....
    لیله اسری الی السماء لم اجد بابا ولا شجره ولا ورقه ولا نمرقه و...الا بان کتب علیها علی علی وان اسم علی مکتو ب علی کل شی و....
    اینکه ماده کائنات توحید است ونبوت است وولایت
    وحرف به اینجا ختم نمی شود انچه قابل گفتن بودن در فضای مجازی عمومی و.....

    اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
    اللهم العن قاتلی فاطمة الزهرا

  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28773



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی128 نمایش پست ها
    سلام بنده عرض کردم
    سلام ما مجبور نیستیم دست از ظاهر روایت بداریم تا باعمومات مخالفت نداره وقرینه بر خلاف ان را نداریم
    چه اشکالی دارد که همان دیدن ظاهری
    هم مراد باشد ؟!
    لذا در باب خداوند متعال قرینه داریم
    وچرا مخالف عقل باشد ؟
    بنده نمی تونم تصور کنم دلیل مخالفت با عقل نیست
    شما اشکال اینکه حضرت با همان چشم ظاهری ببیند چست ؟را بیان فرمائید
    بله احاطه وجودی وعلمی حضرات از واضحات است " وکل شی احصیناه فی امام مبین "
    حضرت سایه نداشت اینهم از خصوصیات جسم مقدس ومطهر ایشان بود
    حالا چون عده ای خاکی مشغول خاک بازی براشون نا مفهوم هست ما بخواهیم توجیه کنیم چرا؟
    سلام بر مهدی گرامی .
    بارک الله .
    عقل تجربه گرا مدعی است که معمولا آدما دیده را با چشم سر می دانند وچشم سر هم در جلو سر است ونه پشت سر .
    ولی عقل سلیم می گوید دیدن اعم از دیدن بصری وبصیرتی است .
    اما در باره سایه :
    قران بی نام علی آیه ندارد
    اسلام بی یاد علی پایه ندارد
    گفتم بروم سایه ی لطفش بنشینم
    دیدم که علی نور بود سایه ندارد


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و نهج البلاغه - تفریح (بیشتر با خانواده)
    نوشته
    927
    حضور
    18 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    واقعاً انسان باید چقدر ناسپاس باشه؟!
    پیامبر ص امام علی ع و حضرت فاطمه س و حسنین ع همه یکجا در بیناشان بودند اما همه را پس زدند و شهید کردند
    خدا لعنتشون کنه.
    اینها خیلی از سر مردم زیاد بودند؛ و فقدان الان امام ما رو هم اونها باید پاسخگو باشند
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

    اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر وجعلنا من خير اعوانه وانصاره والمستشهدين بين يديه

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی128 نمایش پست ها
    سلام بنده عرض کردم
    سلام ما مجبور نیستیم دست از ظاهر روایت بداریم تا باعمومات مخالفت نداره وقرینه بر خلاف ان را نداریم
    چه اشکالی دارد که همان دیدن ظاهری
    هم مراد باشد ؟!
    لذا در باب خداوند متعال قرینه داریم
    وچرا مخالف عقل باشد ؟
    بنده نمی تونم تصور کنم دلیل مخالفت با عقل نیست
    شما اشکال اینکه حضرت با همان چشم ظاهری ببیند چست ؟را بیان فرمائید
    بله احاطه وجودی وعلمی حضرات از واضحات است " وکل شی احصیناه فی امام مبین "
    حضرت سایه نداشت اینهم از خصوصیات جسم مقدس ومطهر ایشان بود
    حالا چون عده ای خاکی مشغول خاک بازی براشون نا مفهوم هست ما بخواهیم توجیه کنیم چرا؟
    سلام
    پیامبر از چه گونه ایه!؟ طبعا انسان! و انسان چشمش کجاست!؟ قطعا جلوش!

    در مورد سایه هم همینه!! تا اونجا که یادمه خود پیامبر و امام علیم میگفتن ما مثل بقیه هستیم، ولی غلات به گوششون نمیرفت!!
    فرضا من بگم جناب ... قدش تا آسمون میره!! اینجا عقل میگه که استعاره ست نه واقعیت!

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود