جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کاربرد این آیه چیست؟ (محبت مسیحیان بیشتر از یهودیان)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951

    اشاره کاربرد این آیه چیست؟ (محبت مسیحیان بیشتر از یهودیان)




    با سلام

    میخواستم بدونم کاربرد این آیه چیه ؟
    وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ


    آیا این مفهوم رو نمیرسونه که مسیحی ها یا همون نصرانی ها بیشترین مودت ومحبت رو به مومنین دارند آیا محبت اونها از محبت مسلمون ها بیشتره؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۲:۳۴

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    کاربرد این آیه چیست؟ (محبت مسیحیان بیشتر از یهودیان)








    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  4. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    جمع‌بندی




    سؤال:
    کاربرد آیه «وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ» چیست؟

    پاسخ:
    «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
    (1)
    «به طور مسلّم، دشمن‌ترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشركان خواهى يافت و نزدیک‌ترين دوستان به مؤمنان را كسانى مى‌‏يابى كه مى‌گويند: «ما نصارى هستيم» اين به خاطر آن است كه در ميان آن‌ها، افرادى عالم و تارک دنيا هستند و آن‌ها (در برابر حق) تكبّر نمى‌ورزند».

    برخی مفسرین مانند استاد مکارم شیرازی (زیده عزه) اعتقاد دارند با توجه به شأن نزول‌های آیه ـ که نزول این آیات را درباره اسلام آوردن کشیشانی که نجاشی پادشاه حبشه نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرستاد، بیان کرده ـ و نیز با توجه به جنگ‌های صلیبی و خونینی که مسیحیان با مسلمانان داشته‌اند، این آیه را ناظر به مسیحیان زمان حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) دانسته و محتوای آیه را کلی نمی‌داند. (2)

    اما علامه طباطبائی معتقد است آیه کریمه یک ضابطه و قانون کلی را بیان می‌کند. آیه کریمه در مجموعه آیات قبل و بعد از این آیه، درباره مشرکین و یهودیان و مسیحیان سخن می‌گوید و ضمن بیان اعتقادات باطل هر سه گروه ـ که بیشترین ملت‌‎های روی زمین هستند ـ بیان می‌کند که رابطه این سه گروه با اسلام یکسان نیست. دو گروه
    مشرکان و یهودیان نزدیک به هم هستند و دارای دشمنی شدید و تعصب نژادی یا اعتقادی هستند و تنها بعد از قرار گرفتن در موضع ضعف و از ترس جان، به ظاهر، اسلام می‌آورده‌اند؛ اما مسیحیان نوعا چنین نبوده‌اند و در برابر شنیدن حق استکبار نداشته‌اند. علامه طباطبایی (قدس سره) آیات بعدی (=مائده 83 و 84) را که دلالت بر حق‌پذیری برخی نصاری دارد، به عنوان شاهد مدعا ذکر می‌نماید.
    علامه در ادامه، سیره تاریخی اسلام آوردن مسیحیان ـ که بدون اجبار و همراه با حق‌پذیری و شیفتگی به شنیدن سخن خدا بوده ـ را با اسلام آوردن یهودیان و مشرکان ـ که بعد از دشمنی‌های سرسختانه با پیامبر و مسلمین و تنها از موضع ضعف و از ترس جان بوده ـ مقایسه می‌کند و آن را به عنوان شاهد دیگر مدعا ذکر می‌نماید.
    علامه طباطبایی (قدس سره) در ادامه می‌افزاید:
    «در اين آيه، خداى تعالى علت نزديک‌تر بودن نصارا به اسلام را بيان فرموده، و در بیان علت اينكه آنان نسبت به ساير ملل [یعنی مشرکین و یهودیان] انس و محبتشان به مسلمين بيشتر است، سه چيز را معرفى مى‏‌فرمايد كه آن سه چيز در ساير ملل نيست: يكى اينكه در بين ملت نصارا علما زيادند، دوم اينكه در بينشان زهاد و پارسايان فراوانند، سوم اين كه ملت نصارا مردمى متكبر نيستند؛ و همين سه چيز است كه كليد سعادت آنان و مايه آمادگى آن‌ها براى سعادت و نيک‌بختى است.» (3)


    منابع:
    1. مائده: 5 /82.
    2. مکارم، ناصر و همکاران، تفسير نمونه، ج 5، ص 57.
    3. طباطبائی، سید محمد حسین، الميزان، ج‏ 6، ص 80 ـ 82.


    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ در ساعت ۱۸:۱۷ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  5. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود