جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه غیبت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    177
    حضور
    2 روز 20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    699

    فلسفه غیبت




    بسم الله الرحمن الرحیم
    در این پست برانیم که به صورت خلاصه و تیتروار فلسفه غیبت امام زمان(ع) را بیان کنیم:
    فلسفه غیبت :
    1-برای اینکه از خطر قتل نجات یابد.
    2-برای اینکه بیعت هیچ حاکم جوری را به گردن نداشته باشد
    3-برای اینکه شیعه مورد امتحان الهی قرار گیرد تا افراد ثابت از غیر ان مشخص گردد
    4-عدم لیاقت شیعیان
    5-عدم امادگی شیعیان
    6-عدم امادگی جهانیان
    7-ایجاد اختلافات بین شیعیان
    8-دلائل فراوان دیگری نیز وجود دارد که به ائمه علیهم السلام اجازه افشاء داده نشده است

    ان سفر کرده که صد قافله دل همره اوست
    هر کجا هست خدایا به سلامت دارش

    منبع : جزوه مباحث مهدویت,( اشنایی با امام زمان(ع),ص134 )
    بسم الله الرحمن الرحیم
    مجالس خود را با نام علی(ع)زینت دهید.
    پیامبر گرامی اسلام(ص)

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    63
    حضور
    11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    225



    سلام بنظرم هنوز ما امادگی نداریم برای ظهور اقا امام زمان ما خیلی عقبیم همه میگن ما حاضریم بیا ولی اگه امام زمان بهت بگه بپر تو این تنور اتیش میپری ؟ بدون اینکه به حرف اقا شک کنی انجام میدی؟ من میگیم اقا رو دوست دارم عاشقشم ولی در عمل یه کار دیگه می کنم در عمل شرطه یه بنده خدایی می گفت مثل این میمونه می خوایم بریم شمال ولی انداختیم جاده کاشان گوله میریم بعد به همه میگیم میرم شمال همه هم میگن داری میری کویر بعد میگی من عاشق شمالم می خوام برم شمال در عمل میری کویر ! واقعا بین خودمونه تا حالا فکر کردی امام زمان بیاد بگه این عرف جامعه بده وام 30% بهره نذوله بانکا حق بهره گرفتن ندارن بعد تعطیل بشن کی جلو امام وای می ایسته قول میدم پاش برسه خیلی ها پا پس میکشن 18000 نفر به امام حسین نامه نوشتن اقا بیا اقا بیا حرف جنگ شد همه شونه خالی کردن یه نمونه کوچیک گفتم مصداق سازی با شما قضاوت با شما اقا حق داره وقتی بیاد جوونای مسیحی بهش بپیوندند ویاورش باشن چقدر مظلومه !

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    63
    حضور
    11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    225



    کارشناس محترم من یه شبهه برام پیش اومده گفتم ادامه بحث مطرح کنمش
    امام زمان هنگام شروع غیبت کبری می گه: آگاه باشيد هر كس پيش از خروج سفيانى و صيحه آسمانى ادعاى مشاهده ما را داشته باشند، سخت دروغ‏گو و افترا زننده است ! منی که این مطلب رو خوندم نقد هایی بر این دیدم که می گه بعضی علما می تونن اقا رو ببین اصل حرف اقا این بود که بگه مشاهده من توسط هر فردی تا زمان مقرر امکان نداره به اذن خدا پس این افراد که دیدن دروغ گو هستند؟ شاید نباشن و دیدن ولی اگه دروغ گو باشن چی میون دوراهی گیر کردم تازه یه فرض مثلا شما اقا رو دیدی به هیچ کسی نمی گی بعد میری به یک نفر می گی من اقا رو دیدم بعد مرگم به همه بگو این چجوریاست ؟ اگه اون طرف از خودش برای بزرگ کردن اون عالم دروغ گفته باشه چی ؟

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    امامان بزرگوار در موضوع فلسفه غیبت دو گونه برخورد کرده اند. اگر چه به طور صریح عدم درک واقعی از فلسفه غیبت را بیان می کنند و فهم این موضوع به عصر ظهور موکول می کنند، اما مطالبی را نیز بیان کرده اند که در واقع فوائد، منافع و مصالحی است که سبب غیبت شده است. در واقع این دو نگاه متفاوت بیانگر آن است که سرّ حقیقی غیبت امر بزرگی است که از فهم و ادراک ما خارج است از سوی دیگر می خواهند بگویند این مصلحت ها و فوائد همه ی اسرار نیست. و اما در تأیید عدم درک ما از فلسفه اصلی غیبت به روایتی از امام صادق(علیه السلام) به نقل از عبدالله بن فضل هاشمی اشاره می کنیم: "إن وجه الحکمة فی ذلک لاینکشف إلا بعد ظهوره کما لا ینکشف .... و إن کان وجهه غیر منکشف لنا"
    وجه حکمت در مسئله غیبت جز بعد از ظهور او آشکار نخواهد شد، همانگونه که وجه حکمت کارهای خضر(علیه السلام) یعنی خراب کردن کشتی، کشتن پسر بچه و تجدید بنای دیوار برای حضرت موسی(علیه السلام) تا زمان جدایی شان معلوم نشد، ای پسر فضل این مطلب، امری از امور الهی و سری از اسرار الهی و غیبی از غیوب الهی است و وقتی ما دانستیم که خداوند حکیم است، تصدیق خواهیم کرد که همه کارها و سخنانش حکیمانه است، ولو این که ما حکمت آن ها را در نیابیم.
    دوران غیبت زمینه ای است تا مردم به رشد و آگاهی لازم برسند و خلاء عدالت را در جامعه خویش احساس کرده و خود برای برقراری عدالت اقدام کنند. و این همان مفهومی است که از آیات و روایات به آن رسیدیم که تا مردم با تمام وجود خواهان عدالت نشوند و تا با یکدیگر متحد و هم صدا نشوند حضرت ظهور نخواهند کرد

    امام زمان(عج) نیز در توقیعی علاوه بر ذکر فوائد این غیبت، بر دشواری فهم آن توسط انسانهای عادی تأکید دارند، به طوری که می فرمایند: از حقیقت این امر خیلی جستجو نکنید که آن را نخواهید دانست. اما علت غیبت آن است که خداوند فرموده است: "ای کسانی که ایمان آورده اید از چیزهایی که اگر برایتان آشکار شود، ناراحتتان می کند سۆال نکنید" .... پس آنچه که به حالتان فایده ندارد نپرسید و خود را برای دانستن آنچه که از شما نخواسته اند در زحمت نیندازید.

    منبع:
    1- شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه
    2- آیت الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص101-427
    3- طبرسی، الاحتجاج، ج2، ص284
    4- آیت الله سید حسین شیرازی، کلمةالامام المهدی، ترجمه حسین تاجری، ص290
    5- شیخ طوسی، کتاب الغیبه
    6- کلینی، اصول کافی
    7- آیت الله صافی گلپایگانی، نوید امن و امان، ص150-
    ویرایش توسط yalda solimani : ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ در ساعت ۰۰:۲۴
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    63
    حضور
    11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    225



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    با سلام

    امامان بزرگوار در موضوع فلسفه غیبت دو گونه برخورد کرده اند. اگر چه به طور صریح عدم درک واقعی از فلسفه غیبت را بیان می کنند و فهم این موضوع به عصر ظهور موکول می کنند، اما مطالبی را نیز بیان کرده اند که در واقع فوائد، منافع و مصالحی است که سبب غیبت شده است. در واقع این دو نگاه متفاوت بیانگر آن است که سرّ حقیقی غیبت امر بزرگی است که از فهم و ادراک ما خارج است از سوی دیگر می خواهند بگویند این مصلحت ها و فوائد همه ی اسرار نیست. و اما در تأیید عدم درک ما از فلسفه اصلی غیبت به روایتی از امام صادق(علیه السلام) به نقل از عبدالله بن فضل هاشمی اشاره می کنیم: "إن وجه الحکمة فی ذلک لاینکشف إلا بعد ظهوره کما لا ینکشف .... و إن کان وجهه غیر منکشف لنا"
    وجه حکمت در مسئله غیبت جز بعد از ظهور او آشکار نخواهد شد، همانگونه که وجه حکمت کارهای خضر(علیه السلام) یعنی خراب کردن کشتی، کشتن پسر بچه و تجدید بنای دیوار برای حضرت موسی(علیه السلام) تا زمان جدایی شان معلوم نشد، ای پسر فضل این مطلب، امری از امور الهی و سری از اسرار الهی و غیبی از غیوب الهی است و وقتی ما دانستیم که خداوند حکیم است، تصدیق خواهیم کرد که همه کارها و سخنانش حکیمانه است، ولو این که ما حکمت آن ها را در نیابیم.
    دوران غیبت زمینه ای است تا مردم به رشد و آگاهی لازم برسند و خلاء عدالت را در جامعه خویش احساس کرده و خود برای برقراری عدالت اقدام کنند. و این همان مفهومی است که از آیات و روایات به آن رسیدیم که تا مردم با تمام وجود خواهان عدالت نشوند و تا با یکدیگر متحد و هم صدا نشوند حضرت ظهور نخواهند کرد

    امام زمان(عج) نیز در توقیعی علاوه بر ذکر فوائد این غیبت، بر دشواری فهم آن توسط انسانهای عادی تأکید دارند، به طوری که می فرمایند: از حقیقت این امر خیلی جستجو نکنید که آن را نخواهید دانست. اما علت غیبت آن است که خداوند فرموده است: "ای کسانی که ایمان آورده اید از چیزهایی که اگر برایتان آشکار شود، ناراحتتان می کند سۆال نکنید" .... پس آنچه که به حالتان فایده ندارد نپرسید و خود را برای دانستن آنچه که از شما نخواسته اند در زحمت نیندازید.

    منبع:
    1- شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه
    2- آیت الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص101-427
    3- طبرسی، الاحتجاج، ج2، ص284
    4- آیت الله سید حسین شیرازی، کلمةالامام المهدی، ترجمه حسین تاجری، ص290
    5- شیخ طوسی، کتاب الغیبه
    6- کلینی، اصول کافی
    7- آیت الله صافی گلپایگانی، نوید امن و امان، ص150-
    واقعا استفاده کردم متشکر غیبت خیلی مساله سنگینیه مطلب بزرگیه خیلی سخته بدونی کی راست می گه کی دروغ اونجاست پی میبرم که شیعیان واقعی ما از روی یه دست خط مارو میشناسن یعنی چی خیلی سخته بدونی کی راست میگه حرف راست روی از میون حرفهایی که میگن راسته بیرون کشیدن سخته باز هم سپاسگذار

  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 10

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود