جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نزول قرآن ؛ باواسطه یا بدون واسطه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    9
    حضور
    10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    13

    اشاره نزول قرآن ؛ باواسطه یا بدون واسطه؟




    ایا نزول قران در شب قدر دفعی وبی واسطه ی ملائکه بوده و نزول تدریجی ان با واسطه بوده است؟در مورد نزول با واسطه و بی واسطه قران توضیح دهید؟منبع معتبر در این زمینه؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۶/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۹:۱۶

  2. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    22,399
    حضور
    203 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    61446



    با نام و یاد دوست





    نزول قرآن ؛ باواسطه یا بدون واسطه؟








    کارشناس بحث: استاد هدی


  3. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,748
    حضور
    30 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5792

    جمع بندي




    با سلام
    پاسخ سوال شما را از نظرات حضرت آيت الله جوادي آملي بيان ميكنيم. ايشان مي فرمايند :
    قرآن کریم، سه مرتبه عالی، متوسط و نازل دارد: مرتبه عالی قرآن، ام الکتاب و کتاب مکنون در مقام لدن و نزد ذات اقدس الهی است؛ مرتبه متوسط قرآن، همان است که در دست فرشتگان مقرب و «کرام بَرَرَه» است و مرتبه نازل آن، قرآن مدوّنی شامل الفاظ و مفاهیم است و به صورت عربی مبین، تنزل یافته و جامعه انسانی در خدمت آن است.
    مرتبه نازله قرآن، به صورت تفصیلی و در طی سالیان نازل شده و این نزول هم نزولی تدریجی است که در این قسمت، بحثی نیست. رسول اکرم صلی الله علیه و آله در مرتبه عالیه، قرآن را با مرتبه عالیه قلب دریافت کرده‎ و در مرتبه نازله، قرآن را با سمع و بصر قلب گرفته است و در شب قدر، با مرتبه متوسطه قلب.

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۴/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۵:۵۴

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش

    [/CENTER]

  4. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,748
    حضور
    30 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5792



    مرتبه عالی قرآن که در مقام لدن جای دارد، حقیقتی بسیط و محض است که هیچ گونه کثرت و تفصیلی در آن راه ندارد و نزول آن مرتبه بر وجود مبارک رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، در شب معراج و بدون واسطه فرشتگان و به صورت مستقیم رخ داده است. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در مقامی، حقیقت مکنون قرآن را از خداوند دانسته است که حتی جای فرشته مقرب و جبرئیل امین نبود و خود او گفت: «لو دنوت أنملة لاحترقت؛ اگر بیش از این نزدیک شوم، خواهم سوخت(1)مقام لدن، مقام فضای الهی است و همان مرتبه بسیط محض قرآن که رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را در مقام رفیع و بلند و بدون واسطه دریافت کرد. جبرئیل، قرآن را در شب قدر ، بر قلب مطهر پیامبر نازل كرد: «نَزَلَ به الرّوح الأمین علی قلبک لتکون من المُنذرین(2)البته در این مرحله، مرتبه بسیط محض قرآن، از بساطت محض مقام لدن خارج شده است و نوعی تفصیل یافته که متناسب با شب قدری است که هر محکمی در آن تفصیل مییابد: «فیها یفرق کل أمرِ حکیم»(3)

    بنابراین، آنچه در شب مبارک قدر نازل شده، مرتبه متوسطی است میان مرتبه عالی بسیط و مرتبه نازلِ تفصیلی آن. از این رو، چون بسیط است، با نزول دفعی در شب قدر متناسب است و چون بسیط محض نیست و نوعی تفصیل در آن وجود دارد، با تقدیری بودن شب قدر و تفریق تناسب دارد.(4)و(5)

    (1)- بحارالانوار، ج18، ص382
    (2)- شعرا/193و194
    (3)- دخان/4
    (4)- با تلخيص ،برگرفته از سايت حوزه : مجله:اشارات-تابستان سال 1390 ، شماره 143
    (5)- جهت بحث نزول دفعی و تدریجی ر.ک:بنیاد بین المللی اسراء ، سوره بقره ، ذیل آیه 185

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۵/۰۳/۲۲ در ساعت ۰۲:۰۴

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش

    [/CENTER]

  5. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,748
    حضور
    30 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5792

    جمع بندی




    پرسش:آیا نزول قران در شب قدر دفعی وبی واسطه ی ملائکه بوده و نزول تدریجی ان با واسطه بوده است؟در مورد نزول با واسطه و بی واسطه قران توضیح دهید؟منبع معتبر در این زمینه؟



    پاسخ: پاسخ سوال شما را از نظرات حضرت آيت الله جوادي آملي بيان ميكنيم. ايشان مي فرمايند :
    قرآن کریم، سه مرتبه عالی، متوسط و نازل دارد: مرتبه عالی قرآن، ام الکتاب و کتاب مکنون در مقام لدن و نزد ذات اقدس الهی است؛ مرتبه متوسط قرآن، همان است که در دست فرشتگان مقرب و «کرام بَرَرَه» است و مرتبه نازل آن، قرآن مدوّنی شامل الفاظ و مفاهیم است و به صورت عربی مبین، تنزل یافته و جامعه انسانی در خدمت آن است.
    مرتبه نازله قرآن، به صورت تفصیلی و در طی سالیان نازل شده و این نزول هم نزولی تدریجی است که در این قسمت، بحثی نیست. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در مرتبه عالیه، قرآن را با مرتبه عالیه قلب دریافت کرده‎ و در مرتبه نازله، قرآن را با سمع و بصر قلب گرفته است و در شب قدر، با مرتبه متوسطه قلب.

    مرتبه عالی قرآن که در مقام لدن جای دارد، حقیقتی بسیط و محض است که هیچ گونه کثرت و تفصیلی در آن راه ندارد و نزول آن مرتبه بر وجود مبارک رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)، در شب معراج و بدون واسطه فرشتگان و به صورت مستقیم رخ داده است. حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در مقامی، حقیقت مکنون قرآن را از خداوند دانسته است که حتی جای فرشته مقرب و جبرئیل امین نبود و خود او گفت: «لو دنوت أنملة لاحترقت؛ اگر بیش از این نزدیک شوم، خواهم سوخت.» (1)مقام لدن، مقام فضای الهی است و همان مرتبه بسیط محض قرآن که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن را در مقام رفیع و بلند و بدون واسطه دریافت کرد. جبرئیل، قرآن را در شب قدر ، بر قلب مطهر پیامبر نازل كرد: «نَزَلَ به الرّوح الأمین علی قلبک لتکون من المُنذرین.»(2)البته در این مرحله، مرتبه بسیط محض قرآن، از بساطت محض مقام لدن خارج شده است و نوعی تفصیل یافته که متناسب با شب قدری است که هر محکمی در آن تفصیل می‎یابد: «فیها یفرق کل أمرِ حکیم»(3)

    بنابراین، آنچه در شب مبارک قدر نازل شده، مرتبه متوسطی است میان مرتبه عالی بسیط و مرتبه نازلِ تفصیلی آن. از این رو، چون بسیط است، با نزول دفعی در شب قدر متناسب است و چون بسیط محض نیست و نوعی تفصیل در آن وجود دارد، با تقدیری بودن شب قدر و تفریق تناسب دارد.(4)و(5)



    (1)- بحارالانوار، ج18، ص382
    (2)- شعرا/193و194
    (3)- دخان/4
    (4)- با تلخيص ،برگرفته از سايت حوزه :مجله:اشارات-تابستان سال 1390 ، شماره 143
    (5)- جهت بحث نزول دفعی و تدریجی ر.ک:بنیاد بین المللی اسراء ، سوره بقره ، ذیل آیه 185

    کلید واژه ها:نزول وحی،مراتب نزول وحی،نزول تدریجی،نزول دفعی،شب قدر

    ویرایش توسط مدیر محتوایی نرم افزارها : ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۳:۵۳

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش

    [/CENTER]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۷:۱۰ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود