صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برگ های درختان بهشتی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100

    اشاره برگ های درختان بهشتی




    فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یخْصِفَانِ عَلَیهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّیطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِینٌ«الأعراف/22»
    و به این ترتیب، آنها را با فریب (از مقامشان) فرودآورد. و هنگامی که از آن درخت چشیدند، اندامشان [= عورتشان‌] بر آنها آشکار شد؛ و شروع کردند به قرار دادن برگهای (درختان) بهشتی بر خود، تا آن را بپوشانند. و پروردگارشان آنها را نداد داد که: «آیا شما را از آن درخت نهی نکردم؟! و نگفتم که شیطان برای شما دشمن آشکاری است؟!»

    فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یخْصِفَانِ عَلَیهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى
    «طه/121»
    سرانجام هر دو از آن خوردند، (و لباس بهشتیشان فرو ریخت،) و عورتشان آشکار گشت و برای پوشاندن خود، از برگهای (درختان) بهشتی جامه دوختند! (آری) آدم پروردگارش را نافرمانی کرد، و از پاداش او محروم شد!


    سلام

    در این ایات اعلام میشود که زمانی که ادم و حوا به درخت ممنوعه نزدیک شدند و یا ازآن چشیدند لباسشان فرو ریخت و لذا با برگهای بهشتی ستر عورت کردند .

    این چه لباسی بود که فرو ریخت و از برگهای بهشتی لباسی ساختند یعنی چه ؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۶/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۹:۱۱
    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    برگ های درختان بهشتی








    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    این چه لباسی بود که فرو ریخت و از برگهای بهشتی لباسی ساختند یعنی چه ؟
    جريان خوردن آدم و حوا سلام الله عليهما از درخت ممنوعه يكي از مطالبي است كه نزد مفسران با تفاوت آراء و ديدگاه هاي مختلف همراه است زيرا اصل داستان را برخي از باب تميل ، برخي از باب تمثل و برخي بر وجوه ديگر حمل كرده اند . لذاست كه نمايان شدن عورات در اين داستان را برخي بر سبيل تمثيل و برخي حقيقت گرفته اند . بهر حال در ميان تفاسير مختلف ، مطالب مرتبطي با سوال شما يافت مي شود كه با توجه به اختلافاتي كه عرض شد ، در ذيل بيان خواهند شد :
    در تفسير نمونه آمده است :حضرت صادق علیه السلام (در این زمینه) فرمود: «عورت آدم و حوا پنهان بود و در ظاهر بدن ایشان دیده نمی شد. چون از میوه آن درخت خوردند عورت ایشان نمایان شد». V}[ در حقيقت لباسي فرو نيافتاده بلكه عورتي كه پنهان بوده آشكار شده است ].(1)
    در تفسیر مجمع می خوانیم که: «ظاهرا آیه نشان می دهد که شیطان می دانست با خوردن شجره ممنوعه عورت آدم آشکار می شود و هر کس هم عورتش ظاهر شود در بهشت جا ندارد لذا حیله اندیشید تا او را وادار کند که از میوه ممنوعه بخورد«(2)و سرانجام موفق شد . در سايت پرسمان نيز پس از نقل مطلب فوق بيان ميكند كه از بررسی آیات و روایات معلوم می شود شجره ممنوعه تأثیری تکوینی در وجود آدم و حوا داشته به این صورت که غرایز مادی و شهوانی که در آنها نهفته و به صورت بالقوه بوده است را بیدار کرده و به فعلیت رسانده است و چون جایگاهی آنان در آن بوده اند به گونه ای نبوده است که پاسخگوئی این نیازها باشد، لاجرم به سرعت آدم و حوا باید در زیستگاه طبیعی و زمینی خود قرار گیرند.(3)

    (1)- تفسیر نمونه، ج 6، ذیل آیه 20؛ حیاه القلوب، علامه مجلسی، ج 1، ص 146، 149؛ تفسیر عیاشی، ج 2، ص 11، و ج 1، ص 35
    (2)- مجمع البیان، ح 403، ص 626
    (3)- برگرفته از پرسمان


    برگ های درختان بهشتی

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    و اما مفسر شريف الميزان آشكار شدن عورت آدم و حوا را از باب تمثيل مي داند :

    در اينجا از ذكر لباس ظاهر و پوشاندن عورت ظاهرى به ذكر لباس باطن و چيزى كه سيئات باطنى را مى پوشاند، و آدمى را از شرك و گناه كه باعث رسوايى او است باز مى دارد منتقل شده است. آرى، آن تاءثر و انفعالى كه از كشف عورت به آدمى دست مى دهد در عورت ظاهرى و باطنيش از يك سنخ است، با اين تفاوت كه تاءثر از بروز معايب باطنى بيشتر و ناگوارتر و دوامش زيادتر است، زيرا حسابگر آن مردم نيستند، بلكه خداى تعالى است و نتيجه اش هم اعراض مردم نيست، بلكه شقاوت و بدبختى دائمى و آتشى است كه به دلها سرايت مى كند، و به همين دليل لباس تقوى نيز از لباس ظاهر بهتر است.
    [در اين آيه]لباسى را كه انسان به استفاده از آن هدايت شده آيتى الهى شمرده كه اگر انسان به دقت در آن بنگرد خواهد فهميد كه در باطن او معايب و نواقصى است كه آشكار شدنش باعث رسوايى او است. و آن معايب عبارت است از رذايل نفس كه اهميتش به مراتب بيشتر از معايب ظاهرى و پوشاندنش ‍ واجب تر از پوشاندن عيب و عورت ظاهرى است، و نيز خواهد فهميد كه همانطورى كه براى پوشاندن معايب ظاهرى لباسى است، براى پوشاندن معايب درونى نيز لباسى است، و آن همان لباس تقوا است كه خداوند به آن امر فرموده و به زبان انبياى بزرگوار براى بشر آن را بيان كرده است.(4)


    (4)- با تلخيص:ر.ك:الميزان ، ذيل آيه 26 سوره مباركه اعراف

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۰۵:۵۵
    برگ های درختان بهشتی

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    ذيل آيه شريفه 27 نيز بيان ميكنند كه:اى بنى آدم ! بدانيد كه براى شما معايبى است كه جز لباس ‍ تقوا چيزى آن را نمى پوشاند، و لباس تقوا همان لباسى است كه ما از راه فطرت به شما پوشانده ايم پس زنهار! كه شيطان فريبتان دهد و اين جامه خدادادى را از تن شما بيرون نمايد، همانطورى كه در بهشت از تن پدر و مادرتان بيرون كرد. آرى، ما شيطان ها را اولياى كسانى قرار داديم كه به آيات ما ايمان نياورده با پاى خود دنبال آنها به راه بيفتند(. از اينجا معلوم مى شود آن كارى كه ابليس در بهشت با آدم و حوا كرده (كندن لباس براى نماياندن عورت هايشان) تمثيلى است كه كندن لباس تقوا را از تن همه آدميان به سبب فريفتن ايشان نشان مى دهد و هر انسانى تا فريب شيطان را نخورده در بهشت سعادت است و همينكه فريفته او شد خداوند او را از آن بيرون مى كند. (5)
    همچنين در تفسير نمونه كشف عورات آدم و حوا را چنين تعبير ميكند:
    و در حقيقت از لباس بهشتى كه لباس كرامت و احترام خدا بود برهنه شدند.(6)



    (5)- ر.ك: الميزان ، الميزان ذيل آيه 27 سوره مباركه اعراف
    (6)- ر.ك: تفسير نمونه، ذيل آيه 22 سوره مباركه اعراف
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۰۵:۵۷
    برگ های درختان بهشتی

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    سلام

    ضمن تشکر از پاسخ و زحمات شما اما اگر ممکن است راجع به علت چسباندن برگ درختان بهشت که قسمت دوم سوال بنده بود نیز توضیحاتی بفرمایید به نظر نمیرسد فقط بحث ستر عورت باشد .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    سلام

    ضمن تشکر از پاسخ و زحمات شما اما اگر ممکن است راجع به علت چسباندن برگ درختان بهشت که قسمت دوم سوال بنده بود نیز توضیحاتی بفرمایید به نظر نمیرسد فقط بحث ستر عورت باشد .
    با سلام
    در دو آيه بحث ستر عورات آدم و حوا عليهما السلام مطرح شده است :
    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ...(اعراف/22)
    پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى ‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند
    فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ...(طه/121)
    آنگاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت برخود...

    با مراجعه به هفت تفسير(1)در ذيل آيات فوق ،هيچ توضيح يا اشاره اي كه حاكي از بحثي غير از ستر عورات باشد ملاحظه نشد .اگر مطلب خاصي مد نظر شماست بفرماييد تا ببينيم تفاسير نيز متعرض آن شده اند يا خير ؟

    (1)- الميزان ،تسنيم-سايت اسراء- نمونه،نور،مجمع البيان،اطيب البيان،كشاف،ذيل آيات 22 اعراف و 121 طه
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۴/۰۱/۰۹ در ساعت ۰۶:۴۵
    برگ های درختان بهشتی

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    با سلام
    در دو آيه بحث ستر عورات آدم و حوا عليهما السلام مطرح شده است :
    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ...(اعراف/22)
    پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى ‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند
    فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ...(طه/121)
    آنگاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت برخود...

    با مراجعه به هفت تفسير(1)در ذيل آيات فوق ،هيچ توضيح يا اشاره اي كه حاكي از بحثي غير از ستر عورات باشد ملاحظه نشد .اگر مطلب خاصي مد نظر شماست بفرماييد تا ببينيم تفاسير نيز متعرض آن شده اند يا خير ؟

    (1)- الميزان ،تسنيم-سايت اسراء- نمونه،نور،مجمع البيان،اطيب البيان،كشاف،ذيل آيات 22 اعراف و 121 طه
    ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَیهِ وَهَدَى«122»
    سپس پروردگارش او را برگزید و بر او ببخشود و [وی را] هدایت کرد


    سلام

    با تشکر اگر به ایه بعدی توجه کنیم میبینیم که خداوند میفرماید سپس انان را برگزیدیم حتماً بواسطه خطا که انان را بر نمیگزیند ایا فکر نمیکنید برداشتن برگهای درختان بهشتی در واقع درک انان از ریخته شدن تقوا و توبه یا طلب بوده که موجب بر گزیده شدن و قبول توبه گردیده .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    ایا فکر نمیکنید برداشتن برگهای درختان بهشتی در واقع درک انان از ریخته شدن تقوا و توبه یا طلب بوده که موجب بر گزیده شدن و قبول توبه گردیده
    در پستهاي قبل از قول مفسر شريف الميزان نقل كرديم كه :
    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    آن تاءثر و انفعالى كه از كشف عورت به آدمى دست مى دهد در عورت ظاهرى و باطنيش از يك سنخ است، با اين تفاوت كه تاءثر از بروز معايب باطنى بيشتر و ناگوارتر و دوامش زيادتر است
    بنابراين با توجه به فرمايش و نظر مرحوم علامه، از يك سنخند.
    همچنين از همان منبع عرض شد كه:
    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    [در اين آيه]لباسى را كه انسان به استفاده از آن هدايت شده آيتى الهى شمرده كه اگر انسان به دقت در آن بنگرد خواهد فهميد كه در باطن او معايب و نواقصى است كه آشكار شدنش باعث رسوايى او است. و آن معايب عبارت است از رذايل نفس كه اهميتش به مراتب بيشتر از معايب ظاهرى و پوشاندنش ‍ واجب تر از پوشاندن عيب و عورت ظاهرى است، و نيز خواهد فهميد كه همانطورى كه براى پوشاندن معايب ظاهرى لباسى است، براى پوشاندن معايب درونى نيز لباسى است، و آن همان لباس تقوا است كه خداوند به آن امر فرموده و به زبان انبياى بزرگوار براى بشر آن را بيان كرده است.
    اگر در آيات مربوطه دقت بفرماييد مي بينيد كه هم بحث ستر و پوشش پس از چشيدن از درخت ممنوعه مطرح است و هم درخواست غفران و بخشش و اينكه آدم و حوا عليهما السلام خود را بواسطه ي اين كار ظالم دانسته و درخواست بخشش كرده اند. در آيه 22 سوره مباركه اعراف، شرح فريب شيطان مطرح شده است و بلافاصله در آيه بعد شرح توبه و استغفار آنان مطرح شده است :
    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ(اعراف/22)
    پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى ‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از اين درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه در حقيقت‏ شيطان براى شما دشمنى آشكار است
    قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ(اعراف/23)
    گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود
    بنابراين بنظر مي رسد صرفا به دليل درك آنان از ريخته شدن تقوا ، اين برگزيدن صورت نگرفته بلكه بحث درخواست غفران و بخشش هم مطرح بوده است و سپس برگزيدگي.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۴/۰۱/۱۰ در ساعت ۱۴:۰۹
    برگ های درختان بهشتی

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    درک و فهم درست واژه شجره در این آیات بسیار مهم است که توسط مفسران تورات گرا نادیده گرفته شده است. اگر منظور از شجره درخت است پس چرا از عبارت تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ استفاده شده است؟

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود