جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیث رفع قلم به چه کسانی تعلق دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    به تمام موضو عات دینی و مخصوصاً عقاید علاقه مندم
    نوشته
    468
    حضور
    7 روز 4 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1526

    حدیث رفع قلم به چه کسانی تعلق دارد؟




    آیا حدیث رفع قلم(فع عن امتى تسعة: الخطأ و النسیان، و ما اكرهوا علیه، و ما لا یطیقون، و ما لا یعلمون، و ما اضطروا الیه، و الحسد، و الطیرة و التفكر فى الوسوسة فى الخلق ما لم ینطق بشفة)با توجه به مضمون حدیث تنها به امت پیامبر تعلق دارد یا به دیگر امم. البته به یقین کسانی که دانسته دین رسول خدا را قبول نکرده اند شامل این حدیث نمی شوند. ولی سوال من این است.با توجه به این که خداوند هیچ بنده ای را که ندانسته عصیان کرده است چه از امت رسول خدا و چه دیگر امتها مورد غضب خود قرار نمی دهد. آیا امتهای به غیر امت رسول خداوند که به خاطر عدم علم در انتخاب دین، دین دیگری را برگزیده اند شامل این حدیث می شوند یا از این حدیث مثتسنی هستند.
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت
    حلقه ای بر گردنم افکنده دوست
    می برد هر جا که خاطر خواه اوست

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    حدیث رفع قلم به چه کسانی تعلق دارد؟








    کارشناس بحث: استاد محراب

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ در ساعت ۱۴:۱۲

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط (رهرو ولایت) نمایش پست ها
    آیا حدیث رفع قلم(فع عن امتى تسعة: الخطأ و النسیان، و ما اكرهوا علیه، و ما لا یطیقون، و ما لا یعلمون، و ما اضطروا الیه، و الحسد، و الطیرة و التفكر فى الوسوسة فى الخلق ما لم ینطق بشفة)با توجه به مضمون حدیث تنها به امت پیامبر تعلق دارد یا به دیگر امم. البته به یقین کسانی که دانسته دین رسول خدا را قبول نکرده اند شامل این حدیث نمی شوند. ولی سوال من این است.با توجه به این که خداوند هیچ بنده ای را که ندانسته عصیان کرده است چه از امت رسول خدا و چه دیگر امتها مورد غضب خود قرار نمی دهد. آیا امتهای به غیر امت رسول خداوند که به خاطر عدم علم در انتخاب دین، دین دیگری را برگزیده اند شامل این حدیث می شوند یا از این حدیث مثتسنی هستند.


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    شاید سوال شما مستضعفینی از انسان های عالم باشد که تکلیفشان در دار آخرت چه می شود ؟؟
    در یک تقسیم بندی کلی انسان های عالم از چند حالت خارج نیستند

    انسان ها یا خداباور اند یا بی خدا
    بی خدایان کسانی که خدایی برای عالم قایل نیستند


    خداباوران یا موحد یا مشرک
    مشرکین بت پرستان و گاو و ماه و ......


    موحدین کسانی که خدایی برای عالم قایل هستند
    یا مسلمان اند و یا اهل کتاب
    اهل کتاب پیروان ادیان تحریف شده را شامل می شود
    مسلمین هم شیعه و اهل سنت هستند


    هر کدام از این دسته ها
    یا عالم اند
    یا جاهل
    یا معاند
    مستضعف


    عالم ها کسانی که یا به دانسته های خود یا عمل می کنند یا نمی کنند

    معاندین کسانی که در مقابل حق ایستادگی می کنند و با این که می دانند حق کیست ولی عناد وریزده و حق را قبول نمی کنند

    جاهل یا قاصر است یا مقصر
    درباره کسانی استعمال شده که در پذیرش اسلام یا مذهب کوتاهی کرده‌اند که در این کوتاهی؛ یا عذر دارند و یا معذور نیستند.
    کسانی که جاهل قاصرند؛ یعنى حق بر ایشان روشن نشده و راه حق برایشان مشخص نگشته، پس این گروه معذور دانسته شده‌اند،(1) بر خلاف کسانی که جاهل مقصراند؛ یعنی در نشناختن راه حق کوتاهی کرده‌اند.‏


    مستضعفین
    مستضعفین کسانی هستند که یا حق بر آنها عرضه نشده و یا به دلیل پائین بودن درک و فهم و نیز وجود شرایط دیگر جزء منکران و مخالفان نیستند اگرچه جزء مومنان هم قرار نمی گیرند. از آیات و روایات استفاده می شود که امید عفو و بخشش و نجات از عذاب الهی برای آنان متصور است.


    با این تقسیم بندی تکلیف همه انسانها در دارآخرت مشخص می شود

    پی نوشت:
    1-طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 127


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام
    جمع بندی تایپک
    با این سوال

    آیا حدیث رفع قلم(فع عن امتى تسعة: الخطأ و النسیان، و ما اكرهوا علیه، و ما لا یطیقون، و ما لا یعلمون، و ما اضطروا الیه، و الحسد، و الطیرة و التفكر فى الوسوسة فى الخلق ما لم ینطق بشفة)با توجه به مضمون حدیث تنها به امت پیامبر تعلق دارد یا به دیگر امم. البته به یقین کسانی که دانسته دین رسول خدا را قبول نکرده اند شامل این حدیث نمی شوند. ولی سوال من این است.با توجه به این که خداوند هیچ بنده ای را که ندانسته عصیان کرده است چه از امت رسول خدا و چه دیگر امتها مورد غضب خود قرار نمی دهد. آیا امتهای به غیر امت رسول خداوند که به خاطر عدم علم در انتخاب دین، دین دیگری را برگزیده اند شامل این حدیث می شوند یا از این حدیث مثتسنی هستند.


    جمع بندی:


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    شاید سوال شما مستضعفینی از انسان های عالم باشد که تکلیفشان در دار آخرت چه می شود ؟؟
    در یک تقسیم بندی کلی انسان های عالم از چند حالت خارج نیستند

    انسان ها یا خداباور اند یا بی خدا
    بی خدایان کسانی که خدایی برای عالم قایل نیستند


    خداباوران یا موحد یا مشرک
    مشرکین بت پرستان و گاو و ماه و ......


    موحدین کسانی که خدایی برای عالم قایل هستند
    یا مسلمان اند و یا اهل کتاب
    اهل کتاب پیروان ادیان تحریف شده را شامل می شود
    مسلمین هم شیعه و اهل سنت هستند


    هر کدام از این دسته ها
    یا عالم اند
    یا جاهل
    یا معاند
    مستضعف


    عالم ها کسانی که یا به دانسته های خود یا عمل می کنند یا نمی کنند

    معاندین کسانی که در مقابل حق ایستادگی می کنند و با این که می دانند حق کیست ولی عناد وریزده و حق را قبول نمی کنند

    جاهل یا قاصر است یا مقصر
    درباره کسانی استعمال شده که در پذیرش اسلام یا مذهب کوتاهی کرده‌اند که در این کوتاهی؛ یا عذر دارند و یا معذور نیستند.
    کسانی که جاهل قاصرند؛ یعنى حق بر ایشان روشن نشده و راه حق برایشان مشخص نگشته، پس این گروه معذور دانسته شده‌اند،(1) بر خلاف کسانی که جاهل مقصراند؛ یعنی در نشناختن راه حق کوتاهی کرده‌اند.‏


    مستضعفین
    مستضعفین کسانی هستند که یا حق بر آنها عرضه نشده و یا به دلیل پائین بودن درک و فهم و نیز وجود شرایط دیگر جزء منکران و مخالفان نیستند اگرچه جزء مومنان هم قرار نمی گیرند. از آیات و روایات استفاده می شود که امید عفو و بخشش و نجات از عذاب الهی برای آنان متصور است.


    با این تقسیم بندی تکلیف همه انسانها در دارآخرت مشخص می شود

    پی نوشت:
    1-طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 127


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود