صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گویندۀ آیات 164 تا 169 سورۀ صافات، خداست یا فرشته؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره گویندۀ آیات 164 تا 169 سورۀ صافات، خداست یا فرشته؟




    سلام. گویندۀ آیات 164 تا 169 سورۀ صافات، خداست یا فرشته؟ اگر گوینده فرشته است، پس چرا اینها را کلام الله می دانیم؟

    وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ ﴿۱۶۴﴾
    وَإِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ ﴿۱۶۵﴾
    وَإِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ ﴿۱۶۶﴾
    وَإِنْ كَانُوا لَيَقُولُونَ ﴿۱۶۷﴾
    لَوْ أَنَّ عِندَنَا ذِكْرًا مِّنْ الْأَوَّلِينَ ﴿۱۶۸﴾
    لَكُنَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ ﴿۱۶۹
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ در ساعت ۲۰:۲۵
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308



    با نام و یاد دوست





    گویندۀ آیات 164 تا 169 سورۀ صافات، خداست یا فرشته؟








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    اولا همه آیات (صافات/164-169) سخن فرشتگان نیست؛ بلکه فقره اول از فرشتگان، و فقره دوم، سخنان مشرکان است.

    آیات ذیل، بازگوی سخن ملائکه و فرشتگان است:

    «وَ مَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ * وَ إِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ * وَ إِنَّا لَنَحْنُ المُسَبِّحُونَ»
    و هيچ يک از ما نيست جز آن كه مقام معلومى دارد، و ما همگى (براى اطاعت فرمان خداوند) به صف ايستاده‏ ايم، و ما همه تسبيح ‏گوى او هستيم! (صافات، 164-166)

    و آیات ذیل، سخن مشرکان است:

    «وَ إِن كاَنُواْ لَيَقُولُونَ * لَوْ أَنَّ عِندَنَا ذِكْرًا مِّنَ الْأَوَّلِينَ * لَكُنَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ»
    آنها پيوسته مى ‏گفتند: «اگر يكى از كتاب هاى پيشينيان نزد ما بود، به يقين، ما بندگان مخلص خدا بوديم!» (صافات، 167-169)


    در ثانی کلام، کلام خداوند است که از زبان فرشتگان، سخنان آنان را نقل می کند.

    به بیان دیگر؛ سخن ملائکه است که در قالب الفاظ الهی بیان شده است.

    بنابر این، الفاظ الهی و از طرف خداوند متعال است.

    گویندۀ آیات 164 تا 169 سورۀ صافات، خداست یا فرشته؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    در ثانی کلام، کلام خداوند است که از زبان فرشتگان، سخنان آنان را نقل می کند.

    به بیان دیگر؛ سخن ملائکه است که در قالب الفاظ الهی بیان شده است.

    بنابر این، الفاظ الهی و از طرف خداوند متعال است.
    با سلام. گرامی چرا خدا باید اینجا از زبان فرشتگان حرف بزند؟ آیا حکیمانه است در میان پاسخ به شبهات منحرفین، ناگهان از زبان موجوداتی که موضوع شبهه هستند، سخن به میان آوریم؟
    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. گرامی چرا خدا باید اینجا از زبان فرشتگان حرف بزند؟ آیا حکیمانه است در میان پاسخ به شبهات منحرفین، ناگهان از زبان موجوداتی که موضوع شبهه هستند، سخن به میان آوریم؟

    با سلام و درود

    چه اشکالی دارد؟

    از طرفی بیان سخن خود فرشتگان و نقل اعتراف و شهادت آنان، تاثیر بیشتری دارد و نادرستی تفکر مشرکان در باره آنان را بیشتر بروز می دهد.

    به بیان دیگر؛ وقتی از زبان خود فرشتگان سخن گفته شود که ما آن گونه که شما تصور می کنید نیستیم و یا حقیقت آن گونه که شما گمان می کنید نیست، تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.

    وقتی مشرکان خودشان را با فرشتگان مقایسه می کنند ولی از زبان فرشتگان به آن ها پاسخ داده می شود که ما چنین ویژگی هایی داریم و شما مانند ما نیستید؛ این تاثیر بیشتری می تواند بر مخاطب (مشرکان) داشته باشد.

    گویندۀ آیات 164 تا 169 سورۀ صافات، خداست یا فرشته؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    چه اشکالی دارد؟

    از طرفی بیان سخن خود فرشتگان و نقل اعتراف و شهادت آنان، تاثیر بیشتری دارد و نادرستی تفکر مشرکان در باره آنان را بیشتر بروز می دهد.

    به بیان دیگر؛ وقتی از زبان خود فرشتگان سخن گفته شود که ما آن گونه که شما تصور می کنید نیستیم و یا حقیقت آن گونه که شما گمان می کنید نیست، تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.

    وقتی مشرکان خودشان را با فرشتگان مقایسه می کنند ولی از زبان فرشتگان به آن ها پاسخ داده می شود که ما چنین ویژگی هایی داریم و شما مانند ما نیستید؛ این تاثیر بیشتری می تواند بر مخاطب (مشرکان) داشته باشد.

    با سلام. گرامی منظورتان از مقایسۀ خود با فرشتگان از سوی مشرکین را ندانستم، ولی فکر نکنم برای بحث ما مفید باشد.

    گرامی، بحث بر سر حکیمانه بودنِ روش بیان است. شما فرض بفرمایید که بنده می خواهم به کسی توضیح بدهم که وقتی مرتاضها با فلوتشان مار را از درون جعبه بیرون می کشند، این صدای فلوت نیست که باعث بالا آمدن مار می شود، بعد به جای اینکه مسئله را توضیح بدهم بگویم: «ما به کل کر هستیم و هیچ صدایی را نمی شنویم، بلکه وقتی فلوت بالای سرمان حرکت می کند، به دنبال سر فلوت بالا می آییم.»

    خب الان این روش توضیح حکیمانه است؟ شما نمی پرسید که "مگر تو مار هستی که چنین می گویی؟"

    با تشکر




    אני אוהב את מוחמד

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,197
    حضور
    144 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44207



    با نام خدا

    مثالی بزنم ( البته با دید خودم ) :

    فرض کنید بنده یه رباتی (ربات هایی ) ساخته ام که در اختیار خودم هست و با دستور من کار میکنه !

    حالا من برای اینکه این (هارو) رو معرفی کنم به همه

    میام خودم از طرف این ها صحبت میکنم
    .

    ما ربات هایی هستیم که در اختیار انسان بوده و به صف هستیم تا دستورات انسان رو اطاعت کنیم.


    بنده خودم دارم صحبت میکنم اما برای معرفی اهداف ساخته هایم (ربات هایم)
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. گرامی منظورتان از مقایسۀ خود با فرشتگان از سوی مشرکین را ندانستم، ولی فکر نکنم برای بحث ما مفید باشد.

    گرامی، بحث بر سر حکیمانه بودنِ روش بیان است. شما فرض بفرمایید که بنده می خواهم به کسی توضیح بدهم که وقتی مرتاضها با فلوتشان مار را از درون جعبه بیرون می کشند، این صدای فلوت نیست که باعث بالا آمدن مار می شود، بعد به جای اینکه مسئله را توضیح بدهم بگویم: «ما به کل کر هستیم و هیچ صدایی را نمی شنویم، بلکه وقتی فلوت بالای سرمان حرکت می کند، به دنبال سر فلوت بالا می آییم.»

    خب الان این روش توضیح حکیمانه است؟ شما نمی پرسید که "مگر تو مار هستی که چنین می گویی؟"

    با تشکر

    با سلام و درود

    منظورم از مقایسه، اشاره به امثال چنین حرف هایی است که اگر ما نیز چنین بودیم چنان می کردیم، مانند مشرکان که می گفتند اگر بر ما نیز کتاب نازل می شد و ... ما نیز از مخلصان بودیم.

    مطلب دیگر؛ قرآن قرار نیست مانند کتاب داستان و رمان، همه جزئیات و ریز مطالب را ذکر کرده باشد، مثلا بگوید در این جا فرشتگان در جواب شما چنین می گویند، و سپس از فرشتگان نقل قول نماید. قرآن به اصل مطالب و مقدار مورد نیاز برای هدایت، اشاره فرموده است.

    و الا اگر قرار بود مانند دیالوگ های امروزی و کتاب رمان و ... باشد چنین می بود: ای جبرئیل، پیامبر را بگو تا از قول فرشتگان به مشرکان بگوید: .... .

    بنابر این، حذف این جزئیات برای قرآن عیب محسوب نمی شود زیرا اصلا بنا نداشته تا مانند کتاب رمان و داستان و ...، همه جزئیات گفتگو را بیان کرده باشد.

    گویندۀ آیات 164 تا 169 سورۀ صافات، خداست یا فرشته؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    منظورم از مقایسه، اشاره به امثال چنین حرف هایی است که اگر ما نیز چنین بودیم چنان می کردیم، مانند مشرکان که می گفتند اگر بر ما نیز کتاب نازل می شد و ... ما نیز از مخلصان بودیم.

    مطلب دیگر؛ قرآن قرار نیست مانند کتاب داستان و رمان، همه جزئیات و ریز مطالب را ذکر کرده باشد، مثلا بگوید در این جا فرشتگان در جواب شما چنین می گویند، و سپس از فرشتگان نقل قول نماید. قرآن به اصل مطالب و مقدار مورد نیاز برای هدایت، اشاره فرموده است.

    و الا اگر قرار بود مانند دیالوگ های امروزی و کتاب رمان و ... باشد چنین می بود: ای جبرئیل، پیامبر را بگو تا از قول فرشتگان به مشرکان بگوید: .... .

    بنابر این، حذف این جزئیات برای قرآن عیب محسوب نمی شود زیرا اصلا بنا نداشته تا مانند کتاب رمان و داستان و ...، همه جزئیات گفتگو را بیان کرده باشد.
    با سلام و درود.

    گرامی، با این نوع بیان، مطلب گنگ می شود. من ارتباط مسئله با رمان و داستان را متوجه نشدم! آنچه بنده به شما عرض کردم، یک مطلب علمی بود. مارها واقعاً ناشنوا هستند و به دلیل شرطی شدن، به دنبال نی مرتاض بالا می آیند و صدای آنرا نمی شنوند. بیان من در مورد نوع بیان بود.

    حال آیا این بیان گنگ و گیج کننده، که معلوم نمی کند که گویندۀ جمله به راستی خداست یا فرشته(عنایت دارید که در پرسشهای من، بیشتر فرض بر نگاه برون دینی است) با فصاحت و بلاغت قرآن، سازگار است؟ حذف باید یک قرینه باشد، ولی این حذف قرینه ای ندارد، و به راستی مخاطب را به این فکر می اندازد که اینها کلمات فرشتگان است و نه کلمات نازل شده از سوی خدا.


    אני אוהב את מוחמד

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    186
    حضور
    3 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    439



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    حال آیا این بیان گنگ و گیج کننده، که معلوم نمی کند که گویندۀ جمله به راستی خداست یا فرشته(عنایت دارید که در پرسشهای من، بیشتر فرض بر نگاه برون دینی است) با فصاحت و بلاغت قرآن، سازگار است؟
    سلام دوست گرامی
    پیشنهاد می کنم این تاپیک رو مطالعه بفرمایید:
    مبهم گویی های قرآن


  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود