صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر علمای شیعه در مورد عرفان

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    نظر علمای شیعه در مورد عرفان




    سلام علیکم و رحمة الله. برخی از منتقدین عرفان، معتقد هستند که اکثریت قریب به اتفاق علمای شیعه، علی الخصوص اکثر فقها، وحدت وجود را، حتی در معنای دقیق و صحیح آن، غلط می دانند.

    از اینجا نتیجه گرفته می شود که نگرش اکثریت کارشناسان یک مکتب در مورد یک مسئله، باید معیار باشد.

    پاسخ این مسئله چیست؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست





    نظر علمای شیعه در مورد عرفان








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام علیکم و رحمة الله. برخی از منتقدین عرفان، معتقد هستند که اکثریت قریب به اتفاق علمای شیعه، علی الخصوص اکثر فقها، وحدت وجود را، حتی در معنای دقیق و صحیح آن، غلط می دانند.

    از اینجا نتیجه گرفته می شود که نگرش اکثریت کارشناسان یک مکتب در مورد یک مسئله، باید معیار باشد.

    پاسخ این مسئله چیست؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید

    1- اینکه وحدت وجود با آن معنای دقیق و صحیح آن خدمت فقهای عظام مطرح شود، تازه اول کلام است. نسبت به این مساله تفسیرهای غلط و برداشت های اشتباه صورت گرفته که حتی خود عرفا نیز آن تفاسیر را قبول نداشته و با آن مخالفت کرده اند.
    «حلول و اتحاد اینجا محال است/ که در وحدت دوئی عین ضلال است»[1]

    2- در طول تاریخ اختلاف بین علما در هر رشته ای وجود دارد. و یک فقیه در یک مساله‌ای نظری دارد و بقیه نظرها را صحیح نمی داند به عنوان مثال، نسبت به یک مساله جزئی اتمام یا قصر نمازهای 4 رکعتی، در مدینه و مکه برای انسان مسافر، ما چندین قول از فقها داریم.
    الف:در کل مدینه و مکه انسان مخیر است بین قصر و اتمام
    ب:فقط در مدینه و مکه قدیم انسان مخیر است بین قصر و اتمام
    ج:فقط در مسجد النبی و مسجد الحرام انسان مخیر است بین قصر و اتمام
    د:فقط در مسجد النبی و مسجد الحرام قدیم انسان مخیر است بین قصر و اتمام

    3- اما صحبتی هم با کسانی که در این سایت، نسبت ناروا به بزرگان علمای اهل عرفان واقعی و اسلامی می دهند:

    «معمولاً تکفیرها، اهانتها و مخالفت‌ها از طرف مخالفان فلسفه و عرفان، صورت می‌گیرد و عرفا و حکمای جا افتاده ما، همه اهل تحمل بوده‌اند و به طرف مقابل، کمال تکریم و احترام را اعمال می‌کردند.
    چقدر از همین افراد اهل عرفان و معرفت را می‌شناسیم که به مخالفانشان -علی رغم همه لعن و تکفیرها- اقتدا می‌کردند.فلاسفه و عرفای بزرگ ما، مخالفانشان را به پاکی و تقدس قبول داشتند و می‌دانستند آنها روی احساس دین دوستی و ارزش مداری و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حرکت‌هایی را انجام می‌دهند، گرچه شاید متوجه نبوده باشند.لذا تا به حال این طور نبوده که خدای نکرده مقابله به مثل کنند، تنها چیزی که گاهی اوقات از طرف اهل فلسفه و عرفان، صادر شده، قضیه «تجهیل» بوده است. یعنی می‌گفتند شما نمی‌دانید، در جریان نیستید و چون نمی‌دانید و در جریان نیستید این مخالفت‌ها را انجام می‌دهید. و گاهی هم می‌گویند شماها چون نمی‌دانید وارد نشوید، ندانسته رد نکنید و از این گونه حرف‌‌ها.اما از ناحیه مخالفان عرفان، تکفیر و تفسیق و گاهی هم لعن و نفرین است و معلوم است که بین «تکفیر» و «تجهیل»، خیلی فاصله و فرق است.«تجهیل» فوقش این است که می‌گوییم طرف نمی‌داند، در جریان نیست و ندانستن هم که جرم نیست، تنها چیزی که هست این است که اگر احتمال قصور و عدم اطلاع در شخص باشد باید از شدت هجمه‌ها و حمله‌های خودش بکاهد و محتاطانه برخورد ‌کند. مثل خیلی از بزرگان ما که اهل احتیاط بوده‌ و هستند و درعین عدم اطلاع لازم از مبانی اهل عرفان، علی رغم شبهه‌های موجود، احتیاط کرده و از اظهار نظرهای عجولانه وغیرمعقول اجتناب داشته و دارند.
    چقدر خوب است اینجا از حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دام ظله» نام ببرم. کسی از ایشان پرسیده بود: نظر شما نسبت به وحدت وجود چیست؟ آیا همانطوری است که برخی از آقایان می‌گویند مستلزم شرک و کفر و حلول و اتحاد است؟ ایشان کاملاً صاف فرموده بود: بعید می‌دانم آقایانی که قائل به وحدت وجود هستند این جور دیدی داشته باشند و بگویند که خداوند در اشیاء حلول کرده، یا با اشیاء یکی شده است، این طوری نیست؛ چون در بین آنها افرادی هستند که من آنها را به عظمت می‌شناسم و این اتهام‌ها به آنها نمی‌چسبد؛ لذا ما که در این زمینه تخصص لازم را نداریم نباید «نفیا یا اثباتا» وارد بشویم.
    این بسیار زیبا است که از یک مرجع تقلید و فقیه برجسته این انصاف را می‌بینیم و می‌شنویم و توقع ما از دیگران نیز همین است که اگر خودشان در جریان نیستند، حداقل این احتمال را بدهند که شاید مراد آقایان چیز دیگری باشد که بر آنها مخفی مانده است، نه اینکه با همان برداشت های سطحی و مبتذل از وحدت وجود، با اهل معرفت مخالفت کنند و به کفر و شرک قائلین به وحدت وجود فتوا بدهند.نمونه دیگر جناب آقای شیخ عباس قمی (ره) است که در کتاب فوائد رضویه وقتی اقاویل موافقان و مخالفان فیض کاشانی را نقل می‌کند، می‌فرماید: واما نظر من، من کوچکتر از آنم که در حریم این بزرگان وارد شوم و نفیاً یا اثباتاً درباره آنها چیزی بگویم.این برخورد چقدر زیبا و دلنشین است، کسی که حد خودش را می‌شناسد و در حد خودش حرف می‌زند بسیار قابل تکریم و احترام است. اما متأسفانه می‌بینیم برخی از افراد با تعصب خاص و گرایش‌ منفی نسبت به قضیه، نه احترام بزرگان را نگه می‌دارند و نه افرادی را که در این زمینه تخصص دارند به تخصص می‌پذیرند و قبول دارند و همان برداشت‌های سطحی و ظاهری خودشان را ملاک قضاوت قرارداده و برای خود و دیگران مایه دردسر و اسباب زحمت می‌شوند.»[2]

    پی نوشت:
    1-شیخ محمو شبستری
    2- استاد رمضانی http://ostadramazani.ir


  7. صلوات ها 5


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید

    1- اینکه وحدت وجود با آن معنای دقیق و صحیح آن خدمت فقهای عظام مطرح شود، تازه اول کلام است. نسبت به این مساله تفسیرهای غلط و برداشت های اشتباه صورت گرفته که حتی خود عرفا نیز آن تفاسیر را قبول نداشته و با آن مخالفت کرده اند.
    «حلول و اتحاد اینجا محال است/ که در وحدت دوئی عین ضلال است»[1]
    سلام علیکم و رحمة الله.

    ابتدا در مورد بخش دوم و سوم فرمایش شما، تکیۀ شبهه بر نظر اکثریتی علما و فقهاست و نه در مورد متعصبین یا امور متساوی بین علما.

    اما در مورد بخش اول فرمایشات شما، این نگرش خود باعث عدم اعتماد به فقها می شود، زیرا لازمه اش این است که اکثر فقها، بدون اینکه مسئله ای را درست بفهمند و آنگونه که هست، آنرا بشناسند، اقدام به تکفیر آن و گویندگانش نموده اند. پس چگونه به چنین فقهایی اعتماد کنیم و مرجع تقلید خویش قرارشان دهیم؟



    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام علیکم و رحمة الله.

    ابتدا در مورد بخش دوم و سوم فرمایش شما، تکیۀ شبهه بر نظر اکثریتی علما و فقهاست و نه در مورد متعصبین یا امور متساوی بین علما.

    اما در مورد بخش اول فرمایشات شما، این نگرش خود باعث عدم اعتماد به فقها می شود، زیرا لازمه اش این است که اکثر فقها، بدون اینکه مسئله ای را درست بفهمند و آنگونه که هست، آنرا بشناسند، اقدام به تکفیر آن و گویندگانش نموده اند. پس چگونه به چنین فقهایی اعتماد کنیم و مرجع تقلید خویش قرارشان دهیم؟

    باسمه تعالی
    خیر لطفا دقت کنید
    منظور این بود وقتی ما تفسیر اشتباه و غلطی از این مسئله را خدمتشان ببریم و بگوییم کسانی هستند که چنین نظریاتی دارند طبیعی است که آنها چنین فتوایی را می دهند. چنانچه خود عرفا هم چنین برداشت هایی را رد نموده‌‌اند. و از آنان به جهله از صوفیه یاد نموده اند.
    و اگر با توجه به معنای دقیق چنین مسائلی به ردّ آن‌ها پرداخته اند، مانند سایر نظراتشان محترم است.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۳:۴۰

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    73
    حضور
    5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    نظر علمای شیعه در مورد عرفان
    آیت الله خامنه ای:
    هر کسی آسان به حدّ مراجع تقلید نمی‏رسد صلاحیتهای زیادی لازم است، غالباً مراجع قله ‏های علمی حوزه‏ های علمیه محسوب می‏شوند بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد باید تکریم شوند.

    سـخنرانی در تاریخ 29/7/89 در قم
    13 ذی القعده 1431


    اشاره:
    مرزداران حریم مکتب وحی مراجع تقلید و بزرگان دین، پیوسته به بطلان عقیده وحدت وجود تصریح داشته، و در این باره کتاب‏ها نوشته ‏اند، و تمامی عالمان بزرگ که در پیوند با دین, فقه اکبر و اصغرند، و لو اینکه در مقامی به تشریح و تبیین عقیده وحدت وجود پرداخته باشند، اما هرگاه در مقام فتوی و اظهار نظر برآمده ‏اند متفقا به «مخلوقیت حقیقی ما سوی الله»، و بطلان اعتقاد به «عینیت و یکی بودن وجود خالق و خلق» تصریح کرده ‏اند. بنابراین، کسانی که خیال می‏کنند عقیده «وحدت وجود» معجزه شگفت و شگفتی فزای فکر و اندیشه است، و فهم آن تنها اختصاص به کسانی دارد که آن را پذیرفته‏ اند، باید متوجه باشند که به چه کسانی نسبت نفهمی و جهالت می‏دهند. و عقیده ‏ای را که از فرآورده‏ های افکارخود اندیشان به دور از تعالیم و براهین قاطع معلمان آسمانی در هند و یونان باستان است، و با هزاران توجیه و تأویل نادرست شواهدی از متشابهات دینی بر آن اقامه می‏شود به ستاره‏های آسمان می‏ آویزند. اگر این عقیده تا این حد غیر قابل فهم است، از کجا می‏توان دانست آنان که آن را پذیرفته ‏اند از نفهمیدن آن نبوده است؟!! گویا شرط فهمیدن این عقیده پذیرفتن آن است که هر کس آن را بپذیرد حتماً آن را فهمیده است!! و هر کس زیر بار آن نرود حتما آن را نفهمیده است!!
    در واقع صوفیه به قله های علمی حوزه های علمیه نسبت جهالت می دهند و پناه می بریم به خدا از شر شیطان!
    در حالی که امام عصر فرمودند فاما الحوادث الواقعه فارجعو فیها الی رواه احادیثنا و در زمان غیبت ائمه معصوم ما را به مراجع رجوع داده اند برای اتفاق هایی که به وقوع می پیوندد جریان تصوف سعی بر نعوذ بالله تجهیل مراجع عظام دارند تا منبع هدایت در زمان غیبت را از دست مردم کوتاه نمایند.


  13. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    73
    حضور
    5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    منظور این بود وقتی ما تفسیر اشتباه و غلطی از این مسئله را خدمتشان ببریم و بگوییم کسانی هستند که چنین نظریاتی دارند طبیعی است که آنها چنین فتوایی را می دهند. چنانچه خود عرفا هم چنین برداشت هایی را رد نموده‌‌اند. و از آنان به جهله از صوفیه یاد نموده اند.
    حتما آقای داوود صمدی آملی را می شناسید که از شاگردان آقای ... می باشد و حتما کتاب های ایشان را هم مطالعه نموده اید بخشی از مطالب کتب ایشان را عینا از مراجع عظام تقلید اعلی الله مقامهم الشریف استفتا می کنیم که به این شبهه شما پاسخ داده شود.
    منابعی که استفتا می شود
    1 تا 6- مدارک مطالب مورد سؤال به ترتيب: شرح نهاية الحکمة، داوود صمدی آملی، صفحات: 124؛ 15؛ 110 ـ 111؛ 115؛ 47؛ 86.
    7) آداب سالک الی الله، داوود صمدی آملی، 79


    تمام این مطالبی که استفتا می شود عین مطالبی است که اهل تصوف (یا همان عرفان مصطلح آن را جز مسلمات می دانند و حتما جمله به جمله این مطالب را شما هم قبول دارید)
    متن استفتا:
    باسمه تعالی

    سؤال:
    مدتي است در برخي از شهرها فرزندان ما در جلساتي شرکت مي‌کنند که مباني درس‌هاي آن‌ها مطالبي است که در ذيل مي‌آيد. لطفا بیان فرمایید که شرکت در این جلسات جایز است یا خیر؟

    1- (وجود حق متعال متن وجود جمادات و نباتات و حيوانات و انسانها است، يعني ما دو وجود نداريم، بلکه هر‌چه‌هست يک وجود است که در قوالب و اندازه‌هاي گوناگون ظهور کرده‌است، نه‌اين‌که وجود زمين غير از وجود آسمان و وجود آسمان غير از وجود حق متعال بوده باشد).

    2- (از آنجا که حقايق هستي بي‌منتها است پس فهم حقايق اشياء نيز بي‌منتها بوده و همچنان ادامه دارد. يا نبايد الف را به زبان آورد همچون سوفسطائیها که اصلا قائل به موجود بودن خود نيستند، و يا اين که به محض اقرار نمودن بدان بايد آن را ادامه داد. و چه راحت است که از همان ابتدا سوفسطي بشويم و بگوييم اصلا الفي نداريم. و چه عجيب است که بالاخره همه ما در اين مسير بايد سوفسطي شويم و بگوييم نه ما هستيم و نه ديگران هستند. فقط خداست و خدا. حرف اول و آخر خدا است، و خدا است دارد خدايي مي‌‌کند. از آن به بعد ديگر انسان هيچ نگراني ندارد و راحت مي‌شود).

    3- (نه تنها نمي‌خواهيم از معلول به علت برسيم بلکه قصد نداريم از علت به معلول هم راه يابيم به دليل اين که ما اصلا معتقد به علت و معلول جدا نيستيم).

    4- (مراد ما از وحدت وجود، عينيت وجود زمين و وجود آسمان با وجود حق متعال است).

    5- (فيلسوف و عارف هر دو قائل به وحدت وجود هستند... تمام انبياء و ائمه و همه حجج و رسولان الهي فيلسوفند و اينان فلاسفه اصلي‌اند). (انسان قابليت رسيدن تا مقام ذات را دارد، و چون مي‌بيند که نمي‌تواند آن ذات را پايين بياورد و ذات را خودش کند لذا خودش بالا مي‌رود و او مي‌شود).

    6- (جنات درجات دارد تا آن جا که مي‌فرمايد ((وادخلي جنتي))، که اين جنت، جنت ذات است).


  14. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    73
    حضور
    5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    نظر علمای شیعه در مورد عرفان
    پاسخ رهبر معظم انقلاب :
    بسمه تعالی شرکت در جلسات مذکور که با عقاید انحرافی آمیخته و موجب ترویج باطل است، جایز نیست مگر برای کسانی که قدرت پاسخگویی به شبهات و ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکرِ متصدیان جلسات مذکور را دارند.
    نظر علمای شیعه در مورد عرفان


  15. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    73
    حضور
    5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    نظر علمای شیعه در مورد عرفان
    حضرت آيت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپايگانی دامت برکاته :
    بسم الله الرحمن الرحیم
    شرکت در چنین جلساتی حرام و موجب گمراهی و غضب خدای متعال است و هر مکلّفی علاوه بر اینکه نباید خودش شرکت کند باید دیگران را نیز آگاه کند تا گمراه نشوند.
    واالله العالم 29/11/1430 ق
    نظر علمای شیعه در مورد عرفان


  16. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    73
    حضور
    5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    نظر علمای شیعه در مورد عرفان
    حضرت آيت الله العظمی مکارم شيرازی دامت برکاته :
    وحدت وجود گاه به معناي... وحدت مصداق وجود است به اين معنا که در عالم هستي وجودي جز خدا نيست و همه چيز عين ذات اوست. اين سخن مستلزم کفر است و هيچ يک از فقها آن را قبول نکرده اند.

    نظر علمای شیعه در مورد عرفان


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود