جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجت بودنِ حضرت فاطمه (س) بر ائمه، به چه معناست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    حجت بودنِ حضرت فاطمه (س) بر ائمه، به چه معناست؟




    حجت بودنِ حضرت فاطمه (س) بر ائمه، به چه معناست؟

    حجت الهی بودن حضرت فاطمه بر ائمه به چه معناست؟

    بعلاوه، آیا این حجت بودن، بر حضرت علی و پیامبر هم صدق می کرده است؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    حجت بودنِ حضرت فاطمه (س) بر ائمه، به چه معناست؟








    کارشناس بحث: استاد طاها

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۵:۴۳

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    جمع بندی




    پرسش:
    حجت الهی بودن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بر بقیه چهارده معصوم (علیهم السلام) به چه معناست؟


    پاسخ:
    قبل از هر سخن لازم است عرض کنیم حدیثی که به آن اشاره کرده اید حدیثی منسوب به امام عسکری (علیه السلام) است و تا آن جا که بنده جستجو کردم تنها در تفسیر اطیب البیان آمده است و این کتاب از آثار متاخر و معاصر است (حدود 100 سال پیش) نه از آثار علمای متقدم. ضمن اینکه مولف سند حدیث را هم ذکر نکرده اند.
    ایشان در ذیل آیه سوم از سوره جن می نویسد: خداوند متعال اين اسم [یعنی اسم علی] را انتخاب فرمود براى امير المؤمنين (عليه الصلاة و السلام)... يعنى در [میان] ممكنات در جميع كمالات نفسانيه و معنويه بر تمام [خلائق] برترى دارد فقط وجود مقدس حضرت رسالت كه نام مباركش محمد احمد محمود است‏ [استثناست یعنی امام علی بر همه خلائق غیر از رسول خدا، برتری دارد]... و همين است [معنای این]حديث شريف كه فرمود: «لولا على لما كان لفاطمة كفو من آدم و من دونه»؛ اگر علی نبود هیچ کفوی برای فاطمه نبود نه از آدم و نه از غیر آدم و از همين حديث [اخیر] استفاده مي شود كه پس از مقام پيغمبر و على، فاطمة افضل از تمام انبياء و اولياء است و شاهد بر اين معنى، [این] حديث شريف منسوب به حضرت عسكرى است كه فرمود: «نحن‏ حجج‏ اللَّه‏ على خلقه و جدتنا فاطمة حجة اللَّه علينا».(1)
    بنا بر این از نظر راوی این حدیث یعنی صاحب تفسیر اطیب البیان، حدیث یاد شده شامل پیامبر و امام علی نمی شود یعنی حضرت فاطمه حجت بر این دو بزرگوار نیست بلکه حجت بر دیگر معصومین است.

    حال منظور از حجت بودن حضرت زهرا بر اولادش چیست؟
    قدر مسلم این است که حجت در روایت مورد نظر، به معنای امامت و پیشوایی نیست زیرا این یک منصب سیاسی و اجتماعی است که در منظومه معارف اسلام به مردان اختصاص یافته است .(2)
    پس حضرت فاطمه امام و پیشوای اولاد خود (به معنایی که عرض شد) نبوده اند و باید منظور از حجت در روایت یاد شده چیز دیگری باشد. شاید بتوان گفت منظور، اسوه و الگو بودن است همان طور که در حدیثی از امام زمان آمده است: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛ در دختر رسول خدا برای من اسوه نیکی است.(3)
    در پناه حق

    ـــــــــــــــــــــــــ
    (1) اطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏13، ص: 224.
    (2) قرآن در قرآن، جوادی آملی، ص380.
    (3) الغيبة، شیخ طوسي، ص: 286.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ در ساعت ۰۰:۲۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود