صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***** جلوه های رفتاری فاطمه زهرا سلام الله علیها *****

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781

    ***** جلوه های رفتاری فاطمه زهرا سلام الله علیها *****




    فداکاری های زهرا(س) در دفاع از حق و ولایت علی(ع):
    انحراف امت با رهبری عده ای فرصت طلب چنان سینه زهرای مرضیه را تنگ کرد که حضرت با سخنرانی ها و روشنگری ها و رفتن به خانه انصار و مهاجرین ،ابعاد این بدعت خطرناک را بیان کرده ، حجت را بر مردم تمام کردند. گریه های شبانه روزی فاطمه(س) تا حدی بیانگر عمق این فاجعه است.
    در دفاع از حق شوهر مظلومش که مظهر عدالت و مجاهدت در راه خدا و ایثار و جانبازی در راه دین خدا بود ،تا آن جا پیش رفتند که جان پاک خود را در این راه فدا کردند .خانه اش که باصفاترین و بی ریاترین و نورانی ترین خانه در زمین و آسمان بود ،مورد هجوم دژخیمان و اراذل و اوباش قرار گرفت. در خانه را با آتش کین و هوا و هوس سوزاندند . با لگد در نیم سوخته را به پهلوی زهرا(س) که باردار بود زدند . با شکستن پهلوی پاکش و کشتن جنینش روی همه جنایتکاران تاریخ را سفید کردند.


  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    چهار ویژگی حضرت مریم و حضرت زهرا ( س ) ؟


    برخی از ویژگی‌های مشترک بین حضرت مریم و حضرت فاطمه (علیهما السلام):
    1ـ طهارت و پاکی،
    خداوند در مورد حضرت مریم می‌فرماید:
    «یا مریم إنّ الله اصطفاک و طهّرک واصطفاک على نساء العالمین؛(1) ای مریم همانا خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده.»
    در این آیه خداوند خطاب به مریم می‌فرماید: «طهّرک» یعنی تو را پاکیزه گردانیده.
    همچنین خداوند متعال در مورد اهل بیت پیامبر که فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز جزو آنهاست می‌فرماید:
    «إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهّرکم تطهیرا؛(2) خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک ومنزّه کند.»
    در این آیه نیز سخن از پاکیزه کردن است که خداوند در یطهّرکم می‌فرماید شما را پاکیزه نموده است.
    2ـ تصدیق کنندة آیات الهی،
    خدای متعال در مورد حضرت مریم می‌فرماید:
    «وصدّقت بکلمات ربّها وکُتُبه؛(3) کلمات پروردگار خود و کتاب‌های آسمانی او را تصدیق کرد.»
    یکی از القاب حضرت فاطمة زهرا نیز صدّیقه است‌، به معنای کسی که سخن خود را با عمل تصدیق می‌کند.
    3ـ هم‌سخن بودن با فرشتگان،
    حضرت مریم با ملائکه و فرشتگان هم‌کلام می‌شد و گاهی آنها را نیز مشاهده می‌کرد، خداوند در مورد مریم می‌فرماید: «فأرسلنا إلیها روحنا فتمثّل لها بشراً سویاً؛(4) پس روح خود (جبرئیل) را به سوی او فرستادیم تا به شکل بشری خوش‌اندام بر او نمایان شد.»
    در مورد حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) نیز از امام صادق(ع) روایت شده : «فاطمه محدّثه نامیدند زیرا فرشتگان پیوسته بر او از آسمان فرود می‌آمدند .چنان که مریم دختر عمران ندا می‌کردند، او را هم سخن خویش قرار می‌دادند و به وی می‌گرفتند: ای فاطمه خدا تو را برگزیده و پاکت گرداند و بر همة زنان عالم برتری بخشید، ای فاطمه پروردگارت را فرمانبردار باش و سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع نما.»(5)
    4ـ الگوی مؤمنان،
    خداوند متعال مریم را برای همگان الگو قرار داده و می فرماید: «وضرب الله مثلاً للّذین آمنوا امرأت فرعون... و مریم ابنة عمران؛(6) خداوند برای مؤمنان به زن فرعون و مریم دختر عمران مثل می‌زند.»
    حضرت فاطمه سلام الله علیها نیز بهترین الگو برای جهانیان است. وقتی آن بانو بهترین آفریدة پروردگار باشد که از بین تمام زنان برگزیده و اطاعت و فرمانبرداری آن با نو بر تمام موجودات واجب باشد، آن گونه که امام باقر می‌فرماید: «اطاعت ایشان بر تمام آفریدگان خداوند فرض و واجب است، چگونه همانند پدر بزرگوارش نبی مکرم اسلام بهترین الگو برای جهانیان نباشد؟» از این رو امام زمان(عج) می‌فرماید که الگوی من آن بانو است.(7)


    پی‌نوشت‌ها:
    1. آل عمران (3) آیه 43.
    2. احزاب (33) آیه 33.
    3. تحریم (66) آیه 12.
    4. مریم (19) آیه 17.
    5. بحار الانوار، ج 43، ص 16.
    6. تحریم، آیه 12.
    7. اسرار الفاطمیه، محمدفاضل مسعودی، ص 175.

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    ابن عباس از پیامبر(ص) نقل می‌کند: دخترم فاطمه سرور زنان عالمیان است ، از اولین تا آخرین.او پاره تن من است. هر گاه برای عبادت در محراب قرار می‌گیرد، فرشتگان آسمان نور او را مشاهده می‌کنند ،همان طور که مردم روی زمین نور ستارگان را مشاهده می‌نمایند، خداوند به فرشتگان می‌فرماید: ای فرشتگان بنگرید به فاطمه که سرور کنیزان من است . چگونه در برابر من ایستاده، خدا را عبادت می‌کند . بدنش از خشیت من در اضطراب است . با دل و جان خود به بندگان من توجه دارد.گواه باشید که من شیعیان او را از آتش جهنم نجات دادم.(1)
    فاطمه(س) مقام و عظمتی را که دارد ،تنها به جهت این نیست که دختر پیامبر است. آن چه او را شایسته این مقام ساخت، از خود گذشتگی، پارسایی، زهد، دانش و دیگر ملکات انسانی است که در او به حد کمال رسیده بود. همه مورخان شیعه و سنی این امتیازات را برای او در کتاب‌های معتبر خویش نوشته‌اند.(2)
    زندگانی زهرا(س) در خانه شوهر نیز نمونه است، چون سراسر زندگانی او نمونه است.خود او نمونه، شوی او، پدر او، مادر او همه نمونه‌اند. فرزندان او نیز نمونه‌اند.
    او در دوران زندگی کوتاه خود چهار فرزند نمونه تربیت کرد که در تاریخ بشر سابقه ندارد.
    فاطمه(س) چهره درخشان زن مسلمان، فروغ تابان معرفت و نمونه روشن پرهیزکاری و خداترسی است . درخشندگی به ساعتی مخصوص و روزی معین اختصاص ندارد، از آن روز که وظیفه خود را تعهد کرد تا امروز و برای همیشه چون گوهری بر تارک تربیت اسلامی می‌درخشد.(3)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. ذخائر العقبی، محب‌الدین طبری، ص 39.
    2. زندگانی حضرت فاطمه، دکتر جعفر شهیدی، ص 35 ـ 41.
    3. همان، ص 63 ـ 64.

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    زهد زهرایی :

    وقتـی روح به کمالات نظر داشته باشـد و قـرب الهی هـدف اصلـی انسان به شمار آید، مادیات بـی اعتبار می شـود. زاهد سرای تاریک طبیعت را حقیرتر از آن مـی داند که بـدان دل بندد. وقتـی پیامبر به یاری وحـی از وضعیت دوزخ آگاهـی یافت، در اندوه فرو رفت. سلمان نزد فاطمه شتافت تا از او بخواهد به دیدن پیامبر رود و از اندوهـش بکاهد. او می گوید: هنگامی که به منزل حضـرت رسیدم، منظره ای شگفت دیـدم. فاطمه با لباسـی پشمیـن که دوازده جای آن با لیف خرما وصله شـده بـود بر سر داشت. چـون وضع پیامبر را بـرای فاطمه تشـریح کردم، فاطمه از جای برخاست، همان عبای وصله دار را بـر خود پیچید. با خـود گفتـم: دریغا، دختران کسری و قیصر ابریشـم و حریر می پوشند و دختر محمد عبایی پشمیـن با دوازده وصله از لیف خرما. فاطمه بـر پدر وارد شـد و پـس از سلام گفت: پـدرجان، سلمان از لباس مـن تعجب کرده، به خدایی که تـو را به حق برانگیخت سـوگند، پنج سال است مـن و علی، جز پـوست گوسفندی که روزها علوفه دان شتر و شب ها بستر ماست و بالشـی که پـوست آکنده از لیف خـرماست، از لـوازم زنـدگـی هیچ نداریم. پیامبر اکرم مقام و عظمت روحی زهرای اطهر را برایـم بیان کرد و فـرمـود: ای سلمان، دختـرم در گـروه پیشگـامان به سـوی خـداست، (یا سلمان؛ ان ابنتی لفی الخیل السـوابق) ایـن سخـن بدان معنا نیست که زن مسلمان در عصر حاضر چادر وصله دار بپـوشد؛ زیرا هر زمانی مقتضیات خاص خـود را دارد. آنچه مهم است ،دل نبستـن به مظاهر دنیاست. حضـرت سلیمان (ع) سلطنتی عجیب داشت و جـن و انـس در خدمتـش بودند؛ ولی هیچ کدام از این ها دل حضـرت سلیمـان را به تسخیـر خـویـش درنیاورد.
    پی‌نوشت‌ها:
    1. مجله کوثر ، ش 20 ،سید علیرضا جعفری

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    گریه حضرت زهرا(س) آن گونه نبود که موجب ناراحتی مردم مدینه را فراهم نماید علامه سید جعفر مرتضی عاملی می نویسد : "
    گریه حضرت فاطمه زهرا(س) تنها برای از دست دادن پدر نبود ،بلکه با آن گریه‏ها مردم را به یاد دردها و رنج‏هایی می‏انداخت که حضرت فاطمه زهرا(ص) از هیئت حاکمه دیده بود . همچنین حقیقت این است که مردم مدینه از گریه حضرت فاطمه ناراحت نمی‏شدند ،بلکه این هیئت حاکمه بود که از این گریه‏ها رنج می‏بردند و هیئت حاکمه اعتراض می‏کردند ، نه اهل مدینه .حضرت فاطمه (ع ) بعد از رحلت پیامبر به فاصله کوتاهی به پدرش ملحق شدند . در این فاصله اندک گریه و حزن آن حضرت بر پدرش چیزی طبیعی و از طرف دیگر مردم نیز خود را در آن مصیبت عظمای بشری صاحب عزا می دانستند. پس چطور اعتراض می کردند؟(1)
    .و نیز علامه سید جعفر مرتضی عاملی می گوید:
    "ما تصور نمی کنیم که گریه زهرا(س ) در فراق پدرش آسایش مردم را به هم زد و موجب اعتراض آنان شد، بلکه آنچه آنان را ناراحت کرد و به واکنش واداشت، چیزی است که وجود زهرا(س ) در کنار قبر پدرش با حالتی از حزن و اندوه و دلتنگی و دل شکستگی برمی انگیخت (یعنی ) مظلومیت زهرا که بلافاصله پس از درگذشت پدرش به سراغ او آمده، نمایانگر حالت تحریک مداوم مردم پاک نهاد و مخلص و با ایمان و در نتیجه نابودی خطی بود که از انجام هیچ عملی در راه رسیدن به خواسته هایش فرو گذار نکرد. " (2)
    در باره صدای گریه حضرت باید گفت : گریه حضرت به گونه‌ای نبود که مردان نامحرم صدای حضرت را بشنوند. حضرت مدت محدود در خانه خود گریه می‌کرد و سپس امام علی(ع) برای حضرت در بقیع، بیت الاحزان ساخت. حضرت در آن جا می‌رفت گریه می‌کرد.
    گریه آن حضرت در بقیع آن هم در بیت الاحزان چه مشکلی برای همسایگان ایجاد می‌نمود از سوی دیگر ـ بر فرض اینکه بپذیریم مردم مدینه از حضرت شکایت می‌کردند ـ معنایش این نیست- همان گونه که اشاره شد- که گریه حضرت موجب ناراحتی مردم شده باشد، بلکه معنایش این است که مردم مدینه از غم و اندوه حضرت زهرا(س) ناراحت می‌شدند که چرا دخت پیامبر گرامی اسلام(س) ناراحت و محزون باشد؟ این برای مردم و همسایگان حضرت بسیار سخت بود. نه اینکه مردم از حضرت به دلیل صدای بلند وی یا برخی از اعمال حضرت ناراحت باشند. بین این دو مسأله تفاوت وجود دارد،
    همچنین صرف گریه حضرت زهرا (س)و شنیدن مردان صدای حضرت را اشکال ایجاد نمی کند، زیرا حضرت آواز نمی خواند که با مقام حضرت منافات داشته باشد. بلکه گریه می نمود. اگر صرف شنیدن صدای زن اشکال داشت، حضرت نباید خطبه می خواند ، زیرا مردان صدای وی را می شنیدند ، حضرت زهرا(س) بارها خطبه خواند . یکی از این خطبه ها خطبه بسیار بلند و پر محتوا ئی است که حضرت در مسجد النبی در حضور مردان و زنان ایراد کرد.

    پی نوشت ها:
    1. ، سید جعفر مرتضی عاملی ، رنج های حضرت زهرا (س) ، مترجم محمد سپهری،(ترجمه مأساة الزهرا،) قم ،انتشارات تهذیب ،چاپ سوم ، 1382 ش ، ص302-303
    2 .رنج های حضرت زهرا (س) ص 302 و 301.

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    شیخ صدوق روایت كرده است: چون از جانب حق تعالی خبر وفات آن سرور بانوان دو عالم دررسید، امّ ایمن را طلبید و- او معتمدترین زنان نزد آن بانو بود- فرمود:
    ای امّ ایمن خبر وفاتم، به من رسیده، پس علی را برای من بطلب. چون حضرت امیرعلیه السلام حاضر شد، فرمود: ای پسر عمّ! تو را به انجام مواردی وصیّت می‌كنم. حضرت امیر علیه السلام فرمود: هر چه می‌خواهی بگو، فرمود:
    وصیت‌های من اول آن است كه امامه دختر زینب را بعد از من به همسری برگزینی كه تربیت كننده فرزندان من باشد و برای ایشان در مهربانی همانند من است، و تابوتی برای من بساز مثل آنچه ملائكه برای من تصویر كردند و به من نشان دادند. حضرت فرمود: ای فاطمه به من بنما كه چگونه ایشان به تو نشان دادند؟ پس فاطمه علیهاالسلام روشی را كه ملائكه از جانب حق تعالی برای او وصف كرده بودند به آن حضرت نشان داد. پس فرمود: وصیت سوم من آن است كه در هر ساعت از شب و روز كه وفات نمایم، در همان ساعت مرا دفن كنی و تأخیر ننمایی، و نگذاری احدی از دشمنان خدا كه بر من ستم كرده‌اند، بر جنازه من حاضر شوند و بر من نماز خوانند. حضرت امیر علیه السلام فرمود: چنین خواهم كرد. پس آن بانوعلیهاالسلام در نیمه شب به ریاض جنّت انتقال یافت. حضرت علی علیه السلام در همان ساعت مشغول تجهیز و تكفین آن حضرت گردید. پس از آن كه از غسل و دفن فارغ شد، جنازه را بیرون آورده و جریدی از درخت خرما روشن كرده و با جنازه آن حضرت بیرون آمدند، تا آن كه در همان شب بر آن حضرت علیهاالسلام نماز گزارند و جسد مطهّرش را دفن كردند...(علل الشرایع؛185)
    همچنین شیخ صدوق روایت كرده است: چون از جانب حق تعالی خبر وفات آن سرور بانوان دو عالم دررسید، امّ ایمن را طلبید و- او معتمدترین زنان نزد آن بانو بود- فرمود:ای امّ ایمن خبر وفاتم، به من رسیده، پس علی را برای من بطلب. چون حضرت امیرعلیه السلام حاضر شد، فرمود: ای پسر عمّ! تو را به انجام مواردی وصیّت می‌كنم. حضرت امیر علیه السلام فرمود: هر چه می‌خواهی بگو، فرمود:وصیت‌های من اول آن است كه امامه دختر زینب را بعد از من به همسری برگزینی كه تربیت كننده فرزندان من باشد و برای ایشان در مهربانی همانند من است، و تابوتی برای من بساز مثل آنچه ملائكه برای من تصویر كردند و به من نشان دادند. حضرت فرمود: ای فاطمه به من بنما كه چگونه ایشان به تو نشان دادند؟ پس فاطمه علیهاالسلام روشی را كه ملائكه از جانب حق تعالی برای او وصف كرده بودند به آن حضرت نشان داد. پس فرمود: وصیت سوم من آن است كه در هر ساعت از شب و روز كه وفات نمایم، در همان ساعت مرا دفن كنی و تأخیر ننمایی، و نگذاری احدی از دشمنان خدا كه بر من ستم كرده‌اند، بر جنازه من حاضر شوند و بر من نماز خوانند. حضرت امیر علیه السلام فرمود: چنین خواهم كرد. پس آن بانوعلیهاالسلام در نیمه شب به ریاض جنّت انتقال یافت. حضرت علی علیه السلام در همان ساعت مشغول تجهیز و تكفین آن حضرت گردید. پس از آن كه از غسل و دفن فارغ شد، جنازه را بیرون آورده و جریدی از درخت خرما روشن كرده و با جنازه آن حضرت بیرون آمدند، تا آن كه در همان شب بر آن حضرت علیهاالسلام نماز گزارند و جسد مطهّرش را دفن كردند...(علل الشرایع؛185)

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    بدون تردید در میان زنان و بانوان اسلامی ، فاطمه زهرا ( ع ) محبوب ترین چهره دینی ، علمی ، ادبی ، تقوایی و اخلاقی در میان مسلمانان و دیگر مردم جهان به شمار می رود . شخصیت فاطمه زهرا ( ع ) سرور زنان جهان ، اسوه و الگویی تام و تمام برای تمام زنان عاشق عفت و فضیلت است . بنابراین به اختصار به شیوه همسرداری برترین بانوی دو عالم اشاره می کنیم :
    1 ـ توجه به ظرایف روحیات همسر
    :

    یکی از عوامل استحکام بخش پیوندهای مودّت میان زن و شوهر این است که طرفین بتوانند حالات و روحیات یکدیگر را درک کنند. شاید هیچ عاملی به اندازه‌ی درک متقابل روحیات در زندگی خانوادگی، نمی‌تواند آرامش‌بخش و سازنده باشد. مهمترین عامل و سبب محبت نیز معرفت است و درک روحیه و شناخت ابعاد وجودی همسر، از تجلّیات معرفت به اوست. فاطمه (س)، علی(ع) را خوب می‌شناخت و بر روحیات او مشرف بود. در شرایطی که دیگران علی(ع) را درک نمی‌کردند و از جلوه‌های رفتاری وی سوء برداشت می‌نمودند ، این همسرگرامی وی بود که او را می‌شناخت و برای دیگران رفع ابهام می‌کرد.
    2ـ پرهیز از تقاضای نا مقدور:
    در زندگی مشترک، توجه به ظرایف روان‌شناختی که مربوط به روحیه‌ی مردانه یا زنانه است، در رأس مهمترین عوامل مؤثر در استحکام خانواده قرار دارد. در زندگی مشترک معمولاً اگر تقاضایی از سوی زنی در برابر همسرش مطرح شود و شوهر قادر بر پاسخ نباشد ، نوع خاصی از احساس سرشکستگی را در خود خواهد یافت و این واقعیت روح او را خواهد آزرد.
    3 ـ سازگاری با همسر:
    یکی دیگر از عواملی که سبب تحکیم خانواده می‌شود ، این است که زوجین با یکدیگر توافق و سازش اخلاقی داشته باشند. مسلم است که وقتی زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در جمیع شئون زندگی، با یکدیگر شریک می‌شوند ، گاه اختلاف سلیقه‌هایی پیدا می‌کنند. برای آن‌که این اختلاف‌ها، اساس زندگی مشترک را خدشه‌دار نسازد و قلب همسران را از هم نرنجاند ، باید به فرآیندی جهت سازش و توافق توسل کرد. در طی این فرآیند ، هر یک از زن و شوهر از بعضی امیال، خواست‌ها و سلیقه‌هایشان برای احترام به نظر همسر خود، چشم‌پوشی می‌کنند. البته این امر، درباره‌ی وجود دو معصوم(س) با عامه‌ی مردم متفاوت است. با این وصف، علی(ع) در این زمینه درباره‌ی همسرش فاطمه (س) می‌فرماید: «فاطمه(س) مرا به خشم نیاورد و مخالفتی با امر من نکرد و هر وقت نگاهش می‌کردم، تمام غم‌هایم زایل می‌شد.»دون تردید در میان زنان و بانوان اسلامی ، فاطمه زهرا ( ع ) محبوب ترین چهره دینی ، علمی ، ادبی ، تقوایی و اخلاقی در میان مسلمانان و دیگر مردم جهان به شمار می رود . شخصیت فاطمه زهرا ( ع ) سرور زنان جهان ، اسوه و الگویی تام و تمام برای تمام زنان عاشق عفت و فضیلت است .
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ در ساعت ۰۴:۴۲

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781




    حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:« به خدا قسم، من فاطمه را هیچ‌گاه غضبناک نکردم و به هیچ کاری وانداشتم؛ فاطمه نیز هیچ‌گاه مرا خشمگین نکرد و از گفته‌ام سرپیچی نفرمود. هرگاه به او می نگریستم همه‌ی غم و اندوهم برطرف می شد.»
    یک روز صبح امیرالمؤمنین علیه السلام به فاطمه علیهاسلام فرمود:« چیزی برای خوردن داریم؟»
    فاطمه علیهاسلام فرمود:« نه، به خدایی که پدرم را به نبوت و تو را به
    وصایت، گرامی داشته، چیزی نداریم. دو روز است که من غذای خود را به تو و دو فرزندم حسن و حسین می‌بخشم.»
    امیرالمومنین فرمود:« فاطمه جان، چرا به من نگفتی تا چیزی برای شما تهیه کنم؟!»
    فاطمه علیهاسلام فرمود:« من از پروردگارم شرم می‌کنم که تو را به کاری وادارم که قدرت آن را نداشته باشی.»


    منابع:

    • بحارالانوار، ج 43، ص 134.
    • بحارالانوار، ج 43، ص 59، ح 51.



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781




    جام خانواده:





    یکی از عوامل بسیار مهم و اساسی در زمینه‌ی تحکیم خانواده ، تدبیر در حسن سلوک با همسر است.
    این مفهوم از مفاهیم پیچیده‌ای است که چندین مفهوم دیگر در تشکّل ساختار آن نقش‌آفرینی می‌کنند.
    فراست و کاردانی در تدبیر منزل و رفتار با همسر، می‌تواند از تعیین‌کننده ‌ترین عوامل موفقیت در آیین همسرداری به حساب آید.
    بدون تردید در میان زنان و بانوان اسلامی ، فاطمه زهرا ( ع ) محبوب ترین چهره دینی ، علمی ، ادبی ، تقوایی و اخلاقی در میان مسلمانان و دیگر مردم جهان به شمار می رود . شخصیت فاطمه زهرا ( ع ) سرور زنان جهان ، اسوه و الگویی تام و تمام برای تمام زنان عاشق عفت و فضیلت است . بنابراین به اختصار به شیوه همسرداری برترین بانوی دو عالم اشاره می کنیم :
    1 ـ توجه به ظرایف روحیات همسر:
    یکی از عوامل استحکام بخش پیوندهای مودّت میان زن و شوهر این است که طرفین بتوانند حالات و روحیات یکدیگر را درک کنند. شاید هیچ عاملی به اندازه‌ی درک متقابل روحیات در زندگی خانوادگی، نمی‌تواند آرامش‌بخش و سازنده باشد. مهمترین عامل و سبب محبت نیز معرفت است و درک روحیه و شناخت ابعاد وجودی همسر، از تجلّیات معرفت به اوست. فاطمه (س)، علی(ع) را خوب می‌شناخت و بر روحیات او مشرف بود. در شرایطی که دیگران علی(ع) را درک نمی‌کردند و از جلوه‌های رفتاری وی سوء برداشت می‌نمودند ، این همسرگرامی وی بود که او را می‌شناخت و برای دیگران رفع ابهام می‌کرد.
    2ـ پرهیز از تقاضای نا مقدور:
    در زندگی مشترک، توجه به ظرایف روان‌شناختی که مربوط به روحیه‌ی مردانه یا زنانه است، در رأس مهمترین عوامل مؤثر در استحکام خانواده قرار دارد. در زندگی مشترک معمولاً اگر تقاضایی از سوی زنی در برابر همسرش مطرح شود و شوهر قادر بر پاسخ نباشد ، نوع خاصی از احساس سرشکستگی را در خود خواهد یافت و این واقعیت روح او را خواهد آزرد.
    3 ـ سازگاری با همسر:
    یکی دیگر از عواملی که سبب تحکیم خانواده می‌شود ، این است که زوجین با یکدیگر توافق و سازش اخلاقی داشته باشند. مسلم است که وقتی زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در جمیع شئون زندگی، با یکدیگر شریک می‌شوند ، گاه اختلاف سلیقه‌هایی پیدا می‌کنند. برای آن‌که این اختلاف‌ها، اساس زندگی مشترک را خدشه‌دار نسازد و قلب همسران را از هم نرنجاند ، باید به فرآیندی جهت سازش و توافق توسل کرد. در طی این فرآیند ، هر یک از زن و شوهر از بعضی امیال، خواست‌ها و سلیقه‌هایشان برای احترام به نظر همسر خود، چشم‌پوشی می‌کنند. البته این امر، درباره‌ی وجود دو معصوم(س) با عامه‌ی مردم متفاوت است. با این وصف، علی(ع) در این زمینه درباره‌ی همسرش فاطمه (س) می‌فرماید: «فاطمه(س) مرا به خشم نیاورد و مخالفتی با امر من نکرد و هر وقت نگاهش می‌کردم، تمام غم‌هایم زایل می‌شد.»
    4 ـ محبت و احترام نسبت به همسر:
    یکی از رموز موفقیت در زندگی مشترک این است که در پاره‌ای از مسائل جزئی، فراست و دقت نظر اعمال شود. چنان‌که صدا کردن همسر، یک امر بسیار روزمره در زندگی خانوادگی است . در صورتی‌که خطاب به همسر، احترام‌آمیز باشد، پژواکی از محبت و صمیمیت را درپی‌خواهد داشت. وجود مبارک علی(ع) و فاطمه(س) در رعایت این نکته نیز، الگو و سرمشق بوده‌اند. آن بانوی بزرگوار، نام همسر خود را با احترام یاد می‌کرد. گاهی وی را با کنیه «ابالحسن» می‌خواند و گاهی با یاد قرابت نسبی (یا ابن عم) وی را ندا می‌داد
    5- تقسیم کار در خانه:
    یکی از عوامل شادابی و تکامل خانواده تعیین حدود مسؤولیت افراد در خانواده است.
    رسول خدا در اولین شب ازدواج علی (ع) و زهرا (س) کارهای آنان را به این شکل تقسیم نمود: خمیر کردن آرد و پختن نان و تمیز کردن و جارو زدن خانه به عهده فاطمه (س) باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمع آوری هیزم و مواد غذایی را علی (ع) انجام دهد.
    پس از آن بود که حضرت زهرا (س) فرمود: جز خدا کسی نمی داند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم، زیرا رسول خدا (ص) مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است،‌ بازداشت.
    6- فرمان پذیری و رعایت حق مدیریت شوهر در خانه:
    البیت بیتک و المره زوجتک إفعل ما تشاء : علی جان! خانه، خانه توست و من همسر تو هستم، هر آنچه می خواهی انجام بده.
    این پاسخ زهرای اطهر در جواب درخواست علی (علیه السلام) برای ورود عمر و ابوبکر به خانه و پس از ماجرای به آتش کشیدن در منزل و مصدوم شدن حضرت زهرا (س) است.
    7- آرایش و زینت برای همسر:
    رسیدگی به وضع ظاهری به خاطر همسر از اصول زندگی یک زن و مرد مسلمان است و در زندگی علی (ع) و زهرا (س) نیز این اصل خود ر به خوبی نشان می دهد. نقل است پیامبر برای شب عروسی حضرت زهرا (س) دستور داد عطرهایی خوشبو تهیه کنند و زهرا (س) نیز در داخل خانه دائماً معطر بودند.
    8- یاری رساندن به همسر:
    هنگامی که علی (ع) از جهاد و جبهه جنگ برمی گشت، فاطمه (س) استقبال گرمی از او می کرد، شمشیر او را گرفته و می شست. در تمام فعالیتهای علی (ع) او را همراهی می کرد و نسبت به مسائل او و جامعه حساسیت نشان می داد و به این شکل با همراهی ، همفکری و رغبتی که در خود نشان می داد خستگیها و مرارتهای بیرون را از جسم و روح او دور می کرد.
    9- حاکمیت روح عاطفی و نگاه های محبت آمیز در خانه :
    شیرین ترین اوقات زندگی ، لحظاتی است که انسان چشم به معشوق خود می دوزد و او را می نگرد و عاشقانه با او صحبت می کند و نهایت عشق و عاطفه خود را در کلام و نگاه ابراز می دارد.
    و فاطمه (س) خطاب به همسرش می گوید: علی جان ! جانم فدای تو ! جان و روح من سپر بلای جان تو ! یا اباالحسن همواره با تو خواهم بود. چه در خیر و نیکی به سر ببری، چه در سختی ها و بلاها گرفتار شوی، همواره با تو خواهم بود.
    10- اهمیت دادن به تفریح، مزاح و شادی در روابط:
    اگر چه خانه علی و زهرا، کانون ساده زیستی،‌ زهد، ایثار، انفاق، جهاد، سیاست،‌ اندیشه، شجاعت و هزاران فضیلت دیگر بود و اگر چه آنها مظلوم ترین انسانهای عالم هستند و عمری پررنج و مصیبت داشتند !‌و لیکن زندگی آنان خالی از لحظات شیرین و دلپسند تفریح و شادی هم نبود. درس محبت در خانه حضرت زهرا سلام اللّه علیها بطور کامل ارائه می شد و آن حضرت که خود ازسرچشمه محبت وعطوفت رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم سیراب شده و قلبش کانون محبت به همسرو فرزندانش بود.
    11- محبت به فرزندان:
    دانشمندان علوم تربیتی می گویند: کودکان در تمام دوران کودکی به محبت و اظهار علاقه نیازمندند. کودک می خواهد پدرومادر او رادوست داشته باشند و نسبت به اواظهار علاقه کنند. کودک چندان توجهی به لباس ، خوراک و محل زندگی ندارد اما به این موضوع توجه دارد که آیا او را دوست دارند یا نه؟
    درس محبت در خانه حضرت زهرا سلام اللّه علیها بطور کامل ارائه می شد و آن حضرت که خود ازسرچشمه محبت وعطوفت رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم سیراب شده و قلبش کانون محبت به همسرو فرزندانش بود در این جهت نیز وظیفه مادری خود را به بهترین شکل انجام می داد.
    12- همبازی با فرزندان :
    یکی از نیازهای طبیعی کودک، بازی کردن است که برای او هم ورزش جسمی است و هم ورزش فکری ، موجب شادی روح و روان او شده و او را با نشاط بار می آورد. حضرت زهرا سلام اللّه علیها به این نکات ظریف توجه داشت. نقل شده فاطمه سلام اللّه علیها فرزندش حسن علیه السلام را روی دست می گرفت و بالا می انداخت و حرکت می داد و می فرمود: اشبه أباک یاحسن واخلع عن الحق الرّسن واعبد الهاً ذامنن ولاتوال ذا الاحسن «ای حسن ، نظیر پدرت باش و ریسمان ظلم از حق دور کن، و خداوندی را که صاحب نعمت هاست پرستش کن و با افراد تیره دل دوست مباش.»
    13-آگاهی بخشی به فرزندان:
    حضرت زهرا سلام اللّه علیها از همان آغاز کودکی فرزندانش ، عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها تثبیت کرد و خوی پرستش خدای یکتا را در فطرت لطیف آنها سرشت و از همان آغاز به آنها علم آموخت و آنها را برای کسب معارف و تشویق در فراگیری ، آماده می کرد، به عنوان مثال به فرزندش حسن علیه السلام که هفت ساله بود می فرمود: «به مسجد برو ، آنچه را از پیامبر شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن».
    14-کار در خانه
    برای حفظ نظام اجتماعی در همه ابعاد و در نظام خانواده باید کارها براساس صحیح برنامه ریزی و تقسیم بندی کرد تا هرکس به تناسب توان روحی و جسمی خود، کاری را انجام دهد. فاطمه زهرا سلام اللّه علیها و علی علیه السلام در آغاز زندگی مشترک نزد رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم آمدند و از ایشان خواستند تا کارها را بین آنها تقسیم کنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم کارهای درون خانه را به فاطمه زهرا سلام اللّه علیها واگذار کردند و کارهای بیرون منزل رابه علی علیه السلام سپردند.
    زهرای اطهر سلام اللّه علیها از این تقسیم کار بسیار خوشحال شد و فرمود: جز خدا کسی نمی داند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خشنود شدم از این رو که رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم تحمل کارهای بیرون ازخانه را «که موجب بیرون رفتن و روبرو شدن با مردان نامحرم می شد» از دوش من برداشت وکارهای درون خانه را به عهده ی من نهاد.
    15- شوهرداری :
    برای زن بزرگترین موفقیت وارزش این است که در شئون گوناگون زندگی، خشنودی همسرش را به دست آورد و ازهرگونه عملی که موجب ناراحتی شوهر می گردد پرهیز نماید. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «جهاد زن، خوب شوهرداری است» زن برای اینکه بتواند در این جهاد پیروزمند باشد باید تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرد تا خانه رامحل آرامش مرد قرار دهد.
    شوهرداری حضرت زهرای مرضیه سلام اللّه علیها بهترین الگو برای زنان مسلمان است. رفتار حضرت زهرا سلام اللّه علیها با شوهر در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود. نه تنها هرگز خاطر شوهر رانرنجاند بلکه یاوری مهربان برای او بود.
    16- هماهنگی با شوهر :
    پس از ماجرای تلخ سقیفه، سران سقیفه برای جلب افکار عمومی مردم به فکر چاره افتادند تا به گونه ای که از حضرت زهرا سلام اللّه علیها دلجویی نمایند که اجازه ملاقات می خواستند. اما فاطمه زهرا سلام اللّه علیها هرگونه پیشنهادی را رد می نمود و موضع اعتراض و سکوت و بیزاری را ادامه می داد. روزی امام علی علیه السلام وارد منزل شد و فرمود: فاطمه جان خلیفه و عمر در پشت درب منزل ،منتظر اجازه ورود می باشند، تا نظر شما چه باشد. حضرت زهرا سلام اللّه علیها فرمودند: «علی جان خانه، خانه ی توست و من همسر تو می باشم هر آنچه می خواهی انجام ده.»
    17- حوصله :
    فاطمه سلام اللّه علیها در یاد دادن مسائل دین به دیگران از حوصله و پشتکار فراوانی برخوردار بود. روزی زنی نزد او آمد وگفت: مادری پیر دارم که در مورد نماز خود اشتباهی کرد. و مرا فرستاده تا از شما مسئله ای را بپرسم.حضرت زهرا سلام اللّه علیها سؤال او را پاسخ فرمود، زن برای بار دوم وسوم مسئله ای پرسید و پاسخ شنید اینکار تا ده بار تکرار شد و هر بار آن بانوی بزرگوار ، سؤال وی راپاسخ فرمود. زن از رفت و آمدهای پی در پی شرمگین شد و گفت: دیگر شما را به زحمت نمی اندازم. فاطمه سلام اللّه علیها فرمود: باز هم بیا و سوالهایت را بپرس ، تو هر قدر سؤال کنی من ناراحت نمی شوم. زیرا از پدرم رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم شنیدم که فرمود: روز قیامت علمای پیرو ما محشور می شوند و به آنها به اندازه دانش شان خلعت های گرانبها عطا می گردد واندازه پاداش به نسبت میزان تلاش است که برای ارشاد و هدایت بندگان خدا نموده اند.
    18- فاطمه ( س ) ا لگوی زنان در برد باری :
    براساس صریح آیات و روایات ، مشکلات ومصیبتهایی که در طول زندگی برانسان وارد وارد می شود ، یا آزمایش است ویا کفاره گناهان است و یا نیز عامل ارتقاع درجات . و بدون تردید رسیدن آدمی به مقامات و درجات عالی بدون موفقیت در امتحانات و آزمایشات سخت ا لهی امکان پذیر نمی باشد ؛ فاطمه زهرا ( س ) نیز همچون پدر بزرگوارش با انواع مصائب و گرفتاریها دست به گریبان بود و همۀ آنها را برای رضای ا لهی تحمل نمود تا جایی که می توان گفت آن بزرگوار در برد باری نیز سر آمد و ا لگوی دیگران به شمار می آید .
    19 - فاطمه ( س ) ا لگوی زنان در مشا رکتهای سیاسی و اجتماعی :
    حضرت فاطمه ( س ) هر چند که رسیدگی به امور خانه و خانهداری را در اولویت کاری خویش قرار داده ولی این بدان معنا نبوده است که از حضور در مجامع عمومی و صحنه های سیاسی ـ در وقت ضرورت ـ خود داری ورزد و یا آن را حرام و ممنوع بداند بنابراین آن حضرت با جدیت به ایفای نقش سیاسی و اجتماعی خویش می پرداخت و برخلاف تصور بعضی که حضور زنان در مسائل سیاسی اجتماعی را ممنوع و حرام می دانند ، این مطلب را برای همگان به اثبات رساند که از دیدگاه اسلام حضور زنان در مسائل اجتماعی و صحنه های سیاسی نه تنها گناه و حرام نیست ، بلکه دربسیاری از موارد از واجبات است .

    20 – فاطمه ( س ) ا لگوی زنان در دفاع از حریم ولایت
    دقت در تاریخ پر فراز و نشیب حضرت فاطمه ( س ) پس از رحلت پیامبر ( ص ) نشان دهندۀ آن است که تمامی عمر هفتاد وپنج ویا نود وپنج روزۀ آن حضرت بعد از پیامبر ( ص ) در راه دفاع از حریم امامت و ولایت سپری شده است
    21 – فاطمه ( س ) ا لگوی زنان در زمینه همسر داری :
    شناخت تمامی ویژ گیهای رفتاری حضرت زهرا در چگو نگی برخورد با همسرش علی ( ع ) به خوبی ثابت می کند که آن بزرگوار بهترین ا لگوی زنان در زمینۀ شو هرداری است: از آنجایکه بیان تمامی ویژ گیهای رفتاری حضرت فاطمه ( س ) در برخورد با همسرش علی (دع ) و نقل حکایت های آموزندۀ بسیار فراوانی که در این باب وجود دارد ، خود رسا له ای را می طلبد و در این نوشتار مختصر نمی گنجد ، لذا صرفاً به لحاظ رعایت اختصار به نقل 5 ویژ گی از ویژگیهای در خشندۀ آن حضرت در زمینه شوهر داری اشاره می نماییم :
    الف : بهترین یار و یاور برای شو هر در اطاعت از فرامین ا لهی :
    اولین ویژگی حضرت فاطمه ( س )این بود که آن بزرگوار بهترین یار و یاور شوهرش علی ( ع ) در اجرای فرامین ا لهی بود . و این موضوع بدان معنی است که :
    اولاً : زن وشو هر باید از یکدیگر به نیکی یاد نمایند و از شکوه نمودن علیه یکدیگر در نزد دیگران جداً بپدهیزند .
    ثانیاً : از این روایت استفاده می شود که معیار همسر نمونه بودن ، آن است زن یار و یاور شوهر در اطاعت از فرامین ا لهی باشد و زن و شوهر همدیگر را نه بر اثم وعدوان ، بلکه بر برّ و تقوا یاری کنند .
    ب : دوری جستن از دروغ و خیانت در زندگی زناشویی :
    از دیگر ویژ گی های درخشنده رفتاری زهرا ( س ) در برخورد با همسرش علی ( ع ) آن بود که در زندگی زنا شویی هرگز به شوهرش دروغ نگفته و به وی خیانت ننموده از تمامی دستورات او اطاعت می فرمود .
    ج : عدم سرزنش شوهر بر مشکلات اقتصادی
    از جمله رفتارهای آموزندۀ فاطمه ( س ) در برخورد با علی ( ع ) آن بود که هیچ گاه شوهرش علی ( ع ) را به خاطر فقر و مشکلات اقتصادی که همواره با آن دست به گریبان بود ، سرزنش ننمود
    د : پرهیز از شرمنده سازی شوهر :
    یکی دیگر از ویژ گی های درخشنده آن برترین بانوی دو جهان آن بود که هرگز از شوهرش چیری را در توانش نبود ، درخواست ننمود تا مبادا که شوهرش شرمنده گردد
    هـ : غمگسار شوهر :
    از دیگر ویژ گیها و خصلتها ی زیبای فاطمه ( س ) در برخورد باشوهرش علی ( ع ) آن بود که نه تنها هرگز شوهرش را به خشم در نیاورد ، بلکه غم واندوه را از رخسار شوهرش می زدود

    الگو گیری از زندگی حضرت زهرا (س) در این زمان :
    اگر حضرت زهرا(س) الان بودند چه کار هایی می کردند تا ما به عنوان کسی که الگویمان حضرت زهرا(س) است مسیرمان هموارتر شود؟
    دین مبین اسلام دینی جامع, برای همه ی اعصار جامعه ی بشری می باشد؛ بنابراین هر عملی که صدیقه ی طاهره حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) در هنگام حیات مبارک خویش انجام دادند, اگر در این زمان بودند, به تناسب زمان و با شرایط خاص این دوران نیز عمل می کردند.
    حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) الگوی هر زن و مرد مسلمانی است و بر همه ی ما واجب است از ایشان درس گرفته و او را الگوی خود قرار دهیم. لذا به ذکر برخی از سیره ی عملی حضرت اشاره می کنیم :
    1 – عصمت از گناه
    2 – مطیع و مدافع ولایت
    3 – ارتباط عمیق با قرآن
    4– علم و دانش
    5– حجاب و نحوه ی پوشش
    6– همسرداری شایسته و تربیت فرزندان
    7– عبادت , دعا و نیایش
    8– ساده زیستی
    9– اخلاص و ایثار
    باید از خداوند متعال مدد بجوییم و ازحضرت زهرا (س) کمک بخواهیم که زندگی بی بی دوعالم را فقط در بعد ظاهری زندگی و مقدار جهیزیه و زندگی ایشان در فقرو... نبینیم بلکه باید سعی کنیم عملاً رفتارهای حضرت را در زندگی پیاده کنیم که در این مقاله به نکاتی اشاره شده است. امید است بتوانیم مشی حضرت زهرا سلام اللّه علیها را در زندگی عملی مان وارد کنیم و اینطور امامانمان را بشناسیم تا با معرفت شناخته باشیم. ان شاء الله
    منابع :
    ۱- کتاب کرامات و مقامات عرفانی حضرت زهرا سلام اللّه علیها مولف سیدعلی اشتهاردی .
    2- کتاب الگوهای رفتاری حضرت زهرا سلام اللّه علیها تربیت فرزند، مولف سیدمحمد حسینی .
    ۳- کتاب نگاهی بر زندگی حضرت فاطمه سلام اللّه علیها مولف محمد محمدی اشتهاردی .
    4- کتاب درس زندگی از سیره عملی حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها مولف محمد دشتی.
    5- کتاب فضایل و سیره ی فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) مولف علامه حسن زاده آملی.

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    بچه ‏داري فاطمه سلام الله عليها


    يکي از وظائف سنگين و مهم حضرت زهرا سلام الله عليها موضوع بچه‏داري و تربيت اولاد بود. فاطمه سلام الله عليها پنج فرزند پيدا کرد: حسن، حسين، زينب، ام‏کلثوم و محسن‏عليهم السلام. پنجمين فرزند آن حضرت که محسن نام داشت سقط شد. دو پسر و دو دختر از آن حضرت باقي ماند. فرزندان آن حضرت از اشخاص عادي نبودند، بلکه چنين مقدر شده بود که نسل پيغمبر اکرم‏«صلي الله عليه وآله» از فاطمه سلام الله عليها بوجود آيد.
    رسول خدا«صلي الله عليه وآله» مي‏فرمود: "خدا ذرّيه پيامبران را در صلب خودشان قرار داده ولي نسل مرا در صلب علي «عليه السلام» مقرر فرمود. پس من پدر اولاد فاطمه سلام الله عليها هستم."
    خدا مقدر کرده بود که پيشوايان دين و خلفاي پيغمبر اکرم «صلي الله عليه وآله» از نسل پاک زهراسلام الله عليها بوجود آيند. لذا يکي از وظائف سنگين او بچه‏داري بود. کلمه بچه‏داري، جمله کوتاهي بيش نيست ولي معناي بسيار مهم و دامنه‏داري دارد. شايد بعضي خيال کنند که بچه‏داري بيش از اين نيست که پدر، لوازم زندگي فرزندانش را فراهم سازد. و مادر، تر و خشکشان کند و در تهيه غذا و شستن لباسهايشان کوشش نمايد و هيچ مسئوليت ديگري در قبال فرزندانشان ندارند. اما اسلام به اين حد اکتفا نمي‏کند بلکه پدر و مادر را در قبال وظيفه بزرگتري مسئول مي‏داند. اسلام شخصيت آينده کودک را مرهون تربيت و پرورش و مراقبت پدر و مادر مي‏داند. تمام حرکات و سکنات و افعال و گفتار پدر و مادر در روح حساس و لطيف فرزند تأثير مي‏کند. هر فرزندي نماينده کيفيت سلوک و رفتار پدر و مادرش مي‏باشد. پدر و مادر وظيفه دارند که با کمال دقت مراقب آينده کودکانشان باشند و مواظب باشند طفل بيگناه که نهادش بر خوبي آفريده شده، فاسد و بدبخت نگردد. حضرت زهرا سلام الله عليها که خودش تربيت يافته دامن وحي بود از تربيت اسلامي بي‏اطلاع و غافل نبود. اطلاع داشت که از چگونگي شير مادر و بوسه‏هايي که بر لبهاي معصوم کودکانش مي‏زند گرفته تا تمام حرکات و اعمال و گفتارش، در روحيه حساس آنها اثر دارند.
    مي‏دانست بايد امام تربيت کند و نمونه‏هايي را به جامعه تحويل دهد که آينه و معرف حقيقت و روح اسلام باشند و حقائق و معارف قرآن در وجودش جلوه‏گر باشد و اين موضوع کار سهل و آساني نيست.
    فاطمه سلام الله عليها مي‏دانست بايد مانند امام حسين‏«عليه السلام» تربيت کند که در موقع احتياج اسلام، جان خود و عزيزانش را در راه دفاع از دين و مبارزه با بيدادگري فدا کند و بوسيله خونهاي عزيزانش درخت اسلام را سيراب گرداند. مي‏دانست بايد دختراني همانند زينب و ام‏کلثوم پرورش دهد که بوسيله ايراد خطبه‏ها و سخنرانيهاي شورانگيز، دستگاه ظلم و ستم بني‏اميه را رسوا و مفتضح سازند، و جلو مقاصد شوم آنان را بگيرند. فاطمه‏ سلام الله عليهادر دانشگاه خانه، به زينب درس فداکاري و شجاعت داد تا مرعوب دستگاه بيدادگر يزيد نگردد و بوسيله سخنرانيهاي آتشين خويش، دوست و دشمن را بگرياند و مظلوميت برادرش و بيدادگري بني‏اميه را فاش سازد. مي‏دانست بايد فرزند بردباري همانند حسن‏«عليه السلام» تربيت کند که در موقع حساس اسلام، دندان بر جگر بگذارد و براي حفظ منافع عالي اسلام و فراهم ساختن زمينه انقلاب اسلامي، سکوت کند و بوسيله صلح با معاويه، به جهانيان بفهماند که اسلام تا بتواند صلح را بر جنگ ترجيح مي‏دهد. و بدان‏وسيله عوام‏فريبي و ظاهرسازي و حقه‏بازي معاويه را آشکار سازد.
    نمونه‏ هاي خارق العاده‏اي که از اين مکتب اعجازآميز بيرون آمد، بخوبي مي‏تواند روح پرعظمت و نيروي فوق‏العاده حضرت زهرا سلام الله عليها را نشان دهد.
    آري زهرا سلام الله عليها از زنان کوتاه‏ فکر و بي ‏اطلاعي نبود که محيط خانه را کوچک شمارد و ميل بلندپروازي کند، زهراسلام الله عليها محيط خانه را بسيار بزرگ و حساس مي‏دانست. آن را کارخانه بزرگ انسان‏سازي و دانشگاه مهم تمرينات نظامي و درس فداکاري مي‏شمرد. مي‏دانست که تربيت شدگان اين مدرسه، هر درسي را که در اينجا بياموزند، در ميدان بزرگ اجتماع به مرحله بروز و ظهور درخواهند آورد. و آنچه را در اينجا تمرين کنند، در آينده عمل خواهند کرد. حضرت زهراسلام الله عليها از زن بودن احساس حقارت و کوچکي نمي‏کرد و مقام زن را بس عالي و شامخ مي‏دانست و چنين لياقتي را در خويش مي‏ديد که دستگاه آفرينش چنين مسئوليت سنگين و مهمي را بر دوشش نهاده و چنين پايگاه مهمي را بدو تفويض نموده است.[1] .

    [1] حضرت زهراسلام الله عليها بانوي نمونه اسلام/ ابراهيم اميني/ ص 84،81


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۸, ۰۷:۱۹ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود