صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ماهیت عذاب های جهنمی چگونه است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    6
    حضور
    4 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19

    اشاره ماهیت عذاب های جهنمی چگونه است؟




    سلام ؛ یه موضوعی برام پیش اومده خواستم با شما هم مطرحش کنم تا به جوابی منطقی براش برسم ؛ اونم اینکه ماهیت عذاب های اون دنیا چطوریه؟ یعنی عذاب اون دنیا صرفا از جنس آتش و آب کثیف و درد و ... این چیزاست؟ یعنی خدا با این همه ی مهربونیش راضی میشه بنده هاش بخاطر اشتباهاشون تا همیشه تو این رنج و عذاب باشن ؟ بخاطر مثلا 60 سال ناسپاسی؟ یه مادر هرچقدر هم که سنگ دل باشه یا اینکه بچه اش نا اهل باشه بازم محبت مادر و فرزند مانع این میشه مادر راضی به عذاب یا درد بچه اش بشه ؛ در حالی که خدا خودش گفته محبت مادر به فرزندش گوشه ی خیلی ناچیزی از محبت من به بنده هامه ؛ میشه درباره ماهیت عذاب های جهنم بهم توضیح بدین
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۰۸ در ساعت ۰۳:۰۳

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست





    ماهیت عذاب های جهنمی چگونه است؟








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed70t نمایش پست ها
    سلام ؛ یه موضوعی برام پیش اومده خواستم با شما هم مطرحش کنم تا به جوابی منطقی براش برسم ؛ اونم اینکه ماهیت عذاب های اون دنیا چطوریه؟ یعنی عذاب اون دنیا صرفا از جنس آتش و آب کثیف و درد و ... این چیزاست؟ یعنی خدا با این همه ی مهربونیش راضی میشه بنده هاش بخاطر اشتباهاشون تا همیشه تو این رنج و عذاب باشن ؟ بخاطر مثلا 60 سال ناسپاسی؟ یه مادر هرچقدر هم که سنگ دل باشه یا اینکه بچه اش نا اهل باشه بازم محبت مادر و فرزند مانع این میشه مادر راضی به عذاب یا درد بچه اش بشه ؛ در حالی که خدا خودش گفته محبت مادر به فرزندش گوشه ی خیلی ناچیزی از محبت من به بنده هامه ؛ میشه درباره ماهیت عذاب های جهنم بهم توضیح بدین
    سلام و ادب

    با تشکر از حضورتان در اسک دین و طرح سؤال، در پاسخ گفتنی است: در نگاه اول سؤال شما دارای چند زاویه است:

    اول. سؤال از ماهیت و چیستی و جنس عذاب های قیامت؟

    دوم. فلسفه و چرائی عذاب انسانهای گناهکار، اینکه چگونه علیرغم شدت مهربانی خدا و ارحم الراحمین بودن، بندگانش را عذاب می کند؟

    سوم. با توجه به اینکه اشتباهات انسان هم از لحاظ سطح و هم از جهت زمانی محدود است چرا گرفتار عذاب جاودانه می شوند؟

    ان شاء الله باقتضاء فرصت و بمنظور پرهیز از طولانی شدن پست ها، پاسخ سؤالات را در چند پست تقدیم خواهیم نمود.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست ماهیت عذاب های جهنمی چگونه است؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما ماهیت و جنس عذابهای اخروی




    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed70t نمایش پست ها
    سلام ؛ یه موضوعی برام پیش اومده خواستم با شما هم مطرحش کنم تا به جوابی منطقی براش برسم ؛ اونم اینکه ماهیت عذاب های اون دنیا چطوریه؟ یعنی عذاب اون دنیا صرفا از جنس آتش و آب کثیف و درد و ... این چیزاست؟
    اول. سؤال از ماهیت و چیستی و جنس عذاب های قیامت؟
    سلام و ادب

    با توجه به اینکه؛ انسان موجودى دو ساحتى است یعنی از دو بُعد جسمانى و روحانى فراهم آمده به گونه‏ اى كه هر دو در حقيقت و هویت او دخيل‏ اند و چنين نيست كه يكى (مثلاً بُعد جسمانى) جنبه عارضى و موقتى داشته باشد البته بُعد روحانى انسان در مقايسه با ساحت جسمانى او از نوعى اصالت برخوردار است اما فرعيت بعد جسمانى لزوما به معناى خروج آن از حقيقت ذات آدمى نيست. از اینرو عذاب اخروى صرفا عذاب روحانى نيست بلكه شامل جسم نيز مى‏ گردد فلذا طبق اعتقادات دینی معاد، هم روحانى و هم جسمانى است.

    در این مجال، به بعضى عذابهاى جسمانى و روحانى دوزخ که برای کفار، مشرکان، منافقان و گناهکاران فراهم گردیده اشاره مى‏ گردد:

    عذابهاى جسمانى
    1. آتش سوزان: مهمترين بُعد عذاب دوزخ، سوزانندگى آتش آن است و عموم اسامى دوزخ (مانند جحيم، سعير و سقر) به نوعى اشاره به اين بُعد از عذاب دارند. بى‏ ترديد آتش دوزخ تفاوت‏هايى اساسى با آتش دنيوى دارد از اينرو در قرآن به نارِ كبرى (آتش بزرگتر) شهرت يافته است، (سوره اعلى 13 - 11).

    2. غذا و نوشيدنى ناگوار: بر اساس آيات متعدد قرآنى به دوزخيان غذاهايى بسيار ناگوار و نوشيدنى‏ هاى تلخ و سوزان مى‏ خورانند كه بر عذاب آنان مى‏ افزايد، (غاشيه 7 - 4).

    3. لباس آتشين: لباس دوزخيان از جنس آتش‏ سوزان است، (حج / 19).

    4. بادهاى كشنده و سايه‏ هاى سوزان. (واقعه 44 - 41).

    5. اسارت در غل و زنجير. (غافر 72 - 71).

    عذاب‏هاى روحانى
    1. حسرت بى‏ پايان: اهل دوزخ پس از مشاهده تحقق وعده‏ هاى الهى و آگاهى از فرجام نامبارك خويش و سرانجام نيكوى بهشتيان به حسرتى جانكاه دچار مى‏ شوند كه هيچگاه از شكنجه آن رهايى نخواهند داشت از اينرو روز رستاخيز يوم الحسرة نام گرفته است. (مريم / 39).

    2. غم و اندوه بيكران: از ديگر آلام روحانى دوزخيان غم و اندوهى است كه هماره روح و جان آنان را مى‏ آزارد به گونه‏ اى كه تا ابد از شادى و شادمانى بى نصيب مى‏ شوند، (حج - 22).

    3. رسوايى و ذلت بزرگ: از آنجا كه احوال انسان‏ها در روز رستاخيز در معرض مشاهده فرشتگان و انبياء و اولیاء و ديگر انسانها قرار دارد محروميت دوزخيان از بهشت و افكنده شدن آنان در دوزخ كه با آشكار شدن باطن آنان و ظهور حقيقت اعمالشان همراه است رسوايى و خوارى جبران‏ ناپذيرى به دنبال دارد كه همواره روح و جان آنان را مى‏ آزارد، (آل‏ عمران - 192).

    4. محروميت از رحمت الهى: بى ترديد بزرگترين نعمت و عذاب معنوى دوزخيان محروميت آنان از الطاف و عنايات ويژه حق تعالى است آنان نعمت بزرگ حضور در بارگاه قرب پروردگار و مشاهده جمال او را از كف مى‏ دهند و از لقاى حق بى نصيب مى‏ مانند و مشمول بى‏ مهرى و غضب او مى‏ گردند و چه عذابى بالاتر و دردناكتر از محرومیت از رحمت الهی خواهد بود؟، (بقره - 174؛ مطففين - 15؛ ر.ك: آموزش كلام اسلامى 2، محمد سعيدى‏مهر، صفحات 333 تا 329 -256).

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست ماهیت عذاب های جهنمی چگونه است؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    52
    حضور
    2 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    جهنم درواقع کاستی هایه که ما از دنیا میبریم. نسبت دنیا با آخرت مثه نسبت رحم مادر با دنیاس. همونطور که جنین در رحم سازندگی میکنه که توی دنیا از دست و پاش و چشم و گوش و... استفاده کنه ما هم باید توی دنیا سازندگی کنیم که در آخرت که جایگاه اصلی و ابدی ماست بتونیم زندگی کنیم. فرض کنید جنینی که متولد میشه کور باشه. دنیا با همه ی امکاناتش هست! اما اون نوزاد چون نقص داره و توانایی بهره برداری از دنیا رو نداره و نمیتونه ببینه دچار سختیه. همین اتفاق برای ما در اون دنیا میفته. اگه نقصانی با خودمون ببیریم اونجا یا چیزی کم ببریم درواقع نمیتونیم از اونجا بهره برداری کنیم. به همون نسبت که ما تو دنیا باید صبر کنیم که یه انگشت در بیاد(!!!) اون کسی هم که چیزی کم برده باید چندین سال آخرتی صبر کنه تا اون نقصانش جبران شه... این جهنم و عذابیه که انسان دچارش میشه. و چون ابدیه (!!) عذابش چندین برابر میشه. کما اینکه جهنمیا وسط بهشت عقوبت میشن. شراب رو میبینه. داد میزنه که تشنشه ولی جای شراب حمیم میریزن تو گلوش. چون توانایی بهره برداری از اون شراب رو نداره. این توانایی هم جایی بدست نمیاد جز دنیا که محل سازندگیه
    ای بنده تو سخت بی وفایی ،از لطف به سوی ما نیایی
    هرگه که ترا دهیم دردی ،نالان شوی و به سویم ایی
    هر دم که ترا دهم شفایی ،یاغی شوی و دگر نیایی
    ای بنده تو سخت بیوفایی ...

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    6
    حضور
    4 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها

    سلام و ادب

    با توجه به اینکه؛ انسان موجودى دو ساحتى است یعنی از دو بُعد جسمانى و روحانى فراهم آمده به گونه‏ اى كه هر دو در حقيقت و هویت او دخيل‏ اند و چنين نيست كه يكى (مثلاً بُعد جسمانى) جنبه عارضى و موقتى داشته باشد البته بُعد روحانى انسان در مقايسه با ساحت جسمانى او از نوعى اصالت برخوردار است اما فرعيت بعد جسمانى لزوما به معناى خروج آن از حقيقت ذات آدمى نيست. از اینرو عذاب اخروى صرفا عذاب روحانى نيست بلكه شامل جسم نيز مى‏ گردد فلذا طبق اعتقادات دینی معاد، هم روحانى و هم جسمانى است.

    در این مجال، به بعضى عذابهاى جسمانى و روحانى دوزخ که برای کفار، مشرکان، منافقان و گناهکاران فراهم گردیده اشاره مى‏ گردد:

    عذابهاى جسمانى
    1. آتش سوزان: مهمترين بُعد عذاب دوزخ، سوزانندگى آتش آن است و عموم اسامى دوزخ (مانند جحيم، سعير و سقر) به نوعى اشاره به اين بُعد از عذاب دارند. بى‏ ترديد آتش دوزخ تفاوت‏هايى اساسى با آتش دنيوى دارد از اينرو در قرآن به نارِ كبرى (آتش بزرگتر) شهرت يافته است، (سوره اعلى 13 - 11).

    2. غذا و نوشيدنى ناگوار: بر اساس آيات متعدد قرآنى به دوزخيان غذاهايى بسيار ناگوار و نوشيدنى‏ هاى تلخ و سوزان مى‏ خورانند كه بر عذاب آنان مى‏ افزايد، (غاشيه 7 - 4).

    3. لباس آتشين: لباس دوزخيان از جنس آتش‏ سوزان است، (حج / 19).

    4. بادهاى كشنده و سايه‏ هاى سوزان. (واقعه 44 - 41).

    5. اسارت در غل و زنجير. (غافر 72 - 71).

    عذاب‏هاى روحانى
    1. حسرت بى‏ پايان: اهل دوزخ پس از مشاهده تحقق وعده‏ هاى الهى و آگاهى از فرجام نامبارك خويش و سرانجام نيكوى بهشتيان به حسرتى جانكاه دچار مى‏ شوند كه هيچگاه از شكنجه آن رهايى نخواهند داشت از اينرو روز رستاخيز يوم الحسرة نام گرفته است. (مريم / 39).

    2. غم و اندوه بيكران: از ديگر آلام روحانى دوزخيان غم و اندوهى است كه هماره روح و جان آنان را مى‏ آزارد به گونه‏ اى كه تا ابد از شادى و شادمانى بى نصيب مى‏ شوند، (حج - 22).

    3. رسوايى و ذلت بزرگ: از آنجا كه احوال انسان‏ها در روز رستاخيز در معرض مشاهده فرشتگان و انبياء و اولیاء و ديگر انسانها قرار دارد محروميت دوزخيان از بهشت و افكنده شدن آنان در دوزخ كه با آشكار شدن باطن آنان و ظهور حقيقت اعمالشان همراه است رسوايى و خوارى جبران‏ ناپذيرى به دنبال دارد كه همواره روح و جان آنان را مى‏ آزارد، (آل‏ عمران - 192).

    4. محروميت از رحمت الهى: بى ترديد بزرگترين نعمت و عذاب معنوى دوزخيان محروميت آنان از الطاف و عنايات ويژه حق تعالى است آنان نعمت بزرگ حضور در بارگاه قرب پروردگار و مشاهده جمال او را از كف مى‏ دهند و از لقاى حق بى نصيب مى‏ مانند و مشمول بى‏ مهرى و غضب او مى‏ گردند و چه عذابى بالاتر و دردناكتر از محرومیت از رحمت الهی خواهد بود؟، (بقره - 174؛ مطففين - 15؛ ر.ك: آموزش كلام اسلامى 2، محمد سعيدى‏مهر، صفحات 333 تا 329 -256).

    موفق باشید ...
    سلام ؛ ممنون از پاسخگوییتون ؛ من سوالم اینجاست که پس مهر و محبت خدا چی میشه ؟ اگه قرار باشه هر قدمی که این دنیا بر میداریم اون دنیا برامون هزاران عذاب سرازیر بشه ؛ پس چرا فرصت زندگی بهمون داده شده ؟ یعنی فلسفه ی آفرینش فقط عبادت خداست ؟ خوب فرشته ها که هزاران سال تو سجده ی خدا بودن ؛ پس چرا انسان خلق شد؟ خلق شد برای اینکه به جرم انسان بودنش تا ابد در عذاب باشه؟

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed70t نمایش پست ها
    سلام ؛ ممنون از پاسخگوییتون ؛ من سوالم اینجاست که پس مهر و محبت خدا چی میشه ؟ اگه قرار باشه هر قدمی که این دنیا بر میداریم اون دنیا برامون هزاران عذاب سرازیر بشه ؛ پس چرا فرصت زندگی بهمون داده شده ؟ یعنی فلسفه ی آفرینش فقط عبادت خداست ؟ خوب فرشته ها که هزاران سال تو سجده ی خدا بودن ؛ پس چرا انسان خلق شد؟ خلق شد برای اینکه به جرم انسان بودنش تا ابد در عذاب باشه؟
    سلام و ادب

    اگر پست سوم رو مطالعه کرده باشید گفتیم باید کمی صبور باشید سؤالات شما یک سیر منطقی دارد که در پست مورد اشاره، از آن سیر یاد کردیم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    اول. سؤال از ماهیت و چیستی و جنس عذاب های قیامت؟

    دوم. فلسفه و چرائی عذاب انسانهای گناهکار، اینکه چگونه علیرغم شدت مهربانی خدا و ارحم الراحمین بودن، بندگانش را عذاب می کند؟

    سوم. با توجه به اینکه اشتباهات انسان هم از لحاظ سطح و هم از جهت زمانی محدود است چرا گرفتار عذاب جاودانه می شوند؟
    منتظر ادامه بحث و بیان بخش های بعدی پاسخ باشید. موفق باشید ...




    بنام حضرت دوست ماهیت عذاب های جهنمی چگونه است؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما فلسفه عذابهای دوزخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed70t نمایش پست ها
    سلام ؛ ممنون از پاسخگوییتون ؛ من سوالم اینجاست که پس مهر و محبت خدا چی میشه ؟ اگه قرار باشه هر قدمی که این دنیا بر میداریم اون دنیا برامون هزاران عذاب سرازیر بشه ؛ پس چرا فرصت زندگی بهمون داده شده ؟ یعنی فلسفه ی آفرینش فقط عبادت خداست ؟ خوب فرشته ها که هزاران سال تو سجده ی خدا بودن ؛ پس چرا انسان خلق شد؟ خلق شد برای اینکه به جرم انسان بودنش تا ابد در عذاب باشه؟
    سلام و ادب

    در باب فلسفه عذاب جهنم علیرغم رحمت الهی گفتنی است:

    اولا: نخست باید توجّه داشت که این خود افرادند که خود را گرفتار عذاب می کنند. اگر خداوند متعال به جهنّم رفتن گناهکاران یا نزول بلایا را به خود نسبت می دهد ، از آن جهت است که به جهنّم رفتن گناهکاران و نزول بلایا طبق قوانین جهانی خلق شده از سوی خدا رخ می دهند. خداوند متعال عالم را چنین ساخته که آتش بسوزاند و آب موجب سرسبزی گردد و ... ؛ به عبارت دیگر خداوند متعال ، این عالم را به صورت یک نظام علّت و معلولی آفریده که هر عملی ، معلولی داشته باشد. عذابهای جهنّم و نعمتهای بهشت نیز در حقیقت چیزی جز معلول و تجسّم عينى اعتقادات و اعمال خود انسان نيستند.

    پس در آخرت خدا کسی را به جرم شرک و گناه مجازات نمی کند بلکه اعتقاد و عمل زشت او را به خودش تحویل می دهند ؛ بلکه بالاتر از این ، اساساً صورت اخروی انسان چیزی جز همان اعتقادات و اخلاقیّات و اعمال او نیست ؛ یعنی حقیقت وجودی انسان با همین امور ساخته می شود. از اینرو خداوند متعال فرمود: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ ــــ بگو:«هر كس طبق ساختار وجودی خود عمل مى‏كند»(الإسراء:84). پس آنکه در دنیا رشد نکرده و در حدّ حیوان مانده ، در آخرت نیز به همان صورت خواهد بود و آنکه در دنیا کور بود و حقیقت را نمی دید ، در آخرت نیز کور خواهد بود و آنکه در دنیا وجود آتشین داشت و با افکار و خلقیّات و اعمالش ، دل و جان دیگران را می سوزاند در آخرت نیز وجودش شعله ور خواهد بود.

    ثانیا: مطلب دیگر اینکه که در نظام حكيمانه ی الهى همان طور كه وجود بهشت در كل نظام هستى، ضرورى و سودمند است؛ وجود جهنّم نيز یکی از نعمات عامّ الهی بوده لازم و فايده‏ مند است. لذا وقتى خداوند متعال نعمتهاى خود بر بندگان را بر مى‏ شمارد، جهنم و عذابهاى آن را هم در رديف نعمتها قرار داده، مى‏ فرماید: « هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ يَطُوفُونَ بَيْنَها وَ بَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ ــــــ اين است همان جهنمى كه تبهكاران آن را دروغ مى‏ خواندند؛ ميان آتش و آب جوشان مى‏گردند. پس كدام يك از نعمت‏هاى پروردگارتان را منكريد؟» (الرحمن: 43 ـ 45).

    يكى از فوايد وجود جهنّم ، اين است كه بسيارى از مردم را از بدى، انحراف و كجروى باز مى‏ دارد و در نتیجه آنها را به سمت کمال وجودی سوق می دهد ؛ چرا که بدیها در حقیقت همان موانع رشد وجودی هستند. چه بسيار كسانى كه از خوف جهنم، به سعادت و شرافت جاودانه نايل آمده‏ اند.

    فایده ی دوم جهنّم و عذابهای آن ، این است که گناهکاران را از آلودگی که به خود بسته اند پاک می کند ؛ لذا چنین نیست که همه ی اهل جهنّم برای ابد در جهنّم بمانند. گناهکاران مانند سنگ طلایی هستند که همراه با اندکی طلا دهها مادّه ی بی ارزش دیگر نیز با خود دارند ؛ لذا همانگونه که سنگ طلا را بارها و بارها ذوب می کنند تا ناخالصی های آن زدوده شود ، گناهکاران را هم وارد جهنّم می کنند تا در آتش وجود خویش بسوزند تا آنجا که از اعتقادات و خلقیّات و اعمال پیشین خود متنفّر گشته به فطرت پاک و الهی خود باز گردند.

    اینان در حقیقت همان ائمه ی کفر و بنیانگذاران کفر و الحاد و شرکند که همه ی گناهکاران در حقیقت به آتش اینها می سوزند. لذا اینان اصل جهنّم و هیزم دائمی آن هستند ؛ « إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ أُولئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ ــــــ كسانى كه كافر شدند، ثروتها و فرزندانشان نمى‏ تواند آنان را ازخداوند باز دارند؛ در حالی که آنان خود، آتشگيره و هیزم دوزخند. » (آل‏عمران:10)

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست ماهیت عذاب های جهنمی چگونه است؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    عذابهاى جسمانى
    1. آتش سوزان: مهمترين بُعد عذاب دوزخ، سوزانندگى آتش آن است و عموم اسامى دوزخ (مانند جحيم، سعير و سقر) به نوعى اشاره به اين بُعد از عذاب دارند. بى‏ ترديد آتش دوزخ تفاوت‏هايى اساسى با آتش دنيوى دارد از اينرو در قرآن به نارِ كبرى (آتش بزرگتر) شهرت يافته است، (سوره اعلى 13 - 11).

    2. غذا و نوشيدنى ناگوار: بر اساس آيات متعدد قرآنى به دوزخيان غذاهايى بسيار ناگوار و نوشيدنى‏ هاى تلخ و سوزان مى‏ خورانند كه بر عذاب آنان مى‏ افزايد، (غاشيه 7 - 4).

    3. لباس آتشين: لباس دوزخيان از جنس آتش‏ سوزان است، (حج / 19).

    4. بادهاى كشنده و سايه‏ هاى سوزان. (واقعه 44 - 41).

    5. اسارت در غل و زنجير. (غافر 72 - 71).
    سلام علیکم
    برچه اساسی می فرمایید که اینها عذابهای جسمانی هستند؟

    درباره ی آتش جهنم:

    فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ(بقره 24) ترجمه:از آتشي بترسيد كه هيزم آن بدنهاي مردم (گنهكار) و سنگهاي(بتها) است كه براي كافران مهيا شده است.

    نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ (همزه:6و7):ترجمه:آتش برافروخته الهي است. آتشی که از دلها سر می زند.

    اما درباره ی نوشیدنی :

    وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاء غَدَقًا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَمَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا (جن: 15 تا 17) ترجمه:ولى منحرفان هيزم جهنم خواهند بود و اگر [مردم] در راه درست پايدارى ورزند قطعا آب گوارايى بديشان نوشانيم تا در اين باره آنان را بيازماييم و هر كس از ياد پروردگار خود دل بگرداند وى را در قيد عذابى [روز]افزون درآورد.

    خداوند گفته آب گوارا را در همین دنیا برای آزمایش به افرادی که راه راست رفتند می دهد .آیا منظور همان آب مادی است؟


    اما درباره ی اسارت در غل و زنجیر:

    خداوند در همین دنیا علت غفلت کافران را اسارت آنها در غل و زنجیر می داند.حالا آیا واقعا جسم کافران در همین دنیا غل و زنجیر شده است؟

    لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلًا فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ وَسَوَاء عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (یس:6 تا 10)

    ترجمه : تا قومي را انذار كني كه پدران آنها انذار نشدند و لذا آنها غافلند فرمان (الهي) در باره اكثر آنها تحقق يافته، به همين جهت ايمان نمي ‏آورند ما در گردنهاي آنها غلهائي قرار داديم كه تا چانه‏ ها ادامه دارد، و سرهاي آنها را به بالا نگاهداشته است

    و در پيش روي آنها سدي قرار داديم، و در پشت سرشان سدي، و چشمان آنها را پوشانده‏ايم، لذا چيزي را نمي‏بينند! براي آنها يكسان است، چه انذارشان كني يا نكني، ايمان نمي‏آورند.
    ویرایش توسط عصران : ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ در ساعت ۰۸:۲۱


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    6
    حضور
    4 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    سلام علیکم
    برچه اساسی می فرمایید که اینها عذابهای جسمانی هستند؟

    درباره ی آتش جهنم:

    فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ(بقره 24) ترجمه:از آتشي بترسيد كه هيزم آن بدنهاي مردم (گنهكار) و سنگهاي(بتها) است كه براي كافران مهيا شده است.

    نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ (همزه:6و7):ترجمه:آتش برافروخته الهي است. آتشی که از دلها سر می زند.

    اما درباره ی نوشیدنی :

    وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاء غَدَقًا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَمَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا (جن: 15 تا 17) ترجمه:ولى منحرفان هيزم جهنم خواهند بود و اگر [مردم] در راه درست پايدارى ورزند قطعا آب گوارايى بديشان نوشانيم تا در اين باره آنان را بيازماييم و هر كس از ياد پروردگار خود دل بگرداند وى را در قيد عذابى [روز]افزون درآورد.

    خداوند گفته آب گوارا را در همین دنیا برای آزمایش به افرادی که راه راست رفتند می دهد .آیا منظور همان آب مادی است؟


    اما درباره ی اسارت در غل و زنجیر:

    خداوند در همین دنیا علت غفلت کافران را اسارت آنها در غل و زنجیر می داند.حالا آیا واقعا جسم کافران در همین دنیا غل و زنجیر شده است؟

    لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلًا فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ وَسَوَاء عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (یس:6 تا 10)

    ترجمه : تا قومي را انذار كني كه پدران آنها انذار نشدند و لذا آنها غافلند فرمان (الهي) در باره اكثر آنها تحقق يافته، به همين جهت ايمان نمي ‏آورند ما در گردنهاي آنها غلهائي قرار داديم كه تا چانه‏ ها ادامه دارد، و سرهاي آنها را به بالا نگاهداشته است

    و در پيش روي آنها سدي قرار داديم، و در پشت سرشان سدي، و چشمان آنها را پوشانده‏ايم، لذا چيزي را نمي‏بينند! براي آنها يكسان است، چه انذارشان كني يا نكني، ايمان نمي‏آورند.
    ممنونم از سوال شما ؛ منم دقیقا تو همین موضوعات مشکل دارم ؛ احساس میکنم ماهیت عذاب ها و پاداش ها با اونچیزی که 1500 سال پیش برای قومی با سطح فکری بسیار پایین تر از الان اومده با سطح فکر الان ما نمیخونه ؛ زمان صدر اسلام اگه قرار بود جسمی مانند هواپیما رو به اون قوم بگیم چی بوده باید هزار تا مثال در حد فهم اونا بزنیم مثلا پرنده ای که طول بال هاش به اندازه ی یه لشکره ، بال نمیزنه چیزی نمیخوره صدای خیلی ترسناکی داره میتونه 500 نفر رو تو شکمش جا بده و با سرعت خیلی زیاد حرکت کنه ؛ میبینید چه چیز وحشتناکی میشه هواپیما؟ من به عقلم میرسه که درباره ی اون دنیا و عذاب و پاداشش هم مثل همین مثال من نسبت به سطح فهم اونا توضیح داده شده که الان برای ما ناسازگاری داره

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود