جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تجزیه و تحلیل و بازسازي اتفاقات بد و خوشايند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    319

    تجزیه و تحلیل و بازسازي اتفاقات بد و خوشايند




    سلام . خدا قوت
    من یه مشکلی دارم که نمی دونم چطور باید حلش کنم.
    گاهی وقتا بعد اینکه با یکی حرف میزنم خیلی ذهنم درگیر اون موضوع میشه(همیشه این جوری نیس البته). و چندین بار اون اتفاق رو برا خودم بازسازی می کنم. این که من چی گفتم، اون چی گفت، حالت من، لحنم،نحوه نشستنم و ... چه طور بود. حالات طرف مقابل هم همین طور. فرقی هم نداره که اون طرف آقا باشه یا خانم. قضیه ناراحت کننده باشه یا خوش آیند. البته هیچ وقت این تحلیلا رو برا محکوم کردن کسی نمی کنم. بلکه اگه اون اتفاق نا خوشایند باشه اکثرا از دست خودم عصبانی میشم. میدونم که تا حدی این تجزیه و تحلیل باید باشه و طبیعیه اما دیگه گاهی وقتا بیش از حدش واقعا کلافه کننده اس و آدمو از همه کاراش میندازه و خستگی شدید میاره حتی در حالت خوشایندش. چی کار باید کرد؟ یعنی من وسواس گرفتم؟
    خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست





    تجزیه و تحلیل و بازسازي اتفاقات بد و خوشايند








    کارشناس بحث: استاد حامی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سلام بر شما
    همان طور كه فرموديد اين بازنگري ها و بازسازي ها تا حدودي براي همه ما طبيعي است. زمان هايي اين بيشتر مي شود مانند وقتي كه فراغت بيشتري داريم و در تنهايي و خلوت و تنهايي به سر مي بريم.
    هر وسواسي ناهنجار نيست وسواس تا حدودي در همه هست. مقداری وسواس برای پیشرفت زندگی مفید است. زماني به تشخيص «وسواس نابهنجار» مبادرت مي‌کنيم که افكار يا رفتارهاي وسواسي جنبه
    «نامعقول»،
    «افراطي»،
    «اجباري»
    و «نامتناسب» داشته باشد.
    «انصراف» از آنها مشکل باشد
    و «درماندگي مشخصي» را در فرد برانگيزد
    «وقت قابل ملاحظه‌اي» را به خود اختصاص دهد
    و «بازده» و «کنش‌وري روزمره» فرد را زير تأثير خود قرار دهد.
    در وسواس مرضي و نابهنجار "افکار" و "رفتارهاي" وسواسي «به رغم اراده انسان » به هشياري وي هجوم مي‌آورد و سازمان رواني وي را تحت سيطره خود قرار مي دهد و اضطراب گسترده‌اي را در فرد بر مي‌انگيزد
    اگر فردي نشانه هاي بالا را داشته باشد بايد از روان پزشك و روان شناس باليني كمك بگيرد.
    اگر به حد بالا نيست بايد با برنامه و خودكنترلي بر افكار مانع اين افكار شود
    در واقع رابطه ما و قوه خيال ما مانند فردي است كه در قايقي در رودخانه است. اين فرد به دو شيوه ممكن است عمل كند
    1- خودش را بسپارد به موج و رودخانه
    2- تصميم بگيرد و با پارو زدن به سمت مقصد مشخص برود

    در روايت داريم مومن وقتش پر است. نيز توصيه شده ايم كه شبانه روز زندگي خود را مديريت كنيم:
    1- كسب و كار حلال
    2- عبادت و مناجات با خداوند رحمان
    3- معاشرت با دوستان صالح كه سبب رشد علمي و معنوي ما مي شوند
    4- استفاده از تفريحات و لذات حلال (براي كسب نشاط و انرژي و موفقيت در سه بخش بالا)
    بنابراين اوقات فراغت به معناي بي كاري نيست براساس برنامه بالا خواب و تفريح و استراحت نيز هدفمند است
    تأمل در نشانه هاي خداوند ( عالم درون و بيرون)، تدبر در قرآن، ذكر خداوند، مشورت با افراد باتجربه، مطالعه، توبه، استغفار از گناهان، خوش بيني، عبرت از ديگران و گذشته و گذشتگان، نوشتن نگراني ها روي كاغذ و عريضه نويسي به امام زمان، داشتن برنامه روزانه مكتوب، ورزش ( بدني و فكري)
    مي تواند كمك خوبي براي ارتقا سلامت جسم، ذهن و روح شود

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    البته تحليل و بررسي اتفاقات زندگي براي تنظيم حركت در مسير رشد لازم است اما درجا زدن مانع رشد است. بازنگري بايد پيشروند و استكمالي باشد نه تكراري و استقراري
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    جمع بندي
    پرسش
    تجزیه و تحلیل و بازسازي اتفاقات بد و خوشايند




    سلام . خدا قوت
    من یه مشکلی دارم که نمی دونم چطور باید حلش کنم.
    گاهی وقتا بعد اینکه با یکی حرف میزنم خیلی ذهنم درگیر اون موضوع میشه(همیشه این جوری نیس البته). و چندین بار اون اتفاق رو برا خودم بازسازی می کنم. این که من چی گفتم، اون چی گفت، حالت من، لحنم،نحوه نشستنم و ... چه طور بود. حالات طرف مقابل هم همین طور. فرقی هم نداره که اون طرف آقا باشه یا خانم. قضیه ناراحت کننده باشه یا خوش آیند. البته هیچ وقت این تحلیلا رو برا محکوم کردن کسی نمی کنم. بلکه اگه اون اتفاق نا خوشایند باشه اکثرا از دست خودم عصبانی میشم. میدونم که تا حدی این تجزیه و تحلیل باید باشه و طبیعیه اما دیگه گاهی وقتا بیش از حدش واقعا کلافه کننده اس و آدمو از همه کاراش میندازه و خستگی شدید میاره حتی در حالت خوشایندش. چی کار باید کرد؟ یعنی من وسواس گرفتم؟
    خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنین


    پاسخ
    سلام بر شما
    همان طور كه فرموديد اين بازنگري ها و بازسازي ها تا حدودي براي همه ما طبيعي است. زمان هايي اين بيشتر مي شود مانند وقتي كه فراغت بيشتري داريم و در تنهايي و خلوت و تنهايي به سر مي بريم.
    هر وسواسي ناهنجار نيست وسواس تا حدودي در همه هست. مقداری وسواس برای پیشرفت زندگی مفید است. زماني به تشخيص «وسواس نابهنجار» مبادرت مي‌کنيم که افكار يا رفتارهاي وسواسي جنبه
    «نامعقول»،
    «افراطي»،
    «اجباري»
    و «نامتناسب» داشته باشد.
    «انصراف» از آنها مشکل باشد
    و «درماندگي مشخصي» را در فرد برانگيزد
    «وقت قابل ملاحظه‌اي» را به خود اختصاص دهد
    و «بازده» و «کنش‌وري روزمره» فرد را زير تأثير خود قرار دهد.
    در وسواس مرضي و نابهنجار "افکار" و "رفتارهاي" وسواسي «به رغم اراده انسان » به هشياري وي هجوم مي‌آورد و سازمان رواني وي را تحت سيطره خود قرار مي دهد و اضطراب گسترده‌اي را در فرد بر مي‌انگيزد
    اگر فردي نشانه هاي بالا را داشته باشد بايد از روان پزشك و روان شناس باليني كمك بگيرد.
    اگر به حد بالا نيست بايد با برنامه و خودكنترلي بر افكار مانع اين افكار شود
    در واقع رابطه ما و قوه خيال ما مانند فردي است كه در قايقي در رودخانه است. اين فرد به دو شيوه ممكن است عمل كند
    1- خودش را بسپارد به موج و رودخانه
    2- تصميم بگيرد و با پارو زدن به سمت مقصد مشخص برود

    در روايت داريم مومن وقتش پر است. نيز توصيه شده ايم كه شبانه روز زندگي خود را مديريت كنيم:
    1- كسب و كار حلال
    2- عبادت و مناجات با خداوند رحمان
    3- معاشرت با دوستان صالح كه سبب رشد علمي و معنوي ما مي شوند
    4- استفاده از تفريحات و لذات حلال (براي كسب نشاط و انرژي و موفقيت در سه بخش بالا)
    بنابراين اوقات فراغت به معناي بي كاري نيست براساس برنامه بالا خواب و تفريح و استراحت نيز هدفمند است
    تأمل در نشانه هاي خداوند ( عالم درون و بيرون)، تدبر در قرآن، ذكر خداوند، مشورت با افراد باتجربه، مطالعه، توبه، استغفار از گناهان، خوش بيني، عبرت از ديگران و گذشته و گذشتگان، نوشتن نگراني ها روي كاغذ و عريضه نويسي به امام زمان، داشتن برنامه روزانه مكتوب، ورزش ( بدني و فكري)
    مي تواند كمك خوبي براي ارتقا سلامت جسم، ذهن و روح شود.
    البته تحليل و بررسي اتفاقات زندگي براي تنظيم حركت در مسير رشد لازم است اما درجا زدن مانع رشد است. بازنگري بايد پيشروند و استكمالي باشد نه تكراري و استقراري

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود