صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت خواری در این حدیث چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    79
    حضور
    3 روز 19 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    339

    اشاره علت خواری در این حدیث چیست؟




    سلام
    لطفا توضیح بدید این دو حدیث به چه معناست

    یعنی علت خواری و ذلت که در حدیث آمده چیست؟
    آیا باین علت است چون منافی با آزادگی و حریت است؟
    آیا به علت طمع است؟
    آیا به علت این است که مردم بر او مسلط می شوند؟

    به چه علت موجب خواری است؟

    لطفا کامل توضیح بدید...


    حدیث:
    - ابی بصیر به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: مردی کم بضاعت با افراد متمکن و ثروتمند رفیق سفر می شود. آنان با ثروت بسیاری که دارند آزادانه مصارف مسافرت را می پردازند ولی او قادر نیست مانند آنها خارج کند. امام فرمودند: دوست ندارم که خود را ذلیل و پست نماید ، البته با کسانی رفیق راه شود که در ثروت همانند وی هستند.


    - حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: با اقران و امثال خود مصاحبت کن و با کسانیکه مساعدت و کمک آنان بی نیازت میسازد رفاقت مکن چه این کار مایه ی ذلت و خواری است.
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ در ساعت ۰۰:۵۶

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    علت خواری در این حدیث چیست؟








    کارشناس بحث: استاد تذکره

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۱:۱۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    سلام و خسته نباشی
    در پاسخ شما ضمن بیان منبع این دو حدیث عرض می کنیم خداوند منان و رسول مهربانی و رحمت حضرت محمد(ص) عترت اهل بیت حضرات معصومین علیهم السلام به هیچ وقت راضی نیستند که انسان آزاده و مسلمان با گفتار و یا رفتار مورد بی مهری و یا تحقیر وافع گردد .
    مهم ترین چیزی که در این نوع احادیث مورد اشاره و واقع نگری است همین است که گفتیم
    در این احادیث خواری و ذلت و تحقیر و کوچک شمردن منافی حریت و آزادی خواهد بود
    .

    این دو حدیث در کتاب زیبای مکارم الاخلاق از حسن بن فضل طبرسی در صفحه 131 آمده است

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    79
    حضور
    3 روز 19 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    339



    خیلی سپاسگزارم جناب تذکره

    یه نکته دیگه هم به ذهنم رسید اینکه این عمل نشونه ضعف ایمان اون فرده

    مردم میگن این مومنی که ادعا میکرد توکلش به خداست ما بهش کمک کردیم تو سفر

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19213



    نقل قول نوشته اصلی توسط خرافه ستیز نمایش پست ها
    خیلی سپاسگزارم جناب تذکره
    یه نکته دیگه هم به ذهنم رسید اینکه این عمل نشونه ضعف ایمان اون فرده
    مردم میگن این مومنی که ادعا میکرد توکلش به خداست ما بهش کمک کردیم تو سفر
    سلام
    با عذرخواهی از جناب "تذکره" بنده نظر خودم رو عرض میکنم تا پاسخ ایشون

    پیامبر(ص) میفرمایند:
    قرار گرفتن در معرض گناه ، از خود گناه بدتره (نزدیک به مضمون حدیث)

    وقتی یک انسان رانندهء ماهری باشه ، در موقع بروز حادثه ای مثل ترکیدن لاستیک ماشین یا موارد مشابه ، خیلی بهتر میتونه خودش رو از حادثه نجات بده ، پس کسب مهارت خوبه. اما معنیش این نیست که این راننده (هرچقدر هم ماهر باشه) عمداً بره روی سنگ ریزه های کنار جاده تا لاستیکش بترکه!

    درمورد گناه ، سرزنش ، وسوسه و سایر امتحانات ، میفرمایند مؤمن تا جایی که میتونه تمرین کنه تا اگر در همچین شرایطی قرار گرفت بهتر بتونه برخودش مسلط باشه. مثلاً اگر مرد مؤمن روی نفس خودش کار کرده باشه و به ناگاه در شرایطی قرار گرفت که چند زن بی حجاب و ناجور دور و برش بودند ، بهتر میتونه خودش رو نگه داره. اما معنیش این نیست که عمداً بلند بشه بره تو مجلس زنان بی عفت!

    این فرمایش شما هم به همین شکل هست


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    قبل از پاسخ شما عرض می کنم که به کلام امام معصوم در روایت اول خوب توجه بفرمایید که فرمودند:
    ...دوست ندارم که خود را ذلیل و پست نماید .
    لذا امام معصوم برای این که این مومن ذلیل و خوار نشود در ادامه فرمود :
    البته با کسانی رفیق راه شود که در ثروت همانند وی هستند.
    حالا توجه کنید یک بی بضاعت وقتی با سرمایه داری همراه شود همیشه نگاهش به دست سرمایه دار است که کمکش کند و حق نباید داشته باشد اعتراض کند و حرف بزند و نکند سرمایه دار با حرفش یا نگاهش و یا حرکتی تحقیرش کند و یا منت کند و همه این ها گویای تحقیر و ذلت خواهد بود لذا امام معصوم به صراحت بیان کرده است که دوست ندارم که خود را ذلیل و پست نماید .

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    79
    حضور
    3 روز 19 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    339



    دوست ندارم خودش را خوار کند
    یعنی دوست ندارم تنبلی و سستی و بی ارادگی کند

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    به نظر من ، این جمله شما در توضیح <<دوست ندارم خودش را خوار کند>> که گفتید دوست ندارم تنبلی و سستی و بی ارادگی کند قابل قبول نیست.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    79
    حضور
    3 روز 19 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    339



    اجازه بدید من کاملتر کنم توضیحاتم رو تا شاید از یه زاویه دیگه هم بشه این احادیث رو تفسیر کرد

    از نظر معصومین کسی که دیگران را خوار میکند و منت میگذارد خودش را خوار و کوچک کرده است
    نه کسی که توسط دیگران خوار می شود

    کسی که تکبر میکند خودش را خوار کرده است
    نه کسی که مورد تکبر واقع میشود

    توجه کنید شاید کاروان آن پولدارها افراد کریم و بزرگواری باشند و احترامش هم بکنند
    اما باز هم او خود را خوار کرده است
    چرا که تنبلی و سست اراده گی کرده و سربار دیگران شده است

    حدیث گفته نفس خود را خوار نکند
    نگفته دوست ندارم ذلیل و خوار شود

    من حدود یک سالی میشه که در مورد عزت نفس تحقیق میکنم
    متاسفانه خیلی از مقاله نویس های دینی از احادیث اینگونه برداشت کردند که عزت نفس یعنی توی اجتماع عزت و احترام داشتن
    اینکه میگن مومن عزیزه دلیل این نیست که زودرنج باشه و از توهین و خواری فراری باشه

    مادامی که مومن نفسش را خوار نکند سرزنش و تحقیر مردم چه اهمیتی دارد؟

    پیامبر انواع تحقیر ها را شنید

    در جاهليّت، رسول خدا صلى الله عليه و آله را ديدم كه مى فرمود : اى مردم! بگوييد هيچ خدايى جز اللّه نيست تا رستگار شويد. اما بعضى به صورت او آب دهان مى انداختند و بعضى رويش خاك مى پاشيدند و بعضى دشنامش مى دادند. در اين هنگام، دختركى قدح آبى آورد و پيامبر صورت و دست هاى خود را شست و فرمود : دختركم، صبور باش و براى مغلوبيّت و خوارى پدرت اندوهگين مباش
    پرسيدم : اين دخترك كيست؟ گفتند : زينب دختر رسول خدا صلى الله عليه و آله است و او دختركى نوجوان بود
    بعد از شنیدن این تحقیر ها
    نفس عزیز پیامبر خوار شد؟

    نه بلکه برعکس حلم و بردباری او افزایش پیدا کرد و عزیزتر و خداگونه تر شد
    روحش بیشتر از پیش از خاک بیرون آمد و تکامل پیدا کرد

    به سخن محقق احمد نراقی در مورد عزت نفس و ذلت و خواری توجه کنیم:
    ...کسی که صاحب این صفت شریف بوده باشد که فی الحقیقه سر آمد بیشتر صفات و افضل اکثر ملکات است خواری و عزت در نظر او یکسان، و تهیدستی و ثروت درنزد او «همعنان» نه از دوستی ابنای روزگار شاد، و نه از دشمنی ایشان باک، نه از مدح ایشان خرم، و نه از مذمت آنان غمناک می گردد...
    ...به متربّی توجه داده شود که توان مندی و قوت نفس، شرافت و عزت است. و ناتوانی وضعف نفس، ذلت و خواری است...

    تاکید احادیث به خواری نفس و سستی اراده است نه خواری اجتماعی

    امام صادق (علیه السّلام) فرمود: خداوند امور مربوط به مؤمن را به خود او واگذار نموده ولی ذلیل کردن نفس عزیز خود را به وی واگذار نکرده است
    یعنی مومن نفس آسمانی و خدایی خود را تنزل ندهد به حیوانیت و کارهای خاکی
    به خشم
    به شهوت رانی و تن پروری
    به نابردباری
    به تنبلی و بیکاری و سستی
    به ترس و بزدلی
    به کوتاه همتی
    به انتقامجویی
    به برتری جویی و فخر
    و ...

    برای کسانی که به اشتباه برداشت کردند، یا از مقالات اینترنتی تعریف اشتباه از عزت نفس گرفتند
    معنی واقعی عزت نفس اینه که نفس آسمانی بر نفس حیوانی مسلط و پیروز باشه
    که نقطه اوجش همون نفس مطمئنه است

    علت خواری در این حدیث چیست؟
    ویرایش توسط خرافه ستیز : ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ در ساعت ۲۰:۵۸

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    به تمام موضو عات دینی و مخصوصاً عقاید علاقه مندم
    نوشته
    468
    حضور
    7 روز 4 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1526



    نقل قول نوشته اصلی توسط خرافه ستیز نمایش پست ها

    یه نکته دیگه هم به ذهنم رسید اینکه این عمل نشونه ضعف ایمان اون فرده

    مردم میگن این مومنی که ادعا میکرد توکلش به خداست ما بهش کمک کردیم تو سفر
    یکیش هم می تونه این باشه ولی در کل به خاطر اینکه نمی تونه مثل اونها خرج کنه پس پیش اونها کم می آره و این کم آوردن موجب خجالت و خاری او می شه و یا به قول شما بعدا هم ممکنه حرفهایی رو پشت سرش بزنند که مثلا خرج سفرش رو ما دادیم.و خداوند چنین خاری را برای مومن نمی پسندد.
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت
    حلقه ای بر گردنم افکنده دوست
    می برد هر جا که خاطر خواه اوست

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 8

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود