جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر علمای شیعه در مورد روایات کتاب کافی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637

    اشاره نظر علمای شیعه در مورد روایات کتاب کافی




    با سلام


    در یک مقاله خوندم که علمایی چون شیخ صدوق ، ابن ولید قمی ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ، سید مرتضی و ... قائل به این نبودند که تمامی احادیث و روایت کتاب شریف کافی صحیح و معتبرند . میخواستم لطف کنید نظرات این بزرگان را در این باره کامل و مستند ذکر نمائید .



    سپاس
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۱:۳۶

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست





    نظر علمای شیعه در مورد روایات کتاب کافی








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    با سلام
    در یک مقاله خوندم که علمایی چون شیخ صدوق ، ابن ولید قمی ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ، سید مرتضی و ... قائل به این نبودند که تمامی احادیث و روایت کتاب شریف کافی صحیح و معتبرند . میخواستم لطف کنید نظرات این بزرگان را در این باره کامل و مستند ذکر نمائید .
    سپاس
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وعرض سلام وادب
    پرسشگر گرامی در مورد میزان اعتبار روایات کافی شریف باید به این نکته توجه شود که « صحیح» نزد قدما با صحیح نزد متاخرین دو مقوله می باشد، وقدما در صحیح دانستن حدیث متوجه متن حدیث بوده اند تا سند آن، اما از زمان سید بن طاووس تقسیم رباعی حدیث مطرح شده است که در آن بیشتر توجه به سند حدیث است و باید به این ملاک در بررسی اسناد کافی توجه خاص نمود. اما نظر بزرگان در این مورد:
    1- شیخ حر عاملی سخن کلینی[1] را بیانی صریح در شهادت به صحت احادیث کافی - البته به اصطلاح قدما می‌داند.[2]
    2- شیخ مفید که از معاصران کلینی به‌شمار می‌رود، درباره کتاب کافی می‌نویسد: کتاب کافی از برترین کتاب‌های شیعه و پرفایده‌ترین آنهاست.[۳]
    3- شهید اول، محمّد بن مکّی، در اجازه خود به ابن خازن، ضمن شمردن کتب حدیثی شیعه می‌نویسد: همانند کتاب کافی، در حدیث شیعه نوشته نشده‌است.[۴]
    4- شهید ثانی در اجازه خود به شیخ ابراهیم میسی، کافی را به همراه سه کتاب: من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و استبصار، از پایه‌های ایمان و ستون‌های اسلام می‌شمارد.[۵]
    5- علامه محمدتقی مجلسی می‌گوید: همانند کافی در میان مسلمانان نگاشته نشده‌است.[۶]
    6- علامه محمدباقر مجلسی در کتاب مرآة العقول، شرح مبسوط وی بر کتاب کافی، می‌نویسد: کتاب کافی از تمام کتب اصول، مضبوط تر و جامع‌تر است و بهترین و بزرگ‌ترین تألیف فرقه ناجیه (شیعه امامیه) است.[۷]
    7- آیت‌الله خویی در کتاب معجم رجال حدیث، از قول استادش مرحوم آیت‌الله نائینی، مناقشه در اسناد روایات کافی را حرفه و ترفند عاجزان وناتوانان خوانده‌است.[۸]
    8- آیت‌الله سید محسن حکیم در مستمسک عروة الوثقی، کافی را یکی از کتب اربعه می‌داند که محور عمل شیعه می‌باشد.[۹]
    9- شیخ عباس قمی محدث بزرگ،کلینی را مطمئن ترین محدث می داند.[۱۰]
    نظم ، اسلوب و شیوه چینش روایات کتاب کافی در دوره خود بی نظیر و تا کنون کم نظیر است.
    بعضی از نویسندگان وجود برخی احادیث ضعیف در کافی را، دلیل بر عدم اعتبار این کتاب می‌دانند. علیرضا حسینی، مدیر گروه تحقیق و تصحیح اسناد تصحیح جدید کتاب «الکافی» در این رابطه می‌گوید:« بحث مهم، اعتبار یا عدم اعتبار روایات کافی است نه صحت اسانید آن؛ زیرا بر اساس مبنای متاخرین که از زمان مرحوم علامه حلی نمود پیدا کرد، نمی‌توان بسیاری از روایات کافی را از نظر سند صحیح دانست. ولی این منافاتی با این ندارد که ما بر اساس نگاه پیشینیان که مرحوم کلینی نیز از آنان است، روایات کافی را معتبر و صحیح به معنای به کار گرفته شده نزد ایشان بدانیم؛ همچنان که برخی از صاحب نظران معاصر باور دارند، ما نیز بر این باوریم که با بازخوانی دقیق میراث رجالی شیعه که عمدتاً بلکه همه از آن پیشینیان است و با مفهوم شناسی دقیق واژه‌ها و عبارات توثیق راویان، می‌توان اعتبار روایات کافی را مگر در محدوده بسیار کمی ثابت کرد. ضمن این که تعابیر مرحوم کلینی در مقدمه کافی به خوبی به ماندگاری کافی از دیدگاه آن مرحوم دلالت می‌کند.»[۱۱]
    پی نوشت:

    1) «در کافی تمام آن چه متعلم در فنون علم دین، به آن نیاز دارد و قصد عمل به اخبار درست و سنن صحیح دارد، جمع شده‌است».
    2) صحیح به اصطلاح قدما به معنی قطعیت صدور از معصوم با قرائن قطعی یا تواتر یا شهرت صحت اصول ومنابع اصلی است.
    3) تصحیح الاعتقاد، ص ۲۰۲.
    4) بحارالانوار، ج ۱۰۷، ص ۱۹۰.
    5) بحارالانوار، ج ۱۰۸، ص ۱۳۸.
    6) بحارالأنوار، ج ۱۱۰، ص ۷۰.
    7) مرآة العقول، ج ۱، ص ۳.
    8) معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۹۹.
    9) مستمسک عروة الوثقی، فهرست رموز کتاب.
    10) هدیة الاحباب، شیخ عباس قمی.
    11) علیرضا حسینی. «گفتگو پیرامون تصحیح اصلی ترین منبع حدیثی شیعه». مرکز خبر حوزه.
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ در ساعت ۰۴:۳۱
    نظر علمای شیعه در مورد روایات کتاب کافی

  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود