صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیامبری زنان (بررسی ادله موافقین و مخالفین)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389

    اشاره پیامبری زنان (بررسی ادله موافقین و مخالفین)




    1-دیدگاه مخالفان پیامبری زنان

    سه آیه از قرآن مورد استناد قرار گرفته که مضمون واحدی را می رساند:

    1-وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى (یوسف 109)
    ترجمه:ما پیش از تو به رسالت نفرستادیم مگر مردانی از مردم قریه ها که به آنها وحی کردیم.

    2-
    وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ(نحل 43)
    ترجمه:اگر خود نمی دانید از اهل ذکر بپرسید که ما پیش از تو به رسالت نفرستادیم مگر مردانی را که به آنها وحی می فرستادیم.

    3-
    وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ(انبیا 7)
    ترجمه:ما پیش از تو به رسالت نفرستادیم مگر مردانی را که به آنها وحی می کردیم و اگر خود نمی دانید از اهل ذکر بپرسید.

    فخر رازی به این آیات تمسک جسته و گفته است:مریم (س) جز انبیا نبود زیرا خدای متعال فرموده ما قبل از تو مردان را به رسالت فرستادیم و فرستادن جبرئیل کرامتی بر مریم بود.(تفسیر فخر رازی ج8ص 43و ج18ص226
    و ج20ص36)
    مرحوم علامه طباطبایی گفته است:وحی بر مادر موسی الهام قلبی بود در کلام خداوند وحی منحصر به وحی پیامبری نیست لذا به زنبور عسل هم وحی شده است.اما وحی پیامبری زنان از آن بی بهره اند و به آنان وحی نمی شود زیرا خداوند فرموده ما مردان را به رسالت فرستادیم.(المیزان ج14 ص 149-150)
    بسیاری از مفسران بر نفی نبوت زنان یا حضرت مریم به این آیات استناد کرده اند.(تفسیر مراغی ج3 ص150-151 و احکام القرآن(جصاص) ج2ص12)

    همچنین حدیثی در مستدرک الوسائل نقل شده که صریحا نفی پیامبری زنان را دارد:

    المولی سعید المزیدی فی تحفة الاخوان: عن ابی بصیر عن الصادق(ع) فی خبر طویل فی خلقة آدم و حواء و دخولها الجنة و خروجها منها ـ الی ان قال ـ «قال ابن عباس فنودیت یا حواء ... و لم اجعل منلکن حاکما و لا ابعث منلکن نبیا»(مستدرک الوسایل ج18 ص286)

    این حدیث، قابل تمسک نیست زیرا از جهت سند ارسال دارد و کتاب تحفة الاخوان نیز کتابی شناخته شده و معروف نزد علماء شیعه نمی باشد. گذشته از آن، چگونه امام صادق(ع) از ابن عباس این مطالب را نقل می کند!

    به علاوه، مضمون این حدیث، قابل پذیرش نیست، زیرا سبب محرومیتهای فراوان زنان را عصیان حوا در بهشت معرفی کرده، با اینکه این عصیان از آدم و حوا، هر دو سر زد، و اگر محرومیت، کیفر آن گناه است، باید برای هر دو صنف باشد.

    نقد دیدگاه مخالفان پیامبری زنان

    حق آن است که این آیه های مبارک، بر این مطلب دلالتی ندارد، گرچه این مدعا در جای دیگر و با دلیلی دیگر ثابت شده باشد. زیرا:
    اولاً: این سه آیه در مقام پاسخ به تلقی مشرکان است که متوقع بودند پیامبر باید موجودی غیر طبیعی و غیر عادی باشد و نمی تواند از جنس انسان باشد. در پاسخ آنان گفته می شود مگر رسولان قبلی انسان نبودند؟ اگر شک و تردید دارید، از اهل ذکر یا اهل کتاب پرسش کنید. انبیاء گذشته نیز انسان عادی بودند که بر آنان وحی می شد. آنان نیز غذا می خوردند.
    مفسران قبول دارند که آیات در مقام رفع چنین توهم و توقع و اثبات انسان بودن انبیاء است. جالب است که علامه طباطبایی با همین بیان، معضل و مشکلی را از این آیات حل کرده است. زیرا بر اساس این آیات، نباید بپذیریم کودکی، پیامبر باشد، با اینکه در قرآن نبوت حضرت عیسی(ع) در کودکی و صباوت، تقریر و تثبیت شده است. برخی پاسخ گفته اند: نبوت اعم از رسالت است و در این آیات رسالت نفی شده نه نبوت، و عیسی(ع) در کودکی نبی بود نه رسول.
    ایشان این پاسخ را نمی پذیرد و می فرماید: فعل «ارسلنا» در قرآن برای رسالت و نبوت هر دو به کار می رود و در اینجا به صورت مطلق آمده، بدین جهت نفی رسالت و نبوت از کودکان نیز می کند.
    جوابی که ایشان می پذیرد این است که این آیات در صدد بیان بشر بودن پیامبران است؛ خواه در آغاز نبوت، کودک باشند یا به مرتبه مردان رسیده باشند.(المیزان ج12 ص256-257)

    تعجب اینجاست که رجال معنای بسیط و واحد دارد که با آن دو چیز نفی می شود کودکی و زنانگی، و شما چگونه از کودکی صرف نظر می کنید و رجال را در مقام بیان این مطلب نمی دانید، اما در مقام بیان نفی زن بودن می دانید.
    از سوی دیگر، نهایت درجه دلالت این آیه ها بر این مطلب، ظهور است و علامه طباطبایی معتقدند در اثبات حقایق تاریخی، تعبد و اصول عقلایی را راهی نیست و نمی توان با ظهورات و اصالة الظهور حقایق تاریخی را اثبات نمود.(المیزان ج8 ص141 و261و ج9ص211-212 و ج10ص351)

    ثانیا: واژه «رجال» 28 دفعه در قرآن استعمال شده است. در دو مورد به معنی پیاده ها است.(بقره:239 و حج:27) در 16 مورد(بقره:228 و نسا:7 و 32 و 34و 57 و 98 و اعراف:81) در مقابل نساء یا ضمیر مؤنث به کار رفته که معین می سازد مراد و منظور، مردان در برابر زنان است.

    در ده مورد دیگر، رجال نه به معنی پیاده ها است و نه قرینه ای وجود دارد که معین سازد در برابر نساء به کار رفته است.
    سه آیه از این آیات دهگانه، همین آیه های مورد بحث است و هفت مورد دیگر چنین است: «و علی الاعراف رجال یعرفون کلا بسیماهم ... و نادی اصحاب الاعراف رجالاً یعرفونهم بسیماهم.»(اعراف:46 و 48)

    و بر اعراف مردانی هستند که همه را به نشانیشان می شناسند ... ساکنان اعراف، مردانی را که به نشانیشان می شناسند، آواز دهند.
    «فیه رجال أن یحبون یتطهروا».(توبه:108)

    در آنجا مردانی هستند که دوست دارند پاکیزه باشند. زیرا خدا پاکیزگان را دوست دارد.
    «رجال لاتلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر اللّه ».(نور:37)

    مردانی که هیچ تجارت و خرید و فروختنی از یاد خدا بازشان ندارد.
    «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر».(احزاب:23)

    از مؤمنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند. بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم براهند.
    «ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول اللّه و خاتم النبیین».(احزاب:40)

    محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست. او رسول خدا و خاتم پیامبران است.
    این آیه با صرف نظر از روایاتی که فرزندخواندگی زید بن حارثه را مطرح کرده، مورد نظر بوده است.
    «و قالوا ما لنا لا نری رجالاً کنّا نعدّهم من الاشرار».(ص:62)

    و گویند: چرا مردانی را که از اشرار می شمردیم اکنون نمی بینیم.
    «و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا».(جن:6)

    و نیز مردانی بودند از آدمیان که به مردانی از جن پناه می بردند و بر طغیانشان می افزودند.
    نتیجه ای که از این تفصیل مورد نظر است، آن است که در قرآن کریم اگر واژه «رجال» به کار رود و قرینه بر معنای خاص آن نباشد، هم زنان و هم مردان را شامل می شود. بدین سبب اگر در جایی قرینه و شاهد بر تعیین وجود نداشت، اختصاص آن به مردان نیازمند دلیل و برهان است و نمی توان به معنی لغوی آن استناد و استشهاد کرد.
    این رویه ای مقبول نزد مفسران و حتی فقیهان در به دست آوردن معانی مفردات و جمله های قرآنی است. خلاصه آنکه این آیات، بر نفی نبوت و پیامبری زنان دلالتی ندارد.

    2-دیدگاه موافقان پیامبری زنان

    موافقان پیامبری زنان نیز ادله ای از قرآن را اقامه کرده که رد استدلال آنان، آسان نیست. این گروه به قرآن تمسک جسته که اینک به اختصار گزارش می شود.


    آیاتی که دلالت دارد به برخی از زنان وحی شده است، از قبیل:
    1ـ و اوحینا الی ام موسی ان ارضعیه فاذا خفت علیه فالقیه فی الیم و لاتخافی و لاتحزنی انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین.(قصص:7)

    و به مادر موسی وحی کردیم که شیرش بده و اگر بر او بیمناک شدی به دریاش بینداز و مترس و غمگین مشو، او را به تو باز می گردانیم و در شمار پیامبرانش می آوریم.
    2ـ اذا اوحینا الی امک ما یوحی.(طه:38)

    آنگاه که بر مادرت آنچه وحی کردنی بود، وحی کردیم.
    3ـ و اذ قالت الملائکة یا مریم ان اللّه اصطفیک و طهرک و اصطفیک علی نساء العالمین.(ال عمران:42)

    و فرشتگان گفتند: ای مریم، خدا تو را برگزیده و پاکیزه ساخت و بر زنان جهان برتری داد.
    4ـ ان اللّه اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین ذریة بعضها من بعض و اللّه سمیع علیم.(ال عمران:33-34)

    خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داد. فرزندانی بودند، برخی از نسل برخی دیگر پدید آمده و خدا شنوا و دانا است.
    5ـ و التی احصنت فرجها فنفخنا فیها من روحنا و جعلناها و ابنها آیة للعالمین.(انبیا:91)

    و آن زن را یاد کن که خود را پاکدامن نگاه داشت و ما از روح خود در او دمیدیم و او و فرزندش را برای جهانیان آیتی قرار دادیم.

    این آیه در سیاق آیه های قبل قرار دارد که سرگذشت انبیاء را بیان داشته، و از این وحدت سیاق استفاده نبوت مریم شده است.


    تقی الدین سُبکی گفته است نظر مشهور، بر نبوت حضرت مریم استوار است.(زن و پیام آوری، ص35)

    ابن اثیر در کتاب تاریخ خود گفته است:
    «و اصطفاک علی نساء العالمین محفوظ العموم فتکون افضل نساء الدنیا ممن کان قبلها و وجد بعدها لانها ان کانت نبیة علی قول من یقول بنبوتها و نبوة سارة ام اسحاق و نبوة ام موسی محتجا بکلام الملائکة و الوحی الی ام موسی کما یزعم ذلک ابن حزم و غیره ...»(البدایة و النهایة، ج2، ص70)

    جمله «تو را بر زنان جهان برتری دادم» عمومیت دارد، بر این اساس برتر زنان دنیا، قبل از خود و پس از آن می باشد. زیرا اگر پیامبر باشد که برخی چون ابن حزم و دیگران در باره مریم، ساره و مادر موسی گفته و به سخن گفتن فرشتگان و وحی بر آنها استدلال کرده اند ...
    قرطبی در تفسیر خویش از بعضی نقل می کند که مریم و آسیه را پیامبر می دانند ولی خود معتقد می شود مریم پیامبر بود اما آسیه صدیقه بود. سپس می افزاید:
    قرآن و احادیث اقتضا می کند نبوت مریم را و آنان که او را نبی نمی دانند می گویند دیدن مریم جبرئیل را مانند دیدن صحابه پیامبر جبرئیل را در مثال دحیه کلبی بود، ولی قول اول روشن تر است و اکثر علما بر آنند.(الجامع فی احکام القرآن، ج4، ص84 ـ 83)

    ابن حجر در فتح الباری می گوید:
    از حصر حدیث «لَمْ یَکْمُلْ مِنَ النِّساءِ اِلاّ آسِیَةُ اِمْرَأَةُ فِرْعَوْنَ وَ مَرْیَمُ بِنْتُ عِمْرانَ» استفاده می شود که مریم و آسیه پیامبر بودند زیرا کاملترین فرد نوع انسانی انبیاء هستند.(فتح الباری، ج6، ص515)

    از ابوالحسن اشعری نقل شده که شش زن به مقام نبوت دست یافتند: حوا، ساره، مادر موسی، هاجر، آسیه، مریم.(فتح الباری، ج6، ص516)

    ابن حزم در ملل و نحل گفته است در مسأله نبوت زنان سه رأی است؛ موافق، مخالف، توقف. و سپس می گوید دلیل صریح بر نبوت زنان آیاتی است که در قصه مریم و مادر موسی فرود آمده است.
    در قصه مادر موسی، به مجرد وحی اقدام می کند و کودک را در دریا می افکند و در قصه مریم، خداوند پس از آنکه مریم و انبیاء را بر شمرده می فرماید: «اولئِکَ الَّذینَ اَنْعَمَ اللّه ُ عَلَیهم مِنَ النَّبییینَ».(الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ج3، ص186 ـ 187 )

    یکی از نویسندگان شیعی نیز کتابی فراهم آورده و به اثبات نبوت زنان به گونه ای مشروح و مفصل پرداخته است.(زن و پیام آوری، مرتضی فهیم کرمانی)



    نتیجه گیری

    با توجه به آنچه ملاحظه شد هیچکدام از موافقان و مخالفان پیامبری زنان دلیل کافی برای اثبات ادعای خود نداشتند. بنابراین اگرچه پیامبری زنان به طور قطع قابل اثبات نیست ولی قابل رد کردن هم نیست.

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ در ساعت ۰۴:۱۵

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,521
    حضور
    175 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58315



    با نام و یاد دوست





    پیامبری زنان (بررسی ادله موافقین و مخالفین)








    کارشناس بحث: استاد کریم

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ در ساعت ۰۶:۳۲

  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    آیاتی که دلالت دارد به برخی از زنان وحی شده است، از قبیل:
    1ـ و اوحینا الی ام موسی ان ارضعیه فاذا خفت علیه فالقیه فی الیم و لاتخافی و لاتحزنی انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین.(قصص:7)
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    نتیجه گیری

    با توجه به آنچه ملاحظه شد هیچکدام از موافقان و مخالفان پیامبری زنان دلیل کافی برای اثبات ادعای خود نداشتند. بنابراین اگرچه پیامبری زنان به طور قطع قابل اثبات نیست ولی قابل رد کردن هم نیست.
    سلام وعرض ادب
    چرا قابل رد است چون تمام ادله مرد بودن انبیاء منحصر به آیات یکه ذکر شد نیست. بلکه اولا در آیات اولیه فرموده است: أرسلنا...رجالا نوحی إلیهم، وقتی این سه تا را کنار هم قرار دهی رسالت مردان را می رساند اما در مورد زنان که وحی بر آنها شده است صرفا بیان اینکه برآنها وحی شده دیگر صحبتی از رسالت آنها نیست.
    نکته مهمتر اینکه در قرآن کریم انبیائی که نامشان آمده است آیات صریح در تایید نبوت آنها وجود دارد، به این آیات توجه بفرمایید:
    قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا (مریم/30)،[كودك‏] گفت: «منم بنده خدا، به من كتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است،
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ إِبْراهيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا (مریم/41)،و در اين كتاب به ياد ابراهيم پرداز، زيرا او پيامبرى بسيار راستگوى بود.
    فَلَمَّااعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَيَعْقُوبَ وَ كُلاًّ جَعَلْنا نَبِيًّا (مریم/49)،و چون ازآنها و [از] آنچه به جاى خدا مى‏پرستيدند كناره گرفت، اسحاق و يعقوب را به او عطاكرديم و همه را پيامبر گردانيديم.
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ مُوسى‏ إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا (مریم/51)،و در اين كتاب از موسى ياد كن، زيرا كه او پاكدل و فرستاده‏اى پيامبربود.
    وَ وَهَبْنالَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا (مریم/53)،و به رحمت خويش برادرش هارون پيامبر را به او بخشيديم.
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ إِسْماعيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا(مریم/54)،و در اين كتاب از اسماعيل ياد كن، زيرا كه اودرست‏وعده و فرستاده‏اى پيامبر بود.
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ إِدْريسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا (مریم/56)،و در اين كتاب از ادريس ياد كن كه او راستگويى پيامبر بود.
    یا در سوره مبارکه انعام آیه88به بعد 17 نفر را نام برده ودر آخر می فرماید: ما به اینها حکم ونبوت دادیم. بنابراین برای اثبات نبوت باید دلیل خاص باشد وما در مورد خانمی دلیل خاص بر نبوتش نداریم.

    پیامبری زنان (بررسی ادله موافقین و مخالفین)
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  6. صلوات ها 8


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها


    سلام وعرض ادب
    چرا قابل رد است چون تمام ادله مرد بودن انبیاء منحصر به آیات یکه ذکر شد نیست. بلکه اولا در آیات اولیه فرموده است: أرسلنا...رجالا نوحی إلیهم، وقتی این سه تا را کنار هم قرار دهی رسالت مردان را می رساند اما در مورد زنان که وحی بر آنها شده است صرفا بیان اینکه برآنها وحی شده دیگر صحبتی از رسالت آنها نیست.
    نکته مهمتر اینکه در قرآن کریم انبیائی که نامشان آمده است آیات صریح در تایید نبوت آنها وجود دارد، به این آیات توجه بفرمایید:
    قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا (مریم/30)،[كودك‏] گفت: «منم بنده خدا، به من كتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است،
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ إِبْراهيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا (مریم/41)،و در اين كتاب به ياد ابراهيم پرداز، زيرا او پيامبرى بسيار راستگوى بود.
    فَلَمَّااعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَيَعْقُوبَ وَ كُلاًّ جَعَلْنا نَبِيًّا (مریم/49)،و چون ازآنها و [از] آنچه به جاى خدا مى‏پرستيدند كناره گرفت، اسحاق و يعقوب را به او عطاكرديم و همه را پيامبر گردانيديم.
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ مُوسى‏ إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا (مریم/51)،و در اين كتاب از موسى ياد كن، زيرا كه او پاكدل و فرستاده‏اى پيامبربود.
    وَ وَهَبْنالَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا (مریم/53)،و به رحمت خويش برادرش هارون پيامبر را به او بخشيديم.
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ إِسْماعيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا(مریم/54)،و در اين كتاب از اسماعيل ياد كن، زيرا كه اودرست‏وعده و فرستاده‏اى پيامبر بود.
    وَ اذْكُرْفِي الْكِتابِ إِدْريسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا (مریم/56)،و در اين كتاب از ادريس ياد كن كه او راستگويى پيامبر بود.
    یا در سوره مبارکه انعام آیه88به بعد 17 نفر را نام برده ودر آخر می فرماید: ما به اینها حکم ونبوت دادیم. بنابراین برای اثبات نبوت باید دلیل خاص باشد وما در مورد خانمی دلیل خاص بر نبوتش نداریم.
    با سلام
    در مورد واژه رجال در بالا بدان پاسخ داده شد.
    اما دلایلتان باید دلیل در رد قطعی نبوت زنان باشد. استدلالاتتان در واقع مغالطه است.به این مغالطه مغالطه رد دلیل به جای رد مدعا می گویند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    ما در مورد زنان که وحی بر آنها شده است صرفا بیان اینکه برآنها وحی شده دیگر صحبتی از رسالت آنها نیست.
    مثلا این هم یک مغالطه ی دیگر است یعنی می گویید چون نگفته رسالت ندارند پس حتما نبوت ندارند.در حالی که نگفتن دلیل بر نبودن نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    نکته مهمتر اینکه در قرآن کریم انبیائی که نامشان آمده است آیات صریح در تایید نبوت آنها وجود دارد، به این آیات توجه بفرمایید
    یا مثلا این هم یک مغالطه ی دیگر است.یعنی چون هیچ آیه ای به طور صریح در تایید نبوت زنان نبوده پس هیچ پیامبر زنی هم نبوده است!
    با این استدلال من هم می توان بگویم چون هیچ آیه ای به طور صریح به پیامبران دیگری اشاره نکرده پس تمام پیامبران همانی هستند که در قرآن ذکر شده است!


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    یا در سوره مبارکه انعام آیه88به بعد 17 نفر را نام برده ودر آخر می فرماید: ما به اینها حکم ونبوت دادیم. بنابراین برای اثبات نبوت باید دلیل خاص باشد وما در مورد خانمی دلیل خاص بر نبوتش نداریم.
    چرا در نوشته ها دقت نمی کنید من هم ادعا نکردم دلیل خاصی برای نبوت زنان وجود دارد.بلکه گفتم نه دلیل قطعی برای نفی نبوت زنان و نه دلیل قطعی برای اثبات آن در بین موافقان و مخالفان وجود نداشته است.بنابر این همانگونه که در نتیجه گیری گفتم این موضوع به طور قطعی قابل رد یا اثبات نیست.


  8. صلوات ها 4


  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    مثلا این هم یک مغالطه ی دیگر است یعنی می گویید چون نگفته رسالت ندارند پس حتما نبوت ندارند.در حالی که نگفتن دلیل بر نبودن نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    یا مثلا این هم یک مغالطه ی دیگر است.یعنی چون هیچ آیه ای به طور صریح در تایید نبوت زنان نبوده پس هیچ پیامبر زنی هم نبوده است!
    با این استدلال من هم می توان بگویم چون هیچ آیه ای به طور صریح به پیامبران دیگری اشاره نکرده پس تمام پیامبران همانی هستند که در قرآن ذکر شده است!
    شما بجای جوای تنها یک چیز نثار ما کرده اید که مغالطه است. بنده ادعایی کردم ودلیل هم آوردم که نبوت دلیل خاص می خواهد واگر معیار فعلا قرآن باشد که محل استشهاد شما بود. پیامبرانی که در قرآن ذکر شده اند صراحتا نبوت آنها تک به تک تایید شده است. اما در مورد هیچ بانویی که در قرآن بیان شده چنین چیزی نداریم. پس نمی توانیم بگوییم که نفیا واثباتا قرآن چیزی نگفته بلکه در قرآن اسمایی به کار رفته که در مورد مردان که عمدتا انبیاء هستند گفته شده او نبی است اما در مورد زنان چنین چیزی به کار نرفته.
    پیامبری زنان (بررسی ادله موافقین و مخالفین)
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  10. صلوات ها 6


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    شما بجای جوای تنها یک چیز نثار ما کرده اید که مغالطه است. بنده ادعایی کردم ودلیل هم آوردم که نبوت دلیل خاص می خواهد واگر معیار فعلا قرآن باشد که محل استشهاد شما بود. پیامبرانی که در قرآن ذکر شده اند صراحتا نبوت آنها تک به تک تایید شده است. اما در مورد هیچ بانویی که در قرآن بیان شده چنین چیزی نداریم. پس نمی توانیم بگوییم که نفیا واثباتا قرآن چیزی نگفته بلکه در قرآن اسمایی به کار رفته که در مورد مردان که عمدتا انبیاء هستند گفته شده او نبی است اما در مورد زنان چنین چیزی به کار نرفته.
    سلام
    سه مغالطه دیگر هم در اینجا کردید:
    1-اولا ما ادعایی برای اثبات کردن پیامبری زنان نداشتیم بلکه گفتیم هیچ کدام از دو طرف موافق و مخالف دلایل کافی برای اثبات حرف خود نداشتند.در حالی که شما ادعایی که من نکرده بودم را به من نسبت دادید و آن را نقد کردید.به این مغالطه پهلوان پنبه می گویند.
    2-اثبات شی نفی ما ادا نمی کند اگر نبوت مردان پیامبر در قرآن تایید شده دلیل بر آن نمی شود که قرآن پیامبری زنان را رد کرده باشد.
    3-مغالطه تکراری توسل به جهل:نگفتن دلیل بر نبودن نیست.

    سه خط نوشتید و در آن سه مغالطه کردید نمره ی شما صفر می شود(مزاح کردم)


  12. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    1

    نتیجه گیری

    با توجه به آنچه ملاحظه شد هیچکدام از موافقان و مخالفان پیامبری زنان دلیل کافی برای اثبات ادعای خود نداشتند. بنابراین اگرچه پیامبری زنان به طور قطع قابل اثبات نیست ولی قابل رد کردن هم نیست.


    با سلام
    رسالت و نبوت، یک مأموریت تبلیغی و مسؤولیت اجرایی است که معمولاً، اختلاط و معاشرت با مردم را می طلبد.
    درگیری با شرایط اجتماعی، جهاد و مبارزه با ظالمان، انس با پیروان و حضور دایمی در متن و بطن جامعه از لوازم رسالت و نبوت است و اختصاصی به مرد یا زن ندارد؛ چرا که در تاریخ، زنان بزرگ نیز به مقام ولی اللهی رسیده اند.
    حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت مریم، آسیه، حضرت خدیجه، حضرت زینب و حضرت معصومه سلام الله علیهم اجمعین، از آن جمله اند، اما این که زنی، پیامبر نشده است؛ به این علت است که نظر خدای متعال بر این است که زن مستور و محجوب بماند، تا جامعه عفاف خود را بازیابد.

    آیةالله جوادی آملی ضمن بیانات مفصل در دو کتاب به این سؤال پاسخ داده اند که خلاصه آن چنین است:

    «کارهای اجرایی سنگین همچون نبوت که حضور در جنگ و صلح و ... را می طلبد، هم برای زن معمولاً مشکل است و هم با این سیاست کلی مستور و محجوب بودن ناسازگار، لذا این که پیامبران همه مردند، معنایش این نیست که زنان از کمال بی بهره اند، بلکه کمال در ولایت است که هر دو بهره مندند».[۱]


    و نیز: « اگر چه پیغمبر کسی است که وحی بر او نازل می شود، اما این گونه نیست که هر کس وحی دریافت کرد، پیغمبر باشد، چون وحی گاهی انبایی است و گاهی تشریعی. چه این که نبوت گاهی انبایی است و گاه نبوت تشریعی.
    قرآن کریم مسأله نبوت تشریعی را که به صورت رسالت بیان می شود، چون یک کار اجرایی است و حشر با مردم را همراه دارد و رهبری جنگ و صلح و دریافت مسایل مالی و توزیع اموال و تنظیم کار جامعه را بر عهده دارد، این نوع نبوت را در اختیار مردها قرار داده و در سوره یوسف و سوره نحل می فرماید: «وَمَا أرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إلاَّ رِجَالاً نُوحِی إلَیهِمْ فَسْئَلُوا أهْلَ الذِّکْرِ إن کُنْتُمْ لاَتَعْلَمُونَ»(۲)؛ یعنی رسالت یک کار اجرایی است و ما قبل از تو ای پیامبرع هیچ کس را جز مرد به عنوان رسول نفرستادیم و فقط به مردها وظیفه رسالت دادیم.
    پس رسالت، به معنای رهبری جامعه، بیان حلال و حرام، واجب و مستحب، مکروه و مباح و مانند آن، نبوت خاصی است که چون مقام اجرایی است به عهده مردها گذاشته شده است، ولی نبوت انبایی بدین مفهوم است که فردی از طریق وحی مطلع شود که در جهان چه می گذرد، آینده جهان چیست؟ و آینده خودش را ببیند و از آینده دیگران نیز با خبر شود، و این نوع از نبوت، به ولایت بر می گردد، نه به نبوت تشریعی و رسالت اجرایی.
    اگرچه این نوع از نبوت پشتوانه هرگونه نبوت و رسالت تشریعی است، اما اختصاص به مردان ندارد و زنان نیز می توانند به این مقام دست یابند».[۳]



    [۱] . با استفاده از توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها، آیةالله جوادی آملی، ص 89 ، نهاد رهبری در دانشگاه.
    [۲] . نّحل آیه 43.
    [۳] . جوادی آملی، زن در آینه جلال و جمال، ص 167.
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 3


  14. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    سلام علیکم


    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    لذا این که پیامبران همه مردند
    نظر آیت الله جوادی آملی محترم است ولی دلایلشان برای این جمله چیست؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    قرآن کریم مسأله نبوت تشریعی را که به صورت رسالت بیان می شود، چون یک کار اجرایی است و حشر با مردم را همراه دارد و رهبری جنگ و صلح و دریافت مسایل مالی و توزیع اموال و تنظیم کار جامعه را بر عهده دارد، این نوع نبوت را در اختیار مردها قرار داده و در سوره یوسف و سوره نحل می فرماید: «وَمَا أرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إلاَّ رِجَالاً نُوحِی إلَیهِمْ فَسْئَلُوا أهْلَ الذِّکْرِ إن کُنْتُمْ لاَتَعْلَمُونَ»(۲)؛ یعنی رسالت یک کار اجرایی است و ما قبل از تو ای پیامبرع هیچ کس را جز مرد به عنوان رسول نفرستادیم و فقط به مردها وظیفه رسالت دادیم.
    درباره این آیه در بالا پاسخ داده شد چرا دقت نمی کنید.

    مسئله نبوت جزو اصول دین است و اصول دین هم تقلیدی نیست که شما نظر یک مرجع تقلید را کپی پیست کردید.


  15. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    سلام علیکم




    نظر آیت الله جوادی آملی محترم است ولی دلایلشان برای این جمله چیست؟



    درباره این آیه در بالا پاسخ داده شد چرا دقت نمی کنید.

    مسئله نبوت جزو اصول دین است و اصول دین هم تقلیدی نیست که شما نظر یک مرجع تقلید را کپی پیست کردید.
    با سلام
    حکایت شما اخوی همانند شخصی است که یک دکمه پیدا کرد رفت پیش خیاط گفت میشه یه کت به این بدوزید !!
    بله توضیح کامل است .............!!
    باید قرآن را با دقت بخوانید اگر به ان اعتقاد دارید
    جنسیت پیامبران

    یكی از مطالب عمومی دیگری كه قرآن كریم درباره پیامبران ذكر می‌كند، آن است كه همه انبیاء مرد بوده‌اند.
    «وَ ما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ اِلاّ
    رِجالاً
    نُوحی اِلَیْهِم مِنْ اَهْلِ القُری ...»
    «و پیش از تو (نیز) جز مردانی از اهل شهرها را ـ كه به آنان وحی می‌كردیم ـ نفرستادیم ...»
    «وَ ما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ اِلاّ
    رِجالاً
    نُوحی اِلَیْهِم فَسْئَلُوا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»
    «و پیش از تو (نیز) جز مردانی را كه به آنان وحی می‌كردیم، گسیل نداشتیم. اگر نمی‌دانید از پژوهندگان كتاب‌های آسمانی بپرسید.»
    «وَ ما اَرْسَلْنا قَبْلِكَ اِلاّ
    رِجالاً نُوحی اِلَیْهِمْ ... »
    «و پیش از تو (نیز) جز مردانی را كه به آنان وحی می‌كردیم، گسیل نداشتیم.»
    همان گونه كه ملاحظه می‌شود، ظاهر آیات یاد شده، بلكه مفاد صریح آنها، این است كه همه پیامبران مرد بوده و از میان زنان، پیامبری برانگیخته نشده است

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  16. صلوات ها 4


  17. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    مسئله نبوت جزو اصول دین است و اصول دین هم تقلیدی نیست که شما نظر یک مرجع تقلید را کپی پیست کردید.
    با عرض سلام

    اصول دین، در زمینه فهمیدن و پذیرفتن تقلیدی نیست اما علم آن را باید از اهلش گرفت و هر کسی نمیتواند طبق فهم خود هر چیزی را به آن اضافه یا کم کند
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  18. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود