جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه گناه با عذاب اخروي

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747

    رابطه گناه با عذاب اخروي




    سلام

    رابطه گناه با دوري از خدا و عذاب اخروي چيست؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    رابطه گناه با عذاب اخروي








    کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,725
    حضور
    48 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    رابطه گناه با دوري از خدا و عذاب اخروي چيست؟

    از مسلمات دین و علم و تجربه است که کردار انسان، خواه نیک، خواه بد، دارای پی آمد و نتیجه در دنیا و آخرت است و همچون بذری است که در جهان کاشته می شود؛ اگر بذر گل بوده نتیجه اش گل است و اگر خار بود، نتیجه اش خار است.

    به قول مولوی:
    این جهان کوه است و فعل ما ندا – سوی ما آید نداها را صدا

    و به قول سعدی:
    دهقان سالخورده چه خوش گفت باپسر – ای نورچشم من بجز از کشته ندروی

    خلاصه کلام:
    مکافات عمل، هم در دنیا وجود دارد و هم آخرت؛ با این فرق که مکافات در دنیا، نسبت به آخرت، بسیار کمرنگ تر می باشد.

    جهت آگاهی بیش تر به کتاب های زیر مراجعه کنید :
    1- گناهان کبیره اثر شهید دستغیب
    2- کیفر گناه وعواقب خطرناک آن اقر سید هاشم رسولی محلاتی
    3- گناه شناسی اثر محسن قرائتی


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم رحمت نمایش پست ها
    خلاصه کلام:
    مکافات عمل، هم در دنیا وجود دارد و هم آخرت؛ با این فرق که مکافات در دنیا، نسبت به آخرت، بسیار کمرنگ تر می باشد.
    سلام و تشکر
    بنده به دنبال پاسخ از منظر علم النفس هستم

    بعنوان مثال مال حرام و یا چشم چرانی چگونه موجب عذاب اخروی میشود؟(عقلا)
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ در ساعت ۰۵:۵۰

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام و تشکر
    بنده به دنبال پاسخ از منظر علم النفس هستم

    بعنوان مثال مال حرام و یا چشم چرانی چگونه موجب عذاب اخروی میشود؟(عقلا)
    سلام علیکم

    همانطور که «من عرف نفسه فقد عرف ربه»«من عرف ربه فقد عرف نفسه» هم هست. و نیز می دانیم که خداوند دارای اسما جمال و جلال است، پس نفس انسان که نمودار و آیۀ خداوند است هم دارای اوصاف جمالی و جلالی بالقوه هست. برای خروج از قوه و رسیدن به فعلیت لازم است اعمالی ( جوارحی و جوانحی) انجام دهد، هرکدام از اعمال و رفتار انسان هم دارای ظاهر و باطن است همانطور که خداوند ظاهر و باطن است. ظاهر عملی که گناه است به نحوی است و باطن آن به گونه ای.
    ظاهر گناه نگاه به نامحرم لذت آنی و اشباع نیاز درونی انسان از غیر مسیر خودش است و باطن آن حرارت و آتشی که موجب دوری انسان از جمال خداوند است.
    اما تشخیص اینکه باطن یک عمل چیست در بسیاری از موارد توسط عقل انسان قابل فهم نیست،مثلا بدی ظلم را عقل می فهمد لذا وقتی دین و شرع نیز به بدی آن حکم می کنند می گویند حکم ارشادی،یعنی شرع حکم عقل را امضاء کرد.اما بدی برخی موارد مثل چشم چرانی را ممکن است عقل متوجه نشود لذا حکم شرع در مورد آن میشود حکم مولوی،یعنی چون مولا(صاحب مطلق ولایت خداوند متعال) گفته است مشخص می شود باطن این عمل بد است.
    امیدوارم از این پاسخ قانع شوید.

    رابطه گناه با عذاب اخروي
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    علاقه
    سياسي فرهنگي اجتماعي
    نوشته
    15
    حضور
    7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    انسان هرچه در اين دنيا گناه كند مثل كسي است كه نور وديد چشمانش كم مي شود وتا جايي كه در آخرت انسان گناه كار قدت بينايي مناسبي ندارد وبه همين سبب است كه در حديث شريف آمده است كه نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي زهرآگين شيطان است

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    سلام علیکم

    همانطور که «من عرف نفسه فقد عرف ربه»«من عرف ربه فقد عرف نفسه» هم هست. و نیز می دانیم که خداوند دارای اسما جمال و جلال است، پس نفس انسان که نمودار و آیۀ خداوند است هم دارای اوصاف جمالی و جلالی بالقوه هست. برای خروج از قوه و رسیدن به فعلیت لازم است اعمالی ( جوارحی و جوانحی) انجام دهد، هرکدام از اعمال و رفتار انسان هم دارای ظاهر و باطن است همانطور که خداوند ظاهر و باطن است. ظاهر عملی که گناه است به نحوی است و باطن آن به گونه ای.
    ظاهر گناه نگاه به نامحرم لذت آنی و اشباع نیاز درونی انسان از غیر مسیر خودش است و باطن آن حرارت و آتشی که موجب دوری انسان از جمال خداوند است.
    اما تشخیص اینکه باطن یک عمل چیست در بسیاری از موارد توسط عقل انسان قابل فهم نیست،مثلا بدی ظلم را عقل می فهمد لذا وقتی دین و شرع نیز به بدی آن حکم می کنند می گویند حکم ارشادی،یعنی شرع حکم عقل را امضاء کرد.اما بدی برخی موارد مثل چشم چرانی را ممکن است عقل متوجه نشود لذا حکم شرع در مورد آن میشود حکم مولوی،یعنی چون مولا(صاحب مطلق ولایت خداوند متعال) گفته است مشخص می شود باطن این عمل بد است.
    امیدوارم از این پاسخ قانع شوید.
    سلام
    اگه میشه بفرمایید ارتباط اسما جمال و جلال با نگاه به نامحرم چیست؟

    و دوم اینکه آیا از نظر عقلی میتوان به بدی باطن اعمال مثل نگاه به نامحرم پی برد؟

    وسوم اینکه اگه شخص گناهکار عالم به خطای خویش نباشد باز باطن عملش آتش است؟
    یعنی آیا عواملی مثل عدم اطلاع میتواند صورت باطنی عمل را تغییر دهد؟
    اگر جواب منفی است چگونه بعضی ازدواج خواهر و برادر را بعنوان پدران و مادران ما بعد از آدم و حوا توجیه میکنند؟
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۱/۰۳ در ساعت ۱۹:۳۱

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,725
    حضور
    48 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485






    سلام


    از اینکه جناب استاد دعوت ما را برای حضوردر این تاپیک پذیرفتند و از محضرشان بهره بردیم و می بریم، سپاسگزارم.



    رابطه گناه با عذاب اخروي
    ....إِلَهِي‏ كَفَى‏ بِي‏ عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِب‏ ....

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    تحول و دگرگونی
    نوشته
    203
    حضور
    7 روز 8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    765



    با سلام
    خدا نظام عالم رو به گونه ایی خلق کرده که اگه انسان حرفش رو گوش کنه تو اون دنیا لیاقت درک بهشت رو بیدا میکنه ولی اگه گوش نکنه این لیاقت درک رو بیدا نمیکنه و اگر به بهشت بره از نعمتهای الهی نمیتونه بهره ایی ببره چون اون قوه ی بهره بردن از نعمت های الهی رو نداره در واقع مثل خری میمونه که بهش لباس های فاخری از طلا بوشوندیم و مقام بسیار بزرگی از مقامات دنیوی بهش دادیم و وارد کاخ بسیار مجللی کردیم آیا این خر میتونه این مسایل رو درک کنه؟ نمیتونه چون قوه ی درک رو نداره. انسان هم اگه میخواد نعمت های الهی رو تو بهشت درک کنه نیاز داره که به حرف خدا گوش کنه.
    از طرف دیگه اگه گناه کنه باطن این گناه به شخص این لیاقت رو میده که وارد جهنم بشه و عداب بکشه. اگه آدم خودش فکر کنه و با خودش خلوت کنه خودش می فهمه که یک گناهی که به نظرش کوچیک میاد در مقابل مقام خداوند چقدر قباحت داره و واقعا خودش رو لایق این عداب ها میدونه. مثلا به اینها فکر کنه که خدا با این همه بزرگی که همه منظومه ها و کهکشان ها مخلوقات خدا هستن و با این همه مهربونی که از اول خلقتم تو این دنیا بهم روزی رسونده و بزرگم کرده و من با این همه حقارت و کوچیکی ولی وقتی خدا به من میگی این کارها رو بکن و این کارها رو نکن ولی من با این همه بستی نعوذ بالله به حرفش گوش نمیکنم و برخلاف حرفش عمل میکنم آیا مستحق این عذاب ها نیستم؟؟؟
    (مضمون این مطلب تو اوایل کتاب قلب سلیم هست)

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,725
    حضور
    48 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485

    جمع بندی




    پرسش :
    رابطه گناه با دوري از خدا و عذاب اخروي چيست؟


    پاسخ :
    از مسلمات دین و علم و تجربه است که کردار انسان، خواه نیک، خواه بد، دارای پی آمد و نتیجه در دنیا و آخرت است و همچون بذری است که در جهان کاشته می شود؛ اگر بذر گل بوده نتیجه اش گل است و اگر خار بود، نتیجه اش خار است.

    به قول مولوی:
    این جهان کوه است و فعل ما ندا – سوی ما آید نداها را صدا

    و به قول سعدی:
    دهقان سالخورده چه خوش گفت باپسر – ای نورچشم من بجز از کشته ندروی

    خلاصه کلام:
    مکافات عمل، هم در دنیا وجود دارد و هم آخرت؛ با این فرق که مکافات در دنیا، نسبت به آخرت، بسیار کمرنگ تر می باشد.

    جهت آگاهی بیش تر به کتاب های زیر مراجعه کنید :
    1- گناهان کبیره اثر شهید دستغیب
    2- کیفر گناه وعواقب خطرناک آن اقر سید هاشم رسولی محلاتی
    3- گناه شناسی اثر محسن قرائتی

    رابطه گناه با عذاب اخروي
    ....إِلَهِي‏ كَفَى‏ بِي‏ عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِب‏ ....

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود