صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصالت وجود یا اصالت توهم ؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    179
    حضور
    3 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245

    اشاره اصالت وجود یا اصالت توهم ؟!




    با سلام

    آیا اصالت وجود می تواند مبنایی برای براهین اثبات خداوند باشد ؟

    اصالت وجود یا اصالت توهم؟!
    هر مفهوم ذهني كه مطابق خارجي نداشته باشد مخلوق ذهن است و بس؛ «عدم» يك مفهوم ذهني است كه مطابق خارجي ندارد وگرنه عدم وجود مي شود.
    بنابراين نقيض آن كه «وجود» است هرگز مطابق خارجي ندارد در خارج هر چه هست موجود است نه وجود، وجود صرفاً يك برداشت ذهني است و مخلوق ذهن است. پس نقيض عدم كه وجود است نيز در خارج وجود ندارد وگرنه تناقض در بين نمي‌ماند (چون در تناقض هشت وحدت را شرط دانسته‌اند و يكي هم وحدت مكان است.)

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۱۰ در ساعت ۲۰:۴۸

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست





    اصالت وجود یا اصالت توهم ؟!








    کارشناس بحث: استاد صادق


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق الطیر نمایش پست ها
    با سلام

    آیا اصالت وجود می تواند مبنایی برای براهین اثبات خداوند باشد ؟

    اصالت وجود یا اصالت توهم؟!
    هر مفهوم ذهني كه مطابق خارجي نداشته باشد مخلوق ذهن است و بس؛ «عدم» يك مفهوم ذهني است كه مطابق خارجي ندارد وگرنه عدم وجود مي شود.
    بنابراين نقيض آن كه «وجود» است هرگز مطابق خارجي ندارد در خارج هر چه هست موجود است نه وجود، وجود صرفاً يك برداشت ذهني است و مخلوق ذهن است. پس نقيض عدم كه وجود است نيز در خارج وجود ندارد وگرنه تناقض در بين نمي‌ماند (چون در تناقض هشت وحدت را شرط دانسته‌اند و يكي هم وحدت مكان است.)
    باسلام وتشکر .
    آفرین بر پرسش متفلسقانه تان .
    اما جواب ، دقت نماید :
    اولا توجه داشته باشید که عدم مطلق چنین است که شما گفته اید .
    ولی مطلق العدم چنین نیست .
    چون عدم های اضافی ونسبی گرچه عینیت خارجی ندارد ولی منشا انتزاع خارجی دارند مثلا نبود شب از وجود روز .
    بالعکس نبود روز از وجود شب انتزاع می شود .
    ثانیاً : برخلاف تصور شما وجود چون نقیض عدم است لذا عینیت وخارجیت دارد وگرنه نقیض نخواهد بود .
    ثالثا ً : موجود در پرتوی نور وجود در خارج محقق است وگرنه بی نور وجود هیچ است .
    رابعاً : وجود چندین معنا دارد.
    مثلا : مفهوم و جود فقط در ذهن است .
    ولی مصداق آن در خارج است .


  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    179
    حضور
    3 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    آفرین بر پرسش متفلسفانه تان .
    اما جواب ، دقت نماید :
    اولا توجه داشته باشید که عدم مطلق چنین است که شما گفته اید .
    ولی مطلق العدم چنین نیست .
    چون عدم های اضافی ونسبی گرچه عینیت خارجی ندارد ولی منشا انتزاع خارجی دارند مثلا نبود شب از وجود روز .
    بالعکس نبود روز از وجود شب انتزاع می شود .
    ثانیاً : برخلاف تصور شما وجود چون نقیض عدم است لذا عینیت وخارجیت دارد وگرنه نقیض نخواهد بود .
    ثالثا ً : موجود در پرتوی نور وجود در خارج محقق است وگرنه بی نور وجود هیچ است .
    رابعاً : وجود چندین معنا دارد.
    مثلا : مفهوم و جود فقط در ذهن است .
    ولی مصداق آن در خارج است .
    خیلی ممنونم از شما کارشناس بزرگوار

    البته این تقریری که شده بود از جایی نقل شده است.

    پاسخ شما هم خیلی خوب بود ولی سوالاتی در این باب دارم که سر فرصت می پرسم.

    اولین سوال در این مورد این است که

    آیا امکان دارد ما دو مفهوم ذهنی ( که هردو واقع خارجی ندارند) داشته باشیم که آن دو مفهوم ذهنی نقیض هم باشند ؟ در هر صورت چرا ؟
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ در ساعت ۰۸:۴۷

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق الطیر نمایش پست ها
    با سلام

    آیا اصالت وجود می تواند مبنایی برای براهین اثبات خداوند باشد ؟

    اصالت وجود یا اصالت توهم؟!
    هر مفهوم ذهني كه مطابق خارجي نداشته باشد مخلوق ذهن است و بس؛ «عدم» يك مفهوم ذهني است كه مطابق خارجي ندارد وگرنه عدم وجود مي شود.
    بنابراين نقيض آن كه «وجود» است هرگز مطابق خارجي ندارد در خارج هر چه هست موجود است نه وجود، وجود صرفاً يك برداشت ذهني است و مخلوق ذهن است. پس نقيض عدم كه وجود است نيز در خارج وجود ندارد وگرنه تناقض در بين نمي‌ماند (چون در تناقض هشت وحدت را شرط دانسته‌اند و يكي هم وحدت مكان است.)
    وجود ما به ازاي خارجي دارد اما عدم خير
    وجود از اولين بديهيات است

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق الطیر نمایش پست ها
    خیلی ممنونم از شما کارشناس بزرگوار

    البته این تقریری که شده بود از جایی نقل شده است.

    پاسخ شما هم خیلی خوب بود ولی سوالاتی در این باب دارم که سر فرصت می پرسم.

    اولین سوال در این مورد این است که

    آیا امکان دارد ما دو مفهوم ذهنی ( که هردو واقع خارجی ندارند) داشته باشیم که آن دو مفهوم ذهنی نقیض هم باشند ؟ در هر صورت چرا ؟
    باسلام .
    شما که منطق الطیر هستید توجه دارید که سیمرغ یک پدیده افسانه ی است و چیزی به نام سیمرغ وجود خارجی ندارد .
    این یک مرغ خیالی و تصور ذهنی است .
    پس نقیض آن که عدم سیمرغ باشد هم یک مفهوم ذهنی است .


  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    179
    حضور
    3 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    وجود ما به ازاي خارجي دارد اما عدم خير
    وجود از اولين بديهيات است
    سلام دوست گرامی
    می توانید آن تقریری که انجام شده است را توضیح دهید و اشکالش را بیان کنید ؟

  14. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق الطیر نمایش پست ها
    سلام دوست گرامی
    می توانید آن تقریری که انجام شده است را توضیح دهید و اشکالش را بیان کنید ؟
    سلام
    كدوم تقرير؟

  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    179
    حضور
    3 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام .
    شما که منطق الطیر هستید توجه دارید که سیمرغ یک پدیده افسانه ی است و چیزی به نام سیمرغ وجود خارجی ندارد .
    این یک مرغ خیالی و تصور ذهنی است .
    پس نقیض آن که عدم سیمرغ باشد هم یک مفهوم ذهنی است .
    سلام و درود خدا بر شما

    کارشناس بزرگوار خواهشمندم که آن توضیح ابتدایی را شرح بیشتری بدهید.

    همچنین تقریری که در پست ابتدایی هست را بیشتر و روان تر با بیان خودتان توضیح دهید.

    خوب با توجه به این بیان شما که در مفاهیم تناقض راه دارد.
    حال عدم سیمرغ مفهومی ذهنی است و مطابق خارجی ندارد. نقیض آن (سیمرغ) هم مفهومی ذهنی است که مطابق خارجی ندارد.

    حال بفرمایید ( لطفا با بیان ساده و روان) اگر کسی بگوید عدم مطابق خارجی ندارد پس وجود که نقیض آن است هم مطابق خارجی ندارد و هر دو ذهنی هستند چه ایرادی وارد خواهد بود ؟
    با سپاس از پاسخگویی

  17. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    179
    حضور
    3 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام
    كدوم تقرير؟
    ممنون.
    حالا تقریر هم که شاید نباشد ولی در پست ابتدایی یک استدلالی انجام شده است که با استفاده از مفهوم تناقض می خواهد بگوید وجود هم مثل عدم یک مفهوم ذهنی است. و این موجود است که مطابق خارجی دارد نه وجود.

صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود