جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قضاوت عادلانه چگونه است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا و اهل بیت _ همسرم _ مطالعه دینی و مذهبی_هنر
    نوشته
    1,245
    حضور
    20 روز 23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    196
    صلوات
    5497

    اشاره قضاوت عادلانه چگونه است؟




    سلام و عرض ادب



    در مورد قضاوت میخواستم بدونم اینکه افراد عادی حق قضاوت کردن دارند؟ چون خیلی زیاد زیاد می بینم که برخی قضاوت می کنند .

    قضاوت تا چه حدی می تواند باشد آیا فقط قاضی حق قضاوت کردن دارد؟

    خداوند در مورد قضاوت چه مواردی را اشاره فرموده است؟

    قضاوت عادلانه چیست؟ آیا غیبت هم قضاوت محسوب می شود؟

    ***

    در کل می خواهم ربط غیبت و قضاوت را هم بدانم.

    با تشکر



    در پناه قرآن و عترت
    ویرایش توسط شروین : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۱:۳۰

    ... يا اَباعَبْدِاللهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ ...


    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


    قضاوت عادلانه چگونه است؟



  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست





    قضاوت عادلانه چگونه است؟








    کارشناس بحث: استاد بصیر


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط آفرینـــــش نمایش پست ها
    در مورد قضاوت میخواستم بدونم اینکه افراد عادی حق قضاوت کردن دارند؟ چون خیلی زیاد زیاد می بینم که برخی قضاوت می کنند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط آفرینـــــش نمایش پست ها
    قضاوت تا چه حدی می تواند باشد آیا فقط قاضی حق قضاوت کردن دارد؟
    باسلام و احترام
    یکی از کارهای پسندیده، رفع خصومات و گرفتاریها و اختلافات بین مردم است و سفارش بسیار شده است که از بهترین عبادات، اصلاح بین دو نفر است.
    اما آن قضاوتی که خیلی سخت است و رعایت جوانب احتیاط در آن، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، قضاوتی است که نیاز به اجرای حدود و دیات دارد، مانند قاضیان رسمی کشور.
    البته قضاوت دوستانه هم نیاز به انصاف و رعایت منطق و عقل و حکمت را داراست اما به گونه ای نیست که حتما از جزئیات دقیق و ریز احکام قضاوت و دادگاه آگاه باشیم چون دایره این دو با هم فرق می کند.
    امام صادق ـ عليه‎ السلام ـ در باب خطرناك بودن اين منصب قضاوت، مي فرمايند: قاضيان چهار گروهند كه سه گروه از آنان اهل آتش و دوزخند و يك گروه از آنان اهل بهشت. اما سه گروه كه اهل دوزخند عبارتند از:
    1. مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه مي دانسته؛
    2. مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه نمي دانسته؛
    3. مردي كه قضاوت به حق نموده ولي عالم به امور قضايي نبوده؛
    اما مردي كه قضاوت به حق نموده در حالي كه عالم به امور قضايي بوده پس او در بهشت است.[كافي، همان، ج 7، ص 407.]

    نقل قول نوشته اصلی توسط آفرینـــــش نمایش پست ها
    خداوند در مورد قضاوت چه مواردی را اشاره فرموده است؟
    آيات و روايات زيادي وجود دارد كه دلالت بر اين دارد كه مقام منيع قضاوت را خداوند به پيامبران و اوصياي معصوم آنان موهبت فرموده و ديگران با فرمان و اذن خصوصي يا عمومي آنان مي توانند تصدّي كنند و بدون احراز اذن خصوصي يا عمومي آنان قضاوت از گناهان بزرگ شمرده شده، چنانكه بر مردم نيز حرام است نزد كسي كه مأذون از جانب نبي يا وصي نيست، مرافعه و طرح دعوي كنند تا جايي كه چنين طرح دعوايي را اطاعت طاغوت شمرده و استيفاء حق را با حكم چنين شخصي حرام دانسته است.(مقتدايي، مرتضي، قضاوت در اسلام، چاپ اول، 1376ش، ص 23)
    قضاوت از ديد ائمه ـ عليهم السلام ـ منصب خطيري است كه داراي مشكلات زيادي است چرا كه دائماً در معرض امتحانات سخت و وسوسه انگيز قرار دارد ولي اين را نيز بايد گفت كه اگر بدست يك قاضي احقاق حقي صورت گيرد و رفع ظلمي صورت گيرد از اجر و پاداش ويژه اي برخوردار خواهد بود. حضرت علي ـ عليه‎ السلام ـ در اين زمينه مي فرمايد: دست خدا بالاي سر قاضي است و او در زير سايه رحمت الهي نشسته اما اگر از حق تجاوز كند خداوند او را به خودش وا مي گذارد.(كافي، همان، ص 410.)

    نقل قول نوشته اصلی توسط آفرینـــــش نمایش پست ها
    قضاوت عادلانه چیست؟ آیا غیبت هم قضاوت محسوب می شود؟
    قضاوتی عادلانه خواهد بود که در آن انصاف در نظر گرفته شود و از سوء ظن به افراد اجتناب گردد.
    غیبت قضاوتی ناعادلانه است زیرا که شخص غایب نمی تواند از حق خود دفاع کند در حالیکه در جمع در مورد عیب مخفی او قضاوت و تصمیم گیری می شود. البته در برخی موارد غیبت و قضاوت جائز است که در موارد خود، بدان اشاره شده است.

    قضاوت عادلانه چگونه است؟

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا و اهل بیت _ همسرم _ مطالعه دینی و مذهبی_هنر
    نوشته
    1,245
    حضور
    20 روز 23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    196
    صلوات
    5497



    با سلام عرض ادب و احترام

    از شما بسیار ممنونم جناب استاد بصیر.



    یا حق


    ... يا اَباعَبْدِاللهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ ...


    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


    قضاوت عادلانه چگونه است؟



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    علاقه
    روانشناسی
    نوشته
    34
    حضور
    17 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها


    باسلام و احترام
    یکی از کارهای پسندیده، رفع خصومات و گرفتاریها و اختلافات بین مردم است و سفارش بسیار شده است که از بهترین عبادات، اصلاح بین دو نفر است.
    اما آن قضاوتی که خیلی سخت است و رعایت جوانب احتیاط در آن، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، قضاوتی است که نیاز به اجرای حدود و دیات دارد، مانند قاضیان رسمی کشور.
    البته قضاوت دوستانه هم نیاز به انصاف و رعایت منطق و عقل و حکمت را داراست اما به گونه ای نیست که حتما از جزئیات دقیق و ریز احکام قضاوت و دادگاه آگاه باشیم چون دایره این دو با هم فرق می کند.
    امام صادق ـ عليه‎ السلام ـ در باب خطرناك بودن اين منصب قضاوت، مي فرمايند: قاضيان چهار گروهند كه سه گروه از آنان اهل آتش و دوزخند و يك گروه از آنان اهل بهشت. اما سه گروه كه اهل دوزخند عبارتند از:
    1. مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه مي دانسته؛
    2. مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه نمي دانسته؛
    3. مردي كه قضاوت به حق نموده ولي عالم به امور قضايي نبوده؛
    اما مردي كه قضاوت به حق نموده در حالي كه عالم به امور قضايي بوده پس او در بهشت است.[كافي، همان، ج 7، ص 407.]


    آيات و روايات زيادي وجود دارد كه دلالت بر اين دارد كه مقام منيع قضاوت را خداوند به پيامبران و اوصياي معصوم آنان موهبت فرموده و ديگران با فرمان و اذن خصوصي يا عمومي آنان مي توانند تصدّي كنند و بدون احراز اذن خصوصي يا عمومي آنان قضاوت از گناهان بزرگ شمرده شده، چنانكه بر مردم نيز حرام است نزد كسي كه مأذون از جانب نبي يا وصي نيست، مرافعه و طرح دعوي كنند تا جايي كه چنين طرح دعوايي را اطاعت طاغوت شمرده و استيفاء حق را با حكم چنين شخصي حرام دانسته است.(مقتدايي، مرتضي، قضاوت در اسلام، چاپ اول، 1376ش، ص 23)
    قضاوت از ديد ائمه ـ عليهم السلام ـ منصب خطيري است كه داراي مشكلات زيادي است چرا كه دائماً در معرض امتحانات سخت و وسوسه انگيز قرار دارد ولي اين را نيز بايد گفت كه اگر بدست يك قاضي احقاق حقي صورت گيرد و رفع ظلمي صورت گيرد از اجر و پاداش ويژه اي برخوردار خواهد بود. حضرت علي ـ عليه‎ السلام ـ در اين زمينه مي فرمايد: دست خدا بالاي سر قاضي است و او در زير سايه رحمت الهي نشسته اما اگر از حق تجاوز كند خداوند او را به خودش وا مي گذارد.(كافي، همان، ص 410.)


    قضاوتی عادلانه خواهد بود که در آن انصاف در نظر گرفته شود و از سوء ظن به افراد اجتناب گردد.
    غیبت قضاوتی ناعادلانه است زیرا که شخص غایب نمی تواند از حق خود دفاع کند در حالیکه در جمع در مورد عیب مخفی او قضاوت و تصمیم گیری می شود. البته در برخی موارد غیبت و قضاوت جائز است که در موارد خود، بدان اشاره شده است.
    باسلام
    فرمودید قضاوت ظالمانه بدون اگاهی فرداودراتش خواهد بود خب تقصیراین بنده خداچیه کاری که فکرمیکرده درسته کرده علمشم داشته حالا ظالمانه شده گناه این بدبخت چیه؟

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها


    باسلام و احترام
    یکی از کارهای پسندیده، رفع خصومات و گرفتاریها و اختلافات بین مردم است و سفارش بسیار شده است که از بهترین عبادات، اصلاح بین دو نفر است.
    اما آن قضاوتی که خیلی سخت است و رعایت جوانب احتیاط در آن، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، قضاوتی است که نیاز به اجرای حدود و دیات دارد، مانند قاضیان رسمی کشور.
    البته قضاوت دوستانه هم نیاز به انصاف و رعایت منطق و عقل و حکمت را داراست اما به گونه ای نیست که حتما از جزئیات دقیق و ریز احکام قضاوت و دادگاه آگاه باشیم چون دایره این دو با هم فرق می کند.
    امام صادق ـ عليه‎ السلام ـ در باب خطرناك بودن اين منصب قضاوت، مي فرمايند: قاضيان چهار گروهند كه سه گروه از آنان اهل آتش و دوزخند و يك گروه از آنان اهل بهشت. اما سه گروه كه اهل دوزخند عبارتند از:
    1. مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه مي دانسته؛
    2. مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه نمي دانسته؛
    3. مردي كه قضاوت به حق نموده ولي عالم به امور قضايي نبوده؛
    اما مردي كه قضاوت به حق نموده در حالي كه عالم به امور قضايي بوده پس او در بهشت است.[كافي، همان، ج 7، ص 407.]


    آيات و روايات زيادي وجود دارد كه دلالت بر اين دارد كه مقام منيع قضاوت را خداوند به پيامبران و اوصياي معصوم آنان موهبت فرموده و ديگران با فرمان و اذن خصوصي يا عمومي آنان مي توانند تصدّي كنند و بدون احراز اذن خصوصي يا عمومي آنان قضاوت از گناهان بزرگ شمرده شده، چنانكه بر مردم نيز حرام است نزد كسي كه مأذون از جانب نبي يا وصي نيست، مرافعه و طرح دعوي كنند تا جايي كه چنين طرح دعوايي را اطاعت طاغوت شمرده و استيفاء حق را با حكم چنين شخصي حرام دانسته است.(مقتدايي، مرتضي، قضاوت در اسلام، چاپ اول، 1376ش، ص 23)
    قضاوت از ديد ائمه ـ عليهم السلام ـ منصب خطيري است كه داراي مشكلات زيادي است چرا كه دائماً در معرض امتحانات سخت و وسوسه انگيز قرار دارد ولي اين را نيز بايد گفت كه اگر بدست يك قاضي احقاق حقي صورت گيرد و رفع ظلمي صورت گيرد از اجر و پاداش ويژه اي برخوردار خواهد بود. حضرت علي ـ عليه‎ السلام ـ در اين زمينه مي فرمايد: دست خدا بالاي سر قاضي است و او در زير سايه رحمت الهي نشسته اما اگر از حق تجاوز كند خداوند او را به خودش وا مي گذارد.(كافي، همان، ص 410.)


    قضاوتی عادلانه خواهد بود که در آن انصاف در نظر گرفته شود و از سوء ظن به افراد اجتناب گردد.
    غیبت قضاوتی ناعادلانه است زیرا که شخص غایب نمی تواند از حق خود دفاع کند در حالیکه در جمع در مورد عیب مخفی او قضاوت و تصمیم گیری می شود. البته در برخی موارد غیبت و قضاوت جائز است که در موارد خود، بدان اشاره شده است.
    باسلام
    لطفا کامنت قبل راپاسخ دهید
    یاحق

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلبرت نمایش پست ها
    فرمودید قضاوت ظالمانه بدون اگاهی فرداودراتش خواهد بود خب تقصیراین بنده خداچیه کاری که فکرمیکرده درسته کرده علمشم داشته حالا ظالمانه شده گناه این بدبخت چیه؟
    باسلام و عرض ادب
    ببخشید دیر شد مسافرت بودم
    اگر خوب دقت کرده باشید عرض شد قضاوت ظالمانه ای که بدون آگاهی باشد تاکید روی کلمه «بدون آگاهی» است، شما فرمودید تقصیر بنده خدایی که فکر می کرده کارش درست است و علمش را هم داشته، حالا ظالمانه شده، چیست؟
    خب به سوال خود و پاسخ بنده دقت کنید، نکته ای که شما روی آن تاکید دارید این است که عالمانه قضاوت کرده وفکر می کرده درست عمل نموده. ما هم روی این مساله بحثی نداریم، خب اگر عالمانه عمل کرده و سعی خود را نموده و فکر هم می کرده درست عمل کرده، اگر قضاوتش به خطا هم در آید، مشکلی در درگاه الهی نخواهد داشت و عیبی ندارد و مجازات نمی شود،
    بحث ما آنجایی است که عالمانه نباشد و تحقیق نکند و تلاش خود را برای رسیدن به حق، به کار نگیرد، حالا چه عادلانه باشد و چه ظالمانه، ارزشی ندارد.

    قضاوت عادلانه چگونه است؟

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها

    باسلام و عرض ادب
    ببخشید دیر شد مسافرت بودم
    اگر خوب دقت کرده باشید عرض شد قضاوت ظالمانه ای که بدون آگاهی باشد تاکید روی کلمه «بدون آگاهی» است، شما فرمودید تقصیر بنده خدایی که فکر می کرده کارش درست است و علمش را هم داشته، حالا ظالمانه شده، چیست؟
    خب به سوال خود و پاسخ بنده دقت کنید، نکته ای که شما روی آن تاکید دارید این است که عالمانه قضاوت کرده وفکر می کرده درست عمل نموده. ما هم روی این مساله بحثی نداریم، خب اگر عالمانه عمل کرده و سعی خود را نموده و فکر هم می کرده درست عمل کرده، اگر قضاوتش به خطا هم در آید، مشکلی در درگاه الهی نخواهد داشت و عیبی ندارد و مجازات نمی شود،
    بحث ما آنجایی است که عالمانه نباشد و تحقیق نکند و تلاش خود را برای رسیدن به حق، به کار نگیرد، حالا چه عادلانه باشد و چه ظالمانه، ارزشی ندارد.
    باسلام
    اینکه دربعضی ایات داریم لاتجسوا اینکه خداوند میفرماید جست وجو نکنید باتحقیق وجست وجوی قاضی درتضاد نیست؟
    یاحق

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    اینکه دربعضی ایات داریم لاتجسوا اینکه خداوند میفرماید جست وجو نکنید باتحقیق وجست وجوی قاضی درتضاد نیست؟
    باسلام و احترام
    تجسس و کنکاش در احوال مردم و پی بردن به مسائل شخصی و خصوصی و اسرار آنان، کاری ناپسند و نارواست، اما اگر در شرایطی خاص، قاضی بتواند با تجسس و پیگیری ای خاص، آبروی انسان محترمی را بخرد و جان و مال و ناموس او را از خطری بزرگتر حفظ نمایید، عقل و شرع اجازه می دهد که در برخی موارد، تجسسی بدور از هتک حرمت در برخی مسائل نمود تا بتوان، آبروی محترمی را خرید.

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۴/۰۱/۰۳ در ساعت ۱۴:۰۲
    قضاوت عادلانه چگونه است؟

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713

    جمع بندی




    سوال : در مورد قضاوت میخواستم بدونم اینکه افراد عادی حق قضاوت کردن دارند؟ چون خیلی زیاد زیاد می بینم که برخی قضاوت می کنند .

    قضاوت تا چه حدی می تواند باشد آیا فقط قاضی حق قضاوت کردن دارد؟




    باسلام و احترام
    یکی از کارهای پسندیده، رفع خصومات و گرفتاریها و اختلافات بین مردم است و سفارش بسیار شده است که از بهترین عبادات، اصلاح بین دو نفر است.
    اما آن قضاوتی که خیلی سخت است و رعایت جوانب احتیاط در آن، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، قضاوتی است که نیاز به اجرای حدود و دیات دارد، مانند قاضیان رسمی کشور.
    البته قضاوت دوستانه هم نیاز به انصاف و رعایت منطق و عقل و حکمت را داراست اما به گونه ای نیست که حتما از جزئیات دقیق و ریز احکام قضاوت و دادگاه آگاه باشیم چون دایره این دو با هم فرق می کند.
    امام صادق ـ عليهالسلام ـ در باب خطرناك بودن اين منصب قضاوت، مي فرمايند: قاضيان چهار گروهند كه سه گروه از آنان اهل آتش و دوزخند و يك گروه از آنان اهل بهشت. اما سه گروه كه اهل دوزخند عبارتند از:
    1.
    مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه مي دانسته؛
    2.
    مردي كه قضاوت ظالمانه نموده در حالي كه نمي دانسته؛
    3.
    مردي كه قضاوت به حق نموده ولي عالم به امور قضايي نبوده؛
    اما مردي كه قضاوت به حق نموده در حالي كه عالم به امور قضايي بوده پس او در بهشت است[1]

    سوال: خداوند در مورد قضاوت چه مواردی را اشاره فرموده است؟



    آيات و روايات زيادي وجود دارد كه دلالت بر اين دارد كه مقام منيع قضاوت را خداوند به پيامبران و اوصياي معصوم آنان موهبت فرموده و ديگران با فرمان و اذن خصوصي يا عمومي آنان مي توانند تصدّي كنند و بدون احراز اذن خصوصي يا عمومي آنان قضاوت از گناهان بزرگ شمرده شده، چنانكه بر مردم نيز حرام است نزد كسي كه مأذون از جانب نبي يا وصي نيست، مرافعه و طرح دعوي كنند تا جايي كه چنين طرح دعوايي را اطاعت طاغوت شمرده و استيفاء حق را با حكم چنين شخصي حرام دانسته است[2]قضاوت از ديد ائمه ـ عليهم السلام ـ منصب خطيري است كه داراي مشكلات زيادي است چرا كه دائماً در معرض امتحانات سخت و وسوسه انگيز قرار دارد ولي اين را نيز بايد گفت كه اگر بدست يك قاضي احقاق حقي صورت گيرد و رفع ظلمي صورت گيرد از اجر و پاداش ويژه اي برخوردار خواهد بود. حضرت علي ـ عليهالسلام ـ در اين زمينه مي فرمايد: دست خدا بالاي سر قاضي است و او در زير سايه رحمت الهي نشسته اما اگر از حق تجاوز كند خداوند او را به خودش وا مي گذارد.[3]

    سوال: قضاوت عادلانه چیست؟ آیا غیبت هم قضاوت محسوب می شود؟



    قضاوتی عادلانه خواهد بود که در آن انصاف در نظر گرفته شود و از سوء ظن به افراد اجتناب گردد.
    غیبت قضاوتی ناعادلانه است زیرا که شخص غایب نمی تواند از حق خود دفاع کند در حالیکه در جمع در مورد عیب مخفی او قضاوت و تصمیم گیری می شود. البته در برخی موارد غیبت و قضاوت جائز است که در موارد خود، بدان اشاره شده است.
    سوال: فرمودید قضاوت ظالمانه بدون اگاهی فرداودراتش خواهد بود خب تقصیراین بنده خداچیه کاری که فکرمیکرده درسته کرده علمشم داشته حالا ظالمانه شده گناه این بدبخت چیه؟

    اگر خوب دقت کرده باشید عرض شد قضاوت ظالمانه ای که بدون آگاهی باشد تاکید روی کلمه «بدون آگاهی» است، شما فرمودید تقصیر بنده خدایی که فکر می کرده کارش درست است و علمش را هم داشته، حالا ظالمانه شده، چیست؟
    خب به سوال خود و پاسخ بنده دقت کنید، نکته ای که شما روی آن تاکید دارید این است که عالمانه قضاوت کرده وفکر می کرده درست عمل نموده. ما هم روی این مساله بحثی نداریم، خب اگر عالمانه عمل کرده و سعی خود را نموده و فکر هم می کرده درست عمل کرده، اگر قضاوتش به خطا هم در آید، مشکلی در درگاه الهی نخواهد داشت و عیبی ندارد و مجازات نمی شود،
    بحث ما آنجایی است که عالمانه نباشد و تحقیق نکند و تلاش خود را برای رسیدن به حق، به کار نگیرد، حالا چه عادلانه باشد و چه ظالمانه، ارزشی ندارد.


    سوال
    اینکه دربعضی ایات داریم لاتجسسوا اینکه خداوند میفرماید جست وجو نکنید باتحقیق وجست وجوی قاضی درتضاد نیست؟



    باسلام و احترام
    تجسس و کنکاش در احوال مردم و پی بردن به مسائل شخصی و خصوصی و اسرار آنان، کاری ناپسند و نارواست، اما اگر در شرایطی خاص، قاضی بتواند با تجسس و پیگیری ای خاص، آبروی انسان محترمی را بخرد و جان و مال و ناموس او را از خطری بزرگتر حفظ نمایید، عقل و شرع اجازه می دهد که در برخی موارد، تجسسی بدور از هتک حرمت در برخی مسائل نمود تا بتوان، آبروی محترمی را خرید.




    [1][كافي، همان، ج 7، ص 407.]

    [2](مقتدايي، مرتضي، قضاوت در اسلام، چاپ اول، 1376ش، ص 23)

    [3](كافي، همان، ص 410.)

    قضاوت عادلانه چگونه است؟

  21. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود