صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برتری شواهد و قرائن، بر معجزه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره برتری شواهد و قرائن، بر معجزه




    سلام. گفته می شود که شواهد و قرائن، برای اثبات نبوت برتر از معجزه هستند و ادعا می شود که معجزه راه عوام است و شواهد و قرائن راه خواص(یا علما). من در این مورد چند پرسش دارم:

    1.لطفاً نظر علمای بزرگ اسلام را در این مورد ذکر بفرمایید.

    2.دلیل برتری "شواهد و قرائن" بر "معجزه"، در اثبات نبوتِ پیامبر چیست؟

    3.آیا شواهد و قرائن، به تنهایی و بدون معجزه و یا بشارت پیامبری دیگر، می تواند پیامبری یک پیامبر را ثابت کند؟(اگر آری، چگونه)
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۰۷:۴۴
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    برتری شواهد و قرائن، بر معجزه








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوبتان

    صدق ادعای پیامبران راستین را از سه راه می توان ثابت کرد:
    1. از راه قرائن و شواهد اطمینان بخش، مانند راستی و درستی و عدم انحراف از مسیر حق و عدالت در طول زندگی.
    2. معرفی پیامبر پیشین یا معاصر.
    3. از راه ارائه معجزه
    راه سوم بهترین و متقن ترین راه اثبات نبوت پیامبران الهی است، معجزه می تواند بدون هیچ ایرادی نبوت را اثبت کند؛ با این توضیح معلوم می شود راه اعجاز بهترین راه برای اثبات نبوت است و بدون تردید نبوت را اثبات می کند.
    دلیل «شواهد و قرائن» نمی تواند نبوت نبیّ را اثبات کند، چون این دلیل فقط در حدّ قانع کردن طرف مقابل خوب است و فایده اثباتی ندارد، تقریر دلیل اقناعی اینگونه است:
    «نمی‌توان پذیرفت یک انسان صرفاً فوق‌العاده از جهات کمالات انسانی بتواند چنین تحول شگرف فکری، فرهنگی و اجتماعی را آن هم به شکل پایدار به وجود بیاورد! یا با شناخت کسانی که دور آن حضرت جمع شده و به او ایمان می آوردند و فداکاری و از خود گذشتگی و صداقت و پارسایی و درستکاری آنان ، در جامعه ای که روحیات مردم آن سرزمین با این اوصاف چندان آشنایی نداشت. این ها شواهد صدق حضرت است»


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۲:۳۷
    برتری شواهد و قرائن، بر معجزه
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    قران کریم می فرماید:
    «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبىِ‏َّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يجَِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فىِ التَّوْرَئةِ وَ الْانجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنهَْئهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يحُِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يحَُرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتىِ كاَنَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏ » (157 سوره اعراف)
    آنان كه از اين رسول، اين پيامبر امى كه نامش را در تورات و انجيل خود نوشته مى‏يابند، پيروى مى‏كنند- آن كه به نيكى فرمانشان مى‏دهد و از ناشايست بازشان مى‏دارد و چيزهاى پاكيزه را بر آنها حلال مى‏كند و چيزهاى ناپاك را حرام و بار گرانشان را از دوششان برمى‏گزيند دارد و بند و زنجيرشان را مى‏گشايد. پس كسانى كه به او ايمان آوردند و حرمتش را نگاه داشتند و ياريش كردند و از آن كتاب كه بر او نازل كرده‏ايم پيروى كردند، رستگارانند.
    این آیه از یک سو اشاره به گواهى پیامبران پیشین مى کند و از سوى دیگر به عظمت محتواى دعوت آن پیامبر اشاره دارد و از سوى دیگر، پاره اى از صفات او را به عنوان شاهدى بر حقّانیتش ذکر مى کند.

    نتیجه: تنها راه متقنی که برای اثبات نبوّت بکار می رود معجزه است و بر خلاف فرمایش حضرت عالی در بند دوم، دلیل «شواهد و قرائن» نه تنها از معجزه برتر نیست بلکه بالعکس معجزه دلیلی محکم بر اثبات نبوت است که هیچ رهآوردی ندارد همانند قران کریم که باوجود گذشت چندین قرن مبارزه طلبی (با وجود تلاش علمای سایر ادیان و ...) کسی موفق به پاسخی درخور نشده است.

    برای مطالعه بیشتر لینک زیر را ملاحظه بفرمایید:
    http://pasokhgoo.ir/node/32650
    و همچنین کتاب نبوت استاد شهید مرتضی مطهری


    برتری شواهد و قرائن، بر معجزه
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    5
    حضور
    4 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10



    سلام

    با تشکر از کارشناس محترم
    به نظر من عرفایی که چشمون به سوی عوالم باز هست می تونن نبی رو تشخیص بدن و نیازی به معجزه و قرائن ندارن ...

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    قران کریم می فرماید:
    «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبىِ‏َّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يجَِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فىِ التَّوْرَئةِ وَ الْانجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنهَْئهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يحُِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يحَُرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتىِ كاَنَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏ » (157 سوره اعراف)
    آنان كه از اين رسول، اين پيامبر امى كه نامش را در تورات و انجيل خود نوشته مى‏يابند، پيروى مى‏كنند- آن كه به نيكى فرمانشان مى‏دهد و از ناشايست بازشان مى‏دارد و چيزهاى پاكيزه را بر آنها حلال مى‏كند و چيزهاى ناپاك را حرام و بار گرانشان را از دوششان برمى‏گزيند دارد و بند و زنجيرشان را مى‏گشايد. پس كسانى كه به او ايمان آوردند و حرمتش را نگاه داشتند و ياريش كردند و از آن كتاب كه بر او نازل كرده‏ايم پيروى كردند، رستگارانند.
    این آیه از یک سو اشاره به گواهى پیامبران پیشین مى کند و از سوى دیگر به عظمت محتواى دعوت آن پیامبر اشاره دارد و از سوى دیگر، پاره اى از صفات او را به عنوان شاهدى بر حقّانیتش ذکر مى کند.

    نتیجه: تنها راه متقنی که برای اثبات نبوّت بکار می رود معجزه است و بر خلاف فرمایش حضرت عالی در بند دوم، دلیل «شواهد و قرائن» نه تنها از معجزه برتر نیست بلکه بالعکس معجزه دلیلی محکم بر اثبات نبوت است که هیچ رهآوردی ندارد همانند قران کریم که باوجود گذشت چندین قرن مبارزه طلبی (با وجود تلاش علمای سایر ادیان و ...) کسی موفق به پاسخی درخور نشده است.

    برای مطالعه بیشتر لینک زیر را ملاحظه بفرمایید:
    http://pasokhgoo.ir/node/32650
    و همچنین کتاب نبوت استاد شهید مرتضی مطهری


    سلام. همانطور که گفتم، برخی از علما هم می فرمایند که شواهد و قرائن روش اصلی است و معجزه برای عوام. از همین سایت پاسخگو هم تأیید این سخنان قابل رؤیت است:


    در مورد این پاسخ باید گفت مساله جمع بندئی مخاطبان از شرائط و قرائن زندگی انبیاء نکته مهم و دقیقی است و چه بسا یکی از مهمترین علل ایمان افراد بصیر و دقیق - ونه توده عوام - به انبیاء الهی باشد، زیرا چنان که پیشتر گفتیم راه کارهایی همچون معجزه بیشتر برای توده عوام جامعه کاربرد دارند، اما اندیشمندان و اهل تامل و تفکر در این رابطه بیشتر به براهین و استنتاجات عقلی و جمع بندی های عقلائی توجه می کنند.

    به همین دلیل جمع شواهد و قرائن در خصوص زندگانی مدعیان نبوت یکی از امور مهم و دقیق در این رابطه است که اگر به درستی و در جایگاه خود تبیین شود گرفتار تردیدها و اشکالات مورد اشاره شما واقع نمی گردد ؛ به عبارت روشن تر حوزه تاثیر گذاری این شواهد و قرائن همان نتیجه اطمینان بخش درونی برای فرد است که زیرساخت اصلی ایمان را تشکیل می دهد و فرد بیننده را ملزم به پذیرش محتوای دعوت مدعی نبوت می نماید .

    (در پاسخ به سؤال خصوصی)

    حال با توجه به تعطیلی بخش کتبی سایت پاسخگو، بنده قادر نیست مجدداً از آن کارشناسان بپرسم، لذا خواهشمندم که کارشناسی که با این نگرش موافق است، راهنمایی فرماید. گویا جناب هادی، شما هم مثل بنده، زیاد با این نگرش موافق نیستید، ولی من می خواهم نظرات یک کارشناس موافق چنین نگرشی را بخوانم.
    אני אוהב את מוחמד

  12. صلوات ها 5


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    با سلام و عرض ادب
    دوست گرامی از تأخیر طولانی که در پاسخگویی ایجاد شد عذرخواهی می کنم
    با توجه به تتبّع و جستجویی که بنده داشتم، علمای بزرگوار بحث چندانی حول و حوش این محور نداشته اند، و اثبات نبوّت را از طریق چها راه می دانند: الف: معجره ب: اخبار انبیاء پیشین ج: شواهد و قرائن د: محتوای دعوت
    در توضیح قرائن و شواهد اینگونه فرمودند:
    گردآورى قرائن و شواهد از امورى است كه مى‌تواند صدق دعوى پيامبران را اثبات كند؛ اين قرائن عبارتند از:
    الف-سوابق زندگى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: مردم قريش پيامبر اسلام را پيش از مبعوث شدن به رسالت، محمد «امين» خوانده و اشياى گرانبها را نزد او به امانت مى‌گذاشتند. زمانى كه در تجديد بناى كعبه براى نصب حجر؟ ؟ ؟ الاسود ميان چهار قبيله اختلاف رخ داد، همگان پذيرفتند كه اين كار را عزيز قريش، يعنى پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، انجام دهد. زيرا او مردى امين و پاكدامن است. (سيرۀ ابن هشام، ج 1،209)
    ب- وارستگى از آلودگي هاى محيط: پيامبر اسلام در محيطى پرورش يافته بود كه در آن جز بت‌پرستى، قمار بازى، زنده به گور كردن دختران، خوردن مردار و خون، و ستم و يغماگرى حاكم نبود. مع‌الوصف در چنين محيطى او انسانى والا بود كه به هيچ‌وجه آلوده به اين‌گونه رذايل عقيدتى و اخلاقى نشد.
    ج-محتواى دعوت: وقتى به محتواى دعوت پيامبر مى‌نگريم مى‌بينيم وى مردم را درست برضد آنچه كه در محيط وى رواج داشت فرا مى‌خواند.
    آنها بت‌پرست بودند، او به توحيد دعوت كرد؛ معاد را انكار مى‌كردند، او ايمان به معاد را شرط اسلام شمرد؛ دختران را زنده به گور كرده و براى زن كمترين ارزشى قائل نبودند، امّا او كرامت انسانى را به زن بازگرداند، رباخوار و ثروت اندوز بودند، او از رباخوارى و تكاثر نهى نمود، ميگسارى و قمار رايج بود، او اين امور را كردار شيطانى ناميد و اجتناب از آن را فرض دانست ....
    بهترين شواهد بر اين ادعا گرويدن بزرگ‌ترين علما از اديان مختلف در طول تاريخ به دين اسلام بوده؛ كساني كه نه از روي توهمات يا ترس و واهمه و يا طمع مال و مقام، بلكه فقط از روي حقيقت‌جويي و از روي علم و آگاهي به دين اسلام گرويدند! نمونه‌هاي اين عده از زمان صدر اسلام تاكنون در تاريخ ثبت شده است.
    اگر حضرت عالی دلیلی دارید مبنی بر اینکه قرائن و شواهد برتر از دلیل اعجاز هست در همین جا تبیین فرمایید تا تفصیلا به این مقوله پرداخته شود.
    با تشکر


    برتری شواهد و قرائن، بر معجزه
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب
    دوست گرامی از تأخیر طولانی که در پاسخگویی ایجاد شد عذرخواهی می کنم
    با توجه به تتبّع و جستجویی که بنده داشتم، علمای بزرگوار بحث چندانی حول و حوش این محور نداشته اند، و اثبات نبوّت را از طریق چها راه می دانند: الف: معجره ب: اخبار انبیاء پیشین ج: شواهد و قرائن د: محتوای دعوت
    در توضیح قرائن و شواهد اینگونه فرمودند:
    گردآورى قرائن و شواهد از امورى است كه مى‌تواند صدق دعوى پيامبران را اثبات كند؛ اين قرائن عبارتند از:
    الف-سوابق زندگى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: مردم قريش پيامبر اسلام را پيش از مبعوث شدن به رسالت، محمد «امين» خوانده و اشياى گرانبها را نزد او به امانت مى‌گذاشتند. زمانى كه در تجديد بناى كعبه براى نصب حجر؟ ؟ ؟ الاسود ميان چهار قبيله اختلاف رخ داد، همگان پذيرفتند كه اين كار را عزيز قريش، يعنى پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، انجام دهد. زيرا او مردى امين و پاكدامن است. (سيرۀ ابن هشام، ج 1،209)
    ب- وارستگى از آلودگي هاى محيط: پيامبر اسلام در محيطى پرورش يافته بود كه در آن جز بت‌پرستى، قمار بازى، زنده به گور كردن دختران، خوردن مردار و خون، و ستم و يغماگرى حاكم نبود. مع‌الوصف در چنين محيطى او انسانى والا بود كه به هيچ‌وجه آلوده به اين‌گونه رذايل عقيدتى و اخلاقى نشد.
    ج-محتواى دعوت: وقتى به محتواى دعوت پيامبر مى‌نگريم مى‌بينيم وى مردم را درست برضد آنچه كه در محيط وى رواج داشت فرا مى‌خواند.
    آنها بت‌پرست بودند، او به توحيد دعوت كرد؛ معاد را انكار مى‌كردند، او ايمان به معاد را شرط اسلام شمرد؛ دختران را زنده به گور كرده و براى زن كمترين ارزشى قائل نبودند، امّا او كرامت انسانى را به زن بازگرداند، رباخوار و ثروت اندوز بودند، او از رباخوارى و تكاثر نهى نمود، ميگسارى و قمار رايج بود، او اين امور را كردار شيطانى ناميد و اجتناب از آن را فرض دانست ....
    بهترين شواهد بر اين ادعا گرويدن بزرگ‌ترين علما از اديان مختلف در طول تاريخ به دين اسلام بوده؛ كساني كه نه از روي توهمات يا ترس و واهمه و يا طمع مال و مقام، بلكه فقط از روي حقيقت‌جويي و از روي علم و آگاهي به دين اسلام گرويدند! نمونه‌هاي اين عده از زمان صدر اسلام تاكنون در تاريخ ثبت شده است.
    اگر حضرت عالی دلیلی دارید مبنی بر اینکه قرائن و شواهد برتر از دلیل اعجاز هست در همین جا تبیین فرمایید تا تفصیلا به این مقوله پرداخته شود.
    با تشکر


    با سلام و تشکر از پاسخگوئی شما. گرامی همانطور که عرض کردم کارشناسان مرکز خودتان، در بخش کتبی سایت پاسخگو و بخش آنلاین به بنده فرموده بودند که شواهد و قرائن دلیل خواص است و معجزه دلیل عوام، که البته این در کلام بزرگان نیز یافت می شود، و اختصاص به آنان ندارد. بنده نمی خواهم نقل قول کنم که بعدها از سوی ملحدین مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، ولی برای شما پیام خصوصی می فرستم تا ببینید. البته کارشناس آنلاینی که این مسئله را به من فرمودند هم سطح بسیار بالایی داشتند و از سوی یکی از پیشکسوتان مرکز خودتان به من معرفی شده بودند تا سؤالاتم را از ایشان بپرسم، و واقعاً هم بسیار عالی پاسخگویی می کردند، ولی الان چندی است که آنلاین نمی شوند.

    به همین خاطر، اگر برای شما ممکن باشد از اساتیدی که می شناسید یک مشورت بگیرید، تا شاید کمکی باشد.
    אני אוהב את מוחמד

  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    27
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44



    با عرض سلام خدمت کارشناس محترم و تشکر بابت پاسخگوئی ایشان
    به نظر کلام کاربر عزیز خالی از لطف نباشد و در برخی کتب به آن تصریح شده است به عنوان نمونه در کتاب اعجاز القرآن به قلم آقای مودب ص 7 بیان شده است:
    «هدف از اعجاز، ايمان و يقين به صدق گفتار پيامبران است. برخى از افراد ممكن است، بدون نياز به اعجاز، رسالت و پيامبرى رسول را قبول نمايند و با طهارت و پاكى باطن كه در وجود خود دارند، صداقت و درستى آنها را تصديق نمايند و براساس قرائن و شواهد اطمينان‏ بخشى، مانند: صداقت، امانت و راستگوئى شخص مدعى نبوت‏، به او ايمان بياورند كه در آن‏ صورت نيازى به آوردن معجزه، براى آنان نخواهد بود.
    لذا آنان، هرآنچه را كه آن پيامبر بگويد، قبول و اطاعت مى‏‌كنند، خواه حكمت آن، براى آنان روشن باشد يا نباشد. آنان به ارتباط آن پيامبر با خدا و جهان غيب، علم و يقين نموده‌‏اند.
    اما همه انسان‌ها، يكسان نيستند، برخى از آنها به آسانى نمى‏‌توانند به هر شخصى ايمان بياورند و تا شواهد صدق براى آنان روشن نشود، ايمان نخواهند آورد. اينان تا يقين به صدق و درستى پيامبران نياورند، وظيفه اطاعت از آنها را نيز ندارند و لذا طبيعى است كه از مدّعى پيامبرى، درخواست معجزه نمايند تا به ارتباط وى با جهان غيب، علم و يقين حاصل نمايند و براى آنها روشن شود كه او فردى عادى نيست، بلكه مبعوث از طرف خداست.»
    طبق این کلام خواص برای ایمان آوردن نیاز به معجزه ندارند و معجزه برای عوام مطرح است.
    اگر با دقت نیز به این مساله نگاه کنیم قرائنی برای صدق این ادعا می‌توان یافت به عنوان نمونه:
    این قرائن است که می توانند موید معجزه در راستای اثبات نبوت باشد چرا که معجزه در عین آنکه برای صدق نبوت بکار می‌رود اما نقاط مبهمی در آن نهفته است که اصل آن را ممکن است خدشه دار کند. مثل اینکه کار خارق العاده چیست و حدود و ثغور آن چه میزان است؟ بالفرض در زمان ما فردی کاری انجام دهد که در توان ما نیست ولی چه معلوم که از توان نوع انسان خارج باشد؟ ما که نمی دانیم میزان قدرت انسان چقدر است چه بسا در آینده بتوان آن را انجام داد. یا اگر مبنا در تبیعت از دیگری، صرف انجام کاری باشد که از توان ما خارج است، باید گفت این مساله می تواند مدعیان بسیاری داشته باشد در حالی که عقل ما حکم به تبعیت نمی دهد و ...
    لذا به نظر من قرائن و شواهد اصل در اثبات نبوت هستند و معجزه در کنار آن مطرح است حتی می توان گفت اصل معجزه، خود یکی از قرائن دال بر نبوت است.

    ویرایش توسط هو الحبیب : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۴:۵۸

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحبیب نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت کارشناس محترم و تشکر بابت پاسخگوئی ایشان
    به نظر کلام کاربر عزیز خالی از لطف نباشد و در برخی کتب به آن تصریح شده است به عنوان نمونه در کتاب اعجاز القرآن به قلم آقای مودب ص 7 بیان شده است:
    «هدف از اعجاز، ايمان و يقين به صدق گفتار پيامبران است. برخى از افراد ممكن است، بدون نياز به اعجاز، رسالت و پيامبرى رسول را قبول نمايند و با طهارت و پاكى باطن كه در وجود خود دارند، صداقت و درستى آنها را تصديق نمايند و براساس قرائن و شواهد اطمينان‏ بخشى، مانند: صداقت، امانت و راستگوئى شخص مدعى نبوت‏، به او ايمان بياورند كه در آن‏ صورت نيازى به آوردن معجزه، براى آنان نخواهد بود.
    لذا آنان، هرآنچه را كه آن پيامبر بگويد، قبول و اطاعت مى‏‌كنند، خواه حكمت آن، براى آنان روشن باشد يا نباشد. آنان به ارتباط آن پيامبر با خدا و جهان غيب، علم و يقين نموده‌‏اند.
    اما همه انسان‌ها، يكسان نيستند، برخى از آنها به آسانى نمى‏‌توانند به هر شخصى ايمان بياورند و تا شواهد صدق براى آنان روشن نشود، ايمان نخواهند آورد. اينان تا يقين به صدق و درستى پيامبران نياورند، وظيفه اطاعت از آنها را نيز ندارند و لذا طبيعى است كه از مدّعى پيامبرى، درخواست معجزه نمايند تا به ارتباط وى با جهان غيب، علم و يقين حاصل نمايند و براى آنها روشن شود كه او فردى عادى نيست، بلكه مبعوث از طرف خداست.»
    طبق این کلام خواص برای ایمان آوردن نیاز به معجزه ندارند و معجزه برای عوام مطرح است.
    اگر با دقت نیز به این مساله نگاه کنیم قرائنی برای صدق این ادعا می‌توان یافت به عنوان نمونه:
    این قرائن است که می توانند موید معجزه در راستای اثبات نبوت باشد چرا که معجزه در عین آنکه برای صدق نبوت بکار می‌رود اما نقاط مبهمی در آن نهفته است که اصل آن را ممکن است خدشه دار کند. مثل اینکه کار خارق العاده چیست و حدود و ثغور آن چه میزان است؟ بالفرض در زمان ما فردی کاری انجام دهد که در توان ما نیست ولی چه معلوم که از توان نوع انسان خارج باشد؟ ما که نمی دانیم میزان قدرت انسان چقدر است چه بسا در آینده بتوان آن را انجام داد. یا اگر مبنا در تبیعت از دیگری، صرف انجام کاری باشد که از توان ما خارج است، باید گفت این مساله می تواند مدعیان بسیاری داشته باشد در حالی که عقل ما حکم به تبعیت نمی دهد و ...
    لذا به نظر من قرائن و شواهد اصل در اثبات نبوت هستند و معجزه در کنار آن مطرح است حتی می توان گفت اصل معجزه، خود یکی از قرائن دال بر نبوت است.
    باسلام
    اینکه چه کسی عوام است و چه کسی از خواص، خودش نیاز به بررسی دارد.
    این مسئله هم که کدام یک از معجزه و شواهد و قرائن، اصل است و دیگری دلیلی اثباتی غیر اصلی، خودش محل اختلاف است. علمای بزرگی در هر دو طرف قرار دارند. برخی معجزه را اصل میدانند و اصلا شواهد و قرائن را مفید قطع و یقین ولو عقلایی نمیدانند و برخی برعکس، معجزه را برای عوام میدانند و شواهد را مفید قطع برای خواص میدانند.

    البته اگر بخواهیم با دید دقیق و منطقی و فهم عرفی نگاه کنیم نه نگاه شخصی و اطمینان شخصی، معجزه اطمینان بیشتری ایجاد میکند.
    هرچند برخی اشخاص، شواهد وقرائن صدق را بیشتر از معجزه قبول دارند.

    برتری شواهد و قرائن، بر معجزه

  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود