صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا سواد خواندن و نوشتن کمال نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158

    اشاره آیا سواد خواندن و نوشتن کمال نیست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    ما معتقدیم پیامبر دارای همه کمالات و شهر علم است.
    از طرفی پیامبر امّی بوده.یعنی سواد خواندن و نوشتن نداشته.
    آیا از این نمی توان نتیجه گرفت که سواد خواندن و نوشتن کمال یا علم نیست؟؟؟؟

    اگر کمال نیست به چه دلیل می گویید کمال یا علم نیست؟؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۰:۲۹

    فقط حیدر امیرالمومنین است

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست





    آیا سواد خواندن و نوشتن کمال نیست؟








    کارشناس بحث: استاد صفا


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالحیدر نمایش پست ها
    ما معتقدیم پیامبر دارای همه کمالات و شهر علم است.
    از طرفی پیامبر امّی بوده.یعنی سواد خواندن و نوشتن نداشته.
    آیا از این نمی توان نتیجه گرفت که سواد خواندن و نوشتن کمال یا علم نیست؟؟؟؟
    اگر کمال نیست به چه دلیل می گویید کمال یا علم نیست؟؟
    با سلام و عرض ادب
    پاسخ پرسش جنابعالی را از تفسیر نمونه ارائه می دهیم آیت الله مکارم ضمن توضیح معنای لفظ «امی» به اشکال شما به پاسخ داده اند:

    «چگونه پيامبر امى بود؟
    درباره مفهوم" امى" .....، سه احتمال معروف وجود دارد؛
    نخست اينكه به معنى درس نخوانده است،
    دوم اينكه به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته و از مكه برخاسته است،
    سوم به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است،
    ولى معروفتر از همه تفسير اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر مى‏باشد، و.....ممكن است هر سه معنى با هم مراد باشد.

    {اثبات درس نخوانده بودن پیامبر}

    در اينكه پيامبر اسلام ص به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صريحا در آيه 48 سوره عنكبوت درباره وضع پيامبر ص قبل از بعثت مى‏گويد «"وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ؛" پيش از اين نه كتابى مى‏خواندى و نه با دست خود چيزى مى‏نوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مى‏خواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد»".
    اصولا در محيط حجاز به اندازه‏اى باسواد كم بود كه افراد باسواد كاملا معروف و شناخته شده بودند، در مكه كه مركز حجاز محسوب مى‏شد تعداد كسانى كه از مردان مى‏توانستند بخوانند و بنويسند از 17 نفر تجاوز نمى‏كرد و از زنان تنها يك زن بود كه سواد خواندن و نوشتن داشت «1».
    مسلما در چنين محيطى اگر پيامبر ص نزد معلمى خواندن و نوشتن را آموخته بود كاملا معروف و مشهور مى‏شد. و به فرض اينكه نبوتش را نپذيريم او چگونه مى‏توانست با صراحت در كتاب خويش اين موضوع را نفى كند؟ آيا مردم به او اعتراض نمى‏كردند كه درس خواندن تو مسلم است، اين قرينه روشنى بر امى بودن او است.و در هر حال وجود اين صفت در پيامبر ص تاكيدى در زمينه نبوت او بود تا هر گونه احتمالى جز ارتباط به خداوند و جهان ما وراء طبيعت در زمينه دعوت او منتفى گردد. اين در مورد دوران قبل از نبوت و اما پس از بعثت نيز در هيچيك از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فرا گرفته باشد، بنا بر اين به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند.

    {معنی امی بودن}

    ولى اشتباه بزرگى كه بايد در اينجا از آن اجتناب كرد اين است كه درس نخواندن غير از بى‏سواد بودن است و كسانى كه كلمه" امى" را به معنى" بى‏سواد" تفسير مى‏كنند، گويا توجه به اين تفاوت ندارند.هيچ مانعى ندارد كه پيامبر ص به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بى آنكه نزد انسانى فرا گرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است.
    شاهد اين سخن آن است كه در رواياتى كه از امامان اهل بيت ع نقل شده مى‏خوانيم: پيامبر ص مى‏توانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن «2».اما براى اينكه جايى براى كوچكترين ترديد براى دعوت او نماند از اين توانايى استفاده نمى‏كرد.

    {اشکال و پاسخ}
    و اينكه بعضى گفته‏ اند توانايى بر خواندن و نوشتن، كمالى محسوب نمى‏شود، بلكه اين دو علم كليدى براى رسيدن به كمالات علمى هستند نه علم واقعى و كمال حقيقى پاسخش در خودش نهفته است، زيرا آگاهى از وسيله كمالات خود نيز كمالى است روشن(3).
    ________________________________________________

    (1) فتوح البلدان بلاذرى ط مصر صفحه 459. [.....]
    (2) تفسير برهان جلد چهارم صفحه 332 ذيل آيات اول سوره جمعه.
    (3) تفسير نمونه، ج‏6، صص 400-403

    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ در ساعت ۰۹:۵۶

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158



    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب
    پاسخ پرسش جنابعالی را از تفسیر نمونه ارائه می دهیم آیت الله مکارم ضمن توضیح معنای لفظ «امی» به اشکال شما به پاسخ داده اند:

    «چگونه پيامبر امى بود؟
    درباره مفهوم" امى" .....، سه احتمال معروف وجود دارد؛
    نخست اينكه به معنى درس نخوانده است،
    دوم اينكه به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته و از مكه برخاسته است،
    سوم به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است،
    ولى معروفتر از همه تفسير اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر مى‏باشد، و.....ممكن است هر سه معنى با هم مراد باشد.

    {اثبات درس نخوانده بودن پیامبر}
    در اينكه پيامبر اسلام ص به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صريحا در آيه 48 سوره عنكبوت درباره وضع پيامبر ص قبل از بعثت مى‏گويد «"وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ؛" پيش از اين نه كتابى مى‏خواندى و نه با دست خود چيزى مى‏نوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مى‏خواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد»".
    اصولا در محيط حجاز به اندازه‏اى باسواد كم بود كه افراد باسواد كاملا معروف و شناخته شده بودند، در مكه كه مركز حجاز محسوب مى‏شد تعداد كسانى كه از مردان مى‏توانستند بخوانند و بنويسند از 17 نفر تجاوز نمى‏كرد و از زنان تنها يك زن بود كه سواد خواندن و نوشتن داشت «1».
    مسلما در چنين محيطى اگر پيامبر ص نزد معلمى خواندن و نوشتن را آموخته بود كاملا معروف و مشهور مى‏شد. و به فرض اينكه نبوتش را نپذيريم او چگونه مى‏توانست با صراحت در كتاب خويش اين موضوع را نفى كند؟ آيا مردم به او اعتراض نمى‏كردند كه درس خواندن تو مسلم است، اين قرينه روشنى بر امى بودن او است.و در هر حال وجود اين صفت در پيامبر ص تاكيدى در زمينه نبوت او بود تا هر گونه احتمالى جز ارتباط به خداوند و جهان ما وراء طبيعت در زمينه دعوت او منتفى گردد. اين در مورد دوران قبل از نبوت و اما پس از بعثت نيز در هيچيك از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فرا گرفته باشد، بنا بر اين به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند.

    {معنی امی بودن}
    ولى اشتباه بزرگى كه بايد در اينجا از آن اجتناب كرد اين است كه درس نخواندن غير از بى‏سواد بودن است و كسانى كه كلمه" امى" را به معنى" بى‏سواد" تفسير مى‏كنند، گويا توجه به اين تفاوت ندارند.هيچ مانعى ندارد كه پيامبر ص به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بى آنكه نزد انسانى فرا گرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است.
    شاهد اين سخن آن است كه در رواياتى كه از امامان اهل بيت ع نقل شده مى‏خوانيم: پيامبر ص مى‏توانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن «2».اما براى اينكه جايى براى كوچكترين ترديد براى دعوت او نماند از اين توانايى استفاده نمى‏كرد.

    {اشکال و پاسخ}
    و اينكه بعضى گفته‏ اند توانايى بر خواندن و نوشتن، كمالى محسوب نمى‏شود، بلكه اين دو علم كليدى براى رسيدن به كمالات علمى هستند نه علم واقعى و كمال حقيقى پاسخش در خودش نهفته است، زيرا آگاهى از وسيله كمالات خود نيز كمالى است روشن(3).
    ________________________________________________
    (1) فتوح البلدان بلاذرى ط مصر صفحه 459. [.....]
    (2) تفسير برهان جلد چهارم صفحه 332 ذيل آيات اول سوره جمعه.
    (3) تفسير نمونه، ج‏6، صص 400-403




    آیا پیامبر بعد از نزول وحی خواندن ونوشتن را بلد بود یا خیر؟


    فقط حیدر امیرالمومنین است

  9. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالحیدر نمایش پست ها
    آیا پیامبر بعد از نزول وحی خواندن ونوشتن را بلد بود یا خیر؟
    برادر بزرگوار پاسختان در متن جواب پیشین موجود است.

  10. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158



    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها
    اين در مورد دوران قبل از نبوت و اما پس از بعثت نيز در هيچيك از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فرا گرفته باشد، بنا بر اين به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند.
    اما در هنگام مرگ فرمودند قلم و دوات بیاورید تا چیزی را بنویسم که دیگر گمراه نشوید.
    در ضمن در مورد اشکال و پاسخ نظر شما این است که
    توانايى بر خواندن و نوشتن کمال نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    فقط حیدر امیرالمومنین است

  11. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالحیدر نمایش پست ها
    اما در هنگام مرگ فرمودند قلم و دوات بیاورید تا چیزی را بنویسم که دیگر گمراه نشوید.
    ایشان فرمودند قلم و دوات بیاورید تا چیزی بنویسید....
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالحیدر نمایش پست ها
    در ضمن در مورد اشکال و پاسخ نظر شما این است که
    توانايى بر خواندن و نوشتن کمال نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پاسخ شما در متن موجود است.


  12. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    شعر - شعر آئینی- تاریخ مذهب
    نوشته
    223
    حضور
    2 روز 9 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    636



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالحیدر نمایش پست ها
    ما معتقدیم پیامبر دارای همه کمالات و شهر علم است.
    از طرفی پیامبر امّی بوده.یعنی سواد خواندن و نوشتن نداشته.
    آیا از این نمی توان نتیجه گرفت که سواد خواندن و نوشتن کمال یا علم نیست؟؟؟؟
    سلام
    نوشتن و خواندن هم يك كمال است

    ولي امي بودن پيامبر خود معجزه اي است كه اتفاقاً كمال پيغمبر را ثابت مي كند

    وگرنه ميتوانستند بگويند آيات قرآن را كسي به او آموخته است و منكر شوند و خدا اتمام حجت كرده است

    تا بهانه اي موجود نباشد .
    آفرين ها بر شما اي امت اسلامي ايران ما


    و تبريك به مناسبت حضور توفنده و دشمن شكن شما


    در يوم الله 22 بهمن 93




  13. صلوات


  14. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158



    نقل قول نوشته اصلی توسط ya muhammad نمایش پست ها
    سلام
    نوشتن و خواندن هم يك كمال است

    ولي امي بودن پيامبر خود معجزه اي است كه اتفاقاً كمال پيغمبر را ثابت مي كند

    وگرنه ميتوانستند بگويند آيات قرآن را كسي به او آموخته است و منكر شوند و خدا اتمام حجت كرده است

    تا بهانه اي موجود نباشد .
    سلام
    من هم به آنچه شما می گویید ایمان دارم که کمال است ولی بالاخره خواندن و نوشتن کمال است یا نه؟؟


    فقط حیدر امیرالمومنین است

  15. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158



    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها
    ایشان فرمودند قلم و دوات بیاورید تا چیزی بنویسید....
    از ابن عباس نقل مي كند كه گفتند :عَنِ ابْنِ عَبَّاس رضى الله عنهما أَنَّهُ قَالَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَمَا يَوْمُ الْخَمِيسِ ثُمَّ بَكَى حَتَّى خَضَبَ دَمْعُهُ الْحَصْبَاءَ فَقَالَ اشْتَدَّ بِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله

    عليه وسلم وَجَعُهُ يَوْمَ الْخَمِيسِ فَقَالَ " ائْتُونِي بِكِتَاب أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا ". فَتَنَازَعُوا وَلاَ يَنْبَغِي عِنْدَ نَبِيّ تَنَازُعٌ فَقَالُوا هَجَرَ رَسُولُ

    اللَّهِ صلى الله عليه وسلم. قَالَ " دَعُونِي فَالَّذِي أَنَا فِيهِ خَيْرٌ مِمَّا تَدْعُونِي إِلَيْهِ ". وَأَوْصَى عِنْدَ مَوْتِهِ بِثَلاَث " أَخْرِجُوا الْمُشْرِكِينَ مِنْ جَزِيرَةِ الْعَرَبِ،

    وَأَجِيزُوا الْوَفْدَ بِنَحْوِ مَا كُنْتُ أُجِيزُهُمْ ". وَنَسِيتُ الثَّالِثَةَ .
    صحيح بخاري ، ج4 ،‌ ص31 ، ح3053 ، كتاب الجهاد والسير ، ، باب هل يستشفع الي اهل الذمة ومعاملتهم .


    کتابی به من بدهيد تا چيزي بنويسم كه براي ابد راه گمراهي را بر شما ببندد . كساني كه نزد پيامبر بودند ، به نزاع پرداختند ؛ در حالي كه هر گونه نزاع در نزد پيامبر ممنوع است . گفتند : پيامبر هذيان مي گويد . حضرت فرمود : مرا رها كنيد . آن چه كه من در او هستم ، بهتر است از آن چه كه مرا به آن دعوت مي كنيد .


    البته بحث ما فقط در این است که پیامبر فرمودند : بنویسم


    فقط حیدر امیرالمومنین است

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود