صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تغییر دادن متن آیات توسط جبرئیل

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    25
    حضور
    3 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    140

    اشاره تغییر دادن متن آیات توسط جبرئیل




    سلام دوستان
    مدتیه این سوال برام به وجود اومده که با توجه به برخی آیات قرآن کریم، و اینکه حضرت روح الامین جبرئیل واسطه بودند بین پیامبر ما (ص) و خداوند متعال، آیا تغییراتی توسط واسطه در آیات به وجود امده؟
    اصلا ممکنه قسمتی از آیات توسط جبرئیل به پیامبر وحی شده باشه و سخن خدا نباشه؟ (مثلا ایه 23 سوره اسراء رو ببینید)
    مثلا خیلی آیه ها هست که میگه "خدا" این گروهو دوست نمیده ... ( والله لا یحب کل مختال فخور ).

    آیه 23 سوره اسراء:
    وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ﴿۲۳﴾

    و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى (۲۳)


    و خیلی آیات دیگر... .

    چرا از سوم شخص استفاده شده؟ چرا نگفته من؟
    ممنون
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۱۸
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فجهم و اهلک اعدائهم

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    تغییر دادن متن آیات توسط جبرئیل








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 8 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammad hosein نمایش پست ها
    دتیه این سوال برام به وجود اومده که با توجه به برخی آیات قرآن کریم، و اینکه حضرت روح الامین جبرئیل واسطه بودند بین پیامبر ما (ص) و خداوند متعال، آیا تغییراتی توسط واسطه در آیات به وجود امده؟
    اصلا ممکنه قسمتی از آیات توسط جبرئیل به پیامبر وحی شده باشه و سخن خدا نباشه؟ (مثلا ایه 23 سوره اسراء رو ببینید)
    مثلا خیلی آیه ها هست که میگه "خدا" این گروهو دوست نمیده ... ( والله لا یحب کل مختال فخور ).

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    در مورد اینکه آیا ممکن است فرشتگان از جمله جبرئیل علیه السلام در انجام دستورات الهی تخلفی داشته باشند یا خیر، بهتر منبع کلام خداوند است؛ قرآن مجید در این باره می مفرماید:
    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ‏ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون‏»[1] (اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسانها و سنگهاست نگه داريد؛ آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده شده كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‏كنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور كامل) اجرا مى ‏نمايند).

    اطاعت و ترك عصيان فرشتگان يك نوع اطاعت تكوينى است نه تشريعى، و اطاعت تكوينى هميشه وجود دارد، و به تعبير ديگر آنها آن چنان ساخته شده‏اند كه فرمانهاى الهى را با كمال ميل و رغبت و عشق در عين اختيار اجرا مى ‏كنند.[2]

    در مورد نزول وحی توسط جبرئیل قرآن می فرماید:« نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِين‏»[3] (روح الامين آن را نازل كرده است‏) یعنی خداوند فرشته مامور نزول وحی را با صفت « امین» توصیف می کند که بیانگر کمال دقت و امانت داری می باشد و تنها آنچه از جانب حضرت حق ابلاغ شد را نازل می کند و هیچ دخل و تصرفی ندارد.

    در آیه شریفه« وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا»[4] که فرمود( پروردگارت حکم کرد که جز او را نپرسید و به والدین احسان کنید)، این کلام از جانب جبرئیل نیست بلکه از جانب خداوند است. پروردگار عالم به پیامبر می فرماید« پروردگار تو حکم کرد تا جز او را نپرستی» اینکه نفرمود من حکم می کنم، مثلا تعبیر « و انا احکم یا اقضی» را خداوند بکار نگرفت هم می تواند از جهت فصاحت و بلاغت باشد که تعبیر آیه فصیح تر است و هم از این جهت که ذکر « رب» اشاره به صفت ربوبیت الهی دارد، یعنی دستور حکم به اینکه جز خداوند را نپرسید، موجب پرورش شما می شود.





    [1] - سوره تحریم،آیه6.

    [2] - آیت الله مکارم شیرازی،تفسير نمونه، ج‏24، ص: 288

    [3] - سوره شعراء،آیه193.

    [4] - سوره اسراء،آیه23.

    تغییر دادن متن آیات توسط جبرئیل
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    شعر - شعر آئینی- تاریخ مذهب
    نوشته
    223
    حضور
    2 روز 9 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    636



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    اطاعت و ترك عصيان فرشتگان يك نوع اطاعت تكوينى است نه تشريعى، و اطاعت تكوينى هميشه وجود دارد، و به تعبير ديگر آنها آن چنان ساخته شده‏اند كه فرمانهاى الهى را با كمال ميل و رغبت و عشق در عين اختيار اجرا مى ‏كنند.[2]
    سلام

    فرق انسان و فرشتگان در چيست ؟ مگر برتري انسان به فرشتگان اختيار عمل در انسان نيست ؟

    با تشكر
    آفرين ها بر شما اي امت اسلامي ايران ما


    و تبريك به مناسبت حضور توفنده و دشمن شكن شما


    در يوم الله 22 بهمن 93




  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    به نام خدا

    إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ



    كه اين قرآن سخن فرستاده‏اى است ارجمند،
    20 - كه داراى نيرويى [بسيار] است، و در بارگاه صاحب عرش، بلند جايگاه مى‏باشد.
    21 - در آنجا [هم‏] فرمانرواست و [هم‏] امين است.
    22 - و رفيق شما ديوانه نيست.
    23 - و بى‏گمان او آن [فرشته وحى‏] را در كرانه روشن ديد.
    24 - و او در رساندن غيب [به شما مردم‏] هرگز بخيل نيست.
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 8 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط ya muhammad نمایش پست ها
    فرق انسان و فرشتگان در چيست ؟ مگر برتري انسان به فرشتگان اختيار عمل در انسان نيست ؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    درست است، انسان می تواند و اختیار دارد که بتواند دستورات خداوند را اطاعت کند یا معصیت کند، اما فرشته چنین قدرت و اختیاری ندارد.

    تغییر دادن متن آیات توسط جبرئیل
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    شعر - شعر آئینی- تاریخ مذهب
    نوشته
    223
    حضور
    2 روز 9 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    636



    نقل قول نوشته اصلی توسط ya muhammad نمایش پست ها
    در عين اختيار اجرا مى ‏كنند
    سلام

    منظور اين بخش از فرمايشتان بود
    آفرين ها بر شما اي امت اسلامي ايران ما


    و تبريك به مناسبت حضور توفنده و دشمن شكن شما


    در يوم الله 22 بهمن 93




  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    179
    حضور
    3 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammad hosein نمایش پست ها
    سلام دوستان
    مدتیه این سوال برام به وجود اومده که با توجه به برخی آیات قرآن کریم، و اینکه حضرت روح الامین جبرئیل واسطه بودند بین پیامبر ما (ص) و خداوند متعال، آیا تغییراتی توسط واسطه در آیات به وجود امده؟
    اصلا ممکنه قسمتی از آیات توسط جبرئیل به پیامبر وحی شده باشه و سخن خدا نباشه؟ (مثلا ایه 23 سوره اسراء رو ببینید)
    مثلا خیلی آیه ها هست که میگه "خدا" این گروهو دوست نمیده ... ( والله لا یحب کل مختال فخور ).

    آیه 23 سوره اسراء:
    وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ﴿۲۳﴾

    و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى (۲۳)


    و خیلی آیات دیگر... .

    چرا از سوم شخص استفاده شده؟ چرا نگفته من؟
    ممنون
    سلام
    دوست گرامی این شبهه بر این فرض شکل گرفته است :

    مقدمه : شخصی را فرض کنید که می گوید خداوند ضعیف است و قادر نیست و جاهل است و عالم نیست. عادل نیست و حکیم نیست.

    نتیجه : خطا کردن فرشته ای چون جبرئیل یا تحریف شدن آیات خداوند توسط جبرئیل، احتمال عقلایی و قوی ای است. و دلیل ما مقدمه اول است. این خداوند جاهل است که از خطای جبرئیل آگاه نیست. این خدای ضعیف است که نمی تواند جلوی جبریئل را بگیرد. این خدای ظالم است که به جبرئیل اجازه گمراه شدن مردم و پیامبر را می دهد.
    .....................
    دوست گرامی اگر شما قبول دارید که خداوند عالم و قادر و عادل و حکیم است حتما قبول می کنید که خداوند فرشتگانی را مامور نمی کند که احتمال خطا داشته باشند. و خداوند علیم و قادر و حکیم و عادل حتما جلوی خطا را خواهد گرفت.
    ..................

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    179
    حضور
    3 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammad hosein نمایش پست ها
    مثلا خیلی آیه ها هست که میگه "خدا" این گروهو دوست نمیده ... ( والله لا یحب کل مختال فخور ).

    آیه 23 سوره اسراء:
    وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ﴿۲۳﴾

    و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى (۲۳)


    و خیلی آیات دیگر... .

    چرا از سوم شخص استفاده شده؟ چرا نگفته من؟
    ممنون
    خطابات قرآن دارای حکمت هایی است از جمله به خاطر رسایی و شیوایی کلام است.
    +
    خداوند اگر همه خطابات را با من می آورد از بلاغت کلام کاسته میشد.
    +
    خداوند دارای صفات ذات و فعل است و فضای گفتار در جایی که رب استفاده شود با جایی که الله یا غافر استفاده میشود متفاوت است و تاثیر آن هم متفاوت است.

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    24
    حضور
    16 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    72



    یه مثال خیلی ساده:وقتی یه پادشاه پیکی رو میفرسته تا پیغامی رو برسونه پیک میگه پادشاه دستور دادند,پادشاه گفتند,پادشاه خواستند و....
    نمی گه من میگم فلان کار رو بکنید, یه واسطه است که از سوم شخص نقل میکنه بدون دخالت

    نقل قول نوشته اصلی توسط ya muhammad نمایش پست ها
    در عين اختيار اجرا مى ‏كنند
    کارشناس محترم اگه این بخش رو توضیح بدن ممنون میشیم چون توی اراده و اختیار ملائک حرف وحدیث زیاده
    البته منظور جبرئیل نیست چون توسط خدا تائید شده و همین کافیه اما فرشته ها از نظر اختیار چه وضعیتی دارن؟
    1-اختیار دارن
    2-اختیار ندارن
    3_اختیا دارن اما محدود
    چون یه روایتی از امام صادق نقل شده که در مورد حضرت ادریس هست که فرموده بودن حضرت ادریس که از مرگ خیلی اندوهگین شده بود و از خدا خواسته بود جونشو نگیره تا همیشه بتونه به عبادت خدا مشغول باشه,یه روز یه ملکی رو میبینه که خدا بخاطر نافرمانی بال هاش رو شکسته و به جزیره ای تبعیدش کرده فرشته وقتی حضرت ادریس رو میبینه ازش میخواد که براش طلب استغفار کنه و خدا بهش بال بده حضرت ادریس دعا میکنه و خدا هم مستجاب میکنه.فرشته به حضرت ادریس میگه برای اینکه ازت تشکر کرده باشم چیزی از من بخواه ادریس(ع)میگه من رو به آسمان ببر تا ملک الموت رو ببینم چون مدتیه مرگ باعث ناراحتی من شده وقتی ادریس با ملک به آسمون سوم و چهارم میرسند ملک الموت رو میبینند که با تعجب اونجا ایستاده ادریس (ع)میگه عزرائیل علت تعجبت چیه؟ عزرائیل:خدا به من امر کرد جونتو بین آسمون سوم و چهارم بگیرم و تعجب من از این بود که چطور جون کسی که روی زمینه رو باید توی آسمون بگیرم تا حضرت ادریس خواست جواب بده عزرائیل جونشو میگیره و ادریس(ع)تا الان با ملائک به عبادت خدا مشغوله.
    البته این یه روایته ولی با دیده های رسول الله در شب معراج هماهنگی داره که فرمودند:حضرت ادریس رو بین آسمون سوم و چهارم دیدن و برای همدیگه از خد طلب استغفار کردند.
    کسی که عقل حاضرش او ر یاری نکند از یاری عقل غائبش(مشورت) بی بهره است
    امام علی

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی استفاده ابزاری از زن در غرب و جوامع در حال تغییر مادی گرا چگونه است؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حقوق زن در اسلام
    پاسخ: 20
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۰۷, ۱۶:۱۶
  2. جمع بندی اشرف مخلوقات چه وظایفی دارد؟ من تحول ، تغییر و کجروی را دوست دارم ایا اشرف هستم؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن مسائل عرفان نظری
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۰۸, ۱۷:۳۹
  3. پاسخ: 250
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۹, ۱۶:۲۰
  4. این جملات را هرگز به همسرتان نگویید!
    توسط مهر... در انجمن مهارت های همسرداری
    پاسخ: 45
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۶, ۲۰:۰۴
  5. پاسخ: 105
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶, ۰۹:۲۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 7

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود