صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا احادیث معصومین علیهم السلام هم مثل قرآن دارای بطن هستند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637

    اشاره آیا احادیث معصومین علیهم السلام هم مثل قرآن دارای بطن هستند؟




    با سلام


    سوالاتی درباره احادیث معصومین علیهم السلام برام پیش اومده که اینجا مطرح میکنم :


    1) آیا احادیث اهل بیت علیهم السلام مانند قرآن دارای چندین بطن و وجه است ( هفتاد بطن مانند قرآن مجید ) ؟ و نیاز به تفسیر و تاویل دارد ؟ و دارای معانی ظاهری و باطنی است ؟


    2) برای پی بردن به حقیقت و تفسیر و تاویل آیات قرآن باید به اهل بیت علیهم السلام و احادیث و روایات ایشان مراجعه کنیم چرا که بر اساس آیه « و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم » آل عمران ، 7 / هیچ کس جز خدا و راسخان در علم ( اهل بیت علیهم السلام) تاویل و تفسیر و معنای حقیقی آیات

    قرآن را نمیداند ، حال اگر احادیث اهل بیت هم چند وجهی و نیاز به تفسیر داشته باشند و دارای معانی ظاهری و باطنی باشند ، چه کسی باید این احادیث را تفسیر کند ؟ و معنای حقیقی آنها را کشف نماید ؟ اهل بیت خود در این زمینه چه فرموده اند ؟

    اگر کسی جز معصوم بخواهد احادیث را هم مانند قرآن تفسیر به رای کند که جز گمراهی چیز دیگری نصیب نخواهد شد ! ( مانند جماعت مخالفین که بزرگترین مفسرین و مفصل ترین کتب تفسیری قرآن را در اختیار دارند ولی جز گمراهی بهره ای نداشته و ندارند ! )

    هم نظر ها متفاوت است و هم برخی مقاصد شوم ! مثلا هر کسی حتی عالم و فقیه میتواند به خاطر مقاصد دنیوی و گرایشات مادی احادیث را به نفع خود یا دیگری تفسیر کند و علاوه بر خود سبب گمراهی سایرین گردد ، و یا اینکه چون نظرات هر کس متفاوت است درک و فهم او از حدیث هم موجب پیدایش عقاید مختلف در بین علما میشود و این خود مشکل بزرگتریست .


    3) آیا احادیث اهل بیت را باید با احادیث اهل بیت جمع کرد و حدیث را با حدیث تفسیر نمود ؟ آیا اهل بیت علیهم السلام در این زمینه سخنی فرموده اند ؟



    با تشکر ...
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۵:۲۴

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست





    آیا احادیث معصومین علیهم السلام هم مثل قرآن دارای بطن هستند؟








    کارشناس بحث: استاد پیام


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530





    حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع فَقُلْتُ لَهُ لِمَ کُنِّیَ النَّبِیُّ ص بِأَبِی الْقَاسِمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ کَانَ لَهُ ابْنٌ یُقَالُ لَهُ قَاسِمٌ فَکُنِّیَ بِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ تَرَانِی أَهْلًا لِلزِّیَادَةِ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ قُلْتُ بَلَی قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِيعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِیٌّ ع مِنْهُمْ قُلْتُ بَلَی قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِیّاً ع قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَی قَالَ فَقِيلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا مَعْنَی ذَلِکَ قَالَ إِنَّ شَفَقَةَ النَّبِیِّ ص عَلَی أُمَّتِهِ شَفَقَةُ الْآبَاءِ عَلَی الْأَوْلَادِ وَ أَفْضَلُ أُمَّتِهِ عَلِیٌّ ع وَ مِنْ بَعْدِهِ شَفَقَةُ عَلِیٍّ ع عَلَیْهِمْ کَشَفَقَتِهِ ص لِأَنَّهُ وَصِیُّهُ وَ خَلِيفَتُهُ وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ فَلِذَلِکَ قَالَ أَنَا وَ عَلِیٌ‏ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ صَعِدَ النَّبِیُّ ص الْمِنْبَرَ فَقَالَ مَنْ تَرَکَ دَیْناً أَوْ ضَیَاعاً فَعَلَیَّ وَ إِلَیَّ وَ مَنْ تَرَکَ مَالًا فَلِوَرَثَتِهِ فَصَارَ بِذَلِکَ أَوْلَی بِهِمْ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أُمَّهَاتِهِمْ وَ أَوْلَی بِهِمْ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ کَذَلِکَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بَعْدَهُ جَرَی ذَلِکَ لَهُ مِثْلُ مَا جَرَی لِرَسُولِ اللَّهِ ص
    ابن فضّال گويد از امام هشتم عليه السلام پرسيدم : چرا کنيه رسول خدا (ص) « ابوالقاسم» ست؟ در جوابم فرمود:« برای اينکه آن حضرت فرزندی به نام قاسم داشت، و از اين جهت به ايشان ابوالقاسم می‌گفتند.» راوی گويد : پرسيدم : ای فرزند رسول خدا ! آيا صلاح می‌بينيد برايم بيشتر توضيح دهيد؟ حضرت عليه السلام فرمود: « آری ! آيا می‌دانی رسول خدا (ص) فرمود: من و علی دو پدر اين امّتيم ؟» گفتم : آری. فرمود: « و آيا می‌دانی پيامبر (ص) پدر تمام امّت و علی عليه السلام نيز از ايشان است؟ » گفتم : آری فرمود: « از اين رو به او ابوالقاسم گفته می‌شود چون پدر قسمت کننده (قاسم ) بهشت و جهنّم است.» به او عرضه داشتم : معنی اين کلام چيست؟ فرمود: « مهربانی و دلسوزی پيغمبر (ص) نسبت به امّتش، همچون مهربانی و دلسوزی پدران نسبت به فرزندانشان است، و بهترين شخص امّت رسول خدا (ص) علی عليه السلام است، و پس از پيامبر (ص) مهرباين علی عليه السلام همچون مهربانی و دلسوزی رسول خداست، زيرا او وصّی و خليفه، و امام پس از او است، به همين جهت است که فرمود: من و علی دو پدر اين امّتيم، و رسول خدا (ص) به منبر رفت و فرمود : هرکس دين يا عيالی پس از خود باقی گذارد، دينش را من بايد ادا کنم و عيالش را نيز من بايد نفقه دهم، و هرکس که مال و ثروتی باقی گذارد ازآن ورثه او خواهد بود، و از اين جهت است که پيغمبر (ص) به مومنين از پدران و مادرانشان و همچنين از خودشان به خودشان سزاوارتر بود، و پس از رسول خدا (ص) برای امير مومنان عليه السلام نيز اين اولویّت جريان داشت.»

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    الیته همه روایات این گونه نیست ولی بعضی از آن(مانند نمونه بالا) دارای معنی باطنی است.


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530




    { عن علي بن الحسين بن فضال عن ابيه قال : سألت الرضا (عليه السلام) فقلت له : لم كني النبي (صلى الله عليه واله وسلم) بابي القاسم فقال لانه كان له ابن يقال له القاسم فكني به, قال فقلت : يا ابن رسول الله فهل تراني اهلا للزيادة ؟ فقال : نعم, اما علمت ان رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) قال : انا وعلي ابوا هذه الامة ؟ قلت : بلى, قال: اما علمت ان رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) اب لجميع امته وعلي بمنزلته فيهم ؟ قلت : بلى، قال: اما علمت ان عليا قاسم الجنة والنار ؟ قلت : بلى, قال : فقيل له (ص) ابو القاسم لانه ابو قاسم الجنة والنار، قلت له : وما معنى ذلك ؟ فقال : ان شفقة الرسول على امته شفقة الاباء على الاولاد، وافضل امته علي (عليه السلام) ومن بعده شفقة علي (عليه السلام)عليهم كشفقته لانه وصيه وخليفته والامام بعده، فلذلك قال (صلى الله عليه واله وسلم) : انا وعلي ابوا هذه الامة ... }

    ( علل الشرائع: 53 و 54، معاني الأخبار: 20، عيون الأخبار: 238 و 239. بحار الانوار ج16/95) .

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637



    خود اهل بیت علیهم السلام آیا سخنی دارند مبنی بر اینکه احادیث ما اهل بیت دارای بطن و تفسیر و وجه است ؟ و یا اینکه فهم آن مشکل است و همه کس قادر به فهم آن نیستند ؟


    و یا اینکه فرموده باشند فلان شخص مفسر احادیث ماست ؟!


    و یا اینکه فرموده باشند احادیث ما صریح است ؟


    تشکر ...

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    32
    حضور
    1 روز 21 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    45



    بسم رب النور

    هم قرآن کریم و هم روایات مصومین(ع) از یک منبع نور است, زیراکه دریای توحید واحد است. در واقع هرکه نور حق خورد عاقنت عین قرآن میشود. پس میتوان گفت که احادیث معصومین(ع) هم دارای بطن های مختلفی هستند.

    بنا بر فرمایش حضرت مولانا, قرآن کریم دارای چهار بطن است, بطن اول بر اساس ظاهر و فهم ناقص عوام است,دومی بر اساس نوع نظر اهل دلست, سومی با نبیا و اولیاست و چهارمی آنچنان ژرف است که معنی آن فقط با خداست. این چهار بطن در باره احادیث معومین(ع) هم صادقند, چونکه هر دو از یک منبع نورند.

    تفسیر خواب از کرامات حضرت یوسف(ع) است و تفسیر قرآن کریم و احادیث از کرامات میرعارفان مولی صاحب الزمان(عج) است. پس شکی نیست که تفسیر کار هر زاهد خامی نیست حتی اگر عالم و چست و فقیه باشد.

    تفسیر فقط کار اهل دلست زیراکه بازتاب آن نور یک دل صاف و سفید و صیقلی میطلبد. در غیاب معصومین(ع), تفسیر فقط کار پیر کامل راه عرفان است. مابقی تفسیر به نفس میکنند, چه دانسته یا ندانسته.


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیر ساکن دیر مغان نمایش پست ها
    بسم رب النور

    هم قرآن کریم و هم روایات مصومین(ع) از یک منبع نور است, زیراکه دریای توحید واحد است. در واقع هرکه نور حق خورد عاقنت عین قرآن میشود. پس میتوان گفت که احادیث معصومین(ع) هم دارای بطن های مختلفی هستند.

    بنا بر فرمایش حضرت مولانا, قرآن کریم دارای چهار بطن است, بطن اول بر اساس ظاهر و فهم ناقص عوام است,دومی بر اساس نوع نظر اهل دلست, سومی با نبیا و اولیاست و چهارمی آنچنان ژرف است که معنی آن فقط با خداست. این چهار بطن در باره احادیث معومین(ع) هم صادقند, چونکه هر دو از یک منبع نورند.

    تفسیر خواب از کرامات حضرت یوسف(ع) است و تفسیر قرآن کریم و احادیث از کرامات میرعارفان مولی صاحب الزمان(عج) است. پس شکی نیست که تفسیر کار هر زاهد خامی نیست حتی اگر عالم و چست و فقیه باشد.

    تفسیر فقط کار اهل دلست زیراکه بازتاب آن نور یک دل صاف و سفید و صیقلی میطلبد. در غیاب معصومین(ع), تفسیر فقط کار پیر کامل راه عرفان است. مابقی تفسیر به نفس میکنند, چه دانسته یا ندانسته.

    کی تا حالا عرفا شدن مفسر احادیث اهل بیت ؟؟!!!

    البته دور از ذهن هم نیست !

    چرا که تفسیر به رای قرآن هم زیاد کردن این جماعت !!!! حدیث که سهله !!!!!!


    بدون شک تفسیر احادیث اهل بیت تنها با احادیث خود آن بزرگواران امکان پذیر است و دیگر هیچ !


    والا عرفا که زیر و بم ذات خدا رو در آوردن ! حتی در ذات الهی فنا و محو شدن !!!! اصلا شدن خود خدا !!!!!


    چه عرض کنم والا !!!!

  16. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    32
    حضور
    1 روز 21 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    45



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    کی تا حالا عرفا شدن مفسر احادیث اهل بیت ؟؟!!!

    البته دور از ذهن هم نیست !

    چرا که تفسیر به رای قرآن هم زیاد کردن این جماعت !!!! حدیث که سهله !!!!!!


    بدون شک تفسیر احادیث اهل بیت تنها با احادیث خود آن بزرگواران امکان پذیر است و دیگر هیچ !


    والا عرفا که زیر و بم ذات خدا رو در آوردن ! حتی در ذات الهی فنا و محو شدن !!!! اصلا شدن خود خدا !!!!!


    چه عرض کنم والا !!!!
    بسم رب النور

    البته آیات قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) اصل و اساس همه گفتار عرفان است و اگر تفسیری گفتند هم اساسش همان بود.


    اين كه پيرانه سرم صحبت يوسف بنواخت .. اجر صبري است كه در كلبه احزان كردم
    صبح خيزي و سلامت طلبي چون حافظ .. هر چه كردم همه از دولت قرآن كردم
    گر به ديوان غزل صدر نشينم چه عجب .. سالها بندگي صاحب ديوان كردم _ خواجه سن الغیب شیرازی

    ولی گفته شما جای سوال دارد. شما میگویید که «تفسیر احادیث اهل بیت تنها با احادیث خود آن بزرگواران امکان پذیر است و دیگر هیچ !»

    اگر منظورتان اینستکه خود معصومین(ع) باید به گفته خود استناد کنند که پس در غیابشان هیچکس دیگری نمیتواند که تفسیری بکند و این نظر در تضاد کامل با اعتقادات شیعه است.

    ولی اگر منظورتان اینستکه دیگران (عیر معصومین) هم میتوانند که با استفاده از احادیث معصومین(ع) به تفسیر احادیث بپردازند, که البته این نظر بر اساس همان نظر بنده است, ولی شما نگفتید که چنین مفسری چه علم و بینشی باید داشته باشد.

    بنده نظر خودم را گفتم و تکرار میکنم که: « تفسیر فقط کار اهل دلست زیراکه بازتاب آن نور یک دل صاف و سفید و صیقلی میطلبد. در غیاب معصومین(ع), تفسیر فقط کار پیر کامل راه عرفان است. » حال شما بفرماید. آیا بنظر شما یک کور و کر هم میتواند که با استفاده از احادیث معصومین(ع) به تفسیر احادیث بپردازند یا اینکه باید چه علم بینشی داشته باشد؟


    البته هر کسی در سطح علم و بینش خود یک برداشتی دارد و اختلاف نظر درچنین محفلی هیچ اشکالی ندارد و تبادل نظر همیشه خوب است. شما هرچه میخواهید بگویید ولی یک رحمی بحال خود بکنید و از طعنه زدن به عارافان پرهیز کنید. زیراکه عارف آینه است و هرکه بر آیینه زد بر خود زد. و البته هر که در آییه نگریست خود را دید.

    در نزد عرفا؛ اگر خدا بخواهد که پرده کسی را بدرد, یعنی هر گاه گستاخی و تبهکاری فرد بجایی برسد که مستحق رسوایی گردد, آنگاه خدا میل عیبجویی از پاکان تا در او ایجاد میکند. همچنانکه پیر عارف میفرماید

    چون خدا خواهد كه پرده ي كس درد .. ميلش اندر طعنه ي پاكان برد _ حضرت مولانا قدس الله سره

    البته بنده قصد ترساندن و ساکت کردن شما را ندارم. ولی بنده موظف به اتمام حجت هستم.


  17. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیر ساکن دیر مغان نمایش پست ها
    بنده نظر خودم را گفتم و تکرار میکنم که: « تفسیر فقط کار اهل دلست زیراکه بازتاب آن نور یک دل صاف و سفید و صیقلی میطلبد. در غیاب معصومین(ع), تفسیر فقط کار پیر کامل راه عرفان است. » حال شما بفرماید. آیا بنظر شما یک کور و کر هم میتواند که با استفاده از احادیث معصومین(ع) به تفسیر احادیث بپردازند یا اینکه باید چه علم بینشی داشته باشد؟
    سلام میشه بفرمایید این نتیجه گیری چطوری برای شما حاصل شده؟

  18. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود