صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدم ارتباط معنایی میان آیات یک سوره و منظم بودن قرآن؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره عدم ارتباط معنایی میان آیات یک سوره و منظم بودن قرآن؟




    با توجه به اینکه سؤالم در مورد رسایی متن قرآن است، سؤال دیگری را نیز مطرح می کنم:


    در قرآن شاهدیم که امور متنوعی در یک سوره و گاهی در یک آیه، مطرح می شوند و لذا گاهی آیاتی که کنار هم هستند، ارتباط معنایی با هم ندارند.

    همچنین قرآن موضوعات خاص را کنار هم قرار نمی دهد و برای تحقیق موضوعی قرآن، باید تمام قرآن را بخوانیم تا مطالب به یک موضوع را جمع آوری کنیم.

    با این حساب، آیا می توانیم قرآن را کتاب منظمی بدانیم؟


    البته باز هم منظورم رسایی خود متن قرآن است و نه بحث تفاسیر و نرم افزارهای قرآنی.
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۴:۰۴
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    عدم ارتباط معنایی میان آیات یک سوره و منظم بودن قرآن؟








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    قرآن به صورت لوح و کتاب آماده، نازل نشده است، بلکه آیه به آیه و به حسب نیاز نازل شده؛ و بین نزول به صورت لوحی (مانند تورات) و نزول غیر لوحی (مانند قرآن) تفاوت است. اگر منظورتان از نظم نداشتن، این است صحیح است.

    ولی اگر منظورتان نقص و عیب است، صحیح نیست. زیرا قرآن کتاب هدایت و تربیت است، نه کتاب آموزشی؛ به بیان دیگر؛ قرآن بیش از آن که کتاب آموزشی باشد کتاب تربیتی و هدایتی است، و آن چه مد نظر شما است متناسب با کتاب های آموزشی است.

    از طرفی، این ویژگی برای قرآن، حُسن است. زیرا این پراکنده گویی، مزایای زیادی دارد و برای تربیت و راهنما، مؤثر تر است، از جمله: تثبيت و تقويت قلب پيامبر (صلی الله علیه وآله) و مسلمانان، تدريجى بودن تشريع و قوانين اسلامى، عدم تحريف در قرآن، سهولت يادگيرى احكام و فراگيرى قرآن و پيوستگى كامل با حوادث و رويدادهاى زمان پيامبر، و ... .

    برخی گفته اند اگر قرآن به يكباره وحى مى ‏شد، به سرعت تبديل به كلام راكد، يک انديشه مرده و يک سند مذهبى ساده مى ‏گشت، نه منبع حيات بخش يك تمدن در حال زايش. تحرک تاريخى، اجتماعى و معنوى قرآن فقط يک رمز دارد و آن تناوب وحى است.(قرآن پديده‏ اى شگفت ‏آور، ترجمه نسرين حكمى، ص 161- 159؛ نقل شده از "پژوهشى در نظم قرآن"، ص 163)

    مطلب دیگر این که آيات همجوار و هم سياق، همگى با هم پيوند معنايى دارند و در برآوردن هدف يا اهداف كلى سوره مشاركت دارند.

    البته با توجه به نوع نزول، لزومی ندارد همه آیات از ابتدا تا انتها به هم مرتبط و هم معنا باشند. درعین حال، رسا و شیوا است.

    لازم به ذکر است، مزتبط نبودن همه و کل آیات با هم، بر اساس دید متعارف و انسان عادی است، لذا اگر انسان کامل (معصوم) بگوید با این بیان بین همه آیات ارتباط برقرار است، حرف دیگری است.

    بنابر این:

    پراگنده گویی قرآن، به معنای عیب و نقص نیست، بلکه با توجه به نوع نزول قرآن، ویژگی های خاص خود را دارد و در عین رسایی و شیوایی، و مرتبط بودن معنای آیات همجوار و هم سیاق، در راستای هدف و غرض آن، که تربیت و راهنمایی است، تامین کننده هدف و غرض خود است.

    عدم ارتباط معنایی میان آیات یک سوره و منظم بودن قرآن؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام. بحث بر سر نظم و ترتیب است. البته قرآن به ترتیب نزول هم در دست ما نیست که بخواهیم بگوییم که همانگونه که نازل شده در دست ماست و نزول هر آیه هم در زمان مناسبش صورت گرفته. اینجا ما با این قرآن با تنظیمی که گویا منسوب به پیامبر است، می بینیم که:

    1.اگر بخواهیم در مورد یک مسئله در قرآن تحقیق کنیم، به دلیل نداشتن نظم موضوعی، باید از اوّل تا آخر کتاب را بخوانیم،

    2.در بسیاری موارد، شاخه به شاخه صورت می گیرد، لذا آیات مجاور گاهی با هم ارتباط معنایی ندارند، بگذریم که در آیۀ تطهیر، حداقل به عقیدۀ شیعه، دو بحث مختلف مطرح می شود، و این هم بی نظمی است.
    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. بحث بر سر نظم و ترتیب است. البته قرآن به ترتیب نزول هم در دست ما نیست که بخواهیم بگوییم که همانگونه که نازل شده در دست ماست و نزول هر آیه هم در زمان مناسبش صورت گرفته. اینجا ما با این قرآن با تنظیمی که گویا منسوب به پیامبر است، می بینیم که:

    1.اگر بخواهیم در مورد یک مسئله در قرآن تحقیق کنیم، به دلیل نداشتن نظم موضوعی، باید از اوّل تا آخر کتاب را بخوانیم،

    2.در بسیاری موارد، شاخه به شاخه صورت می گیرد، لذا آیات مجاور گاهی با هم ارتباط معنایی ندارند، بگذریم که در آیۀ تطهیر، حداقل به عقیدۀ شیعه، دو بحث مختلف مطرح می شود، و این هم بی نظمی است.

    با سلام و درود

    بنابر نظر مشهور اندیشمندان قرآنی، ترتیب غالب آیات در سوره ها، توقیفی و بر اساس ترتیب نزول است. در تاپیک دیگری در این زمینه مطالبی عرض شده که لزومی به تکرار در این جا نیست:

    ترتیب آیات و سوره ها

    1. خیر، نیاز نیست از ابتدا تا انتهای قرآن را خواند.

    کسی که اهل تحقیق است و بخواهد تحقیق جامعی داشته باشد، علی القاعده با شیوه تحقیق نیز آشنا است و می تواند بر اساس موضوع، به دنبال مطلب مورد نظر خود باشد.

    کسی هم که نمی خواهد تحقیق جامعی داشته باشد، با خواندن پی در پی قرآن پس از چند روز، به مجموعه مختصری از معارف قرآن دست می یابد. این یکی از ویژگی های پراکنده گویی قرآن و نیز نزول قرآن به حسب نیاز هدایتی مسلمانان است؛ که اگر قرآن مانند یک کتاب آموزش بود، این غرض حاصل نمی شد.

    2. بنده هم عرض کردم، با نگاه عادی و معمولی، این گونه نیست که بگوییم همه آیات به یکدیگر مرتبط هستند. بله آن آیات همجوار و هم سیاق و نیز مجموعه آیاتی که در یک مناسبت و با هم نازل شده اند، با یکدیگر مرتبط هستند.

    لذا این گونه نیست که بگوییم همه آیات با یکدیگر ارتباط معنایی دارند، و این گونه هم نیست که مدعی شویم آیات با هم ارتباط معنایی ندارند.

    عدم ارتباط معنایی میان آیات یک سوره و منظم بودن قرآن؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    بنابر نظر مشهور اندیشمندان قرآنی، ترتیب غالب آیات در سوره ها، توقیفی و بر اساس ترتیب نزول است. در تاپیک دیگری در این زمینه مطالبی عرض شده که لزومی به تکرار در این جا نیست:

    سلام. در سوره ها بله، ولی در کلّ قرآن، می بینیم که سورۀ علق در جزء سی قرار دارد، و گویا به استثناء سورۀ فاتحه و چند مورد دیگر، سایر سوره ها بر اساس اندازۀ سوره، پشت سر هم قرار گرفته اند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها


    1. خیر، نیاز نیست از ابتدا تا انتهای قرآن را خواند.

    کسی که اهل تحقیق است و بخواهد تحقیق جامعی داشته باشد، علی القاعده با شیوه تحقیق نیز آشنا است و می تواند بر اساس موضوع، به دنبال مطلب مورد نظر خود باشد.
    گرامی، همیشه نرم افزارهای قرآنی نبوده و همه هم حافظ نبودند. کسی که خواهان بررسی قرآن در یک موضوع خاص بود، مجبور بود، کلّ قرآن را بخواند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها

    بنده هم عرض کردم، با نگاه عادی و معمولی، این گونه نیست که بگوییم همه آیات به یکدیگر مرتبط هستند. بله آن آیات همجوار و هم سیاق و نیز مجموعه آیاتی که در یک مناسبت و با هم نازل شده اند، با یکدیگر مرتبط هستند.

    لذا این گونه نیست که بگوییم همه آیات با یکدیگر ارتباط معنایی دارند، و این گونه هم نیست که مدعی شویم آیات با هم ارتباط معنایی ندارند.
    گرامی وقتی ارتباط معنایی بین همۀ آیات برقرار نیست، این به معنای نوعی بی نظمی است.

    با تشکر
    אני אוהב את מוחמד

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با توجه به اینکه سؤالم در مورد رسایی متن قرآن است، سؤال دیگری را نیز مطرح می کنم:


    در قرآن شاهدیم که امور متنوعی در یک سوره و گاهی در یک آیه، مطرح می شوند و لذا گاهی آیاتی که کنار هم هستند، ارتباط معنایی با هم ندارند.

    همچنین قرآن موضوعات خاص را کنار هم قرار نمی دهد و برای تحقیق موضوعی قرآن، باید تمام قرآن را بخوانیم تا مطالب به یک موضوع را جمع آوری کنیم.

    با این حساب، آیا می توانیم قرآن را کتاب منظمی بدانیم؟


    البته باز هم منظورم رسایی خود متن قرآن است و نه بحث تفاسیر و نرم افزارهای قرآنی.
    سلام علیکم،
    قرآن فروکاسته‌ی کتاب‌مبین است که کتاب آفرینش است و مخلوقات حروف و کلمات این کتاب هستند، قرآن هم مشابه همان کتاب مبین که ما آنرا تحربه می‌کنیم مخلوطی است از همه چیز و هیچ نقص و عیبی هم درش نیست، بلکه در این بی‌نظمی ظاهری نظم انباشته‌ای است که تنها با دقت و طهارت باطنی می‌توان به آنها رسید و از ظاهر ایات به باطن آنها رسید، در مقام باطن آیات قرآن دیگر اثری از بی‌نظمی نیست آنچنانکه کسی که آیت بودن ظاهر دنیا را متوجه شود در همین ظاهر شلوغ به یک نظم ذاتی و بالاتر از آن به وحدت وجود می‌رسد. اگرچه بارها گفته‌ام ولی شاید تکرارش خالی از لطف نباشد، برای آنکه متوجه منظور حقیر در بیان فوق بشوید روایاتی که آیات ابتدایی سوره‌ی الرحمن را توضیح می‌دهند را بخوانید
    یا علی علیه‌السلام

    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۳/۱۱/۲۷ در ساعت ۰۷:۱۵
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. در سوره ها بله، ولی در کلّ قرآن، می بینیم که سورۀ علق در جزء سی قرار دارد، و گویا به استثناء سورۀ فاتحه و چند مورد دیگر، سایر سوره ها بر اساس اندازۀ سوره، پشت سر هم قرار گرفته اند.

    با سلام و درود

    وقتی مدعی این نباشیم که همه آیات، بر اساس ترتیب نزول، به هم مرتبط هستند، اشکالی پیش نمی آید که ترتیب سوره ها بر اساس ترتیب نزول نباشد.

    به بیان دیگر؛ ترتیب سوره ها در قرآن بر اساس ترتیب نزول نیست ولی این که مستلزم بی نظمی و بی ارتباطی ـ معانی فرازهای هم سیاق ـ نیست.

    به بیان سوم؛ مرتب نبودن سوره ها بر اساس ترتیب نزول، باعث بر هم خوردن ارتباط فرازهای هم سیاق و آیات همجوار، نمی شود؛ چرا که آن ها در ضمن سوره ها هستند، و مقدم یا مؤخر بودن سوره، باعث بی نطمی در معنای فرازهای آیات سوره نمی شود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    گرامی، همیشه نرم افزارهای قرآنی نبوده و همه هم حافظ نبودند. کسی که خواهان بررسی قرآن در یک موضوع خاص بود، مجبور بود، کلّ قرآن را بخواند.
    اولا با مطالعه مجموعه و بخشی از آیات قرآن، می توان کلیاتی از تعالیم قرآن را آموخت. لذا برای این منظور نیازی به مطالعه کل قرآن نیست.

    در ثانی، مگر در هر کتابی با خواندن بخشی از آن، به همه آن چه می خواهیم رسیده ایم؟ خصوصا متون مقدس که دقت و تخصص مربوط به خود را لازم دارد. افزون بر این که این کتاب مقدس، در طول 23 سال و در پی موقعیت های مختلف و متناسب با نیازهای هدایتی مخاطبین نازل شده باشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    گرامی وقتی ارتباط معنایی بین همۀ آیات برقرار نیست، این به معنای نوعی بی نظمی است.
    خیر، این کجایش به معنای بی نظمی است؟ ملازمه ای بین دو وجود ندارد که از یکی، دیگری را نتیجه می گیرید.

    از هر کتابی بایستی نظم خودش را انتظار داشت و نمی توان همه را با یک مقیاس سنجید؛ مثلا برای یک کتاب ریاضی نمی توان نظمی مانند نظم کتاب داستان و رمان را انتظار داشت. افزون بر این که یک کتاب می تواند در ابتدا برای خود روشی را انتخاب کند ـ ولو این روش بر خلاف کتاب های مشابه آن باشد ـ در این صورت کسی نمی گوید این کتاب بی نظم است؛ این موضوع در کتب لغت مشهود است، و برخی معیار را بر اساس حرف آخر ریشه کلمات، مرتب کرده اند.

    در قرآن نیز نظم آن را بایستی بر اساس خودش بسنجیم. وقتی نزول آیات، متناسب با نیاز هدایتی مخاطب و در موقعیت های مختلف نازل می شود و لذا دسته ای از آیات، با هم نازل شده و هم سیاق (متحد الموضوع) هستند، دیگر نباید انتظار داشت همه آیات نیز چنین باشند و با هم ارتباط معنایی داشته باشند، چرا که نیازهای مخاطب، متفاوت بوده و این گونه نبوده که نیازهای مخاطبین همه از یک نوع و یک چیز باشد، لذا وقتی مناسبت ها و نیازها، یکی نبوده اند، علی القاعده، آیات نازل شده هم متناسب با همان نیاز، بوده و همه مرتبط به هم نبوده اند. این کاملا معقول و منطقی است.

    عدم ارتباط معنایی میان آیات یک سوره و منظم بودن قرآن؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام و درود

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها


    اولا با مطالعه مجموعه و بخشی از آیات قرآن، می توان کلیاتی از تعالیم قرآن را آموخت. لذا برای این منظور نیازی به مطالعه کل قرآن نیست.

    در ثانی، مگر در هر کتابی با خواندن بخشی از آن، به همه آن چه می خواهیم رسیده ایم؟ خصوصا متون مقدس که دقت و تخصص مربوط به خود را لازم دارد. افزون بر این که این کتاب مقدس، در طول 23 سال و در پی موقعیت های مختلف و متناسب با نیازهای هدایتی مخاطبین نازل شده باشد.
    گرامی، ببینید منظور سؤال، یک تحقیق موضوعی در قرآن است و نه یک تحقیق ترتیبی. بحث بر دست یافتن به کلیات یا همۀ کتاب نیست. فرض بفرمایید کسی می خواهد در مورد "مستضعفین فکری در قرآن"، پژوهش کند. معدود آیات مورد نظر او در قرآن پخش شده اند! یا فرض کنید می خواهد در مورد "امر به معروف و نهی از منکر در قرآن" تحقیق کند. اینجا اگر مثل امروز ما، یک نرم افزار جستجو داشته باشد و یا به دهها کتاب اسلامی در این زمینه ها دسترسی داشته باشد، کار چندان مشکلی نیست، ولی اگر محققی در هزار سال پیش بخواهد در این موارد به تحقیق بپردازد، راهی ندارد جز اینکه یا یک حافظ قرآن پیدا کند یا خودش از اول تا آخر قرآن را بخواند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها

    خیر، این کجایش به معنای بی نظمی است؟ ملازمه ای بین دو وجود ندارد که از یکی، دیگری را نتیجه می گیرید.

    از هر کتابی بایستی نظم خودش را انتظار داشت و نمی توان همه را با یک مقیاس سنجید؛ مثلا برای یک کتاب ریاضی نمی توان نظمی مانند نظم کتاب داستان و رمان را انتظار داشت. افزون بر این که یک کتاب می تواند در ابتدا برای خود روشی را انتخاب کند ـ ولو این روش بر خلاف کتاب های مشابه آن باشد ـ در این صورت کسی نمی گوید این کتاب بی نظم است؛ این موضوع در کتب لغت مشهود است، و برخی معیار را بر اساس حرف آخر ریشه کلمات، مرتب کرده اند.

    در قرآن نیز نظم آن را بایستی بر اساس خودش بسنجیم. وقتی نزول آیات، متناسب با نیاز هدایتی مخاطب و در موقعیت های مختلف نازل می شود و لذا دسته ای از آیات، با هم نازل شده و هم سیاق (متحد الموضوع) هستند، دیگر نباید انتظار داشت همه آیات نیز چنین باشند و با هم ارتباط معنایی داشته باشند، چرا که نیازهای مخاطب، متفاوت بوده و این گونه نبوده که نیازهای مخاطبین همه از یک نوع و یک چیز باشد، لذا وقتی مناسبت ها و نیازها، یکی نبوده اند، علی القاعده، آیات نازل شده هم متناسب با همان نیاز، بوده و همه مرتبط به هم نبوده اند. این کاملا معقول و منطقی است.


    اینکه آیات با شرایط زمانی نازل شده اند و هر کتابی نظم خاص خودش را دارد، درست، ولی بحث من در مورد شرایط نزولی نبوده و نظم خاص را باید بشود تبیین کرد. اینکه مسائل بسته به نیاز افراد نازل بشوند یک بحث است و اینکه بحث شاخه شاخه نشود بحث دیگری است.





    אני אוהב את מוחמד

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام و درود

    گرامی، ببینید منظور سؤال، یک تحقیق موضوعی در قرآن است و نه یک تحقیق ترتیبی. بحث بر دست یافتن به کلیات یا همۀ کتاب نیست. فرض بفرمایید کسی می خواهد در مورد "مستضعفین فکری در قرآن"، پژوهش کند. معدود آیات مورد نظر او در قرآن پخش شده اند! یا فرض کنید می خواهد در مورد "امر به معروف و نهی از منکر در قرآن" تحقیق کند. اینجا اگر مثل امروز ما، یک نرم افزار جستجو داشته باشد و یا به دهها کتاب اسلامی در این زمینه ها دسترسی داشته باشد، کار چندان مشکلی نیست، ولی اگر محققی در هزار سال پیش بخواهد در این موارد به تحقیق بپردازد، راهی ندارد جز اینکه یا یک حافظ قرآن پیدا کند یا خودش از اول تا آخر قرآن را بخواند.

    اینکه آیات با شرایط زمانی نازل شده اند و هر کتابی نظم خاص خودش را دارد، درست، ولی بحث من در مورد شرایط نزولی نبوده و نظم خاص را باید بشود تبیین کرد. اینکه مسائل بسته به نیاز افراد نازل بشوند یک بحث است و اینکه بحث شاخه شاخه نشود بحث دیگری است.


    با سلام و درود

    متوجه فرمایش شما هستم ولی عرض بنده این است که این دو مطلب، به هم مرتبط هستند و نمی توان آن ها را جدای از هم دانست، زیرا آیاتی که به تناسب نیاز نازل می شدند، ثبت و ضبط هم می شدند و این گونه نبوده که آیات مربوط به هر موضوع را جداگانه و در سوره ای مجزا ثبت کنند. هر آیه ای نازل می شد، به دنبال آیات قبل ثبت می شد؛ لذا این دو موضوع به هم مرتبط است.

    مخاطب آن زمان که ذهنش به تفکیک موضوع و ... نمی رسید تا درک کند و پیامبر بخواهند به آن ها دستور بدهند موضوعات را جداگانه و موضوع بندی ثبت و ضبط کنند. افزون بر این که امکانات این اجازه را نمی داد؛ لذا دستوری هم از طرف شارع بر این کار نیامده است.

    کما این که این شیوه کنونی، آثار و فوائد بسیاری دارد که اگر با شیوه موضوعی ثبت می شد، این فوائد حاصل نمی شد و از دست می رفت.

    لازم به ذکر است با نزول هر «بسم الله ...» معلوم می شد که سوره قبل تمام شده و سوره جدید شروع شده است؛ کما این که در روایتی از امام صادق علیه السلام داریم:
    «كان يعرف انقضاء سورة بنزول بسم الله الرحمن الرحيم ابتداء لاخری»؛ پايان هر سوره ‏ای به واسطه نزول بسم الله الرحمن الرحيم در آغاز سوره ديگر شناخته می شد.(تفسير عياشي، ج 1، ص 20، روايت 6؛ بحارالانوار، ج 82، باب القراءة وآدابها واحکامها، ص 20، ح 10)

    ابن عباس گفته است: پيامبر(ص) با نزول «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم‏» می ‏دانست كه سوره قبلی پايان يافته و سوره ديگری آغاز گشته است.(مستدرک حاکم ج 1، ص 356، ح 846)

    شما با سطح درک و فهم انسان امروزی دارید جامعه 1400 سال پیش را قضاوت می کنید و انتظار دارید قرآن ـ با شیوه خاص نزولش در طول 23 سال ـ همزمان با نزول، بر اساس کتب موضوعی ثبت و ضبط، و مرتب شده باشد.

    بنابر این:

    وقتی فضای نزول قرآن و نیز فواید نزول تدریجی قرآن را در نظر بگیریم، کتابت و ثبت قرآن با شیوه موجود، معقول و منطقی به نظر می رسد. بله اگر با توجه به رشد فکری و امکانات امروزی بخواهیم در باره 1400 سال پیش قضاوت کنیم، این می شود که بگوییم چرا در 1400 سال پیش، مانند امروز، قرآن را به صورت موضوعی و مرتب، ثبت و ضبط نکرده اند؟!

    عدم ارتباط معنایی میان آیات یک سوره و منظم بودن قرآن؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چگونه از مهمان پذیرایی کنیم؟
    توسط زینب سادات در انجمن احادیث معصومین (ع)
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹, ۱۹:۴۵
  2. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود