صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658

    اشاره چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟




    سلام علیکم

    آیا هابیل قدرت دفاع از خود در مقابل قابیل را داشته یا خیر؟
    از ظاهر آیه مربوط به قضیه هابیل و قابیل این برداشت میشه که هابیل قدرت دفاع از خودش را داشته:
    لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لَأَقْتُلَكَ
    اگر هابیل می‌توانسته در مقام دفاع از خود و حفظ جان قابیل را بکشد باید این کار را می‌کرده، چون حفظ جان واجب است، پس چرا به قابیل می‌گوید اگر بخواهی مرا بکشی من این کار را نمی‌کنم و تو را نمی‌کشم، می‌توان گفت هابیل در آن حال قدرت دفاع از خودش را نداشته؟

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۱۷

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست





    چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    سلام علیکم

    آیا هابیل قدرت دفاع از خود در مقابل قابیل را داشته یا خیر؟
    از ظاهر آیه مربوط به قضیه هابیل و قابیل این برداشت میشه که هابیل قدرت دفاع از خودش را داشته:
    لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لَأَقْتُلَكَ
    اگر هابیل می‌توانسته در مقام دفاع از خود و حفظ جان قابیل را بکشد باید این کار را می‌کرده، چون حفظ جان واجب است، پس چرا به قابیل می‌گوید اگر بخواهی مرا بکشی من این کار را نمی‌کنم و تو را نمی‌کشم، می‌توان گفت هابیل در آن حال قدرت دفاع از خودش را نداشته؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام واحترام

    « لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَني‏ ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمينَ» (اگر تو براى كشتن من، دست دراز كنى، من هرگز به قتل تو دست نمى‏ گشايم، چون از پروردگار جهانيان مى‏ ترسم).
    [1]

    برادرى كه مقتول شد بعد از آن جمله: يعنى جمله:" لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ ..."، تاويل آن را ذكر كرده، و از سر حقيقى آن خبر مى ‏دهد، و حاصل آن اين است: وضعى كه پيش آمده امر را دائر بين يكى از دو چيز ساخته، يكى اينكه من برادركشى كنم و ستمكار و حامل وزر و گناه باشم و در آخر داخل آتش شوم، و ديگر آنكه برادرم مرا به قتل برساند و او اين چنين باشد و من برادركشى و ظلم را بر سعادت خود ترجيح نمى‏دهم و ظلم را بر خود نمى‏پسندم، بلكه در اين دوران شق ديگرش را انتخاب مى‏كنم، و آن اين است كه برادرم با كشتن من شقى و من سعيد گردم، و دامنم به ظلم آلوده نشود، منظور مقتول از جمله‏" إِنِّي أُرِيدُ ..." اين است و جان كلام اين است منظور مقتول معناى تحت اللفظى كلامش نيست، بلكه عبارت او كنايه است از انتخاب كشته شدن در صورت دوران امر (نه اينكه با وجود شق سوم و امكان گريز از كشتن و كشته شدن مع ذلك كشته شدن را ترجيح دهد).
    [2]



    [1] - سوره مائده،آیه28.

    [2] - علامه طباطبایی،ترجمه تفسير الميزان، ج‏5، ص 491.







    چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    حاصل آن اين است: وضعى كه پيش آمده امر را دائر بين يكى از دو چيز ساخته، يكى اينكه من برادركشى كنم و ستمكار و حامل وزر و گناه باشم
    سلام علیکم

    آیا اگر هابیل به خاطر دفاع از خود قابیل را بکشد ستم کرده؟


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    سلام علیکم

    آیا اگر هابیل به خاطر دفاع از خود قابیل را بکشد ستم کرده؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    از ظاهر کلام بر می آید که هابیل در هر صورت از اینکه دست به قتل برادر دراز کند خود داری می کرد، تا جایی که حاضر شد کشته شود ولی برادرش را نکشد و با این صبر و گذشت سعادت آخرت را برای خودش قطعی نماید.

    چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    از ظاهر کلام بر می آید که هابیل در هر صورت از اینکه دست به قتل برادر دراز کند خود داری می کرد، تا جایی که حاضر شد کشته شود ولی برادرش را نکشد و با این صبر و گذشت سعادت آخرت را برای خودش قطعی نماید.
    سلام علیکم

    عرض بنده این بود که هابیل برای حفظ جان خود واجب بود که قابیل را بکشد، الآن اگر کسی نیت قتل شما را داشته باشد و تنها راه شما برای دفاع از جان، قتل فرد مهاجم باشد باید این کار را بکنید، مگر غیر اینه؟


    ممنون از پاسخ شما


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    سلام علیکم

    عرض بنده این بود که هابیل برای حفظ جان خود واجب بود که قابیل را بکشد، الآن اگر کسی نیت قتل شما را داشته باشد و تنها راه شما برای دفاع از جان، قتل فرد مهاجم باشد باید این کار را بکنید، مگر غیر اینه؟

    ممنون از پاسخ شما
    أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 344

    [سوره المائدة (5): آيه 28]
    لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ (28)
    اگر تو دست باز كنى براى كشتن من من دست باز نميكنم براى كشتن تو من ميترسم از خدا پروردگار عالميان.
    قتل نفس از گناهان بسيار بزرگ است كه موجب زوال ايمان و خلود در عذاب است بنص آيه شريفه وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها سوره
    نساء آيه 93، و مكرر گفته‏ايم كه مؤمن مخلّد در عذاب نخواهد شد پس خلود دليل بر عدم ايمان است بخصوص اين قتل نفس كه تأسيس اين معصيت بزرگ است و بمقتضاى حديث شريف‏
    (من سن سنة سيئة كان له وزرها و وزر من عمل بها الى يوم القيمة)
    شركت در عقوبت تمام قتل نفسها است تا قيامت.
    لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ مقول قول هابيل است كه خطاب بقابيل ميكند لِتَقْتُلَنِي كه اراده قتل مرا دارى ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ من اراده همچه گناهى نخواهم كرد لِأَقْتُلَكَ زيرا من از انتقام خدايى ميترسم.
    (اشكال)
    دفاع امريست واجب حرام نيست چرا هابيل دفاع نكرد بلكه او را باين كلام جرى نمود.
    (جواب)
    موضوع دفاع هنوز محقق نشده بود زيرا مجرد تهديد بود كه من تو را خواهم كشت لكن در چه موقع و بچه وسيله معلوم نيست و هابيل باين لسان نهى از منكر كرد كه قتل نفس باعث عذاب الهى است و كسى كه از عذاب الهى بيم دارد بايد خود را در معرض عذاب در نياورد.
    إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ خوف از خدا دو نحوه است يكى آنكه مرتكب معاصى شود سپس خوف پيدا كند و موفق بتوبه و تدارك شود و ديگر آنكه قبلا خوف داشته باشد و او مانع شود از ارتكاب معصيت چنانچه معنى عصمت همين است خوفى است كه مانع شود از صدور كليه معاصى حتى خطور در قلب و خوف انبياء و اوصياء از همين بابست.
    خدایا مرا آن ده که آن به

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    زيرا مجرد تهديد بود
    ممنون از شما دوست گرامی ولی از ظاهر آیه خلاف این مطلب برداشت میشه، الله اعلم


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    ممنون از شما دوست گرامی ولی از ظاهر آیه خلاف این مطلب برداشت میشه، الله اعلم
    II بسط [ bæst ]
    1 اسم مصدر فراخی چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . فراخی. وسعت چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . گشادگی. پهن شدن. پهنی یافتن. پهنی. پهنا چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . فراخی. حیز میان ذرات. انشراح چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . پهن کردگی چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . جای فراخ چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    2 اسم مصدر ماخوذ از تازی در اصطلاح جغرافی، وسعت. گسترش. پهناوری شهر یا سرزمین: شهریست چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ بزرگ چنانکه بسط آن چند اصفهان باشد چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . بسط پارس و اعمال آن صد و پنجاه فرسنگ طول است در صد و پنجاه فرسنگ عرض چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . و بسط این کوره چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . جمله پنجاه فرسنگ طول است در پنجاه فرسنگ عرض چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    3

    4 آنست که معنی را به الفاظ بسیار شرح کنند و به چند وجه آن را موکد گرداند چنانکه اگر لفظی مشترک المعنی باشد بیان مراد خویش از آن بکند و اگر بتفسیر ی احتیاج افتد در رفع التباس اشباعی بجای آرد. بس استعارات و تشبیهات جمله از باب ایجاز است و ایغال و تکمیل و تبیین تفسیر و تقسیم و استطراد و تفریعو هرچه از این صناعات از بهر زیادت بیانی یا رفع اشتباهی استعمال کنند همه از قبیل بسط سخن است و چنانکه گفتیم در ایجاز و مساوات باید که از اخلال معنی محترز باشد در بسط نیز باید که از اطناب بی فایده و استعمال الفاظ غیرمحتاج الیه اجتناب واجب داند چنانکه در امثله ایغال و تکمیل و تبیین و غیر آن ایراد افتاده است و مثال بسط ناپسندیده. چنانکه شاعر گفته است

    5 اسم مصدر نزد محاسبان تجنیس را گویند و آن قرار دادن کسور چند باشد از جنس کسری معین و حاصل تجنیس را مبسوط نامند و از اینجاست که منجمان گویند: بسط استخراج تقویم یک روز است از تقویم پنج یا ده روز بنابرآنچه واقع است در حل و عقد چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    6 بر اشیایی که در انواع بسط است به اشتراک اطلاق شود از قبیل بسط عددی و بسط حروف یا بسط تلفظ یا بسط باطنی و بسط طبیعی و بسط غریزی و جز آنها. و چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    7 شرح دادن. طول دادن. طول وتفصیل دادن: و اگر بسطی داده شود غرض از ترجمه این کتاب محجوب گردد چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . اقدام شیر مقرر است و از شرح و بسط مستغنی چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . و در بسط سخن و کشف اشارت آن اشباعی رود. . چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . اگر در شرح معانی. . . بسطی رود چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    8 اسم مصدر گستردن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ : بسط چیزی؛ گستردن آن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . گسترانیدن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . پهن کردن. گسترانیدن تمهید. گسترش: و پادشاهان را در سیاست رعیت و بسط عدل و رافت. . . بدان حاجت افتد چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ او را چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ بخصایص انصاف و معدلت و بسط جناح رافت و رحمت بر ضعفا. . چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . و بقوت سرپنجه جلادت بسط کف ایادی رحمت. . چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    9 اسم مصدر انتشار چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    10 اسم مصدر فراخ گردانیدن خدا رزق را: بسط اللّه الرزق چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . ولو بسطاللّه الرزق لعباده. . . ؛ اگر فراخ کرده بود خدا روزی رابرای بندگانش. . چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    11 اسم مصدر فراخ زبان گردیدن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    12 اسم مصدر فراخ شدن جای مردم. گنجایش کردن جای قوم را چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . وسعت دادن جای کسی را: و هذا فراش یبسطنی؛ یعنی فراخ و پهناست چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . و هذا فراش یبسطک؛ یعنی گنجایش دارد ترا چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . فراخ شدن جای بر مردم چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    13 اسم مصدر توسعه دادن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    14 اسم مصدر عذر پذیرفتن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . فراپذیرفتن عذر چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    15 اسم مصدر زیادت کردن کسی را در فضل و هنر چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ : بسط خدای تعالی کسی را بر دیگری؛ برتری دادن وی را چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . بسطاللّه فلاناً علیّ؛ تفضیل داد او را خدا بر من چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    16 اسم مصدر تازیانه زدن بر کسی چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . در تداول امروز عراق، کتک زدن.

    17 اسم مصدر شادمان کردن کسی را. حدیث در حق فاطمه علیهاالسلام: یبسطنی مایبسطها چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ . شادمان کردن کسی را چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    18 اسم مصدر شکافتن ریش چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    19 اسم مصدر دست دراز کردن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    20 اسم مصدر گستاخی کردن با کسی: و بسط من فلان؛ گستاخی کرد با وی چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    21 اسم مصدر ازاله کردن احتشام ازکسی چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    22 اسم مصدر گستاخ کردن کسی را چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    23 اسم مصدر بسط شوخی، مسخرگی. حرف غیرجدی: اصحاب الحیل والبسط چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    24 اسم مصدر بذل و بخشش کردن چرا هابیل از خود دفاع نکرد؟ .

    25 اسم مصدر گشادگی دست. گشاددستی دست یازی. فراخ دستی.

    بسط به معنی اهنگ کاری نیست بلکه به معنی زمینه سازی است .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    بسط به معنی اهنگ کاری نیست بلکه به معنی زمینه سازی است .
    سلام علیکم

    در تفاسیر بسطت را به "مددت" معنا کرده‌اند.
    یعنی دستت را دراز کنی تا مرا به قتل برسانی.


  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۴/۰۸, ۱۶:۵۷ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود