صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خدا واقعا بی نیاز است؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    نوشته
    41
    حضور
    1 روز 2 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113

    آیا خدا واقعا بی نیاز است؟!




    گفته میشود الله (خدای دین اسلام) بی نیاز است و نماز و روزه ای که ما میخوانیم برای خودمان هست که مثلا به آرامش برسیم یا استقامت در سختی را تجربه کنیم و از اینجور صحبتا اما ظاهر امر چیز دیگری را نشان میدهد:

    1-اگر الله واقعا بی نیاز است چرا رفته فرشتگان رو آفریده که 24 ساعته عبادتش کنند؟! کسی که واقعا بی نیاز هست نمیره یک عده ای رو بیافرینه که فقط عبادتش بکنن و آفریدن فرشتگان عبادتگر یعنی نیاز به مورد ستایش واقع شدن پس بی نیازی الله غلط است.

    2-در قرآن صراحتا آمده که الله به نماز و روزه ما نیاز دارد و گفته که جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا بپرستند پس از ما و اجنه همان انتظاری را دارد که از فرشتگان دارد و حداقل این نیاز 2 طرفه هست و اینکه گفته میشه نماز و روزه صرفا برای خود فرد هست غلط است.

    3-اگر نماز و روزه وظیفه ای هست که بر دوش بنده هست و الله مستقیم از شخص من طلب دارد پس من باید در مورد نماز و روزه هایی که نخوانده ام مورد بازخواست قرار بگیرم و الله یا میبخشد و من معافم یا نمی بخشد و من گناه کرده ام اما خرید و فروش نماز و روزه یعنی اینکه الله به تعداد انسان هایی که به دنیا آمده اند و به سن تکلیف رسیده اند و به اندازه میزان عمری که کرده اند از انسانها نماز و روزه طلب داره و این نماز و روزه صرفا برای خود فرد نیست بلکه مثل یک بدهیی میماند که الله از انسانها طلب دارد و از آنها انتظار دارد یا خودشان یا کسی دیگر از طرف خودشان این بدهی را صاف کند پس باز هم بی نیازی الله غلط است.

    پس نتیجه از 3 حالت خارج نیست:

    1-خدا وجود دارد و نیازمند هست.
    2-خدایانی وجود دارند و الله نیازمند هست.
    3-خدا وجود ندارد.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    آیا خدا واقعا بی نیاز است؟!








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,022
    حضور
    57 روز 5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4535



    نقل قول نوشته اصلی توسط بدبخت بیچاره نمایش پست ها
    گفته میشود الله (خدای دین اسلام) بی نیاز است و نماز و روزه ای که ما میخوانیم برای خودمان هست که مثلا به آرامش برسیم یا استقامت در سختی را تجربه کنیم و از اینجور صحبتا اما ظاهر امر چیز دیگری را نشان میدهد:

    1-اگر الله واقعا بی نیاز است چرا رفته فرشتگان رو آفریده که 24 ساعته عبادتش کنند؟! کسی که واقعا بی نیاز هست نمیره یک عده ای رو بیافرینه که فقط عبادتش بکنن و آفریدن فرشتگان عبادتگر یعنی نیاز به مورد ستایش واقع شدن پس بی نیازی الله غلط است.

    2-در قرآن صراحتا آمده که الله به نماز و روزه ما نیاز دارد و گفته که جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا بپرستند پس از ما و اجنه همان انتظاری را دارد که از فرشتگان دارد و حداقل این نیاز 2 طرفه هست و اینکه گفته میشه نماز و روزه صرفا برای خود فرد هست غلط است.

    3-اگر نماز و روزه وظیفه ای هست که بر دوش بنده هست و الله مستقیم از شخص من طلب دارد پس من باید در مورد نماز و روزه هایی که نخوانده ام مورد بازخواست قرار بگیرم و الله یا میبخشد و من معافم یا نمی بخشد و من گناه کرده ام اما خرید و فروش نماز و روزه یعنی اینکه الله به تعداد انسان هایی که به دنیا آمده اند و به سن تکلیف رسیده اند و به اندازه میزان عمری که کرده اند از انسانها نماز و روزه طلب داره و این نماز و روزه صرفا برای خود فرد نیست بلکه مثل یک بدهیی میماند که الله از انسانها طلب دارد و از آنها انتظار دارد یا خودشان یا کسی دیگر از طرف خودشان این بدهی را صاف کند پس باز هم بی نیازی الله غلط است.

    پس نتیجه از 3 حالت خارج نیست:

    1-خدا وجود دارد و نیازمند هست.
    2-خدایانی وجود دارند و الله نیازمند هست.
    3-خدا وجود ندارد.
    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما

    برای پاسخ‌گویی به این سوال توجه به چند نکته ضروری است:

    نکته اول:
    بی نیازی خداوند از اموری است که عقل هرگز خلاف آن را نمیپذیرد، چرا که هرگز این خلقت عظیم بدون وجود خالقی که او دیگر نیازمند به غیر نباشد، نمی‌توانست موجود شود، و این خالق نامحدود میبایست از همه لحاظ بی نیاز باشد، چرا که اگر از برخی جهات بی نیاز نباشد، اولا باید مرکب باشد، و ثانیا خودش از آن جهت، محتاج خالق دیگری خواهد بود.(اسرار الآیات، صدر المتألهین، ص35؛ بدایة المعارف، آیت الله خرازی، ج1، ص34)

    نکته دوم:
    خلقت خدا را با ساختن درب و پنجره و ساختمانی که ما می سازیم مقایسه نکنید، اینها خلقت نیست، این ها ترکیب است، با نگاه درست به مسئله خلقت، وقتی انسان مخلوق خداوند باشد، محال است که خداوند نیازمند افعال انسان باشد، چرا که در این صورت از طرفی مخلوق در وجود و افعالش نیازمند به خالقش است، و از طرفی خود خالقش نیازمند به این مخلوق و افعالش! و این شدنی نیست، به عبارت دیگر محال است خالقی به مخلوقش نیازمند باشد، چه خود مخلوقش، و چه افعال مخلوقش، چرا که مخلوق در وجود، افعال و آثارش نیازمند به خالق خودش است.(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج2، ص43)
    با این دو مقدمه روشن می شود که اصلا فرض نیازمندی خداوند محال است، همان‌طور که قرآن کریم می‌فرماید:
    « يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد» (فاطر-15)
    اى مردم شمائید که نيازمند به خداوند هستید، و تنها خداوند است كه بى‏نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است‏.

    نکته سوم:
    ملائکه برای هدفی غیر از عبادت خلق شده‌اند، آنها واسطه های خداوند در شکل گیری نظام تکوینی عالم هستند(المیزان، ج17، ص12) پس هدف از خلقت ملائکه عبادت نبوده است، اگرچه آنها به خاطر جایگاه معرفتی که دارند او را ستایش می‌کنند، چرا که هر کس خدا را بیشتر شناسد، در برابر او بیشتر خضوع خواهد نمود، همان‌طور که امام علی(ع) می‌فرماید: بالاترین مرتبه عبادت را مرتبه‌ای می‌دانند که شخص نه از ترس جهنم، و نه از شوق بهشت، بلکه از روی شکر و سپاسگذاری، خداوند را عبادت کند.(نهج البلاغه(صبحی صالح)، حکمت شماره 237)

    نکته چهارم:
    اصلا نماز و روزه ما و اصولا سجده به سمت کسی، یا روزه، به چه شکل و صورتی، و چه نفعی می تونه برای خدا داشته باشه؟ چطور میشه این نیاز را تقریر و تبیین کرد؟ چگونه می‌شود خالق را نیازمند مثلا غذا نخوردن مخلوق(روزه) دانست؟! یا با چه تقریری می توان خالق را نیازمند رکوع یا سجده انسان دانست؟

    نکته پنجم: خب این که قرآن فرموده جن و انس برای عبادت خلق شده اند از کجای آیه فهمیده میشود که نفع این عبادات به خدا برمیگردد؟ آیا مانعی وجود دارد که تمام این نفع به خود جن و انسان برگردد؟ وقتی طبیعتا در فرهنگ اسلام عبادت موجب رشد و تکامل می‌شود، خب این که قرآن می فرماید: ما جن و انس را خلق کردیم تا تکامل یافته، و رشد کنند، این نمی‌تواند اثبات کند که پس خداوند نیازمند است، چرا که وقتی هدف از خلق، به مخلوق برگردد تعارضی با بی نیازی خداوند ندارد(الالهیات، آیت الله سحانی، ج1، ص264)
    یا در خصوص نماز و روزه استیجاری، این که خداوند فرموده نماز و روزه بر همه واجب است و حتی کسانیکه به خاطر بیماری و یا مشکلات انجام نداده اند و از دنیا رفته‌اند، باید کسی را اجیر کنند تا برای آنها نماز بخواند و روزه بگیرد، چطور اثبات میکند که خدا نیازمند به این نماز و روزه هاست؟ آیا مانعی وجود دارد که ثواب این نماز ها و روزه ها به خود فرد که از دنیا رفته برسد؟ بلکه این نشان دهنده آثار عمیق این عبادت‌هاست که خداوند حتی راضی نیست بندگان پس از مرگ نیز از آن محروم مانده و رشد باز ایستند، لذا فرمان داده تا کسی برای آنها به جا آورد، آیا این منع عقلی دارد؟

    پس با این پنج نکته روشن می‌شود قطعا از سه حالت خارج است و حالت چهارمی وجود دارد، این که:
    الله موجود بوده، و بی نیاز هم هست.

    با تشکر

    آیا خدا واقعا بی نیاز است؟!

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  6. صلوات ها 6


  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    نوشته
    41
    حضور
    1 روز 2 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما

    برای پاسخ‌گویی به این سوال توجه به چند نکته ضروری است:

    نکته اول: بی نیازی خداوند از اموری است که عقل هرگز خلاف آن را نمیپذیرد، چرا که هرگز این خلقت عظیم بدون وجود خالقی که او دیگر نیازمند به غیر نباشد، نمی‌توانست موجود شود، و این خالق نامحدود میبایست از همه لحاظ بی نیاز باشد، چرا که اگر از برخی جهات بی نیاز نباشد، اولا باید مرکب باشد، و ثانیا خودش از آن جهت، محتاج خالق دیگری خواهد بود.(اسرار الآیات، صدر المتألهین، ص35؛ بدایة المعارف، آیت الله خرازی، ج1، ص34)

    نکته دوم: خلقت خدا را با ساختن درب و پنجره و ساختمانی که ما می سازیم مقایسه نکنید، اینها خلقت نیست، این ها ترکیب است، با نگاه درست به مسئله خلقت، وقتی انسان مخلوق خداوند باشد، محال است که خداوند نیازمند افعال انسان باشد، چرا که در این صورت از طرفی مخلوق در وجود و افعالش نیازمند به خالقش است، و از طرفی خود خالقش نیازمند به این مخلوق و افعالش! و این شدنی نیست، به عبارت دیگر محال است خالقی به مخلوقش نیازمند باشد، چه خود مخلوقش، و چه افعال مخلوقش، چرا که مخلوق در وجود، افعال و آثارش نیازمند به خالق خودش است.(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج2، ص43)
    با این دو مقدمه روشن می شود که اصلا فرض نیازمندی خداوند محال است، همان‌طور که قرآن کریم می‌فرماید:
    « يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد» (فاطر-15)
    اى مردم شمائید که نيازمند به خداوند هستید، و تنها خداوند است كه بى‏نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است‏.

    نکته سوم: ملائکه برای هدفی غیر از عبادت خلق شده‌اند، آنها واسطه های خداوند در شکل گیری نظام تکوینی عالم هستند(المیزان، ج17، ص12) پس هدف از خلقت ملائکه عبادت نبوده است، اگرچه آنها به خاطر جایگاه معرفتی که دارند او را ستایش می‌کنند، چرا که هر کس خدا را بیشتر شناسد، در برابر او بیشتر خضوع خواهد نمود، همان‌طور که امام علی(ع) می‌فرماید: بالاترین مرتبه عبادت را مرتبه‌ای می‌دانند که شخص نه از ترس جهنم، و نه از شوق بهشت، بلکه از روی شکر و سپاسگذاری، خداوند را عبادت کند.(نهج البلاغه(صبحی صالح)، حکمت شماره 237)

    نکته چهارم: اصلا نماز و روزه ما و اصولا سجده به سمت کسی، یا روزه، به چه شکل و صورتی، و چه نفعی می تونه برای خدا داشته باشه؟ چطور میشه این نیاز را تقریر و تبیین کرد؟ چگونه می‌شود خالق را نیازمند مثلا غذا نخوردن مخلوق(روزه) دانست؟! یا با چه تقریری می توان خالق را نیازمند رکوع یا سجده انسان دانست؟

    نکته پنجم: خب این که قرآن فرموده جن و انس برای عبادت خلق شده اند از کجای آیه فهمیده میشود که نفع این عبادات به خدا برمیگردد؟ آیا مانعی وجود دارد که تمام این نفع به خود جن و انسان برگردد؟ وقتی طبیعتا در فرهنگ اسلام عبادت موجب رشد و تکامل می‌شود، خب این که قرآن می فرماید: ما جن و انس را خلق کردیم تا تکامل یافته، و رشد کنند، این نمی‌تواند اثبات کند که پس خداوند نیازمند است، چرا که وقتی هدف از خلق، به مخلوق برگردد تعارضی با بی نیازی خداوند ندارد(الالهیات، آیت الله سحانی، ج1، ص264)
    یا در خصوص نماز و روزه استیجاری، این که خداوند فرموده نماز و روزه بر همه واجب است و حتی کسانیکه به خاطر بیماری و یا مشکلات انجام نداده اند و از دنیا رفته‌اند، باید کسی را اجیر کنند تا برای آنها نماز بخواند و روزه بگیرد، چطور اثبات میکند که خدا نیازمند به این نماز و روزه هاست؟ آیا مانعی وجود دارد که ثواب این نماز ها و روزه ها به خود فرد که از دنیا رفته برسد؟ بلکه این نشان دهنده آثار عمیق این عبادت‌هاست که خداوند حتی راضی نیست بندگان پس از مرگ نیز از آن محروم مانده و رشد باز ایستند، لذا فرمان داده تا کسی برای آنها به جا آورد، آیا این منع عقلی دارد؟

    پس با این پنج نکته روشن می‌شود قطعا از سه حالت خارج است و حالت چهارمی وجود دارد، این که:
    الله موجود بوده، و بی نیاز هم هست.

    با تشکر
    با سلام

    نکته های شما از نظر اینکه الله نیازی "ظاهری" به عبادت فرشتگان و انسانها و اجنه ندارد قابل قبول است اما شما فقط ظاهر را دیده اید. درست است که مثلا اگر من نماز بخوانم یا نخوانم در ظاهر نه چیزی به الله اضافه خواهد شد نه چیزی از او کم خواهد شد اما همه نیازها ظاهری نیستند.

    این مسئله ای که من میگویم قابل درک تر خواهد شد اگر به مسائلی مثل شهرت و محبوبیت توجه کنید. فردی مطمئنا نیازهای ظاهری زندگیش تامین شده (خوراک و مسکن) اما به همینها راضی نیست و به دنبال شهرت و محبوبیت میرود. من حرفی از پوشاک در نیازهای اولیه نزدم چون خود همین مساله نشان میدهد که انسانها خیلی وقت است که صرفا از پوشاک برای پوشاندن خود استفاده نمیکنند بلکه بعضا برای جلب توجه یا فخر فروشی یا کلاس کاری پوشاک خود را انتخاب میکنند.

    اگر از این منظر به مسئله نگاه کنید مسئله روشنتر میشود. الله نیاز "ظاهری" به عبادت ما ندارد و مثلا حیاتش بدون عبادت ما به خطر نمیافتد اما اگر خوب به صحبت های من توجه میکردید میفهمیدید که منظور من نیاز ظاهری نیست و خدایی که بی نیاز از مثلا "توجه" هست هیچوقت نمیگوید جن و انس را نیافریدم مگر برای عبادت من بلکه میگفت عبادت را به جن و انس پیشنهاد دادم تا به آرامش برسند اما چنین چیزی نگفت بلکه بطور "امری" گفت باید مرا عبادت کنید و حتی مهمترین شرطی که برای رفتن به بهشت گذاشته عبادت است و این خود یک تناقض است اگر به بی نیازی الله اعتقاد داشته باشیم.

    الله حتی حسود هم هست و با اینکه محوری ترین پیامش "لا اله الا الله" یعنی خدایی جز الله "نیست" هست در جایی از قرآن میگوید هر گناهی برای هر کسی که بخواهد میبخشد به غیر از شرک!!! این خود مسخره نیست؟! اگر الله مطمئن هست خدایی جز او نیست پس عبادات مشرکان برای خدایان دیگر پوچ و بی معنی خواهد بود و انقدر حساسیت برانگیز نخواهد بود که بگوید شرک را هرگز نمیبخشد.

    اینکه من باید عبادت میکردم و نکردم چیزی هست که به من مربوطه و نباید قابل خرید و فروش باشه اما الله کاسبکارانه به میزان عمر کردن انسانها پس از رسیدن به سن تکلیف به مدت روز ضربدر 17 انتظار رکوع و سجود و حمد و ستایش دارد! اگر عبادت من چیزی از الله کم نمیکند یا چیزی به او اضافه نمیکند پس این نگاه کاسبکارانه چیست؟! اگر الله بی نیاز است پس من عبادت نکردم خب نکردم و خودم رو از آرامش عبادت بی نصیب کردم پس چرا براساس اینکه عبادت کردم یا نکردم باید مواخذه بشوم؟! مگر این نماز و روزه برای خودم نیست؟! اگر برای خودم است من نمیخوام نماز بخوانم و روزه بگیرم اما انگار که صرفا برای من نیست که الله در آخرت براساس آن من را محاکمه میکند!

    منظور من را فهمیدید؟ الله "پیشنهاد" به عبادت کردن نمیدهد بلکه "دستور" به عبادت کردن میدهد و کاری به نظر شخص من ندارد که خودم را بی نیاز از رسیدن به آرامش میدانم. اصلا چرا انقدر الله دوست دارد شناخته شود؟! چرا کافران به وجودش را به جهنم میفرستد؟! اینها بیشتر از اینکه حرف های یک خدا باشد حرف های یک انسانی هست که عقده این را دارد که شناخته شود و بیشتر اینطور به نظر میرسد که حرف دل محمد باشد تا حرف های یک خدای بی نیاز.
    ویرایش توسط بدبخت بیچاره : ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۷:۲۹

  8. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    علاقمه
    نوشته
    269
    حضور
    8 روز 15 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    74
    صلوات
    825



    ببین جناب مسلم بهترین جواب را به شما داد ولی خوب ببنید انسان به هیچ وجه نیمتونه خدارو درک کنه پس در سعی بر این حرفا نکنید که خود خدا میگه اگر به من فکر کنید کافر میشوید پس به نفع شماست و بیخیال
    دعای سلامتی
    http://icva.host56.com/up/564618b1a0f9.png
    اونایی که میتونند دعای فرج رو بخونند همونو بخونن بهتره ولی دعای سلامتی هم میخونیم هرکی خواست ساعت ده دعای فرج و سلامتی میخونیم هرکی خواست هر دوتاش یا یکی شو برداره
    و زیارت عاشورا هم میخوانیم
    http://graphic.ir/pictures/__2/___28...1699889872.jpgاینم دعای فرجhttps://sp.yimg.com/ib/th?id=HN.6080...7&pid=15.1&P=0من آواتارمو عوض کردم این آواتار سابغمه

  9. صلوات ها 2


  10. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    همسر عزیزم وپسر گلم
    نوشته
    556
    حضور
    11 روز 19 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2338



    نقل قول نوشته اصلی توسط بدبخت بیچاره نمایش پست ها
    1-اگر الله واقعا بی نیاز است چرا رفته فرشتگان رو آفریده که 24 ساعته عبادتش کنند؟! کسی که واقعا بی نیاز هست نمیره یک عده ای رو بیافرینه که فقط عبادتش بکنن و آفریدن فرشتگان عبادتگر یعنی نیاز به مورد ستایش واقع شدن پس بی نیازی الله غلط است.
    سلام فرشتگان مخلوق خداوند فقط برای عبادت خبق نشده اند وکارهای دیگری هم انجام می دهند ولی چون عقل محض هستند .غریزه ندارند دائما عبادت می کنند
    خداوندقدیم است یعنی زمانی بوده که غیر از خدا وجود نداشته اگر به گفته ی شما خداوند به عبادت نیاز دارد قبل از آفرینش فرشتگان چگونه نیازش را برطرف می نموده؟یا بعد از برپایی قیامت که دنیا به پایان رسید چگونه این نیاز را برطرف خواهد نمود؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط بدبخت بیچاره نمایش پست ها
    2-در قرآن صراحتا آمده که الله به نماز و روزه ما نیاز دارد و گفته که جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا بپرستند پس از ما و اجنه همان انتظاری را دارد که از فرشتگان دارد و حداقل این نیاز 2 طرفه هست و اینکه گفته میشه نماز و روزه صرفا برای خود فرد هست غلط است.
    در موردآیه ی وما خلقت الانس والجن الا لیعبدون نظر استادم این است که تمام زندگی انسان باید عبادت باشد نه اینکه شبانه روز نماز بخواند یعنی خوابیدن بیدار شدن وغذا خوردنش باید عبادت باشد
    من از شما می پرسم اگر به فرض محال خداوند به نماز وروزه ی ما نیازمنداست آیا نیازش با نمازهای بدون توجه ما که در آن تمام گمشده هایمان وجواب دندان شکن برای مادر شوهر پیدا می کنیم وتازه در السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته یادمان می افتد که نماز می خواندیم برطرف می شود یا با روزه هایی که تا افطار به زمین وزمان وگرمای هوا ناسزا می گوییم؟
    خداوند در قران می فرماید که اگر خدا وند بخواهد شما را نابود می کند وخلق جدیدی جایگزین شما می کند
    اگر انسانها نابود شوندچگونه این نیاز را برطرف کند
    این مثال برای تقریب به ذهن است وبه هیچ وجه قابل قیاس با صفات خداوند نیست:
    وقتی نوزادی متولد می شود تمام وجودش نیاز به مادرش هست آیا در این حال مادر به نوزاد نیاز مند است؟
    این مادر انتظار دارد که وقتی فرزندش بزرگتر شد وبه نیرویی رسید حداقل از اوتشکر کنداگر فرزندش این کار را نکند به مادر لطمه ای می خورد؟
    البته صفات خداوند با صفات انسان مغایرت کلی دارد
    http://www.almiqat.com/speechdown.aspx?id=48&cId=38
    نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش خواند
    متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را


  11. صلوات ها 3


  12. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    همسر عزیزم وپسر گلم
    نوشته
    556
    حضور
    11 روز 19 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2338



    نقل قول نوشته اصلی توسط بدبخت بیچاره نمایش پست ها
    پس نتیجه از 3 حالت خارج نیست:

    1-خدا وجود دارد و نیازمند هست.
    2-خدایانی وجود دارند و الله نیازمند هست.
    3-خدا وجود ندارد
    پس نتیجه از یک حالت خارج نیست

    خداوند بی نیاز تنها وجود دارد
    قل هو الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا احد

    ویرایش توسط بنت الحسین : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۸:۲۱
    نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش خواند
    متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را


  13. صلوات ها 4


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    شعر - شعر آئینی- تاریخ مذهب
    نوشته
    223
    حضور
    2 روز 9 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    636



    سلام

    1- خداوند فقط فرشتگان را نيافريده همه عالم را آفريده ولي فرشتگان براي سپاسگزاري .....خدا را عبادت مي كنند
    تفاوتي كه با انسان دارند اين است كه اختيار ندارند كه كاري غير از وظايفي كه خدا برايشان تعيين كرده انجام دهند

    2-انسان و جن نميتوانند به خداوند معرفت پيدا كنند مگر در سايه شناخت و عبادت خدا و اين نياز آنها به خدا را ميرساند
    مثال معلم به دانش آموزان ميگويد اگر ميخواهيد از شما راضي باشم درس بخوانيد ..آيا معني آن اين است كه معلم به درس خواندن
    دانش آموزان نياز دارد ؟؟؟

    3- نماز و روزه و عبادات انسان بر معرفت انسان مي افزايد تا خداي عالم را بشناسد و قدر دان نعمتهايش گردد .
    و اين اثر با مرگ تمام نميشود و اگر سهل انگاري كرد و معرفتش كم شد خداوند از روي رحمت خود اين امكان را فراهم كرده كه بعضي
    اعمال و نتايح آن به روح او برسد و از مشكلات او بكاهد .
    آفرين ها بر شما اي امت اسلامي ايران ما


    و تبريك به مناسبت حضور توفنده و دشمن شكن شما


    در يوم الله 22 بهمن 93




  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,022
    حضور
    57 روز 5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4535



    با سلام مجدد

    نقل قول نوشته اصلی توسط بدبخت بیچاره نمایش پست ها
    اگر خوب به صحبت های من توجه میکردید میفهمیدید که منظور من نیاز ظاهری نیست و خدایی که بی نیاز از مثلا "توجه" هست هیچوقت نمیگوید جن و انس را نیافریدم مگر برای عبادت من بلکه میگفت عبادت را به جن و انس پیشنهاد دادم تا به آرامش برسند اما چنین چیزی نگفت بلکه بطور "امری" گفت باید مرا عبادت کنید و حتی مهمترین شرطی که برای رفتن به بهشت گذاشته عبادت است و این خود یک تناقض است اگر به بی نیازی الله اعتقاد داشته باشیم.
    ببینید دوست عزیز بنده متوجه منظور شما هستم،اما شما هم به صحبت های بنده توجه کنید، کسی که از هر لحاظی تکمیل باشد، عقده درونی ندارد که بخواهد این گونه آن را مرتفع سازد، زورگویی و برون ریزی عقده های درونی مختص کسانی است که یک احساس خود کم بینی دارند یا با زورگویی دنبال یک هدفی هستند که آن را ندارند و... و این امور در خدا راه ندارد.

    ثانیا:اجبار میتواند ناشی از عقده و حسادت و فخر فروشی باشد و هم میتواند از روی دلسوزی باشد، مثلا پدر و مادری که فرزندشان را نسبت به امری اجبار کرده و یا حتی با تنبیه او را مثلا از اعتیاد باز می دارند، اینطور نیست که به خاطر زورگویی و... باشد بلکه گاهی دلسوزی نسبت به شخصی که برای ما خیلی عزیز است، و از عاقبت مسیر اشتباهی که دارد می رود انسان را به اجبار عزیزش وا می دارد. شما به چه دلیلی می گویید اجبار خدا ناشی از بخش اول است؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط بدبخت بیچاره نمایش پست ها
    الله حتی حسود هم هست و با اینکه محوری ترین پیامش "لا اله الا الله" یعنی خدایی جز الله "نیست" هست در جایی از قرآن میگوید هر گناهی برای هر کسی که بخواهد میبخشد به غیر از شرک!!! این خود مسخره نیست؟! اگر الله مطمئن هست خدایی جز او نیست پس عبادات مشرکان برای خدایان دیگر پوچ و بی معنی خواهد بود و انقدر حساسیت برانگیز نخواهد بود که بگوید شرک را هرگز نمیبخشد.
    در مورد شرک هم اولا: روشن است که شرکی را خدا نمی بخشد که انسان عالمانه و از روی عناد مرتکب آن شود، نه شرکی که انسان از روی جهل آن را مرتکب شود.

    ثانیا: دلیل حرمت شرک این نیست که خداوند از باب نیاز و حسادت آن را حرام کرده، خدا به خاطر این که نمی خواهد مخلوق او در برابر مخلوق دیگری سر خم کند شرک را تحریم کرده، فرموده: تنها موجودی که وابستگی و نیاز ندارد من هستم، و هر کسی دیگری را شریک قرار داده و پرستش کنی بر تو برتری ای ندارد، این نشان از اهمیت موضوع دارد.
    انسان اشرف مخلوقات است، و خداوند بر نمی تابد که برترین مخلوقش که عزیزترین مخلوقش است در مقابل تراشیده سنگی، گاو، انسان های دیگر، و یا حتی ملائکه ای که همه نیازمند هستند، سر تعظیم فرود آورده و آنها را پرستش کند.

    بارها خداوند به این امر اشاره فرموده است که اگر همه مردم از دین خدا برگردند ذره ای گرد بر ساحت کبریایی او نخواهد نشست:
    «إِن تَكْفُرُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَنىِ‏ٌّ عَنكُمْ وَ لَا يَرْضىَ‏ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ» (زمر-7)
    «اگر كافر شويد [زيانى به خدا نمى‏ رسانيد زيرا] خدا از شما بى‏ نياز است، و كفر را براى بندگانش نمى‏ پسندد»

    ثالثا: حسادت در جایی است که حقیقتا رقابتی در کار باشد، و طرف واقعا رقیب را دارای برتری بر خویش احساس کند، و همه چیز مخلوق اوست، آیا اگر برخی مخلوقین او به اشتباه بر برخی دیگر سجده کنند، او بر مخلوق خویش حسادت میکند؟! اگر چنین می بود که به راحتی قدرت نابودی مخلوق عبادت شونده و نابود کردن رقیب را دارا بود!

    این افکار با دقت عقلی نمی سازد، به نظرم نگاه شما خیلی به خدا بدبینانه است، در حالی که این حکم تحریم شرک از ناحیه خداوند به خاطر عزیز بودن شماست، شما برای خداوند خیلی عزیز و محبوب هستید، و هرگز بدبخت و بیچاره یبنده شما نیست، خداوند می گوید تو برترین مخلوق من هستی و مخلوقات دیگر برتری بر تو ندارند که با خفت و خواری در مقابل آنها به سجده بیفتی و آنان را پرستش کنی. پرستش مختص موجودی است که بر تو برتری داشته باشد و امور تو به دست او باشد.

    ممنونم

    آیا خدا واقعا بی نیاز است؟!

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  17. صلوات ها 5


  18. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    نوشته
    41
    حضور
    1 روز 2 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    ببینید دوست عزیز بنده متوجه منظور شما هستم،اما شما هم به صحبت های بنده توجه کنید، کسی که از هر لحاظی تکمیل باشد، عقده درونی ندارد که بخواهد این گونه آن را مرتفع سازد، زورگویی و برون ریزی عقده های درونی مختص کسانی است که یک احساس خود کم بینی دارند یا با زورگویی دنبال یک هدفی هستند که آن را ندارند و... و این امور در خدا راه ندارد.
    شما صرفا عقیده تان را بیان میکنید و اسم آن را دلیل میگذارید حال آنکه من این تاپیک را نزدم که عقیده خودم را بیان کنم که شما در مقابل عقیده خود را بیان کنید. شما میگویید "این امور در خدا راه ندارد" خب ظاهر امر که برعکس این را ثابت میکند. شما دلایل من را زیر سوال ببرید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    ثانیا:اجبار میتواند ناشی از عقده و حسادت و فخر فروشی باشد و هم میتواند از روی دلسوزی باشد، مثلا پدر و مادری که فرزندشان را نسبت به امری اجبار کرده و یا حتی با تنبیه او را مثلا از اعتیاد باز می دارند، اینطور نیست که به خاطر زورگویی و... باشد بلکه گاهی دلسوزی نسبت به شخصی که برای ما خیلی عزیز است، و از عاقبت مسیر اشتباهی که دارد می رود انسان را به اجبار عزیزش وا می دارد. شما به چه دلیلی می گویید اجبار خدا ناشی از بخش اول است؟
    قیاس مع الفارق است. اعتیاد مثل عبادت نیست. در اعتیاد آرامشی موقتی گرفته میشود به قیمت بدبختی ابدی (چه جسمی چه روانی) ولی با عبادت نکردن که مصیبتی به آدم نمیرسد! همانطور که گفتم عبادت کردن فقط آرامش میبخشد و چون حتی با وجود عبادات مختلف با خدایان مختلف به شیوه های مختلف باز هم به انسان آرامش میرسد میتوان گفت این آرامش بخاطر توهم است مگر اینکه بگوییم خدایان وجود دارند نه صرفا الله. این آرامش مثل همان مواد مخدر است فقط با این تفاوت که ضرر جسمی و روانی ندارد. پس عبادت نکردن ضرری ندارد مگر اینکه بگوییم ضررش رفتن به جهنم است پس باز هم نیازمندی الله اثبات میشود که میخواهد به زور بنده اش را مجبور به عبادت کند حتی آن بنده ای که نیازی به آرامش از طریق عبادت را احساس نمیکند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    در مورد شرک هم اولا: روشن است که شرکی را خدا نمی بخشد که انسان عالمانه و از روی عناد مرتکب آن شود، نه شرکی که انسان از روی جهل آن را مرتکب شود.
    نمیدانم عناد دیگر چه صیغه ای هست که مسلمین از خودشان در میاورند! آخه کسی که عالم باشد و بداند با شرک به جهنم سادیسماتیکی الله میرود تا ابد مگر دیوانه است که مشرک باشد؟! اینها توجیهات بی معنی هستند. هیچکس از روی عناد هیچ کاری را انجام نمیدهد مگر اینکه یا جاهل باشد یا بی ایمان پس عناد از آن حرفهاییست که مسلمین از روی نادانی میگویند چون فکر میکنند غیر ممکن است که کسی به عقلش رجوع کند و اسلام را قبول نکند!

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    ثانیا: دلیل حرمت شرک این نیست که خداوند از باب نیاز و حسادت آن را حرام کرده، خدا به خاطر این که نمی خواهد مخلوق او در برابر مخلوق دیگری سر خم کند شرک را تحریم کرده، فرموده: تنها موجودی که وابستگی و نیاز ندارد من هستم، و هر کسی دیگری را شریک قرار داده و پرستش کنی بر تو برتری ای ندارد، این نشان از اهمیت موضوع دارد.
    انسان اشرف مخلوقات است، و خداوند بر نمی تابد که برترین مخلوقش که عزیزترین مخلوقش است در مقابل تراشیده سنگی، گاو، انسان های دیگر، و یا حتی ملائکه ای که همه نیازمند هستند، سر تعظیم فرود آورده و آنها را پرستش کند.

    بارها خداوند به این امر اشاره فرموده است که اگر همه مردم از دین خدا برگردند ذره ای گرد بر ساحت کبریایی او نخواهد نشست:
    «إِن تَكْفُرُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَنىِ‏ٌّ عَنكُمْ وَ لَا يَرْضىَ‏ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ» (زمر-7)
    «اگر كافر شويد [زيانى به خدا نمى‏ رسانيد زيرا] خدا از شما بى‏ نياز است، و كفر را براى بندگانش نمى‏ پسندد»
    حال از روی جهل یا بی ایمانی (عناد همانطور که گفتم از توهمات مسلمین است) پس فردی که چنین کاری میکند فرقی به حال الله نباید بکند مگر آنکه الله حسود یا غیر منطقی باشد! حالا یکی رفت بجای الله خدایان دین هندوییسم را پرستش کرد از روی بی ایمانی به الله آیا الله باید در مقابل این افراد آنقدر خشمگین شود که بگوید برو جهنم تا ابد؟! خب این نظرش است ولی الله نیازمند میخواهد بزور همه را به آیین خود بکشاند حتی با تهدیدات شدید آن دنیایی (اگر زور مومنینش نرسید) یا با تهدیدات این دنیایی (اگر مومنینش زورشان رسید مشرکین را مجبور به پذیرش اسلام یا مرگ میکنند)

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    ثالثا: حسادت در جایی است که حقیقتا رقابتی در کار باشد، و طرف واقعا رقیب را دارای برتری بر خویش احساس کند، و همه چیز مخلوق اوست، آیا اگر برخی مخلوقین او به اشتباه بر برخی دیگر سجده کنند، او بر مخلوق خویش حسادت میکند؟! اگر چنین می بود که به راحتی قدرت نابودی مخلوق عبادت شونده و نابود کردن رقیب را دارا بود!
    همانطور که گفتم بستگی به زور دارد! اینکه چرا خود الله این کار را نمیکند میتواند سوال من باشد!

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    این افکار با دقت عقلی نمی سازد، به نظرم نگاه شما خیلی به خدا بدبینانه است، در حالی که این حکم تحریم شرک از ناحیه خداوند به خاطر عزیز بودن شماست، شما برای خداوند خیلی عزیز و محبوب هستید، و هرگز بدبخت و بیچاره یبنده شما نیست، خداوند می گوید تو برترین مخلوق من هستی و مخلوقات دیگر برتری بر تو ندارند که با خفت و خواری در مقابل آنها به سجده بیفتی و آنان را پرستش کنی. پرستش مختص موجودی است که بر تو برتری داشته باشد و امور تو به دست او باشد.
    بدبختی و بیچارگیم را که در اولین تاپیکی که زدم اثبات کردم و دین راه حلی برای آن نداشت! این افکار کسی هست که به هر دری زده به در بسته خورده و الان مطمئن است که الله به اندازه زئوس موهوم است.
    ویرایش توسط بدبخت بیچاره : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۱:۳۱

  19. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود