صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت ولی فقیه و خلیفه در چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389

    اشاره تفاوت ولی فقیه و خلیفه در چیست؟




    تفاوت ولی فقیه و خلیفه در چیست؟ آیا هر دو یکی هستند و فقط در اسم اختلاف دارند؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ در ساعت ۰۸:۳۷

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست





    تفاوت ولی فقیه و خلیفه در چیست؟








    کارشناس بحث: استاد شعیب


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    "خلیفه" در لغت به معنای جانشین و قائم مقام شخص آمده است. در واقع، معنای نیابت از آن استفاده می شود،
    خلیفه یعنی جانشین کسی در کاری که کارهای او را در زمان نبودش انجام می دهد.

    البته این معنای لغوی خلیفه است و بنا بر عقیده شیعه خلیفه های رسول خدا همان امامان هستند و هیچ کس جز پیامبر آن هم از فقط از طرف خدا نمی تواند برای خلیفه رسول خدا را انتخاب کند.

    بنابراین با توجه به این روایت وارده از پیامبر (ص) درباره خلفا و جانشینان خود که فرموده اند: "امامان بعد از من دوازده نفرند که اولین آنها علی بن ابی طالب (ع) و آخرین آنها حضرت مهدی (القائم) (ع) است. اینان خلیفه و وصی و اولیای من و حجت های خدا بر امت من بعد از من هستند".
    [3] و امامان معصوم را به صورت خاص به عنوان جانشین خود معرفی می کند.

    پس خلیفه در نگاه کلام شیعه با آنچه که بین مذاهب دیگر اسلامی مطرح است متفاوت است آنها(اهل سنت) خلیفه پیامبر را هر آنکس که بعد از رسول خدا با هر طریقی که شد زعامت و امورات مسلمانان را به دست بگیرد خلیفه می گویند برای همین هم به خلافت خلفای سه گانه و بعد خلافت امیر المومنین علی (ع) و بعد خلفای اموی و بعد عباسی و ...و اکنون برخی از آنها به خلافت خلیفه داعش معتقد هستند.

    اما ما شیعیان معتقد هستیم که خلافت مسلمانان همانند پیامبری امری الهی است و باید از طرف خود خدا معرفی و انتصاب شود. که 12 امام را پیامبر به عنوان خلیفه های خاص بعد از خود معرفی کردند. و برای زمان غیبت هم خلیفه هایی برای خود به صورت عام معرفی کردند :

    و با توجه به حدیثی که پیامبر فرمود: "پروردگارا خلفای مرا مورد رحمت قرار بده، به آن حضرت گفته شد خلفای شما چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: آن کسانی که بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا روایت می کنند"
    [4] که جانشینان آن حضرت به صورت عام معرفی شده اند، منظور از روایان احادیث و سنت پیامبر (ص)، فقهای زمان غیبت هستند. لذا خلیفه پیامبر (ص) به کسی گفته می شود که بعد از پیامبر در غیاب او وظایف و کارهای او را انجام دهد و وظایف او به استثنای مسئله آوردن شریعت را برعهده دارد.

    پس با نگاه دقیق اسلامی امامان دوازده گانه(به صورت خاص) و ولی فقیه های زمان غیبت(به صورت عام) خلفای رسول خدا بوده و می توان به آنها خلیفه رسول خدا نام نهاد.آنها رهبری و زعامت دینی و دنیایی و اجتماعی مسلمین را بر عهده خواهند داشت

    اما اگر منظور از خلافت ،خلافت مصطلحی باشد که میان اهل سنت رواج دارد( و کم و بیش مورد در بین ما شیعه ها هم رواج پیدا کرده است) که همان فرمان روایی و زعامت و رهبری بر جامعه مسلمین است به هر شیوه ای که باشد با کودتا و زور و وراثت و .... (همان گونه که در خلفای اموی و عباسی و داعشی و...این گونه بوده اند) به حکومت بر مسلمانان برسند این معنا با ولی فقیه و زعامت و رهبری او ناسازگار است.
    ولی فقیه یک عالم دینی یک فقیه و مجتهد آگاه به دین و یک مدیر مدبر کاردان آگاه به مسایل رهبری جامعه و یک سیاستمدار اسلامی که در عین سیاست ورع و تقوای او مانع از ظلم در مسایل حکومت داری اوست او بر طبق دین خدا و بنا بر قوه اجتهادی که دارد امور دین و دنیای مردم را سرپرستی می کند:

    اسحاق بن يعقوب از امام زمان (عليه السلام) طى نامه اى از امام مىپرسد كه به
    هنگام غيبت شما در حوادثى كه روى مى دهد به چه كسى مراجعه كنيم؟ فرمود:
    «اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها إلى رواة حديثنا فانّهم حجّتى عليكم و انا حجّة اللّه.»(وسائل الشيعه , تهران : مكتبه الاسلاميه ,ج18)
    «در حوادث و رويدادهايى كه برايتان پيش مى آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد كه آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدايم».

    امام حسن عسكرى(عليه السلام) فرمودند: «فامّا من كان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدينه مخالفاً لهواه مطيعاً لأمر مولاه، فللعوام أن يقلّدوه.»
    «هر فقيهى كه نگهدارنده نفس ـ از انحرافات و لغزشها ـ و حفظ كننده دين و مخالف با هواهاى نفسانى و مطيع امر مولاى خويش باشد، بر عامّه مردم است كه تقليد كننده ـ و تابع ـ او باشند». (وسائل الشیعه ج 27 ص131)

    و امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «ينظر اِنّ من كان منكم ممن روى حديثنا و نظر فى حلالنا و حرامنا و عرف احكامنا فليرضوا به حكماً فانّى قد جعلته حاكماً».
    «آنان كه باهم اختلافى دارند بايد بنگرند و يك نفر از بين شما را كه راوى حديث ما و صاحب نظر در حلال و حرام، باشد و احكام ما را بشناسد شناسايى كنند و او را «حَكَم» قرار دهند زيرا من او را حاكم بر شما قرار دادم. (وسائل الشیعه، ج 18، ص 98.. )



  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    پس با نگاه دقیق اسلامی امامان دوازده گانه(به صورت خاص) و ولی فقیه های زمان غیبت(به صورت عام) خلفای رسول خدا بوده و می توان به آنها خلیفه رسول خدا نام نهاد.آنها رهبری و زعامت دینی و دنیایی و اجتماعی مسلمین را بر عهده خواهند داشت
    سلام
    آیا این نمی تواند یکی از موارد تفاوت ولی فقیه و خلیفه باشد که ولی فقیه علاوه بر جنبه اسلامی جنبه ملی گرایانه نیز دارد ولی خلیفه کاملا جنبه اسلامی دارد. فقط یک خلیفه می تواند وجود داشته باشد و اگر خلیفه دیگری هم بود از نظر خلیفه دیگر نامشروع است.اما می شود هم یکی ولی فقیه ایران باشد و هم یکی ولی فقیه عراق.


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    سلام
    آیا این نمی تواند یکی از موارد تفاوت ولی فقیه و خلیفه باشد که ولی فقیه علاوه بر جنبه اسلامی جنبه ملی گرایانه نیز دارد ولی خلیفه کاملا جنبه اسلامی دارد. فقط یک خلیفه می تواند وجود داشته باشد و اگر خلیفه دیگری هم بود از نظر خلیفه دیگر نامشروع است.اما می شود هم یکی ولی فقیه ایران باشد و هم یکی ولی فقیه عراق.
    پاسخ به اين مسأله در گرو توجه به چندين متغير است كه در ذيل به بعضى از آنها اشاره مى‏شود:
    يك. نظريه مشروعيت‏ در رابطه با مبناى مشروعيت ولايت فقيه، دو ديدگاه اساسى وجود دارد: يكى نظريه نصب و ديگرى انتخاب.
    1. نظريه نصب‏ بنا بر ديدگاه نصب -كه بيشتر فقها بر آن هستند ولى فقيه از جانب خداوند به ولايت نصب شده است. البته نصب ولى فقيه، نصب شخص خاصى نيست؛ بلكه نصب عنوان است؛ يعنى، هر كس كه جميع شرايط لازم رهبرى -مطابق با معيارها و استانداردهاى شريعت را داشته باشد، از سوى حق‏تعالى براى ولايت و رهبرى امت نصب گرديده است. براساس اين نگرش، ولى فقيه رهبر جميع امت اسلامى است و تا آنجا كه مانعى در اعمال ولايت وجود نداشته باشد، دايره حكومت او گسترده است. بنابراين در صورت تعدد حكومت‏هاى اسلامى، آن كس كه بيشترين امتياز و شايستگى‏ها را براى رهبرى امت داشته باشد، ولايت بر كل پيدا مى‏كند و بقيه در دايره هدايت‏هاى او حكومت مى‏كنند.
    2. نظريه انتخاب‏ براساس اين نگرش، شارع فقط ويژگى‏هاى لازم براى رهبرى را اعلام فرموده و مردم را موظف ساخته است كه رهبرى (ولايت فقيه) را با شرايط تعيين شده در شريعت انتخاب كنند؛ ليكن مشروعيت حكومت به انتخاب مردم است، نه به نصب شارع. در اين صورت دايره رهبرى ولى فقيه در حوزه‏اى است كه او را انتخاب كرده‏اند و به ديگر كشورهاى اسلامى سرايت نمى‏كند. بنابراين اگر چند جامعه اسلامى هر كدام رهبرى براى خود برگزينند، هر يك فقط در حوزه انتخابيه خود نفوذ خواهند داشت.
    دو. شرايط و واقعيات جهانى‏ اگر چه مرزبندى به شكل كنونى، شيوه‏اى استعمارى براى جداسازى ملت‏ها است و مرزبندى در نگاه اسلام مرزبندى اعتقادى و دينى است. اما به عنوان يك واقعيت در عصر كنونى، نمى‏توان مرزهاى موجود را ناديده گرفت؛ ليكن به طور اساسى، اسلام جميع امت اسلامى را ملتى يك‏پارچه و يك‏دست مى‏داند كه همه داراى سرنوشت، دين، فرهنگ، آيين، نظام سياسى و رهبرى واحدى مى‏باشند و هرگونه تفرقه، تشتت و جدايى، امرى عارضى و تحميلى بر پيكر امت اسلامى است. با توجه به اين نگرش پاسخ سؤال چنين مى‏شود: يكم. به عنوان حكم اولى اسلامى، رهبرى ولى فقيه يك پارچه است و بر كل امت اسلامى سريان و جريان دارد و در صورت وجود حكومت‏هاى متعدد، در رأس همه و آن كس قرار دارد كه از همه شايسته‏تر است. دوم. به عنوان حكم ثانوى؛ يعنى، در صورتى كه امكان اتحاد و تصميم‏گيرى‏ هاى مشترك وجود نداشته باشد، هر يك در دايره كشور خود حكم مى‏رانند؛ ليكن اصل بر وحدت امت و نظام و رهبرى است. امتياز اين ديدگاه، اين است كه جميع امت را يك پارچه و داراى سياست و نظام دفاعى واحد مى‏كند و در صورت عملى شدن، يك قدرت بزرگ جهانى از نيروهاى مسلمين پديد مى‏ آورد.

    پس اگر نظریه نصب را در ولی فقیه در نظر بگیریم و بتوانیم از مرزهای تحمیلی غربی گذشته و نگاهی به امت واحده اسلامی داشته باشیم ولی فقیه بر امت اسلامی واحد خواهد بود. چرا که شان ولایت و زعامت سیاسی ولی فقیه با تعدد سازگار نبوده و می بایست بقیه مجتهدین و فقها نیز در امور اجتماعی از او تبعیت کنند:
    آيت ‏الله سيد محمد كاظم يزدى در كتاب «عروة الوثقى» مي نويسد: «حكم الحاكم الجامع الشرايط لا يجوز نقضه و لو لمجتهد آخر»، (العروة الوثقى، آيت‏ الله سيد محمدكاظم يزدى، مسأله 57، باب اجتهاد و تقليد).
    (براي مطالعه بيشتر ر.ک:- مصباح يزدي، محمد تقي، پرسشها و پاسخها، ج اول و دوم، قم: مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، 1377.- آيت الله جوادي آملي، ولايت فقيه، ص 247.)
    و اگر از این مرز بندی ها هم گذر نکنیم بحث خلیفه واحد هم دچار مشکل خواهد شد و نمی توان ادعا کرد در زمانی مثل اکنون با این مرز بندی های سیاسی قوی و سازمان ملل و ...نمی توان خلیفه واحدی برای امت واحده اسلامی فرض کرد.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    شرايط و واقعيات جهانى‏ اگر چه مرزبندى به شكل كنونى، شيوه‏اى استعمارى براى جداسازى ملت‏ها است و مرزبندى در نگاه اسلام مرزبندى اعتقادى و دينى است. اما به عنوان يك واقعيت در عصر كنونى، نمى‏توان مرزهاى موجود را ناديده گرفت؛ ليكن به طور اساسى، اسلام جميع امت اسلامى را ملتى يك‏پارچه و يك‏دست مى‏داند كه همه داراى سرنوشت، دين، فرهنگ، آيين، نظام سياسى و رهبرى واحدى مى‏باشند و هرگونه تفرقه، تشتت و جدايى، امرى عارضى و تحميلى بر پيكر امت اسلامى است. با توجه به اين نگرش پاسخ سؤال چنين مى‏شود: يكم. به عنوان حكم اولى اسلامى، رهبرى ولى فقيه يك پارچه است و بر كل امت اسلامى سريان و جريان دارد و در صورت وجود حكومت‏هاى متعدد، در رأس همه و آن كس قرار دارد كه از همه شايسته‏تر است. دوم. به عنوان حكم ثانوى؛ يعنى، در صورتى كه امكان اتحاد و تصميم‏گيرى‏ هاى مشترك وجود نداشته باشد، هر يك در دايره كشور خود حكم مى‏رانند؛ ليكن اصل بر وحدت امت و نظام و رهبرى است. امتياز اين ديدگاه، اين است كه جميع امت را يك پارچه و داراى سياست و نظام دفاعى واحد مى‏كند و در صورت عملى شدن، يك قدرت بزرگ جهانى از نيروهاى مسلمين پديد مى‏ آورد.
    سلام
    الگوی جهانی ولایت فقیه چیست؟ آیا اصلا چنین الگویی دارد؟ یا فقط برای ساختار ملی طراحی شده است؟
    آیا به تقلید از شوروی می خواهد اتحاد جماهیر اسلامی ایجاد کند و کشورهای دیگرتابع و اقمار ایران بشوند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    پس اگر نظریه نصب را در ولی فقیه در نظر بگیریم و بتوانیم از مرزهای تحمیلی غربی گذشته و نگاهی به امت واحده اسلامی داشته باشیم ولی فقیه بر امت اسلامی واحد خواهد بود. چرا که شان ولایت و زعامت سیاسی ولی فقیه با تعدد سازگار نبوده و می بایست بقیه مجتهدین و فقها نیز در امور اجتماعی از او تبعیت کنند
    مسئله نصب که برای امام خمینی مطرح بود ساختار کنونی ولایت فقیه انتخابی است که آن هم بر اساس رآی غیر مستقیم مردم کشور ایران است اگر بخواهیم ولی فقیه ایران را بر کشور دیگری هم مشروع بدانیم چون مردم آنها در این انتخاب نقشی نداشتند. دیگر برای آن کشور مردم سالاری دینی نخواهد بود.


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    سلام
    الگوی جهانی ولایت فقیه چیست؟ آیا اصلا چنین الگویی دارد؟ یا فقط برای ساختار ملی طراحی شده است؟
    آیا به تقلید از شوروی می خواهد اتحاد جماهیر اسلامی ایجاد کند و کشورهای دیگرتابع و اقمار ایران بشوند؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    امت واحده اسلامی را قرآن مطرح فرموده و رسول مکرم اسلام آن را تا حد امکان اجرا فرمودند و این راه را خلفا و دیگران تا حد امکان پیش گرفتند تا آنجا که انگار یک فرهنگ بود این قضیه تا زمان قرون وسطی غربی نیز ادامه داشت و آنگاه که غربی ها رمز پیروزی مسلمان ها را در این وحدت یافتند با استعمارگری در میان مسلمین شروع به مرز بندی های جغرافیایی برای مسلمانان کردند و آنها را در دولت ها حکومت های کوچک محصور کردند تا قوا و نیروی اقتصادی سیاسی و حتی نظامی آنها مقابل غرب کم شود و نتوانند مقابل آنها اتحادیه ای تشکیل دهند .
    آنگاه که این بلیه را مبتلی کشور های اسلامی ساختند خودشان مرزهایشان را برداشتند و اتحادیه اروپا را تشکیل دادند.
    قرآن می فرماید إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ (انبیا 92)

    • اين است امت شما كه امتى يگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستيد.

    پس در نظریه سیاسی اسلام هر اجتماعی از مسلمانان که در هر نقطه از زمین باشند جزء امت واحده اسلامی هستند و سرپرستی و زعامت و ولایت آنها بر خدا و رسول و جانشینان خاص و عام اوست . اگر امام زمان باشند که امام همه امت اسلامی است و اگر نبود ولی فقیه ولی و سر پرست عموم مسلمانان و امت اسلامی می باشد

    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    مسئله نصب که برای امام خمینی مطرح بود ساختار کنونی ولایت فقیه انتخابی است که آن هم بر اساس رآی غیر مستقیم مردم کشور ایران است اگر بخواهیم ولی فقیه ایران را بر کشور دیگری هم مشروع بدانیم چون مردم آنها در این انتخاب نقشی نداشتند. دیگر برای آن کشور مردم سالاری دینی نخواهد بود.
    در زمان امام خمینی نصب بوده و بعد از ایشان هم نظریه نصب جریان دارد و نقش مجلس خبرگان کشف مصداق ولی فقیه است نه انتخاب او.
    پس اگر عده ای کارشناس دینی(مجتهد) در یک زمان کسی را به عنوان ولی فقیه انتخاب کردند ( کشف مصداق کردند) این ولی فقیه برای تمامی مسلمین حتی کسانی که در انتخاب اعضای مجلس خبرگان حضور نداشتند ولایت خواهد داشت چرا که کشف مصداق (اگر صحیح انجام شود ) ربطی به انتخاب این مجتهدین مجلس خبرگان توسط دیگر کشور ها نخواهد داشت و مقصود(کشف مصداق) حاصل شده است و انتخاب اعضای مجلس خبرگان نیز برای همین منظور بوده است.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    امت واحده اسلامی را قرآن مطرح فرموده و رسول مکرم اسلام آن را تا حد امکان اجرا فرمودند و این راه را خلفا و دیگران تا حد امکان پیش گرفتند تا آنجا که انگار یک فرهنگ بود این قضیه تا زمان قرون وسطی غربی نیز ادامه داشت و آنگاه که غربی ها رمز پیروزی مسلمان ها را در این وحدت یافتند با استعمارگری در میان مسلمین شروع به مرز بندی های جغرافیایی برای مسلمانان کردند و آنها را در دولت ها حکومت های کوچک محصور کردند تا قوا و نیروی اقتصادی سیاسی و حتی نظامی آنها مقابل غرب کم شود و نتوانند مقابل آنها اتحادیه ای تشکیل دهند .
    آنگاه که این بلیه را مبتلی کشور های اسلامی ساختند خودشان مرزهایشان را برداشتند و اتحادیه اروپا را تشکیل دادند.
    قرآن می فرماید إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ (انبیا 92)

    اين است امت شما كه امتى يگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستيد.


    پس در نظریه سیاسی اسلام هر اجتماعی از مسلمانان که در هر نقطه از زمین باشند جزء امت واحده اسلامی هستند و سرپرستی و زعامت و ولایت آنها بر خدا و رسول و جانشینان خاص و عام اوست . اگر امام زمان باشند که امام همه امت اسلامی است و اگر نبود ولی فقیه ولی و سر پرست عموم مسلمانان و امت اسلامی می باشد
    سلام علیکم
    اولا از بین رفتن وحدت و یکپارچگی امت اسلامی به خیلی قبل تر از دخالت غربی ها بر می گردد یعنی زمانی که در دوره بنی عباس امرای محلی استقلال پیدا کردند و دوما با کمال احترام پاسخ شما هیچ ربطی به پرسشی که از آن نقل قول زدید نداشت.اگر پرسش من واضح نبود بفرمایید تا آن را به گونه ای دیگر بیان کنم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    در زمان امام خمینی نصب بوده و بعد از ایشان هم نظریه نصب جریان دارد و نقش مجلس خبرگان کشف مصداق ولی فقیه است نه انتخاب او.
    پس اگر عده ای کارشناس دینی(مجتهد) در یک زمان کسی را به عنوان ولی فقیه انتخاب کردند ( کشف مصداق کردند) این ولی فقیه برای تمامی مسلمین حتی کسانی که در انتخاب اعضای مجلس خبرگان حضور نداشتند ولایت خواهد داشت چرا که کشف مصداق (اگر صحیح انجام شود ) ربطی به انتخاب این مجتهدین مجلس خبرگان توسط دیگر کشور ها نخواهد داشت و مقصود(کشف مصداق) حاصل شده است و انتخاب اعضای مجلس خبرگان نیز برای همین منظور بوده است.
    شوخی می فرمایید نکند ما هم که رای می دهیم کشف مصداق می کنیم؟

    اصل صد و هفتم قانون اساسی:پس از مرجع عالى قدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانى اسلام و بنیان گذار جمهورى اسلامى ایران حضرت آیةاللّه العظمى امام خمینى(قدس سرّه الشریف), که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبرى شناخته و پذیرفته شدند, تعیین رهبر به عهده خبرگانِ منتخب مردم است. خبرگان رهبرى درباره همه فقهاى واجد شرایطِ مذکور در اصل پنجم و یک صد و نهم بررسى و مشورت مى کنند, هرگاه یکى از آنان را اَعْلَم به احکام و موضوعات فقهى یا مسائل سیاسى و اجتماعى یا داراى مقبولیّت عامه یا واجد برجستگى خاص در یکى از صفات مذکور در اصل یک صد و نهم تشخیص دهند او را به رهبرى انتخاب مى کنند و در غیر این صورت یکى از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفى مى نمایند. رهبر منتخب خبرگان ولایت امر و همه مسئولیت هاى ناشى از آن را بر عهده خواهد داشت.


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    والعصر ان الانسان لفی خسر...
    جناب شعیب تشکر از پاسگوییتون


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست ها
    والعصر ان الانسان لفی خسر...
    جناب شعیب تشکر از پاسگوییتون
    با سلام
    ویل للمصلین(وای بر نماز گزاران)
    باید به ادامه آیات توجه کرد وگرنه معنی ناقص می شود:
    إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

    شما که در این موضوع نه توصیه به حقی کردید و نه توصیه به صبری کردید.پس شما هم در زیان هستید.


  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود