صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: «انسان بر خلاف غالب شنیده ها از بهشت بیرون نشد؟!»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311

    اشاره «انسان بر خلاف غالب شنیده ها از بهشت بیرون نشد؟!»




    سلام. کاربری در سایت ادعا کرده است:

    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست ها

    با سلام
    انسان بر خلاف غالب شنیده ها از بهشت بیرون نشد
    بلکه مسئولیتی که خداوند قرار داه بود کسی الا انسان نپذیرفت
    لذا انسان بر حسب مسئولیت و با چشم باز به زمین امد....

    و مدعی است که اینها را آیت الله صمدی آملی فرموده اند!!


    سؤال شماره 1: آیا به راستی آیت الله صمدی آملی چنین ادعایی دارند؟



    سؤال شماره 2: اگر ایشان چنین ادعایی دارند، لطفاً بفرمایید چگونه با آیات مطالب ذیل سازگار است:



    طبق آیه 19 سورۀ اعراف، خدا نزدیک شدن به آن درخت را منجر به ظالم شدن می داند:

    وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلاَ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ

    یعنی:

    و اى آدم تو با جفت ‏خويش در آن باغ سكونت گير و از هر جا كه خواهيد بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك مشويد كه از ستمكاران خواهيد شد




    و طبق آیه 22 سورۀ اعراف، می خوانیم:

    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ

    یعنی:

    پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از اين درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه در حقيقت ‏شيطان براى شما دشمنى آشكار است



    و طبق آیه 23 سورۀ اعراف، آدم و همسرش، بعد از خوردن از آن درخت، به خدا می گویند:

    قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

    یعنی:

    گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود


    ***

    وقتی خدا می گوید که اگر به آن نزدیک شوید از ستمگران خواهید شد، وقتی خودشان می گویند که پروردگارا ما بر خویشتن ستم کردیم، و وقتی قرآن می فرماید شیطان آن دو را با فریب به سقوط کشانید، شما چگونه ادعا می کنید که انسان به حسب مسئولیت الهی و با چشم باز به زمین آمد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ در ساعت ۱۹:۵۵

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    «انسان بر خلاف غالب شنیده ها از بهشت بیرون نشد؟!»








    کارشناسان بحث: استاد اویس و استاد طاها

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۱ دلیل: درج نام پاسخگوی دوم

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی rejection
    در پاسخ به سوال شما باید بگویم به طور کلی قدم نهادن در مسیر دریافت اسرار و حقایق قران کریم نیازمند سالها ریاضت و مجاهدت نفسانی بسیار و تلطیف سرّ به کارگرفتن و استقامت و اهتمام داشتن به تفکر و تامل بسیار است که آن نیز بدون دقت در جزییات مباحث ارائه شده استاد و بدون حضور مداوم در تمامی جلسات علمی وی میسر نشود. چه بسیارند علاقه مندان کشف حقایق که به دلیل عدم درک درست نکات و لطائف ارائه شده استاد، نه تنها به مشاهده حقایق عالم نزدیک نشده اند بلکه فرسنگها از آن مقصد دورتر گشته اند و بدین ترتیب نه تنها از اساتید عرفان و بزرگان علم و حکمت آبروداری نکرده بلکه زمینه ساز انواع تهمتها و نسبتهای ناروا به ایشان شده اند.

    در مورد جمله منقول از استاد مزور نیز همین حکم صادق است. از استادی که سالیانی دراز در محضر بزرگانی چون علامه حسن زاده آملی کسب فیض نموده است و از منقبت علم و عمل برخوردار است محال است که از درک ابتدایی ترین و بدیهی ترین احکام شریعت مطهره الهی محروم بوده و درصدد نفی اصول و قواعد مسلم دین الهی باشد. اسناد چنین مطالبی نوعا برخواسته از عدم درک درست مفاهیم و لطایف ارائه شده است که بنده حقیر علاوه بر تاکید بر اهتمام وافر به حضور مستمر در جلسات یک استاد اخلاق و تامل در تمامی زوایای نکات ارائه شده وی، برادرانه توصیه می کنم تا زمانی که مطمان نشده اید حرفی از کسی به زبان آمده باشد آن سخن را با نام وی در جایی نقل نفرمایید و اگر سوالی در این زمینه دارید یا بدون نام بردن آن شخص مطرح نمایید و یا اگر می خواهید از صحت اسناد حرفی به آن شخص مطمان شوید این نوع سوالات را در پیامهای خصوصی مطرح فرمایید چرا که صرف همین سوال در تاپیکهای عمومی موجب خدشه دار شدن ذهنیت کاربران نسبت به اساتید اخلاق و عرفان خواهد شد.



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی rejection
    در پاسخ به سوال شما باید بگویم به طور کلی قدم نهادن در مسیر دریافت اسرار و حقایق قران کریم نیازمند سالها ریاضت و مجاهدت نفسانی بسیار و تلطیف سرّ به کارگرفتن و استقامت و اهتمام داشتن به تفکر و تامل بسیار است که آن نیز بدون دقت در جزییات مباحث ارائه شده استاد و بدون حضور مداوم در تمامی جلسات علمی وی میسر نشود. چه بسیارند علاقه مندان کشف حقایق که به دلیل عدم درک درست نکات و لطائف ارائه شده استاد، نه تنها به مشاهده حقایق عالم نزدیک نشده اند بلکه فرسنگها از آن مقصد دورتر گشته اند و بدین ترتیب نه تنها از اساتید عرفان و بزرگان علم و حکمت آبروداری نکرده بلکه زمینه ساز انواع تهمتها و نسبتهای ناروا به ایشان شده اند.

    در مورد جمله منقول از استاد مزور نیز همین حکم صادق است. از استادی که سالیانی دراز در محضر بزرگانی چون علامه حسن زاده آملی کسب فیض نموده است و از منقبت علم و عمل برخوردار است محال است که از درک ابتدایی ترین و بدیهی ترین احکام شریعت مطهره الهی محروم بوده و درصدد نفی اصول و قواعد مسلم دین الهی باشد. اسناد چنین مطالبی نوعا برخواسته از عدم درک درست مفاهیم و لطایف ارائه شده است که بنده حقیر علاوه بر تاکید بر اهتمام وافر به حضور مستمر در جلسات یک استاد اخلاق و تامل در تمامی زوایای نکات ارائه شده وی، برادرانه توصیه می کنم تا زمانی که مطمان نشده اید حرفی از کسی به زبان آمده باشد آن سخن را با نام وی در جایی نقل نفرمایید و اگر سوالی در این زمینه دارید یا بدون نام بردن آن شخص مطرح نمایید و یا اگر می خواهید از صحت اسناد حرفی به آن شخص مطمان شوید این نوع سوالات را در پیامهای خصوصی مطرح فرمایید چرا که صرف همین سوال در تاپیکهای عمومی موجب خدشه دار شدن ذهنیت کاربران نسبت به اساتید اخلاق و عرفان خواهد شد.
    با سلام. کارشناس گرامی، با سخن شما موافقم، ولی کاربر دیگر مطلب را علناً مطرح و به ایشان نسبت داده بودند.(البته پستی که ادعا به ایشان منسوب می شود اکنون حذف شده است.) لازم بود پاسخ علنی داده شود تا لینکش را در تاپیک مورد نظر قرار بدهم.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    638
    حضور
    11 روز 6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249



    با سلام
    خدمت عزیزان عرض کنم؛ از آیات قرآن چنین برداشت می شود که خداوند ، انسان را از خاک همین زمین آفریده و جنت آدم و همسرش نیز یکی از همین باغهای زمینی بوده است . بنابراین او هیچگاه در بهشت موعود نبوده که حالا یا بر حسب اطاعت و قبول وظیفه، خودش از آن بیرون رفته باشد یا به اکراه بیرونش کرده باشند.
    ما فارسی زبانان تا کلمه جنت به گوشمان می خورد فوراً بهشت را جایگزینش می کنیم در حالی که اینگونه نیست و ممکن است مراد از آن یک باغ معمولی باشد.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط shahed1 نمایش پست ها
    با سلام
    خدمت عزیزان عرض کنم؛ از آیات قرآن چنین برداشت می شود که خداوند ، انسان را از خاک همین زمین آفریده و جنت آدم و همسرش نیز یکی از همین باغهای زمینی بوده است . بنابراین او هیچگاه در بهشت موعود نبوده که حالا یا بر حسب اطاعت و قبول وظیفه، خودش از آن بیرون رفته باشد یا به اکراه بیرونش کرده باشند.
    ما فارسی زبانان تا کلمه جنت به گوشمان می خورد فوراً بهشت را جایگزینش می کنیم در حالی که اینگونه نیست و ممکن است مراد از آن یک باغ معمولی باشد.

    سلام. البته بهشت موعود نبوده، نه به این خاطر که انسان رو خدا از خاک این زمین آفریده، بلکه به اینکه بهشت موعود در جهان آخرته و جهان آخرت بعد از قیامت تعریف میشه. بدون شک خدا مجبور نیست که اگر مخلوقی رو از خاک جایی آفرید، او را در همان جا هم ساکن کند.

    اما آن الجنة، یک باغ معمولی هم نبوده و خروج از آن، طبق آیات و روایات، عوارضی برای آدم و همسرش داشته است و برای آنها با سقوط از مراتبی همراه بوده که قرآن با تعبیر فاهبطوا منها، از آن یاد می کند.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    638
    حضور
    11 روز 6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    سلام. البته بهشت موعود نبوده، نه به این خاطر که انسان رو خدا از خاک این زمین آفریده، بلکه به اینکه بهشت موعود در جهان آخرته و جهان آخرت بعد از قیامت تعریف میشه. بدون شک خدا مجبور نیست که اگر مخلوقی رو از خاک جایی آفرید، او را در همان جا هم ساکن کند. اما آن الجنة، یک باغ معمولی هم نبوده و خروج از آن، طبق آیات و روایات، عوارضی برای آدم و همسرش داشته است و برای آنها با سقوط از مراتبی همراه بوده که قرآن با تعبیر فاهبطوا منها، از آن یاد می کند.
    بله حق با شماست. بهشت مربوط به امروز و این دنیا نیست؛ بلکه مربوط به روزی دیگر(یوم الآخرت) و اون دنیاست. اضافه می کنم آنچه باعث هبوط آدم شد تمرد او از فرمان پروردگارش بود درست مانند تمرد بنی اسرائیل از ورود به سرزمین مقدس که موجبات هبوطشان به مصر را برایشان فراهم آورد

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    انسان بر خلاف غالب شنیده ها از بهشت بیرون نشد
    بلکه مسئولیتی که خداوند قرار داه بود کسی الا انسان نپذیرفت
    لذا انسان بر حسب مسئولیت و با چشم باز به زمین امد....
    سلام علیکم

    این سخنان کاملا صحیح است. مسوولیت حضرت آدم در روی زمین خلیفه اللهی بوده که قبل از آفرینش حضرت آدم تعیین شده بود . انی جاعل فی الارض خلیفه.

    انا عرضنا الامانت علی السموات والارض والجبال فابین ان یحملنها و اشفقتها منها فحملها الانسان انه کان ظلوما جهولا

    خدای متعال پس از افرینش حضرت آدم برای واگذاری این مسوولیت به او تعالیم لازم را داد : وعلم ادم الاسماء کلها...

    زمانیکه به ملائکه دستور داد به حضرت آدم سجده کنند اینکار بدلیل مقام جانشینی و ولایتی بود که بر عهده آن حضرت نهاد. و اذقلنا للملئکه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین

    پس از آن میفرماید به آدم دستور دادیم که تو و همسرت در بهشت مسکن گزین. وقلنا یاادم اسکن انت و زوجک الجنه....

    این بهشت، بهشت موعود نبوده به این دلیل که از بهشت موعود کسی خارج نمیشود و مسائل دیگر. پس خروج از بهشت خروج از باغی از باغهای دنیوی یا برزخی بوده نه آخرتی.

    درمورد سرپیچی از امر الهی هم در آن زمان هنوز دین و شریعتی از جانب خدا نیامده بود و این امر ، امر تشریعی و احکام حلال و حرام به حساب نمیامد که سرپیچی از آن مجازات دنیوی و اخروی داشته باشد.

    بلکه دستوری بود در کنار دیگر تعالیمی که به حضرت آدم داده شد تا بداند نافرمانی از اوامر الهی در همین دنیا هم زیانش متوجه خود انسان میشود و رنج و سختی اش به خودش یا حتی دیگر انسانها میرسد.

    ظلم هم مراتبی دارد. که شرک بالاترین مرتبه آن است. ظلمی که حضرت آدم مرتکب شد از روی جهل بود و عقاب آخرتی نداشت.

    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۵:۰۳
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    سلام علیکم

    این سخنان کاملا صحیح است. مسوولیت حضرت آدم در روی زمین خلیفه اللهی بوده که قبل از آفرینش حضرت آدم تعیین شده بود . انی جاعل فی الارض خلیفه.

    انا عرضنا الامانت علی السموات والارض والجبال فابین ان یحملنها و اشفقتها منها فحملها الانسان انه کان ظلوما جهولا

    خدای متعال پس از افرینش حضرت آدم برای واگذاری این مسوولیت به او تعالیم لازم را داد : وعلم ادم الاسماء کلها...

    زمانیکه به ملائکه دستور داد به حضرت آدم سجده کنند اینکار بدلیل مقام جانشینی و ولایتی بود که بر عهده آن حضرت نهاد. و اذقلنا للملئکه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین

    پس از آن میفرماید به آدم دستور دادیم که تو و همسرت در بهشت مسکن گزین. وقلنا یاادم اسکن انت و زوجک الجنه....

    این بهشت، بهشت موعود نبوده به این دلیل که از بهشت موعود کسی خارج نمیشود و مسائل دیگر. پس خروج از بهشت خروج از باغی از باغهای دنیوی یا برزخی بوده نه آخرتی.

    درمورد سرپیچی از امر الهی هم در آن زمان هنوز دین و شریعتی از جانب خدا نیامده بود و این امر ، امر تشریعی و احکام حلال و حرام به حساب نمیامد که سرپیچی از آن مجازات دنیوی و اخروی داشته باشد.

    بلکه دستوری بود در کنار دیگر تعالیمی که به حضرت آدم داده شد تا بداند نافرمانی از اوامر الهی در همین دنیا هم زیانش متوجه خود انسان میشود و رنج و سختی اش به خودش یا حتی دیگر انسانها میرسد.

    ظلم هم مراتبی دارد. که شرک بالاترین مرتبه آن است. ظلمی که حضرت آدم مرتکب شد از روی جهل بود و عقاب آخرتی نداشت.
    با سلام.

    می بینید که کارشناس بحث هم با من موافق هستند که این نگرش درست نیست. بله شریعت نبوده، ولی خدا به آدم دستور داد که به آن درخت نزدیک نشوند، و اینکه آنها چنین کردند تمرد از دستور خداست. جایی نیامده که به خاطر امانت انسان از بهشت خارج شد، بلکه ماجرا اخراج آدم بر سر تمرد از همین دستور است:

    پیش از این گفتیم:



    طبق آیه 19 سورۀ اعراف، خدا نزدیک شدن به آن درخت را منجر به ظالم شدن می داند:

    وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلاَ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ

    یعنی:

    و اى آدم تو با جفت ‏خويش در آن باغ سكونت گير و از هر جا كه خواهيد بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك مشويد كه از ستمكاران خواهيد شد




    و طبق آیه 22 سورۀ اعراف، می خوانیم:


    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ


    یعنی:

    پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از اين درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه در حقيقت ‏شيطان براى شما دشمنى آشكار است



    و طبق آیه 23 سورۀ اعراف، آدم و همسرش، بعد از خوردن از آن درخت، به خدا می گویند:

    قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

    یعنی:

    گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود


    ***

    وقتی خدا می گوید که اگر به آن نزدیک شوید از ستمگران خواهید شد، وقتی خودشان می گویند که پروردگارا ما بر خویشتن ستم کردیم، و وقتی قرآن می فرماید شیطان آن دو را با فریب به سقوط کشانید، شما چگونه ادعا می کنید که انسان به حسب مسئولیت الهی و با چشم باز یا به خاطر امانت الهی به زمین آمد؟

    البته خدا می دانست در آخر چه خواهد شد، لذا فرمود: انّی جاعل فی الارض خلیفة، و یا شاید آن الجنة خود روی ارض قرار داشت.


    با تشکر


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    72
    حضور
    1 روز 21 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    219



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    سلام. کاربری در سایت ادعا کرده است:




    و مدعی است که اینها را آیت الله صمدی آملی فرموده اند!!


    سؤال شماره 1: آیا به راستی آیت الله صمدی آملی چنین ادعایی دارند؟



    سؤال شماره 2: اگر ایشان چنین ادعایی دارند، لطفاً بفرمایید چگونه با آیات مطالب ذیل سازگار است:
    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها


    طبق آیه 19 سورۀ اعراف، خدا نزدیک شدن به آن درخت را منجر به ظالم شدن می داند:

    وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلاَ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ

    یعنی:

    و اى آدم تو با جفت ‏خويش در آن باغ سكونت گير و از هر جا كه خواهيد بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك مشويد كه از ستمكاران خواهيد شد




    و طبق آیه 22 سورۀ اعراف، می خوانیم:

    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ

    یعنی:

    پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از اين درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه در حقيقت ‏شيطان براى شما دشمنى آشكار است



    و طبق آیه 23 سورۀ اعراف، آدم و همسرش، بعد از خوردن از آن درخت، به خدا می گویند:

    قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

    یعنی:

    گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود


    ***

    وقتی خدا می گوید که اگر به آن نزدیک شوید از ستمگران خواهید شد، وقتی خودشان می گویند که پروردگارا ما بر خویشتن ستم کردیم، و وقتی قرآن می فرماید شیطان آن دو را با فریب به سقوط کشانید، شما چگونه ادعا می کنید که انسان به حسب مسئولیت الهی و با چشم باز به زمین آمد؟

    با تشکر

    سلام
    درخصوص این که این مطلب را آیت الله صمدی آملی فرموده باشند اطلاعی ندارم.
    اما اینکه حضرت آدم و حوا را از بهشت بیرون کردند و ادامه داستان ... محل بحث میان علما هست .
    اولا آنچه که در آیات آمده بالفظ جنت را باید عرض کرد که جنت به معنای باغ است وبه بهشت نیز از جهت باغ بودن جنت گفته می شود و گروهی آن را به بهشت تعبیر کرده اند و گروهی آن را به باغهای دنیا حتی مکان این باغها را نیز بیان می کنندکه آن باغهایی در بین النهرین بوده.
    ثانیا درفرض اینکه آن باغها بهشت بوده اند نیز باید این نکته بیان شود که حضور آنها در این مکان ( بهشت و یا باغ) موقتی بوده و خروج آنها از آن به جهت خوردن میوه ممنوعه نبود بلکه این ترک اولی از سوی آنها فقط این کار را تسریع کرد . زیرا بهشت محل پاداش است و عالم تکلیف نیست . و کسی در آنجا قرار می گیرد که شایستگی رسیدن به آن را داشته باشد.و از عالم تکلیف به آنجا رسیده باشد ضمن اینکه خداوند حکیم است و کار بیهوده انجام نمی دهد اینکه انسان را خلق کند و در بهشت قرار دهد بدون هیچ امتحان و استحقاق این خلاف حکمت است .
    یکی دلیل دیگر نیز همان مطلب است که اشاره شد که بهشت عالم تکلیف نیست و در بهشت هیچ محدودیتی وجود ندارد جنس بهشت اینگونه آفریده شده و اینکه در بهشت کسی را از چیزی منع کنند منطقی نیست زیرا دار جزاست ونه عالم تکلیف که حلال و حرام بتواند داشته باشدوقتی آنها را از چیزی منع کردند این نشانه تکلیف است .(اگرچه امر مولوی نبوده و ارشادی بود و مخالفت با آن گناه محسوب نمی شود) ولی به طور کلی نشانه تکلیف است و با اصل بهشت بودن منافات دارد.
    در کل اینکه کدام قول بهتر است باید تحقیق کرد

    همه با هم در خدمت امام زمان برای به انزوا بردن فساد

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 27

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود