صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رد فلسفه نو و گرایش به فلسفه صد میلیارد پیش!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    اشاره رد فلسفه نو و گرایش به فلسفه صد میلیارد پیش!




    باسلام
    چرادرمدارس ودرحوضه های علمیه هنوزفلسفه چندهزارسال پیش ملاصدراوابن سیناو...تدریس میشه؟
    نمیگم این شخصیت هامشکل دارند منظورحقیراین است که علم امروزپیشرفت کرده اروپاهم زمانی پیشرفته شد که فلسفش متجددشد
    اومدن یک خط قرمزکشیدن میگن الا وبلا همین درسته ,درسته که احادیث معصومین درسته ,درسته که ملاصدرادرست گفته اماانچه بشرامروزبرای پیشرفت نیازداره گرفتن نکات صحیح ملاصدرا یابه عبارتی تلفیق ان بافلسفه جدید
    این ان چیزی نیست که اسلام میگه درصدراسلام انقدرازادی بیان بودکه درمسجدشخصی بلندشدگفت ای عمراگه به شیوه ابوبکروپیامبرص نباشی باشمشیرتورامیکشم,,چقدرجرات بالابود!!؟
    اسلام میگه هرچه عقل میگه شرع میپذیره اینقدرکتاب چرت وپرت نوشتندکه حقیرگمان کردم اصلا حدیث جعلی است
    اسلام میگه,, ماجعل علیکم من الدین من حرج,,,,ومابه کارشناس مربوط ثابت کردیم چه چیزی اکنون هست خلاف عقل ومنطق اما حاکم اسلام ازترس سکوت کرده درحالی که قران صراحتا داره این حقوبهش میده بلکه یک دستوردینی هست اماسکوت کرده چون میترسه اگ بگه فلان حدیث باتوجه به همین دستورقران ماجعل... بایدتغیرکنه وان حدیث برای زمان خودش مناسب بوده
    یاحق
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ در ساعت ۰۸:۳۱ دلیل: تلخیص سوال

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست





    رد فلسفه نو و گرایش به فلسفه صد میلیارد پیش!








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    بحث شما خیلی پراکنده بود، بنده به فراخور بحث به ایراد شما در مورد تدریس فلسفه در حوزه میپردازم.
    بعد از دوره رنسانس، مباحث فلسفی در بیشتر کشورهای اروپایی و امریکا، از بحث در مورد مباحث متافیزیکی به بحث در حیطه معرفت شناسی تغییر کرد.
    با این حال، در همین کشورها نیز بازگشت هایی به همان نحله های فلسفی گذشته وجود دارد، البته با یک نحوه بازبینی و اصلاحات.
    مثلا مکتب نوارسطویی، نو سقراطی نو ارسطویی و نیز بازگشت به مکتب فلسفی کانت و دکارت که چندین قرن از آنان گذشته، نشان دهنده این است که گرچه تفکر همیشه رو به جلو است اما این رو به جلو بودن به معنای کنار گذاشتن و طرد کردن تمام مطالب گذشتگان نیست، بلکه اصلاح و به روز کردن آنها و استفاده ازمطالب و دستاوردهای انان به عنوان پشتوانه تحقیقات است.
    به هرحال، در فلسفه آنچه مهم است، مدعاهای موید به استدلال است نه کسی که آنرا مطرح میکند.
    در ایران و بخصوص در حوزه علمیه نیز چنین وضعی جریان دارد.
    در این مدارس، نه فلسفه سقراط و افلاطون بلکه فلسفه رشد و اصلاح شده در نظام اسلامی و با اصلاح اشتباهات گذشته تدریس میشود.
    فلسفه صدرا، اصلاح شده فلسفه شیخ اشراق است که خودش اصلاح شده فلسفه ابن سینا بود.
    هرچند فلسفه صدرا در این چند قرن تغییر و تکامل درخوری نیافته است.
    اما مسئله مهم این است که کسی که فلسفه رابه صورت کلاسیک مطالعه نکرده باشد، توان فهم مسائل جدید مطرح شده در فلسفه غرب را ندارد.
    درست مانند کسی که بدون مطالعه اثار پیشینیان فلسفه، به مطالعه مطالب امروزی فلسفه اسلامی بپردازد. چنین شخصی قطعا درک درست و دقیقی از مطالب مطرح شده نخواهد داشت.
    فلسفه غرب نیز وامدار حدود سه هزار سال تفکر است. اگر کسی مسائل مطرح شده در یونان باستان و بعد از دوره اسلامی در میان فلاسفه اسلامی و بعد از قرون وسطا، مسائل مطرح شده در بین فلاسفه غربی را مطالعه نکند، چطور میخواهد با مباحث جدید ارتباط برقرار کند و صحت وسقم آنها را بفهمد. در این صورت، مطمئنا چیزی دستگیر او نخواهد شد.

    موفق باشد.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۱:۴۱

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام
    بحث شما خیلی پراکنده بود، بنده به فراخور بحث به ایراد شما در مورد تدریس فلسفه در حوزه میپردازم.
    بعد از دوره رنسانس، مباحث فلسفی در بیشتر کشورهای اروپایی و امریکا، از بحث در مورد مباحث متافیزیکی به بحث در حیطه معرفت شناسی تغییر کرد.
    با این حال، در همین کشورها نیز بازگشت هایی به همان نحله های فلسفی گذشته وجود دارد، البته با یک نحوه بازبینی و اصلاحات.
    مثلا مکتب نوارسطویی، نو سقراطی نو ارسطویی و نیز بازگشت به مکتب فلسفی کانت و دکارت که چندین قرن از آنان گذشته، نشان دهنده این است که گرچه تفکر همیشه رو به جلو است اما این رو به جلو بودن به معنای کنار گذاشتن و طرد کردن تمام مطالب گذشتگان نیست، بلکه اصلاح و به روز کردن آنها و استفاده ازمطالب و دستاوردهای انان به عنوان پشتوانه تحقیقات است.
    به هرحال، در فلسفه آنچه مهم است، مدعاهای موید به استدلال است نه کسی که آنرا مطرح میکند.
    در ایران و بخصوص در حوزه علمیه نیز چنین وضعی جریان دارد.
    در این مدارس، نه فلسفه سقراط و افلاطون بلکه فلسفه رشد و اصلاح شده در نظام اسلامی و با اصلاح اشتباهات گذشته تدریس میشود.
    فلسفه صدرا، اصلاح شده فلسفه شیخ اشراق است که خودش اصلاح شده فلسفه ابن سینا بود.
    هرچند فلسفه صدرا در این چند قرن تغییر و تکامل درخوری نیافته است.
    اما مسئله مهم این است که کسی که فلسفه رابه صورت کلاسیک مطالعه نکرده باشد، توان فهم مسائل جدید مطرح شده در فلسفه غرب را ندارد.
    درست مانند کسی که بدون مطالعه اثار پیشینیان فلسفه، به مطالعه مطالب امروزی فلسفه اسلامی بپردازد. چنین شخصی قطعا درک درست و دقیقی از مطالب مطرح شده نخواهد داشت.
    فلسفه غرب نیز وامدار حدود سه هزار سال تفکر است. اگر کسی مسائل مطرح شده در یونان باستان و بعد از دوره اسلامی در میان فلاسفه اسلامی و بعد از قرون وسطا، مسائل مطرح شده در بین فلاسفه غربی را مطالعه نکند، چطور میخواهد با مباحث جدید ارتباط برقرار کند و صحت وسقم آنها را بفهمد. در این صورت، مطمئنا چیزی دستگیر او نخواهد شد.

    موفق باشد.

    باسلام
    مانمیتوانیم بگیم الا بلا همین که مامیگیم درسته حتی اگر عالمان ما بیایندونظرات ارسطو وافلاطون وملاصدرا راتغیردهند واصلاح کنند این نه تنها پاسخ مانیست
    بلکه دردی روهم زیاددوانمیکند
    ارا ونظرات جوامع اروپایی حاصل تحقیق وجستجووپژوهش هست اما ماخط قرمزکشیدیم میگیم فقط علمای مادرست میگن واقعا اینرومیپذیرید؟؟
    فرمودیدفلسفه بصورت کلاسیک بایدمطالعه شه اولا خودغربی ها پس قاعدتا نبایدازفلسفشون چیزی بفهمن ثانیا فرض براینکه اموزش مقدماتی باشه قبول اما تاکی ماکه هرچه دیدیم فلسفه دوهزارسال پیش وبه اصطلاح اصلاح شده خودی بودکه میگفت فقط همین درسته اما نظرات غرب که حاصل پژوهش بودواروپا رودگرگون کرد چیزی نیافتیم شایدهم درمقاطع بالای حوضه فلسفه غرب اموزش داده میشه که این اصلا بدرد نمیخوره درمورد کنکاش صحت مسایل جدید فلسفه پاسخ خیلی واضحه فلسفه نو درکنارفلسفه قدیم قراربگیره ترکیب شه نه اینکه تودوهزارسال قبل بمونن
    یاحق

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    مانمیتوانیم بگیم الا بلا همین که مامیگیم درسته حتی اگر عالمان ما بیایندونظرات ارسطو وافلاطون وملاصدرا راتغیردهند واصلاح کنند این نه تنها پاسخ مانیست
    بلکه دردی روهم زیاددوانمیکند
    باسلام
    در فلسفه کسی نمیتواند بگوید حرف من و لاغیر.
    اگر هم بگه، به درد خودش میخورد و دیگر فلسفه نیست.
    فرق فقه و فلسفه در این است که در فقه، فقیه هرچه میگوید، بر اساس دانشی که دارد گفته و مقلد باید یا حرف او را تعبدا و بدون چون و چرا بپذیرد یا از اعلم دیگری تقلید کند . اما در فلسفه، حرف هیچ کسی حرف آخر نیست؛ خواه ابن سینا باشد، خواه ملاصدرا و خواه علامه طباطبایی.

    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    ارا ونظرات جوامع اروپایی حاصل تحقیق وجستجووپژوهش هست اما ماخط قرمزکشیدیم میگیم فقط علمای مادرست میگن واقعا اینرومیپذیرید؟؟
    این حرف هم درست نیست.
    الان هم در حوزه علیمه و در برخی سطوح، سخنان مکاتب دیگر فلسفی تحلیل و بررسی میشود.منتها نکته مهم د راینجاست که فلسفه امروز غرب، غالبا فلسفه نیست بلکه معرفت شناسی و فلسفه ذهن(نفس شناسی) است.
    مشکل امروز غرب و شرق مشکل مبنایی است. یعنی نگاه غالب در مغرب زمین، نگاه تجربه گرایانه و پوزیویسمی است. نگاهی که سه چهار قرن پیش رایج شد.
    این نگاه در مشرق مورد قبول نیست و نقدهایی بر آن دارند و خود پوزیتویسمها نیز تا قدری از این ایده ها دست برداشته اند هرچند بر اساس همین نگاه و مبنا به پیش می روند.
    بنابراین نمیتوان انتظار داشت که بین شرق و غرب آشتی برقرار شود.
    اگر در حوزه فلسفی شرق، مکاتب جدید غرب مورد توجه نیست، همین برخورد در غرب نیز هست و مغرب زمین نیز هیچ آشنایی ای با فلسفه کلاسیک اسلامی بعد از ابن رشد ندارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    اولا خودغربی ها پس قاعدتا نبایدازفلسفشون چیزی بفهمن
    عرض شد که خود غربیها دیگر فسفه نمیخوانند بلکه معرفت شناسی دارند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    ثانیا فرض براینکه اموزش مقدماتی باشه قبول اما تاکی ماکه هرچه دیدیم فلسفه دوهزارسال پیش وبه اصطلاح اصلاح شده خودی بودکه میگفت فقط همین درسته اما نظرات غرب که حاصل پژوهش بودواروپا رودگرگون کرد چیزی نیافتیم
    این حرف نیز به نظرم درست نیست.
    فلسفه امروز کلاسیک در ایران، وامدار فلسفه صدرایی است که پنج قرن پیش فلسفه را متحول کرد نه فلسفه یونان باستان.
    عرض شد که فلسفه ما هیچ سنخیتی با فلسفه امروز غرب ندارد نمیتوان انتظار همدلی بین این دو نگاه داشت.
    بعلاوه، فارغ از این تفاوت مبنایی، اصلا در غرب امروز چیزی به نام فلسفه به معنای متافیزیک وجو ندارد بلکه معرفت شناسی است.



  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    .
    عرض شد که فلسفه ما هیچ سنخیتی با فلسفه امروز غرب ندارد نمیتوان انتظار همدلی بین این دو نگاه داشت.
    بعلاوه، فارغ از این تفاوت مبنایی، اصلا در غرب امروز چیزی به نام فلسفه به معنای متافیزیک وجو ندارد بلکه معرفت شناسی است.

    [/size][/font][/quote]

    باسلام
    خیلی ممنون ازپاسخ شما حقیرهم زیادازانچه درحوزه علمیه ما امورش داده میشه اطلاعی ندارم
    اماازانجایی که فرمودید معرفت شناسی فکرنمیکنم این چیزی باشه که که درغرب باشدواماماازان بی بهره باشیم چون ازمرفت شناسی چیزی مهم تردرفلسفه نیست
    واضح تر میشه بفرماییدازچه لحاظ درفلسفه ماسنخیتی باغرب ندارد
    یاحق

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    خیلی ممنون ازپاسخ شما حقیرهم زیادازانچه درحوزه علمیه ما امورش داده میشه اطلاعی ندارم
    اماازانجایی که فرمودید معرفت شناسی فکرنمیکنم این چیزی باشه که که درغرب باشدواماماازان بی بهره باشیم چون ازمرفت شناسی چیزی مهم تردرفلسفه نیست
    بحث از معرفت شناسی از دیرباز در لابه لای بحثهای فلسفی مطرح بوده است.
    در مبحث وجود ذهنی و علم حصولی و حضوری، این مسئله مطرح است که چگونه ذهن انسان با پدیده های خارج از خود ارتباط برقرار میکند و نسبت به آنها عالم میشود و ایا این صورتهایی که در ذهن انسان مطابق با عالم خارج هستند یا نه و مباحثی از این دست.
    اما فلسفه منحصر در معرفت شناسی نیست.
    مباحثی که به مسائل کلی وجود میپدازد.
    مسائلی از قبیل علیت، حدوث و قدم، سکون و تغییر و حرکت، مباحث مربوط به الهیات به معنای خاص خود برخی از مهمترین مباحثی است که در مباحث معرفت شناسی نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    واضح تر میشه بفرماییدازچه لحاظ درفلسفه ماسنخیتی باغرب ندارد
    عدم سنخیت ما با فلسفه غرب از دو جهت است.
    اولا: به جهت اختلاف در مبنایی که خصوصا پس از دوره رنسانس در غرب شکل گرفت و مباحث متافیزیکی به کنار گذاشته شد.
    ثانیا: به جهت همین مسئله اول، مباحث فلسفی در غرب، منحصر به معرفت شناسی شد و سایر مباحث متافیزیکی کنار گذارده شد.
    البته این نگاه غالب است. هرچند در همانجا نیز کسانی هستند که برخلاف جریان غالب مشی می کنند.


  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,145
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    آيا فلسفه صدرايي موجود ،از پس شبهات روز برآمده؟

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    آيا فلسفه صدرايي موجود ،از پس شبهات روز برآمده؟
    به نظرم که برآمده.


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    به نظرم که برآمده.
    باسلام
    یعنی الان توایران فلسفه کاربردی شده؟؟؟؟؟!!!!

  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 21

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود