جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه ی حمله به روم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    302
    حضور
    6 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    875

    فلسفه ی حمله به روم




    بسم الله الرحمن الرحیم

    فلسفه ی حمله به روم چه بود؟

    چرا پیامبر به روم حمله کرد درحالیکه خطرات بسیاری مانند یهودیان در سرزمین های اسلامی وجود داشت؟
    پروردگارا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخته پس مرا از قبر بیرون آور در حالی که کفنم را دور کمر بسته ام
    شمشیرم را از قلاف کشیده ام
    و لبیک گویان دعوت دعوت کننده را اجابت می کنم


    (بخشی از دعای عهد)

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست





    فلسفه ی حمله به روم








    کارشناس بحث: استاد سید محسن


  4. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,261
    حضور
    24 روز 16 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا پیامبر دستور حمله به روم را صادر کرد.؟


    پاسخ:
    یکی از نکات مهم و قابل توجه در مورد غزوات دوران پیامبر (صلی الله علیه و آله) این است که جهاد در دوران آن حضرت جنبه دفاعی داشت و نه جنبه ابتدایی. از این رو عوامل و انگیزه های جهاد دفاعی توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) از این قرار است.

    1. پاسخ به تجاوزها و فشارهای ناجوانمردانه مشرکان به جان و اموال مسلمانان به خصوص در مکه، مانند جنگ­ های «بدر»، «احد» و «خندق».
    2. تنبیه افراد ستمگری که مسلمانان یا سپاه تبلیغی آنان را در بیابان ها و نقاط دور دست کشته و یا با شکستن میثاق خود، هستی اسلام را به خطر می انداختند. جنگ هایی که با طوائف سه گانه یهود (یهود بنی قریظه، یهود بنی نضیر و یهود بنی قینقاع) صورت گرفت، نظیر غزوه بنی نضیر و ... از این قبیل بوده است.
    3. خنثی سازی جنب و جوش­ هایی که در میان قبائل در شرف تکوین بود و می­ خواستند با جمع آوری سرباز و سلاح و مهمات، مقدمات حمله به مدینه را فراهم آورند. بیشتر نبردهای جزیی، از این قبیل بوده است.(1)

    بهر حال این نبردها به یک اعتبار در پاسخ به آزار و شکنجه­ ها و در مواردی شهادت مسلمین توسط مشرکین و مصادره اموال آنان در مکه و آماده شدن برای نابود نمودن مسلمانان، بوده و جنبه دفاع از کیان اسلام و ایجاد ترس و رعب در دل دشمنان و منصرف کردن آن ها از حمله به مسلمانان را داشته است.

    بنابر این تصور این که پیامبر به رومیان بدون هیچ دلیل و مقدمه ای حمله کرده، درست نیست .

    ــ یکی از این نبردها جنگ موته است
    در اوائل سال هشتم که امنیت نسبی در بیشتر نقاط حجاز بوجود آمده ؛ و ندای توحید به بسیاری از نقاط گسترش یافته بود و دیگر نفوذ یهود در شمال ، و حملات قریش در جنوب ، اسلام و مسلمانان را تهدید نمی کرد ؛ پیامبر به فکر افتاد که دعوت خود را متوجه مرز نشینان شام کند ، و در قلوب مردمی که در آن روزها زیر سلطه قیصر روم بسر می بردند، برای آئین اسلام جایی باز کند، برای همین منظور «حارث عمیر » را با نامه ای روانه دربار فرمانروای شام نمود، و فرمانروای مطلق شامات در آنروز «حارث غسانی » بود که به دست نشاندگی از طرف قیصر، حکومت می کرد، سفیر پیامبر وارد شهرهای مرزی شام گردید، و به راه خود ادامه داد، ولی «شرجیل» که فرماندار سرزمین های مرزی بود از ورود سفیر آگاه گردید ؛ و او را در دهکده «موته » دستگیر نمود و از او بازجوئی کامل به عمل آورد ؛ سفیر اقرار کرد که حامل نامه ایست از ناحیه پیامبر اسلام به فرمانروای مطلق شامات یعنی «حارث غسانی»، فرماندار بر خلاف تمام اصول انسانی و جهانی که جان و خون سفیر در تمام نقاط جهان محترم است ؛ دستور داد دست و پای او را بستند ، و او را کشتند .

    پیامبر از جنایت «شرجیل » آگاه گردید، و از کشته شدن سفیر سخت ناراحت شد؛ و مسلمانان را از این اعمال ناجوانمردانه آگاه ساخت؛ و مردم مسلمان برای گرفتن انتقام از این زمامدار خودسر، که حتی بدون کسب اجازه از بالاتر از خود سفیر اسلام را کشته بود، دعوت نمود. کشتن دسته جمعی سپاه تبلیغ، و اعدام عده ای بیگناه ، سبب شد که در ماه جمادی فرمان جهاد صادر گردد، و سپاهی مرکب از سه هزار نفر برای سرکوبی یاغیان و مزاحمان تبلیغ اسلام اعزام شوند.

    بنا بر این علت حمله پیامبر به رومیان، کشته شدن مبلّغ مسلمان بود که به دست شرجیل کشته شد و پیامبر به قصد انتقام به منطقه موته لشکر کشی نمود.در حالی که خیال پیامبر از نفوذ یهودیان و تحرکات قریش آسوده بود.
    یکی دیگر از غزوات پیامبر بر علیه رومیان نبرد تبوک است که در سال نهم شکل گرفت در حالی که تهدیدی از جانب یهودیان و مشرکین قریش وجود نداشت.

    ـــــــــــــــــــــــــ ــ
    (1) جعفر سبحانی فروغ ابدیت ص 166.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ در ساعت ۰۳:۰۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 7

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود