صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خلقت جهان و موجودات، نیاز یا تفریح!؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582

    اشاره خلقت جهان و موجودات، نیاز یا تفریح!؟




    سلام
    سوالی که همیشه ذهنمو درگیر میکرده اینه که چرا خدا باید جهان به این بزرگی و همینطور موجودات درونیشو بسازه!!!؟؟
    اگه بگیم نیاز داشته که برای خدا نقص تعریف کردیم! اگه بگیم برای تفریح بود و در واقع ما اسباب بازیای خدا هستیمم که زیاد با عقل جور در نمیاد!! پس چی!؟

    پ ن:نمیدونم تاپیک دیگه ای هم با این مضمون بوده یا نه ولی من چیزی پیدا نکردم!

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست





    خلقت جهان و موجودات، نیاز یا تفریح!؟








    کارشناس بحث: استاد محراب


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    چرا خدا باید جهان به این بزرگی و همینطور موجودات درونیشو بسازه!!!؟؟
    اگه بگیم نیاز داشته که برای خدا نقص تعریف کردیم! اگه بگیم برای تفریح بود و در واقع ما اسباب بازیای خدا هستیمم که زیاد با عقل جور در نمیاد!! پس چی!؟


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    برای رسیدن به جواب به چند مساله باید دقت نمایید

    ۱- بی نیازی خدا به این معنا است که کارهایش، برای منفعت و یا تکامل خود او نیست.
    (بر خلاف ما انسان ها که نیازمندیم و کارهایمان را برای رفع نیازهای خود انجام می دهیم) و این به معنای بی هدفی خدا نیست.
    و خدا در افعالش هدف دارد و حکیمانه آن ها را انجام می دهد.

    و از آن جا که هدف او به خودش باز نمی گردد، تا نیازی از او را برطرف کند،

    پس باید فایده و منفعت افعال خدا، متوجه باقی خلق باشد.
    پس نکته اساسی این است که ما بین بی نیازی، با بی هدف بودن فرق بگذاریم.
    که غالبا این فرق مورد غفلت ما واقع می شود.


    این تفکر که خلق را بی هدف بداند، در قرآن نکوهش شده و ذات خدا را منزه از آن خوانده است.
    «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَ أَنَّكُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ * فَتَعَلىَ اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ؛مومنون، آیات ۱۱۵و۱۱۶
    آیا چنین پنداشتید كه ما شما را به عبث و بازیچه آفریده ‏ایم هرگز به ما رجوع نخواهید كرد - زیرا خداى به حق، برتر از آن است كه عبث كند.»



    ۲- باید متوجه اهداف طولی نیز باشیم.
    به عنوان مثال کسی درس می خواند تا معدل خوبی کسب کند. اما معدل خوب، هدف نهایی او نیست.
    بلکه معدل خوب را برای قبولی در کنکور می خواهد.
    و کنکور نیز هدف نهایی او نیست.
    بلکه قصد تحصیلات عالی در رشته ای خوب دارد تا شغلی خوب، درآمدی خوب، زندگی ای خوب و ... را به دست آورد.
    پس اگر در جواب سوال از هدف خدا، جوابهای مختلفی شنیدید،
    می توانید با این نکته مساله را برای خودتان حل کنید.


    و در نهایت با توجه به دو نکته ای که بیان شده است، می توان گفت که خداوند، ما را خلق کرده، تا او را عبادت کنیم.
    و بسیاری از موجودات مادی را نیز خلق کرده، تا مسخر ما شوند و ما را در زندگی دنیایی کمک کنند.

    «وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ذاریات/۵۶ جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده ‏ام.»

    «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكمُ مَّا فىِ الْأَرْضِ وَ الْفُلْكَ تجَرِى فىِ الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ؛حج/۶۵
    آیا ندیده ‏اى كه خدا هر چه را در روى زمین است مسخّر شما كرده است و كشتیها را كه در دریا به فرمان او مى ‏روند

    «أَ لَمْ تَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَا فىِ الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً؛لقمان/۲۰
    آیا ندیده ‏اید كه خدا هر چه را كه در آسمانها و زمین است رام شما كرده است و نعمتهاى خود را چه آشكار و چه پنهان به تمامى بر شما ارزانى داشته»
    و آیات بسیار دیگری که این نکته را بیان می کند.


    این هدف از خلقت، مرتبه ای از هدف است که راه را به ما نشان می دهد.
    و برایمان روشن می کند که چگونه می توانیم در مجموعه هستی، در سر جای حقیقی خویش قرار بگیریم.
    و شاید به همین دلیل در قرآن، این مرتبه از هدف برای خلقت بیان شده است.


    که دانستنش مورد نیاز ما بوده است.

    و کافران را کسانی معرفی کرده که خلقت را بیهوده تصور می کنند.

    «وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنهَمَا بَاطِلًا ذَالِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُواْ؛ ص/۲۷
    ما این آسمان و زمین و آنچه را كه میان آنهاست به باطل نیافریده ‏ایم. این گمان كسانى است كه كافر شدند.»


    و در مقابل آن مومنان کسانی هستند که به بیهوده نبودن خلقت، آگاه شده اند:

    «الَّذِینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیَمًا وَ قُعُودًا وَ عَلىَ‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فىِ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَاذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار؛آل عمران/۱۹۱
    آنان كه خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو خفته، یاد مى‏كنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏اندیشند:
    اى پروردگار ما، این جهان را به بیهوده نیافریده‏اى، تو منزهى، ما را از عذاب آتش بازدار.»



  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    برای رسیدن به جواب به چند مساله باید دقت نمایید

    ۱- بی نیازی خدا به این معنا است که کارهایش، برای منفعت و یا تکامل خود او نیست.
    (بر خلاف ما انسان ها که نیازمندیم و کارهایمان را برای رفع نیازهای خود انجام می دهیم) و این به معنای بی هدفی خدا نیست.
    و خدا در افعالش هدف دارد و حکیمانه آن ها را انجام می دهد.

    و از آن جا که هدف او به خودش باز نمی گردد، تا نیازی از او را برطرف کند،

    پس باید فایده و منفعت افعال خدا، متوجه باقی خلق باشد.
    پس نکته اساسی این است که ما بین بی نیازی، با بی هدف بودن فرق بگذاریم.
    که غالبا این فرق مورد غفلت ما واقع می شود.


    این تفکر که خلق را بی هدف بداند، در قرآن نکوهش شده و ذات خدا را منزه از آن خوانده است.
    «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَ أَنَّكُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ * فَتَعَلىَ اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ؛مومنون، آیات ۱۱۵و۱۱۶
    آیا چنین پنداشتید كه ما شما را به عبث و بازیچه آفریده ‏ایم هرگز به ما رجوع نخواهید كرد - زیرا خداى به حق، برتر از آن است كه عبث كند.»



    ۲- باید متوجه اهداف طولی نیز باشیم.
    به عنوان مثال کسی درس می خواند تا معدل خوبی کسب کند. اما معدل خوب، هدف نهایی او نیست.
    بلکه معدل خوب را برای قبولی در کنکور می خواهد.
    و کنکور نیز هدف نهایی او نیست.
    بلکه قصد تحصیلات عالی در رشته ای خوب دارد تا شغلی خوب، درآمدی خوب، زندگی ای خوب و ... را به دست آورد.
    پس اگر در جواب سوال از هدف خدا، جوابهای مختلفی شنیدید،
    می توانید با این نکته مساله را برای خودتان حل کنید.


    و در نهایت با توجه به دو نکته ای که بیان شده است، می توان گفت که خداوند، ما را خلق کرده، تا او را عبادت کنیم.
    و بسیاری از موجودات مادی را نیز خلق کرده، تا مسخر ما شوند و ما را در زندگی دنیایی کمک کنند.

    «وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ذاریات/۵۶ جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده ‏ام.»

    «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكمُ مَّا فىِ الْأَرْضِ وَ الْفُلْكَ تجَرِى فىِ الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ؛حج/۶۵
    آیا ندیده ‏اى كه خدا هر چه را در روى زمین است مسخّر شما كرده است و كشتیها را كه در دریا به فرمان او مى ‏روند

    «أَ لَمْ تَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَا فىِ الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً؛لقمان/۲۰
    آیا ندیده ‏اید كه خدا هر چه را كه در آسمانها و زمین است رام شما كرده است و نعمتهاى خود را چه آشكار و چه پنهان به تمامى بر شما ارزانى داشته»
    و آیات بسیار دیگری که این نکته را بیان می کند.


    این هدف از خلقت، مرتبه ای از هدف است که راه را به ما نشان می دهد.
    و برایمان روشن می کند که چگونه می توانیم در مجموعه هستی، در سر جای حقیقی خویش قرار بگیریم.
    و شاید به همین دلیل در قرآن، این مرتبه از هدف برای خلقت بیان شده است.


    که دانستنش مورد نیاز ما بوده است.

    و کافران را کسانی معرفی کرده که خلقت را بیهوده تصور می کنند.

    «وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنهَمَا بَاطِلًا ذَالِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُواْ؛ ص/۲۷
    ما این آسمان و زمین و آنچه را كه میان آنهاست به باطل نیافریده ‏ایم. این گمان كسانى است كه كافر شدند.»


    و در مقابل آن مومنان کسانی هستند که به بیهوده نبودن خلقت، آگاه شده اند:

    «الَّذِینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیَمًا وَ قُعُودًا وَ عَلىَ‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فىِ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَاذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار؛آل عمران/۱۹۱
    آنان كه خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو خفته، یاد مى‏كنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏اندیشند:
    اى پروردگار ما، این جهان را به بیهوده نیافریده‏اى، تو منزهى، ما را از عذاب آتش بازدار.»

    سلام
    به نظر من که هدف همیشه بعد از نیازه! مثلا تو مثالی که زدید، کسی که درس میخونه نیازمند ثروت یا علمه! در پی رفع این نیاز هدف میگیره که درس بخونه و ...!
    وقتی بگیم خداوند ما رو آفریده تا عبادتش کنیم(در حالی که جایی دیگه میگیم به عبادت ما نیازی نداره!) در واقع گفتیم ما اسباب بازیای خدا هستیم!!!
    تو این آیات گفته بیهوده، ولی نگفته برای خدا یا بندگان! برای بندگان ممکنه بشه گفت بیهوده نبوده ولی آیا برای خدا هم میتونیم بگید مفید بوده!؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    به نظر من که هدف همیشه بعد از نیازه! مثلا تو مثالی که زدید، کسی که درس میخونه نیازمند ثروت یا علمه! در پی رفع این نیاز هدف میگیره که درس بخونه و ...!


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    بزرگوار این بحث را کمی با دقت و ظرافت پیش می بریم
    ما در این بحث ابتدا به اثبات بی نیازی خداوند می پردازیم

    این که خداوند بی نیاز است را با استدلال و براهین عقلی ثابت می نماییم

    اگر فرد نیازمند باشد باید که از اجزایی تشکیل شده باشد تا اجزا او برطرف کننده نیازهای هم باشند

    در صورتی که ذات باری تعالی بسیط است
    یعنی موجودی نمی تواند برطرف کننده نیاز او باشد
    به عبارتی خداوند وجودی است که در ذات خود نیازمند به هیچ موجودی نیست

    دقت نمایید به این استدلال

    تمام موجوداتى که در این جهان مى‏ بینیم همه روزى معدوم بوده‏ اند سپس لباس وجود بر تن کرده ‏اند،
    و یا به تعبیر دقیق تر روزى هیچ نبوده‏ اند و سپس وجود شده‏ اند،
    این دلیل بر آن است که آنها" معلول" وجود دیگرى هستند و از خود هستى ندارند،


    و مى‏ دانیم هر وجود معلولى وابسته و قائم به" علت" خویش و سراپا نیاز و احتیاج است،

    و اگر آن علت نیز معلول علت دیگرى باشد او هم به نوبه خود محتاج و نیازمند خواهد بود،
    و اگر این امر تا بى‏نهایت، تسلسل ( ادامه) پیدا کند،
    مجموعه‏اى از موجودات نیازمند و فقیر خواهیم داشت،

    مسلم است که چنین مجموعه‏ اى هرگز وجود نخواهد یافت،
    چرا که بى‏ نهایت نیاز، نیاز است، و بى‏ نهایت فقر، فقر.
    هرگز از بى نهایت صفر عددى به وجود نمى‏ آید
    و از بى نهایت وابسته استقلالى حاصل نمى‏ شود.


    از اینجا نتیجه مى ‏گیریم که سرانجام باید به وجودى برسیم
    که قائم به ذات است و مستقل از تمام جهات، و علت است و معلول نیست،
    و او واجب الوجود است.
    چنین موجودی که علت مطلق است،
    از همه بی نیاز است و همه در اصل وجود و استمرار آن، محتاج او هستند.




  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    وقتی بگیم خداوند ما رو آفریده تا عبادتش کنیم(در حالی که جایی دیگه میگیم به عبادت ما نیازی نداره!) در واقع گفتیم ما اسباب بازیای خدا هستیم!!!
    تو این آیات گفته بیهوده، ولی نگفته برای خدا یا بندگان! برای بندگان ممکنه بشه گفت بیهوده نبوده ولی آیا برای خدا هم میتونیم بگید مفید بوده!؟


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    و اما در مورد هدف از خلقت که فرمودین با هم عبارت های علامه طباطبایی را در المیزان ج18 ص 579 ذیل ایه 58 سوره ذاریات با دقت مطالعه می نماییم


    وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ذاریات/۵۶ جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده ‏ام

    و جـمله (الا ليعبدون ) استثنائى است از نفى، و شكى نيست كه اين استثناء ظهور در اين دارد كـه خـلقـت بـدون غـرض نـبـوده،
    و غرض از آن منحصرا عبادت بوده،
    يعنى غرض اين بـوده كـه خـلق، عـابـد خـدا بـاشـنـد، نـه ايـنـكـه او مـعبود خلق باشد،
    چون فرموده (الا ليـعـبـدون ) يـعـنـى : تـا آنـكـه مـرا بـپـرستند، و نفرموده : تا من پرستش شوم يا تا من معبودشان باشم.



    عـلاوه بـر ايـن، غـرض هـر چـه بـاشـد پـيـداسـت امرى است كه صاحب غرض به وسيله آن اسـتـكـمـال مـى كـنـد،
    و حـاجـتش را برمى آورد،
    در حالى كه خداى سبحان از هيچ جهت نقص و حاجتى ندارد.
    تا به وسيله آن غرض نقص خود را جبران نمايد و حاجت خود را تاءمين كند.



    و نـيـز از جـهتى ديگر فعلى كه بالاخره منتهى به غرضى كه عايد فاعلش نشود لغو و سـفـيـهـانـه اسـت،
    لذا نـتيجه مى گيريم كه خداى سبحان در كارهايى كه مى كند غرضى دارد،
    اما غرضش ذات خودش است، نه چيزى كه خارج از ذاتش باشد، و كارى كه مى كند از آن كـار سـود و غرضى در نظر دارد،
    ولى نه سودى كه عايد خودش گردد، بلكه سودى كه عايد فعلش شود.



    ايـنـجـاسـت كـه مـى گـويـيم خداى تعالى انسان را آفريد تا پاداش دهد،
    و معلوم است كه ثواب و پاداش عايد انسان مى شود،
    و اين انسان است كه از آن پاداش منتفع و بهره مند مى گردد،
    نه خود خدا، زيرا خداى عزّوجلّ بى نياز از آن است.

    و اما غرضش از ثواب دادن خود ذات متعاليش مى باشد، انسان را بدين جهت خلق كرد تا پاداش دهد،
    و بدين جهت پاداش دهد كه اللّه است.



    پس پـاداش كـمـالى اسـت بـراى فـعـل خـدا، نـه بـراى فـاعل فعل كه خود خدا است
    ، پس عبادت غرض از خلقت انسان است،
    و كمالى است كه عايد انسان مى شود،
    هم عبادت غرض است و هم توابع آن - كه رحمت و مغفرت و غيره باشد.


    و اگر براى عبادت غرضى از قبيل معرفت در كار باشد،
    معرفتى كه از راه عبادت و خلوص در آن حاصل مى شود در حقيقت غرض اقصى و بالاتر است،
    و عبادت غرض متوسط است.




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    و اما در مورد هدف از خلقت که فرمودین با هم عبارت های علامه طباطبایی را در المیزان ج18 ص 579 ذیل ایه 58 سوره ذاریات با دقت مطالعه می نماییم


    وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ذاریات/۵۶ جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده ‏ام

    و جـمله (الا ليعبدون ) استثنائى است از نفى، و شكى نيست كه اين استثناء ظهور در اين دارد كـه خـلقـت بـدون غـرض نـبـوده،
    و غرض از آن منحصرا عبادت بوده،
    يعنى غرض اين بـوده كـه خـلق، عـابـد خـدا بـاشـنـد، نـه ايـنـكـه او مـعبود خلق باشد،
    چون فرموده (الا ليـعـبـدون ) يـعـنـى : تـا آنـكـه مـرا بـپـرستند، و نفرموده : تا من پرستش شوم يا تا من معبودشان باشم.



    عـلاوه بـر ايـن، غـرض هـر چـه بـاشـد پـيـداسـت امرى است كه صاحب غرض به وسيله آن اسـتـكـمـال مـى كـنـد،
    و حـاجـتش را برمى آورد،
    در حالى كه خداى سبحان از هيچ جهت نقص و حاجتى ندارد.
    تا به وسيله آن غرض نقص خود را جبران نمايد و حاجت خود را تاءمين كند.



    و نـيـز از جـهتى ديگر فعلى كه بالاخره منتهى به غرضى كه عايد فاعلش نشود لغو و سـفـيـهـانـه اسـت،
    لذا نـتيجه مى گيريم كه خداى سبحان در كارهايى كه مى كند غرضى دارد،
    اما غرضش ذات خودش است، نه چيزى كه خارج از ذاتش باشد، و كارى كه مى كند از آن كـار سـود و غرضى در نظر دارد،
    ولى نه سودى كه عايد خودش گردد، بلكه سودى كه عايد فعلش شود.



    ايـنـجـاسـت كـه مـى گـويـيم خداى تعالى انسان را آفريد تا پاداش دهد،
    و معلوم است كه ثواب و پاداش عايد انسان مى شود،
    و اين انسان است كه از آن پاداش منتفع و بهره مند مى گردد،
    نه خود خدا، زيرا خداى عزّوجلّ بى نياز از آن است.

    و اما غرضش از ثواب دادن خود ذات متعاليش مى باشد، انسان را بدين جهت خلق كرد تا پاداش دهد،
    و بدين جهت پاداش دهد كه اللّه است.



    پس پـاداش كـمـالى اسـت بـراى فـعـل خـدا، نـه بـراى فـاعل فعل كه خود خدا است
    ، پس عبادت غرض از خلقت انسان است،
    و كمالى است كه عايد انسان مى شود،
    هم عبادت غرض است و هم توابع آن - كه رحمت و مغفرت و غيره باشد.


    و اگر براى عبادت غرضى از قبيل معرفت در كار باشد،
    معرفتى كه از راه عبادت و خلوص در آن حاصل مى شود در حقيقت غرض اقصى و بالاتر است،
    و عبادت غرض متوسط است.

    دوباره سلام
    متاسفانه متوجه نشدم!! فرضا بگیم فلانی به من چیزی فروخت، با اینکه بگیم من از فلانی چیزی خریدم تفاوتی ایجاد میکنه!؟

    اینی که میفرمائید مربوط به بعد از فعله نه قبلش! من بیشتر دنبال قبلشم!

    البته سوال دیگه ای هم ذهنمو مشغول کرده که احتمالا بشه جزو این تاپیک محسوبش کرد! با توجه به اینکه خداوند قادر مطلقه، دیگه چه نیازی به فرشتگان برای پیغام رسانی و مرگ و نوشتن اعمال انسان و... داره!؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    متاسفانه متوجه نشدم!! فرضا بگیم فلانی به من چیزی فروخت، با اینکه بگیم من از فلانی چیزی خریدم تفاوتی ایجاد میکنه!؟


    با سلام

    عرض ادب و احترام

    بزرگوار این تشابه را از کدام جملات بیان می نمایید ؟؟؟
    بیشتر توضیح می فرمایید

    خب وقتی که با دلایل عقلی اثبات کردیم که خداوند غنی بالذات است و نیازمند نیست
    پس یعنی که به هیچ چیز نیازمند ندارد نیست حتی به عبادت بندگانش
    ولذاست که باید تفسیری دیکر از ان کرد
    و این مجاهدت اهل علم را می خواهد که تفسیر ایات را با توجه به روایات بیان می نمایند

    این جملات علامه را مطالعه نمایید

    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    عـلاوه بـر ايـن، غـرض هـر چـه بـاشـد پـيـداسـت امرى است كه صاحب غرض به وسيله آن اسـتـكـمـال مـى كـنـد،
    و حـاجـتش را برمى آورد،
    در حالى كه خداى سبحان از هيچ جهت نقص و حاجتى ندارد.
    تا به وسيله آن غرض نقص خود را جبران نمايد و حاجت خود را تاءمين كند.
    خداوند بی نیاز است و نیازی به عبادت مخلوقات خود ندارد

    غرضی که خداوند از مخلوقات اش دارد عاید ان به خود مخلوقات بر می گردد
    و ان ثواب عباداتی است که به بندگانش می دهد

    به این عبارات دقت نمایید

    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    و نـيـز از جـهتى ديگر فعلى كه بالاخره منتهى به غرضى كه عايد فاعلش نشود لغو و سـفـيـهـانـه اسـت،
    لذا نـتيجه مى گيريم كه خداى سبحان در كارهايى كه مى كند غرضى دارد،
    اما غرضش ذات خودش است، نه چيزى كه خارج از ذاتش باشد، و كارى كه مى كند از آن كـار سـود و غرضى در نظر دارد،
    ولى نه سودى كه عايد خودش گردد، بلكه سودى كه عايد فعلش شود.
    این مطلب

    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    اینی که میفرمائید مربوط به بعد از فعله نه قبلش! من بیشتر دنبال قبلشم!


    از کدام جملات بنده بود؟؟؟


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    32
    حضور
    1 روز 21 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    45



    بسم رب النور

    در نزد عرفا هدف ازخلقت تجلی و ظهور آن شاهد دردانه است.

    نظر به اینکه یک دل صاف و سفید و صیقلی دارای قابلیت بازتاب جلوه جمال بینهایت خورشید رخ آن شاهد درادنه است و انسان کامل مظهر کامل بازتاب آن است, میتوان گفت که هدف تکامل انسان کامل بوده است.

    البته متمم نورالله از کرامات خاص میرعارفان مولا صاحب الزمان(عج) است, پس میتوان گفت که هدف از خلقت ایشان بوده است.


    چون مراد و حکم یزدان غفور .. بود در قدمت تجلی و ظهور
    بی ز ضدی ضد را نتوان نمود .. وان شه بی مثل را ضدی نبود
    پس خلیفه ساخت صاحب سینه ای .. تا بود شاهیش را آیینه ای _ خضرت مولانا قدس الله سره

    ویرایش توسط پیر ساکن دیر مغان : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ در ساعت ۱۸:۴۵

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    بندگی الله رو انجام دادن
    نوشته
    54
    حضور
    8 روز 14 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    86



    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سوالی که همیشه ذهنمو درگیر میکرده اینه که چرا خدا باید جهان به این بزرگی و همینطور موجودات درونیشو بسازه!!!؟؟
    اگه بگیم نیاز داشته که برای خدا نقص تعریف کردیم! اگه بگیم برای تفریح بود و در واقع ما اسباب بازیای خدا هستیمم که زیاد با عقل جور در نمیاد!! پس چی!؟
    این مطلبی رو که مینویسم نیاز به مبانی داره،ولی خلاصه وار مینویسم تا حوصله خوندنش رو داشته باشی.
    جملات داخل پرانتز،پاورقیست

    خلقت جهان،نه از روی تفریح بوده،نه از روی نیاز،بلکه از روی عدل بوده.

    زمانی وجود داشته که به غیر از خالق چیزی وجود نداشته(فعلا بحث وجود داشتن یا نداشتن زمان و ابعاد جدید رو وسط نکشید چون تو این مطلب نمیگنجه)،.....با اینکه مایی(هر موجودی) موجود نبوده که بخواهد به خالق بودن خدا گیر بدهد(منظورم اینه که چرا تو خالقی و من مخلوق و این صحبتها)،ولی خداوند از روی عدلش،جهانی رو می آفرینه با همه خصوصیات به صورت کامل...

    خصوصیات این جهان به این صورت بوده که،هر وقت موجود شکر میکرده(بندگی میکرده)،کم کم ثبات پیدا میکرده،ولی هر وقت نافرمانی میکرده،از طریق قوانینی در جهان نسبی،تولدی صورت میگرفته،و یه مرحله تکامل پیدا میکرده(این تکامل از دید انسان است و اشتباه است،تو پایین با رنگ قرمز توضیح میدم)

    اولین لایه از این جهان،از یک جنس و نوع تشکیل شده،موجودات لایه دوم از لایه اول مشتق گرفته میشوند و به همین ترتیب در لایه هفتم،انسان وجود دارد.

    و همچنین هر وقت موجودات لایه بالاتر،بندگی پیشه کنند،تبدیل به لایه قبل میشود(طی مراحلی) ....تبدیل شدن به لایه قبل،به این معنی است که خصوصیت لایه قبل را پیدا میکنند.

    قضیه خلقت جهان،به این معنا نیست که خداوند میخواسته خودش و قدرتش را به دیگران نشان دهد چون نیازی به اینکار نداشته،بلکه وجود عدل ذاتیش سبب شده که،در حق موجوداتی که وجود هم نداشتند،نعمت را جاری کند.
    و اما سوال پیش میاید که، آیا نعمت های بوجود آمده در این دنیا،با نعمت های در دست خداوند برابر است یا خیر؟(منظور از نعمت ها،خصوصیات یک خالق است)
    جواب این سوال،نیازمند این است که،ما ساختار این جهان نسبی را بدانیم(تقریبا بدانیم)

    اولین چیزی که خداوند در جهان نسبی وارد نمود،عدلش بود،بعد جبر، و به همین ترتیب همه صفات خود را وارد این جهان نمود، و بعد ذرات باهوش را آفرید.(تو همون لینکی که در زیر گزاشتم،یه توضیح از این قضیه هستش)....تنها صفتی که مخصوص خود خداست و بخشیدنش به یک موجود دیگر بی معنی است،صفت الله بودن اوست.

    مثال تکامل : وقتی نوزادی متولد میشود(از رحم مادر بیرون میاید)،از دید انسان(بزرگترها) ناقص است و به مرور که رشد جسمانی شروع میشود،به آن لقب تکامل را نسبت میدهیم،در حالیکه بوجود آمدن یک فرد در جهان،نتیجه خواسته های افرادی هست که بندگی نکرده اند(این مورد رو با ازدواج و ... اشتباه نگیرید)
    مثال بهتری میزنم تا بهتر درک کنید : جایی که حضرت آدم(ع)،قبل از زمین زندگی میکرده،خصوصیاتی داشته شبیه جنین مادر،به این صورت که با کمترین درخواستی،غذا و خواسته هاش،براش مهیا میشده،ولی در اثر یه اشتباه(اغوا شدن توسط ابلیس)،به لایه هفتم(یعنی زمین) میاد،.....نمیدونم تونستم مطلب رو برسونم یا خیر،منظورم اینه که گناهی مرتکب نشده بود،ولی بندگی رو تو لایه قبل(لایه ششم) انجام نداده بود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    پ ن:نمیدونم تاپیک دیگه ای هم با این مضمون بوده یا نه ولی من چیزی پیدا نکردم!
    اکثر سوالهای این شکلی به یک جواب میرسن،ولی نوع پرسیدنشون فرق میکنه....مثل لینک زیر

    لینک ::: چرا خداوند ما را خلق کرد؟

    سعی کردم مطلب رو به ساده ترین صورت و به زبان عامیانه توضیح بدم،البته به خاطر جمله بندی های سطح پایین من،یه مقدار از عظمت مطلب کاسته شد،ولی خب تو اصل مطلب تغییری پیدا نشده

    فکر کنم تقریبا همتون،اون سخنرانی حاج آقا دانشمند در مورد امام زمان(عج) رو شنیدید...
    حاج آقا دانشمند میگه،مرحوم شیخ محمود حلبی مثال جالبی در مورد منتظر بودن ما برای امام زمان(عج) میزد....
    عین متنش رو میزارم،بعدش جمله خودم رو میگم....



    و مرحوم حلبی میگفت:یه مرغ،یه بوقلمون تو خونت باشه و خودشم گریه میکرد میگفت:امام زمان منو ببخش،جامعه منو به اینجا رسونده تا این مثالو بزنم،هی میزد تو دهنش میگفت: ای وای بر من، من چه خاکی بر سرم کنم از دست مردم،و بی تفاوتی مردم که مجبورم این مثالو بزنم... یه مرغ،یه بوقلمون تو حیاط خونت باشه بری و بیای ببینی نیست واحتمال بدی در باز بوده رفته بیرون تا کجا دنبالش میگردی؟؟از همسایه ها میپرسی بوقلمون منو ندیدی؟مرغ منو ندیدی؟میای تا سر کوچه از مغازه دارا میپرسی،میگردی کل محلو که یه مرغتو پیدا کنی،......چند سالته؟؟؟به این سنت رسیدی امام زمانت نمیدونی کجاست ،کجا دنبالش گشتی؟؟کی رفتی و پرسیدی پسر فاطمه کجاست؟؟ چرا دلامونو دادیم به دنیا؟؟خالی کردیم دلمونو از عشق مهدی فاطمه،به اندازه سند خونت که گم میشه خونه رو زیر و رو میکنی ،یه چکت گم میشه اگه سفید امضا باشه شب خوابت نمی بره ،امام زمانو به اندازه یه دسته چک قبول بکن به اندازه سند خونت.


    هدفم از قرار دادن متن سبز رنگ،توجیه شخصیت آقای دانشمند یا آقای حلبی نیستش،....ولی دلیل این کارم این بودش که،بعد از اینکه مطلبم رو تایپ کردم،شروع کردم به خوندنش تا ببینم چه چیزی نوشتم،....بعد از خوندنش دیدم که چقدر جملاتی که استفاده کردم،سطحش پایین بوده و واقعا حس بدی بهم دست داد،ولی خب چه کار میشه کرد؟؟؟همیشه به رفقام گفتم،خیلی از مسائلی که تو ذهن وجود داره رو،با نوشتن نمیشه بیان کرد،چون جملات نمیتونن عمق مطلب رو بیان کنن.
    مزیت قسمت سبز رنگ این بودش که،اگه مطلب من به درد نمیخورد،حداقل یه گریز زدیم به نکته ای برای انتظار برای امام زمان(عج)



    اَلـلّـهُـــــــــمَ عَـجِّـــــل لِـوَ لـیِّـــــــــــکَ الـفَــــــــــــرَج



    درپناه حق
    اللهم انا نشــــــــکو الیک، فقد نبینا، صلواتک علیه و اله و غیبــة ولینا و کثرة عدونا و قلـة عددنا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا...
    بــارالها! ما به درگاه تو شکایت می کنیم، از فقدان پیغمبرت و از غیبت امام ما و بسیاری دشمن ما و کمی عدد ما و فتنه های سخت بر ما و غلبه محیط روزگار بر ما...

  21. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 27

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود