صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل دشمنی خدا با کفار چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    دلیل دشمنی خدا با کفار چیست؟




    چرا خدا با کافران دشمن است؟(سوره بقره، آیه 98)
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,547
    حضور
    175 روز 10 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    دلیل دشمنی خدا با کفار چیست؟








    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    آیات مورد اشاره شما چنین است:

    قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْريلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنينَ
    مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرينَ (بقره/97و98)
    [آنها مى‏ گويند: چون فرشته‏ اى كه وحى را بر تو نازل مى‏ كند جبرئيل است و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى‏ آوريم!] بگو: كسى كه دشمن جبرئيل باشد [در حقيقت دشمن خداست] پس او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏ كند و هدايت و بشارت است براى مؤمنان.
    كسى كه دشمن خدا و فرشتگان و رسولان او و جبرئيل و ميكائيل باشد پس خداوند دشمن كافران است

    شان نزول:
    هنگامى كه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به مدينه آمدند، روزى ابن صوريا (يكى از علماى يهود) با جمعى از يهود فدک نزد ایشان آمدند و سؤالات گوناگونی از ایشان پرسیدند و نشانه‏ هايى را كه گواه نبوت و رسالت او بود جستجو نمودند. از جمله گفتند: اى محمد خواب تو چگونه است؟ زيرا به ما اطلاعاتى در باره خواب پيامبر موعود داده شده است. فرمود: تنام عيناى و قلبى يقظان (چشم من به خواب مى‏ رود اما قلبم بيدار است). گفتند راست گفتى اى محمد! و پس از سؤالات متعدد ديگر، ابن صوريا گفت: يك سؤال باقى مانده كه اگر آن را صحيح جواب دهى به تو ايمان مى‏ آوريم و از تو پيروى خواهيم كرد! نام آن فرشته‏ اى كه بر تو نازل مى‏ شود چيست؟ فرمود: جبرئيل است. ابن صوريا گفت: او دشمن ما است! دستورهاى مشكلی در باره جهاد و جنگ مى‏ آورد، اما ميكائيل هميشه دستورهاى ساده و راحت آورده! اگر فرشته وحى تو ميكائيل بود به تو ايمان مى‏ آورديم!

    توضیح:
    در كتب اسلامى معمولا چهار فرشته مقرب خدا را جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و عزرائيل شمرده ‏اند كه از ميان اينها جبرئيل از همه برتر است. در منابع يهود نيز سخن از جبريل و ميكال آمده است، از جمله در كتاب دانيال جبرئيل به عنوان مغلوب كننده رئيس شياطين و ميكائيل به عنوان حامى قوم اسرائيل معرفى شده است. بعضى از محققان مى ‏گويند در منابع يهود چيزى كه دلالت بر خصومت جبريل با آنها داشته باشد ديده نشده، و اين خود مؤيد آن است كه اظهار عداوت يهوديان معاصر پيامبر نسبت به جبرئيل، بهانه ای بيش نبوده، تا بدین وسيله از پذيرش اسلام سر باز زنند، چرا كه این مساله در منابع مذهبى خودشان ريشه‏ اى نداشته است.

    آیه کریمه در پاسخ به آنها اشاره می کند که اعتقاد به «الله، فرشتگان او، فرستادگان او، جبرئيل، ميكائيل و هر فرشته ديگر» قابل تفكيک نيست و در حقيقت لازمه دشمنى با يكى از اینها، دشمنى با بقيه است. دستورات الهى كه تكامل بخش همه انسانها است از سوى خداوند به وسيله فرشتگان بر پيامبران نازل مى‏ شود و اگر تفاوتى بين ماموريت هاى آنها باشد از قبيل تقسيم مسؤوليت آنان است نه تضاد در ماموريتشان؛ آنها همه در مسير يک هدف قرار دارند، بنا بر اين دشمنى با يكى از آنها، دشمنى با خدا است. کسی هم که با خدا و فرشتگان و رسولان او دشمنی کند، خدای متعال هم با او دشمن خواهد بود. *

    ---------------------
    * تفسير نمونه، ج‏1، ص 360 تا 364.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ در ساعت ۲۱:۴۸

  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    آیات مورد اشاره شما چنین است:

    قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْريلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنينَ
    مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرينَ (بقره/97و98)
    [آنها مى‏ گويند: چون فرشته‏ اى كه وحى را بر تو نازل مى‏ كند جبرئيل است و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى‏ آوريم!] بگو: كسى كه دشمن جبرئيل باشد [در حقيقت دشمن خداست] پس او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏ كند و هدايت و بشارت است براى مؤمنان.
    كسى كه دشمن خدا و فرشتگان و رسولان او و جبرئيل و ميكائيل باشد [كافر است و] خداوند دشمن كافران است

    شان نزول:
    هنگامى كه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به مدينه آمدند، روزى ابن صوريا (يكى از علماى يهود) با جمعى از يهود فدک نزد ایشان آمدند و سؤالات گوناگونی از ایشان پرسیدند و نشانه‏ هايى را كه گواه نبوت و رسالت او بود جستجو نمودند. از جمله گفتند: اى محمد خواب تو چگونه است؟ زيرا به ما اطلاعاتى در باره خواب پيامبر موعود داده شده است. فرمود: تنام عيناى و قلبى يقظان (چشم من به خواب مى‏ رود اما قلبم بيدار است). گفتند راست گفتى اى محمد! و پس از سؤالات متعدد ديگر، ابن صوريا گفت: يك سؤال باقى مانده كه اگر آن را صحيح جواب دهى به تو ايمان مى‏ آوريم و از تو پيروى خواهيم كرد! نام آن فرشته‏ اى كه بر تو نازل مى‏ شود چيست؟ فرمود: جبرئيل است. ابن صوريا گفت: او دشمن ما است! دستورهاى مشكلی در باره جهاد و جنگ مى‏ آورد، اما ميكائيل هميشه دستورهاى ساده و راحت آورده! اگر فرشته وحى تو ميكائيل بود به تو ايمان مى‏ آورديم!

    توضیح:
    در كتب اسلامى معمولا چهار فرشته مقرب خدا را جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و عزرائيل شمرده ‏اند كه از ميان اينها جبرئيل از همه برتر است. در منابع يهود نيز سخن از جبريل و ميكال آمده است، از جمله در كتاب دانيال جبرئيل به عنوان مغلوب كننده رئيس شياطين و ميكائيل به عنوان حامى قوم اسرائيل معرفى شده است. بعضى از محققان مى ‏گويند در منابع يهود چيزى كه دلالت بر خصومت جبريل با آنها داشته باشد ديده نشده، و اين خود مؤيد آن است كه اظهار عداوت يهوديان معاصر پيامبر نسبت به جبرئيل، بهانه ای بيش نبوده، تا بدین وسيله از پذيرش اسلام سر باز زنند، چرا كه این مساله در منابع مذهبى خودشان ريشه‏ اى نداشته است.

    آیه کریمه در پاسخ به آنها اشاره می کند که اعتقاد به «الله، فرشتگان او، فرستادگان او، جبرئيل، ميكائيل و هر فرشته ديگر» قابل تفكيک نيست و در حقيقت لازمه دشمنى با يكى از اینها، دشمنى با بقيه است. دستورات الهى كه تكامل بخش همه انسانها است از سوى خداوند به وسيله فرشتگان بر پيامبران نازل مى‏ شود و اگر تفاوتى بين ماموريت هاى آنها باشد از قبيل تقسيم مسؤوليت آنان است نه تضاد در ماموريتشان؛ آنها همه در مسير يک هدف قرار دارند، بنا بر اين دشمنى با يكى از آنها، دشمنى با خدا است. کسی هم که با خدا و فرشتگان و رسولان او دشمنی کند، خدای متعال هم با او دشمن خواهد بود. *

    ---------------------
    * تفسير نمونه، ج‏1، ص 360 تا 364.
    سلام. از مطالبی که نقل کردید، ممنونم، ولی در نهایت توضیح نفرمودید که چرا خدا باید با کافرین دشمن باشد. بحث فقط بر سر دشمنی با جبرئیل و میکائیل و خدا نیست، به طور کلّی خدا طبق متن آیه، با کافرین دشمن است، پس حتی اگر آنها با جبرئیل و میکائیل و خدا دشمن نباشند، باز هم خدا دشمنشان است.

    چرا خدا باید دشمن کافران باشد؟
    אני אוהב את מוחמד

  8. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. از مطالبی که نقل کردید، ممنونم، ولی در نهایت توضیح نفرمودید که چرا خدا باید با کافرین دشمن باشد. بحث فقط بر سر دشمنی با جبرئیل و میکائیل و خدا نیست، به طور کلّی خدا طبق متن آیه، با کافرین دشمن است، پس حتی اگر آنها با جبرئیل و میکائیل و خدا دشمن نباشند، باز هم خدا دشمنشان است. چرا خدا باید دشمن کافران باشد؟
    سلام
    پاسخش عرض شد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    آیه کریمه در پاسخ به آنها اشاره می کند که اعتقاد به «الله، فرشتگان او، فرستادگان او، جبرئيل، ميكائيل و هر فرشته ديگر» قابل تفكيک نيست و در حقيقت لازمه دشمنى با يكى از اینها، دشمنى با بقيه است. دستورات الهى كه تكامل بخش همه انسانها است از سوى خداوند به وسيله فرشتگان بر پيامبران نازل مى‏ شود و اگر تفاوتى بين ماموريت هاى آنها باشد از قبيل تقسيم مسؤوليت آنان است نه تضاد در ماموريتشان؛ آنها همه در مسير يک هدف قرار دارند، بنا بر اين دشمنى با يكى از آنها، دشمنى با خدا است. کسی هم که با خدا و فرشتگان و رسولان او دشمنی کند، خدای متعال هم با او دشمن خواهد بود.
    اما حالا به بیان دیگر عرض می کنم:

    در این آیه کریمه، مطلب به صورت شرط و جزا آمده؛ یعنی فرمود هر کس دشمن خداوند و فرشتگان او و پیامبران او و جبرئیل و میکائیل باشد، خداوند هم دشمن چنین دشمنی است. مطلب را به صورت شرطیه بیان فرمود که جمله شرطش «مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ» (كسى كه دشمن خدا و فرشتگان و رسولان او و جبرئيل و ميكائيل باشد) است، و جزای این شرط هم «فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرينَ» (پس خداوند دشمن كافران است) می باشد.

    در این آیه کریمه، دلیل دشمنی خداوند با کفار را دشمنی آنان با مواردی که ذکر شد بیان کرده است. به نظرم مطلب روشن است و ابهامی ندارد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ در ساعت ۲۲:۱۳

  9. صلوات ها 2


  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    باز مطلب را به سخن دیگر عرض می کنم:

    تقابل خدا و فرشتگان و رسولان او با کفار، تقابل حق و باطل است. نبرد دو جبهه حق و باطل از آدم تا خاتم بلکه تا قیام قیامت همواره بوده و خواهد بود؛ در این مطلب ساده تردیدی نداریم.

    می توان این تقابل حق و باطل را به تقابل روشنایی و تاریکی تشبیه کرد، همان طور که در آیه شریفه آیة الکرسی فرمود:

    اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ (بقره/257)
    خداوند، ولى و سرپرست كسانى است كه ايمان آورده ‏اند آنها را از ظلمت ها، به سوى نور بيرون مى ‏برد. (اما) كسانى كه كافر شدند، اولياى آنها طاغوت ها هستند كه آنها را از نور، به سوى ظلمت ها بيرون مى ‏برند آنها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند ماند

    کفار که اهل باطل اند و همواره در بیراهه تاریکی قدم برمی دارند، به خاطر جهل و دنیاپرستی و خودکامگی و سایر مطامع دنیوی، همواره در پی مخالفت با روشنایی های حق و اهل حق هستند! برای همین هر جا سو سوی روشنایی حقی ببینند، تلاش می کنند آن را خاموش نمایند:

    يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ... (صف/8)
    آنان مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند...

    چرا؟

    چون وقتی نور و روشنایی اهل حق، بر مکان و زمان و قوم و قبیله ای بتابد، جهل و حماقت و حقارت و دنیاپرستی را از آنان می گیرد، و شرافت و آزادگی و حق پرستی را برایشان به ارمغان می آورد و سرانجام طومار باطل و اهل باطل را از میان آنان بر می چیند:

    وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً (اسراء/81)
    و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد يقيناً باطل نابود شدنى است»

    خدای متعال وعده قطعی و حتمی داده که من نمی گذارم بداندیشان بدطینت، این چراغ پرفروغ را خاموش کنند:

    يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (صف/8)
    آنان مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولى خدا نور خود را كامل مى ‏كند هر چند كافران خوش نداشته باشند

    چراغی را که ایزد بر فروزد
    هر آن کس پُف کند، ریشش بسوزد [و به تعبیر دقیق تر: ریشه اش بسوزد!]

    تقابل ایمان و کفر، تقابل حق و باطل است؛ نبرد همیشگی ِ روشنایی و تاریکی است. این دو نقیض هم‌اند و هرگز با هم جمع نمی شوند!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ در ساعت ۲۲:۲۳

  11. صلوات


  12. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام. از قرار معلوم معتقد هستید که با توجه به جملات پیشین، کافری که دشمن خدا و رسول و جبرئیل و میکائیل باشد، خدا نیز دشمن اوست.

    بسیار خب، خدا دشمن هر کافری نیست، و فقط دشمن کافری از نوع فوق است، ولی چرا اگر کسی با خدا و رسول و جبرئیل و میکائیل دشمنی کرد، دشمنی خدا با خودش را بر می انگیزد؟(ببخشید که اینقدر ریز می شوم! سؤالم از اوّل کلامی و به دنبال پاسخی عقلی بوده و نه پاسخی نقلی)
    אני אוהב את מוחמד

  13. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام
    علیکم السلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    از قرار معلوم معتقد هستید که با توجه به جملات پیشین، کافری که دشمن خدا و رسول و جبرئیل و میکائیل باشد، خدا نیز دشمن اوست.
    داریم درباره آیه 98 سوره مبارکه بقره بحث می کنیم، پس باید ببینیم متن آیه چه می فرماید. من و شما نباید چیزی بر معنای آیات بیفزاییم یا از آن کم کنیم. باید ببینیم متن خود آیه چه گفته. چیزی که عرض شد با توجه به معنای متن آیه بود. اگر چیزی غیر از این برداشت می شود، به طور منطقی بفرمایید تا با هم بررسی کنیم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    خدا دشمن هر کافری نیست، و فقط دشمن کافری از نوع فوق است
    بنده چنین چیزی نگفتم! داریم درباره آیه 98 سوره مبارکه بقره بحث می کنیم و جمله کلیه «خداوند دشمن هر کافر است یا نیست» را بنده از این آیه برداشت نمی کنم. شاید از آیات دیگر بتوان قضیه کلیه ای در این موضوع برداشت کرد؛ این را نمی دانم. باید بررسی شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    چرا اگر کسی با خدا و رسول و جبرئیل و میکائیل دشمنی کرد، دشمنی خدا با خودش را بر می انگیزد؟(ببخشید که اینقدر ریز می شوم! سؤالم از اوّل کلامی و به دنبال پاسخی عقلی بوده و نه پاسخی نقلی)
    این سومین باری است که سؤالتان را تکرار می کنید! پاسخ را با چند بیان عرض کردم (نمی دانم شاید بیان بنده نارسا باشد).

    حاصل پاسخی که عرض کردم این بود که حقی هست و باطلی! انسان چه بخواهد و چه نخواهد در حال حرکت و رفتن است؛ راه و مسیری هم که می رود، یا راه خداست که به سعادت منتهی می شود و یا بیراهه شیطان است که به شقاوت می انجامد. راه سوم نداریم. (اگر شما راه سومی می شناسید معرفی بفرمایید!) گروهی که در مسیر باطل قدم برمی دارند، یکجور نیستند! یک دسته از آنها گمراهانی هستند که مسیر حق را _به هر دلیل_ نشناخته اند، اما با حق عناد و دشمنی هم ندارند؛ این یک دسته. دسته دیگر از گمراهان کسانی هستند که نه تنها با حق بیگانه اند بلکه نمی گذارند صدای حق به گوش کسی برسد! یعنی با حق، حقیقت و اهل حق، پیوسته دشمنی و پیکار می کنند. خدای متعال این دسته دوم را با چوب غضبش تادیب می کند! در آیه پایانی سوره مبارکه حمد، از خدای بزرگ می خواهیم که ما را از گروه گمراهان و غضب شدگان قرار ندهد! یعنی همین افراد! (...غیر المغضوب علیهم و لا الضالین).

    این دسته دوم که با حق و اهل حق، عناد و دشمنی آشکار می کنند، بالاخره با چوب غضب الهی از پای در می آیند و خدای متعال به خاطر دشمنی آنها با آیات و رسولان الهی، بر ایشان غضب نموده و آنان را به عذاب دنیوی و اخروی عقاب می کند؛ معنی دشمنی خداوند متعال با این افراد همین است. (بر خلاف آنچه که اشاره داشتید دشمنی خداوند انگیزشی نیست! هیچ انگیزشی در ذات اقدس اله راه ندارد و او تحت تاثیر عاطفی و غریزی و امثال این امور _که مختص مخلوقات است_ قرار نمی گیرد و اینگونه با کسی دشمنی نمی کند!)

  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    علیکم السلام

    داریم درباره آیه 98 سوره مبارکه بقره بحث می کنیم، پس باید ببینیم متن آیه چه می فرماید. من و شما نباید چیزی بر معنای آیات بیفزاییم یا از آن کم کنیم. باید ببینیم متن خود آیه چه گفته. چیزی که عرض شد با توجه به معنای متن آیه بود. اگر چیزی غیر از این برداشت می شود، به طور منطقی بفرمایید تا با هم بررسی کنیم.

    بنده چنین چیزی نگفتم! داریم درباره آیه 98 سوره مبارکه بقره بحث می کنیم و جمله کلیه «خداوند دشمن هر کافر است یا نیست» را بنده از این آیه برداشت نمی کنم. شاید از آیات دیگر بتوان قضیه کلیه ای در این موضوع برداشت کرد؛ این را نمی دانم. باید بررسی شود.
    به این بخش از فرمایش شما می توان خرده ای گرفت، ولی از آنجایی که به بحث ما ربطی ندارم، بحث را باز نمی کنم. ولی بیایید خارج از بحث آیه 98 به صورت کامل، به دشمنی خدا با کافران بپردازیم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    این سومین باری است که سؤالتان را تکرار می کنید! پاسخ را با چند بیان عرض کردم (نمی دانم شاید بیان بنده نارسا باشد).

    حاصل پاسخی که عرض کردم این بود که حقی هست و باطلی! انسان چه بخواهد و چه نخواهد در حال حرکت و رفتن است؛ راه و مسیری هم که می رود، یا راه خداست که به سعادت منتهی می شود و یا بیراهه شیطان است که به شقاوت می انجامد. راه سوم نداریم. (اگر شما راه سومی می شناسید معرفی بفرمایید!) گروهی که در مسیر باطل قدم برمی دارند، یکجور نیستند! یک دسته از آنها گمراهانی هستند که مسیر حق را _به هر دلیل_ نشناخته اند، اما با حق عناد و دشمنی هم ندارند؛ این یک دسته. دسته دیگر از گمراهان کسانی هستند که نه تنها با حق بیگانه اند بلکه نمی گذارند صدای حق به گوش کسی برسد! یعنی با حق، حقیقت و اهل حق، پیوسته دشمنی و پیکار می کنند. خدای متعال این دسته دوم را با چوب غضبش تادیب می کند! در آیه پایانی سوره مبارکه حمد، از خدای بزرگ می خواهیم که ما را از گروه گمراهان و غضب شدگان قرار ندهد! یعنی همین افراد! (...غیر المغضوب علیهم و لا الضالین).

    این دسته دوم که با حق و اهل حق، عناد و دشمنی آشکار می کنند، بالاخره با چوب غضب الهی از پای در می آیند و خدای متعال به خاطر دشمنی آنها با آیات و رسولان الهی، بر ایشان غضب نموده و آنان را به عذاب دنیوی و اخروی عقاب می کند؛ معنی دشمنی خداوند متعال با این افراد همین است. (بر خلاف آنچه که اشاره داشتید دشمنی خداوند انگیزشی نیست! هیچ انگیزشی در ذات اقدس اله راه ندارد و او تحت تاثیر عاطفی و غریزی و امثال این امور _که مختص مخلوقات است_ قرار نمی گیرد و اینگونه با کسی دشمنی نمی کند!)

    گرامی، اگر دقت بفرمایید شما جواب سؤال را ارائه نمی کنید! لبّ مطلب شما در همین یک جمله مطرح شده است: «خدای متعال به خاطر دشمنی آنها با آیات و رسولان الهی، بر ایشان غضب نموده» و جالب اینکه خودتان حرفی که بنده می خواهم بگویم را می فرمایید: «معنی دشمنی خداوند متعال با این افراد همین است»

    ما نپرسیدیم "معنی دشمنی خدا با کافران چیست؟" ما دلیل را خواسته ایم. شما فقط شرح می دهید که چه کسانی دچار این دشمنی می شوند و منظور از این دشمنی چیست. ولی ما پرسیده ایم: «دلیل این دشمنی چیست؟» حال هر مفهومی که دارد.

    بر اساس همین دو جمله که فرموده اید:

    1.چگونه ثابت می فرمایید هر کسی که از سر غرض و مرض حق را انکار می کند، با حق دشمنی دارد؟ دقت بفرمایید که گذشته از مستضعفین فکری، در بین کافران هم برخی علیرغم نداشتن دشمنی با حقیقت، فقط به دلیل منافع دنیوی خودشان، حق را انکار می کنند. این گروه نیز شامل دشمنی خدا هستند یا نه؟

    2.چرا عناد به حق، منجر به غضب خدا بر فرد می شود؟(البته اصلی بدیهی است، ولی چه ایرادی دارد که برای امری بدیهی هم دلیل بخواهیم. این امر هر چه بدیهی باشد، به اندازۀ وجود خدا بدیهی نیست ولی برای وجود خدا براهین عقلی و قلبی اقامه می شوند.)

    متشکرم
    אני אוהב את מוחמד

  16. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    چگونه ثابت می فرمایید هر کسی که از سر غرض و مرض حق را انکار می کند، با حق دشمنی دارد؟
    شما در این جمله، در واقع پاسخ خودتان را هم داده اید! خودتان تصریح کرده اید آن دشمن غرض و مرض دارد و به همین خاطر با حق دشمنی نموده و آن را انکار می کند. آنگاه دوباره از بنده می پرسید: «چگونه ثابت می فرمایید با حق دشمنی دارد؟» ! پاسخش همان است که خودتان تصریح کرده اید!

    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    دقت بفرمایید که گذشته از مستضعفین فکری...
    مستضعفین فکری از بحث ما خارج است؛ مطابق برخی آیات مستضعفین فکری اهل نجات اند:

    ... إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً
    فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً (نساء/98و99)
    ... مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه به راستى تحت فشار قرار گرفته‏ اند (و حقيقتاً مستضعفند) نه چاره‏ اى دارند، و نه راهى (براى نجات از آن محيط آلوده) مى‏ يابند
    ممكن است خداوند، آنها را مورد عفو قرار دهد و خداوند، عفو كننده و آمرزنده است


  17. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 20

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود