جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درخواست بررسی صحت و منابع یک جریان تاریخی (کشتن شیعیان به جرم سب و لعن)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637

    درخواست بررسی صحت و منابع یک جریان تاریخی (کشتن شیعیان به جرم سب و لعن)




    با سلام و عرض احترام خدمت شما


    میخواستم از شما درخواست کنم که لطف بفرمایید صحت و منابع و آدرس دقیق واقعه زیر را بگذارید .


    « ابن اثير در حوادث سال 407 هـ مى‏نويسد : در اين سال در تمام شهرهاى آفريقا شيعيان را به جرم سبّ ولعن شيخين ( أبو بكر و عمر ) از بين بردند »




    تشکر

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    درخواست بررسی صحت و منابع یک جریان تاریخی (کشتن شیعیان به جرم سب و لعن)








    کارشناس بحث: استاد عماد


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,143
    حضور
    45 روز 22 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548

    جمع بندی




    پرسش:
    لطف بفرمایید صحت و منابع و آدرس دقیق واقعه زیر را بگذارید .
    « ابن اثير در حوادث سال 407 هـ مى‏ نويسد : در اين سال در تمام شهرهاى آفريقا شيعيان را به جرم سبّ و لعن شيخين ( أبو بكر و عمر ) از بين بردند.

    پاسخ:
    ذكر قتل الشيعة بإفريقية
    في هذه السنة، في المحرّم، قتلت الشيعة بجميع بلاد إفريقية.
    و كان سبب ذلك أن المعزّ بن باديس ركب و مشى في القيروان و الناس يسلّمون عليه و يدعون له، فاجتاز بجماعة، فسأل عنهم، فقيل: هؤلاء رافضة يسبّون أبا بكر و عمر، فقال: رضي الله عن أبي بكر و عمر! فانصرفت العامّة من فورها إلى درب المقلى من القيروان، و هو [مكان‏] تجتمع به الشيعة، فقتلوا منهم، و كان ذلك شهوة العسكر و أتباعهم، طمعا في النهب، و انبسطت أيدي العامّة في الشيعة، و أغراهم عامل القيروان و حرّضهم.
    و سبب ذلك أنّه كان قد أصلح أمور البلد، فبلغه أنّ المعزّ بن باديس يريدعزله، فأراد فساده، فقتل من الشيعة خلق كثير، و أحرقوا بالنار، و نهبت ديارهم، و قتلوا في جميع إفريقية، و اجتمع جماعة منهم إلى قصر المنصور قريب القيروان، فتحصّنوا به، فحصرهم العامّة و ضيّقوا عليهم، فاشتدّ عليهم الجوع، فأقبلوا يخرجون و الناس يقتلونهم حتّى قتلوا عن آخرهم، و لجأ من كان منهم بالمهديّة إلى الجامع فقتلوا كلّهم.
    و كانت الشيعة تسمّى بالمغرب المشارقة نسبة إلى أبي عبد الله الشيعيّ، و كان من المشرق، و أكثر الشعراء ذكر هذه الحادثة، فمن فرح مسرور و من باك حزين.(1)

    ترجمه : بيان كشتار شيعيان در افريقيه‏
    در محرم اين سال در سراسر بلاد افريقيه شيعى مذهبان را كشتند (ظن غالب اين است كه شيعيان اسماعيلى مذهب و پيرو علويان يا فاطميان بودند نه شيعى مذهبان اثناء عشرى) سبب آن قتل عام اين بود كه روزى المعز بن باديس در قيروان سوار بر مركب می گذشت و مردم به او سلام و دعا می كردند. به گروهى رسيد و درباره آن ها پرسيد، به او گفتند «اينان رافضى هستند و ابا بكر و عمر را دشنام (سب) می دهند. المعز گفت: خدا از ابى بكر و عمر راضى باد» و از آن جا عبور كرد و گذشت. و مردم عامه بيدرنگ به «درب المقلى» قيروان رفتند و آن جا مكانى بود كه شيعيان در آن جا اجتماع می كردند و جمعى از آنان را كشتند. و اين كار منشأ از شهوت سپاهيان و اتباع آن ها، و به طمع نهب و غارت مي گرفت. و در اثر آن دست عامه مردم در كشتار شيعيان گشاده گرديد. و عامل قيروان عامه را تحريض و تشويق بدان كشتار مي نمود.
    انگيزه عامل قيروان هم در اين امر اين بود كه وى امور شهر را اصلاح كرده بود كه آگاهى يافت به اين كه المعز بن باديس می خواهد او را بر كنار سازد، پس او خواست فتنه و فسادى بر پا دارد و گروه بسيارى از شيعى مذهبان كشته و به آتش سوزانده شدند و ديار آن ها مورد نهب و غارت قرار گرفت و در سراسر افريقيه كشتار شيعيان صورت گرفت، گروهى از آنان گرد هم جمع آمده و در قصر المنصور نزديك قيروان متحصن شدند. عامه آن ها را محاصره كرده در فشار گذاشتند، گرسنگى بر محصورين چيره گرديد و پذيرفتند كه از آن جا بيرون بيايند. و بيرون آمده و آن ها را مي كشتند و تا نفر آخر آنان را كشتند، جمعى از آنان در المهديه به مسجد پناهنده شدند، تمام آن ها را هم كشتند.
    شيعه در مغرب، مشارقه ناميده می شدند، منسوب به ابى عبد الله شيعى كه از مشرق بود و بيشتر شعراء اين حادثه را چه روى مسرت و شادى و چه از جهت غم و اندوه و سوك و گريه در آثار خود ياد كرده ‏اند.(2)


    ــــــــــــــ
    (1) الكامل، ج‏9، ص:295.
    (2) الكامل، ترجمه، ج‏22، ص:16.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ در ساعت ۲۳:۲۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  6. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۰۵, ۰۴:۳۰ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود