صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصالت لذت در اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره اصالت لذت در اسلام




    سلام

    اصالت لذت و خويش محوري چگونه در اسلام نيست؟ در حالي كه در قرآن پر است از تعاليمي كه بر مبناي وعده ي رسيدن به لذت بهشت ميباشد!
    مخصوصا آيه هفتاد يك سوره زخرف كه سرحد ماده پرستي و نفس خواهي رو ميتوان درش ديد
    وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ

    كاري به اين مطلب كه آيا نعيم ذكر شده در قرآن تمثيل و استعاره است يا خير نداريم اونچه كه موضوع اين بحثه اينه كه برحسب ظاهر هم كه شده در اسلام به نفس خواهي و لذت طلبي اصالت داده شده ...
    اگر نگوييم مستقيم ، غيرمستقيم مسلم است

    منتظر پاسخ شما هستم
    باتشكر

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۳:۱۹

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    اصالت لذت در اسلام








    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229




    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اسلام به هیچ وجه، لذت خواهی را نفی نمیکند همانگونه که نفس خواهی را هم رد نمیکند. چیزی که هست لذت خواهی لزوما به معنای اصالت لذت نیست همانگونه که نفس خواهی نیز مساوی با خویش محوری نیست.

    توضیح اینکه،

    درباره لذت خواهی سه نظریه وجود دارد: رویکرد افراطی، رویکرد تفریطی و رویکرد اعتدالی.

    رویکرد افراطی به لذت را میتوان بطور نمونه در اندیشه گروهی از اندیشمندان غرب مشاهده نمود. به اعتقاد این گروه، اصالت با لذت است یعنی معیار قضاوت درباره درستی و نادرستی یک عمل، میزان لذتی است که انسان از آن عمل میبرد.

    رویکرد تفریطی به لذت را نیز میتوان بطور نمونه در برخی اندیشه های بودایی و صوفیانه مشاهده کرد که خود را از عمده لذتها منع میکنند.

    اما رویکرد اعتدالی این است که لذت را نه اصل و معیار زندگی قرار دهیم و نه به کلی آنرا طرد کنیم بلکه به نحو معقول و مشروعی از آن بهره مند شده و به عنوان ابزاری برای کمال روحی و مادی خود در رسیدن به هدف اصیل از آن استفاده کنیم:

    هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا في‏ مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ؛ او كسى است كه زمين را براى شما رام كرد، بر شانه‏هاى آن راه برويد و از روزيهاى خداوند بخوريد و بازگشت و اجتماع همه به سوى اوست.(ملک/15)

    وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند.(ذاریات/56)

    يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ؛ اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات خواهى كرد!(نشقاق/6)

    وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ؛ خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكن‏هاى پاكيزه‏اى در بهشتهاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است!(توبه/72)

    امام صادق فرمود: إِنَّ الْعُبَّادَ ثَلَاثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ؛ عبادت کنندگان سه دسته اند: گروهی خدا را از ترس عبادت میکنند، این عبادت عبادت بردگان است؛ و گروهی خدا را برای طلب ثواب عبادت میکنند، این عبادت عبادت مزد بگیران است؛ و گروهی خدا را از روی محبتی که به او دارند عبادت میکنند، این عبادت عبادت آزادگان است و این عبادت برترین عبادتهاست.( الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 84)


    همین سه رویکرد (افراطی، تفریطی و اعتدالی) درباره نفس خواهی هم مطرح است.

    رویکرد افراطی به نفس خواهی، برخی از اندیشمندان غربی را به اصالت انسان و خویش محوری سوق داده است.

    رویکرد تفریطی به نفس خواهی، در برخی اندیشه های جامعه شناختی بروز کرده است بطوری که حقیقتی برای فرد و نفس او قایل نیستند و او را تا حد ظرفی خالی که از جامعه پر میشود تنزل داده اند.

    اما رویکرد اعتدالی به نفس خواهی این است که نفس نه اصل و محور است و نه مطرود بلکه باید تلاش نمود تا نفس (این ودیعه الهی) را از بند تعلقات دنیوی حفظ کرد و آنرا به هدف اصلی جهان آفرینش یعنی خداوند نزدیک نمود. این نفس خواهی در حقیقت، کرامت دادن به خویشتن است نه اصالت دادن به آن:

    وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ؛ من هرگز خودم را تبرئه نمى‏كنم، كه نفس (سركش) بسيار به بديها امر مى‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است.(یوسف/53)

    وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‏؛ و آن كس كه از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوى بازدارد قطعاً بهشت جايگاه اوست.(نازعات/40و41)

    امام سجاد در یکی از مناجاتهای خود با خدا عرض میکند: اللَّهُمَّ خُذْ لِنَفْسِكَ‏ مِنْ نَفْسِي‏ مَا يُخَلِّصُهَا، وَ أَبْقِ لِنَفْسِي‏ مِنْ نَفْسِي‏ مَا يُصْلِحُهَا، فَإِنَّ نَفْسِي‏ هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا؛ بار خدايا براى خود از نفس‏ من بهره‏ اى كه آن را (از عذاب) برهاند) قرار ده) و آنچه آن را بصلاح و سازگارى آورد براى من بگذار، زيرا نفس‏ من تباه شونده است (از عذاب رهائى نمي يابد) جز آنكه تو آن را (از هر پيشامدى) نگهدارى‏(.(صحیفه سجادیه/ دعای بیستم)

    يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي وَ ادْخُلي‏ جَنَّتی؛ تو اى روح آرام‏يافته! به سوى پروردگارت بازگرد در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است، پس در سلك بندگانم درآى، و در بهشتم وارد شو! (فجر/27-30)

    با توضیحاتی که بیان شد روشن میشود:

    آنچه در اسلام اصالت دارد و محور است تنها خداوند است و همه نعمتهای مادی و معنوی در اختیار انسان قرار گرفته است تا ابزاری برای حرکت آدمی به سمت این اصل و محور باشد حتی نعمتهای بهشتی از آنرو مطلوب است که ثمره تلاش انسان بسوی تقرب به خداست نه اینکه خود اصالتی در قبال خداوند و تقرب به او داشته باشد.

    در پناه حق



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    اسلام به هیچ وجه، لذت خواهی را نفی نمیکند همانگونه که نفس خواهی را هم رد نمیکند. چیزی که هست لذت خواهی لزوما به معنای اصالت لذت نیست همانگونه که نفس خواهی نیز مساوی با خویش محوری نیست.
    سلام و تشكر

    اما در عالم واقع نفس خواهي و لذت طلبي مذموم و قبيح است و هميشه يكي از ويژه گي هاي انسانهاي خوب دوري از لذت طلبي هاي مادي بوده...

    و از طرفي اونقدري كه دين به مقابله به نفس و پيروي نكردن از آن دستور داده ،به چيز ديگر دستور نداده !!! و هواي نفس را معادل شيطان و شرك ورزي دانسته اما به هنگام تشويق به همين امور نفساني تشويق كرده !

    اين تناقض رو چگونه ميتوان حل كرد؟ چطور هواي نفسي كه تا امروز جهنم بود به يك باره ميشود بهشت؟؟؟

    آيا اين تناقض نشان از اصالت لذت و نفس محوري نيست؟؟؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    بعدا یکمشو میگم...
    نوشته
    128
    حضور
    7 روز 1 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    308



    بسم الله الرحمن الرحیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام و تشكر

    اما در عالم واقع نفس خواهي و لذت طلبي مذموم و قبيح است و هميشه يكي از ويژه گي هاي انسانهاي خوب دوري از لذت طلبي هاي مادي بوده...

    و از طرفي اونقدري كه دين به مقابله به نفس و پيروي نكردن از آن دستور داده ،به چيز ديگر دستور نداده !!! و هواي نفس را معادل شيطان و شرك ورزي دانسته اما به هنگام تشويق به همين امور نفساني تشويق كرده !

    اين تناقض رو چگونه ميتوان حل كرد؟ چطور هواي نفسي كه تا امروز جهنم بود به يك باره ميشود بهشت؟؟؟

    آيا اين تناقض نشان از اصالت لذت و نفس محوري نيست؟؟؟

    با سلام

    فقط نکته ای عرض کنم

    در اسلام لذت به دو گونه است:
    اول:حلال و محبوب
    دوم:حرام و مذموم

    امام علي عليه السلام :
    اُذْكُرُوا عِنْدَ الْمَعاصى ذَهابَ اللَّذّاتِ وَ بَقاءَ التَّبِعاتِ.
    امام علي عليه السلام :
    هنگام ارتكاب گناه ، از بين رفتن لذت ها و باقى ماندن پيامدها را به ياد آوريد.

    عنه صلى الله عليه و آله :
    رُبَّ شَهْوةِ ساعةٍ تُورِثُ حُزنا طويلاً .
    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
    بسا لذتى كه دمى بپايد اما اندوهى دراز بر جاى گذارد .
    الأمالي للطوسي : 533/1162


    مشخصا این دو حدیث در رابطه با شهوات از راه حرام یا مذموم است...




    امام رضا عليه السّلام فرمودند:
    اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِکُمْ حَظّا مِنَ الدُّنْیا، بِاِعْطائِها ماتَشْتَهى مِنَ الْحَلالِ وَ مالَمْ یَنَلِ المُرُوَّةَ وَلاسَرَفَ فیهِ، وَاسْتَعینوُا بِذلِکَ عَلى اُمُورِالدّینِ؛
    براى خودتان بهره اى از دنیا قرار دهید، به این که خواسته هاى دل را از حلال به آن بدهید، تا حدّى که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد، و بدین وسیله، بر کارهاى دین کمک بجویید.
    فقه الرضا عليه السلام، ص 337

    و این حدیث معیار اسلام است...

    و معیار اسلام،یعنی اعتدال...

    نه رهبانیت و نه فریفته شهوات و دنیا شدند...

    امام على عليه السلام :
    مَن أجهَدَ نَفسَهُ فى إصلاحِها سَعِدَ، مَن أهمَلَ نَفسَهُ فى لَذّاتِها شَقِىَوَ بَعُدَ؛
    امام على عليه السلام :
    هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى شود هركس خود را در لذت ها رها كند، بدبخت مى گردد و بى بهره مى ماند.
    غررالحكم، ح 8246 و ح 8247


    ديلمى گويد: امام حسين عليه‏ السلام بسيار اوقات به اين قول شاعر تمثّل مي‌‏جست و آن را مى‌‏خواند که:
    یا أَهْلَ لَذّاتِ دُنْیا لابَقاءَ لَها
    إِنَّ اغْتِرارا بِظِلٍّ زائِلٍ حُمُقٌ
    اى اهل لذت‌هاى ناپایدار دنیا،
    فریفته شدن به سایه ناپایدار، بى‏‌خردى است.
    ارشاد القلوب ص 186


    همچنین در احادیث هر جا شهوت و لذت مذموم واقع شده مفهوم همان حرام ها و زیاده روی هاست و هرجا تأکید یا تأیید شده همان حلال ها و محبوب هاست...





    امام على عليه السلام :
    اِعْلَمُوا عِبادَ اللّه ِ اَنَّ الْمُتَّقينَ ذَهَبُوا بِعاجِلِ الدُّنْيا وَ آجِلِ الاْخِرَةِفَشَارَكُوا أَهْلَ الدُّنْيا فى دُنْياهُمْ وَ لَمْ يُشارِكْهُمْ اَهْلُ الدُّنْيا فى آخِرَتِهِمْ سَكَنُوا الدُّنْيابِاَفْضَلِ ما سُكِنَتْ وَ اَكَلوها بِاَفْضَلِ مَا اُكِلَتْ فَحَظوا مِنَ الدُّنْيا بِما حَظِىَ بِهِ الْمُتْرَفونَ وَاَخَذُوا مِنْها ما اَخَذَهُ الْجَبابِرَةُ الْمُتَـكَـبِّرونَ ثُمَّ انْقَلَبُوا عَنْها بِالزَّادِ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَتْجَرِالرَّابِحِ اَصابُوا لَذَّةَ زُهْدِ الدُّنْيا فى دُنْياهُم وَ تَيَقَّنُوا اَنَّهُم جيرانُ اللّهِ غَداً فى آخِرَتِهِمْ لاتُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ وَ لا يَنْقُصُ لَهُمْ نَصيبٌ مِنْ لَذَّةٍ؛
    امام على عليه السلام :
    اى بندگان خدا، بدانيد كه تقوا پيشگان هم از اين دنياى زود گذر و هم از آخرت كه مى آيد بهره گرفتند، با مردم دنيا در كارهاى دنيوى شريك شدند، ولى مردم دنيا باايشان در كارهاى اخروى شريك نشدند، (از راه حلال) در بهترين خانه ها زندگى كردندو از بهترين خوردنى ها خوردند. همان لذّتى را كه اهل ناز و نعمت از دنيا بردند،نصيبشان شد و از آن كامياب گرديدند آنسان كه جبّاران خودكامه كام گرفتند، سپس باتوشه كافى و تجارت سودآور به جهان ديگر رفتند، لذّت بى رغبت بودن به دنيا را بردند،و يقين كردند كه در آخرت همسايگان خدايند. دعايشان بى جواب نمى ماند و بهره شاناز لذت و خوشى كم نمى شود.
    نهج البلاغه، نامه ۲۷



    از موارد محبوب و تایید شده لذات:

    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    مَنْ احبَّ انْ يلقي الله مطهراً فليُلْقِهِ بزوجهِ.
    کسي که دوست دارد خدا را با طهارت (درون) ملاقات کند، پس با زوجش زناشويي نمايد.
    سنن النبي، ص 147


    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    جُعِلَ قُرةُ عینی الصلوةُ ولذّتی فی النساءِ.
    نماز، نور چشم من قرار داده شده و لذت من در زناشوئی است.
    سنن النبي، ص 147


    و...


    این موارد تضاد ندارند و بلکه کاملا موجه هستند...

    قال رسول الله(صلوات الله علیه و آله):ليس بمؤمن مستكمل الإيمان من لم يعد البلاء نعمة و الرّخاء مصيبة.هر كه بلا را نعمت و فراوانى را مصيبت نداند ايمان وى كامل نيست.[نهج الفصاحه،حدیث 2391]

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    بعدا یکمشو میگم...
    نوشته
    128
    حضور
    7 روز 1 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    308



    و اما نفس

    امام علي عليه السّلام فرمودند:
    هیچ دشمنی برای انسان٬ ستمگرتر از نفس او نیست.
    غرر الحکم


    امام علي عليه السّلام فرمودند:
    يَا أَسْرَى الرَّغْبَةِ أَقْصِرُوا فَإِنَّ الْمُعَرِّجَ عَلَى الدُّنْيَا لَا يَرُوعُهُ مِنْهَا إِلَّا صَرِيفُ أَنْيَابِ الْحِدْثَانِ أَيُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا؛
    اي اسيران هوس، آهسته تر آن كه دل به دنيا داده و بدان روي كرده است تنها صداي پاي مرگ او را ترسانَد كه ديگر خيلي دير شده است. اي مردم، به تربيت نفس خود پردازيد و آن را از سقوط در دامچاله هاي عادات زشت باز داريد.
    نهج البلاغه، حکمت 351


    راوي: رسول خدا صلى الله عليه و آله گروهى را در پى يك مأموريت نظامى (سَريّه) فرستاد. چون بازگشتند، فرمودند:
    مَرْحَبا بِقَوْمٍ قَضَوْا الجِهادَ الأصْغَرَ وَ بَقِىَ لَهُمُ الْجِهادُ الأكْبَرُ. قيلَ: يا رَسُولَ اللّه ! وَ مَا الجِهادُ الأكْبَرُ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْسِ؛
    درود بر گروهى كه «جهاد كوچك» را انجام دادند و جهاد بزرگتر براى آنان باقى مانده است. گفتند: اى رسول خدا، جهاد بزرگتر چيست؟ فرمودند: جهاد با نفس.
    [الاختصاص، ص 240]



    امام علي عليه السّلام درباره سيماي مؤمن فرمودند:

    شادمانی مؤمن در چهره و اندوهش در دل است. دریا دل و بلند نظر است و نفسش از همه رامتر. برتری جویی را خوش ندارد، و خودنمایی را زشت داند. اندوهش طولانی است، همّتش بلند است، و سکوتش فراوان است، دوراندیش است، اوقاتش با برنامه است، سپاسگزار و صبر پیشه است، دارای فکری ژرف است، به آسانی نیازش را نگوید و به کسی روی نیندازد، سازگار و نرمخوست. جانش از سنگ مقاوم تر است و فروتنی اش از بردگان فراتر.
    نهج البلاغه، حکمت 325


    امام علي عليه السّلام فرمودند:
    كيف يصل الي حقيقة الزّهد من لم تمُت شَهوته؛
    چگونه مي شود انساني كه شهوت (و خواسته هاي نفساني) را در درون خود از بين نبرده است، به حقيقت زهد دست پيدا كند؟
    غرر الحكم، ص 276، ح 6064


    امام على عليه السّلام فرمودند:
    أَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنْ إِصْلاحِ نَفْسِهِ؛
    ناتوان ترين مردم كسى است كه از اصلاح نفس خويش و خودسازى عاجز باشد.
    [غررالحكم ج2 ص436]


    امام على عليه السّلام فرمودند:
    اَدَّبْتُ نَفْسى فَما وَجَدْتُ لَها بِغَيرِ تَقْوَى الاِْلهِ مِنْ اَدَبِفى كُلِّ حالاتِها وَ اِن قَصُرَتْ اَفْضَلَ مِنْ صَمْتِها عَنِ الْكَذِبِوَ غيبَةِ النّاسِ اَن غيبَتَهُم حَرَّمَها ذُوالْجَلالِ فِى الْكُتُبِاِن كانَ مِن فِضَّةٍ كَلامُكِ يا نَفْسُ فَاِنَّ السُّكوتَ مِن ذَهَبِ؛
    به ادب و تربيت نفس خود پرداختم و براى آن ادبى بهتر از تقواى الهى در تمام حالاتش نيافتم و اگر از پس اين امر برنيامد براى آن چيزى بهتر از دم فروبستن از دروغ نيافتم و از غيبت مردمان، همانا غيبت آنان را خداوند با عظمت در كتاب ها حرام كرده است. اى نفس، اگر سخن تو نقره است، سكوت طلاست.
    نهج السعادة، ج 7، ص 386.



    و نفس نیز بر دوگونه است:
    نفس تربیت شده
    نفس تربیت نشده


    نفس تربیت شده یا «رام شده» در مؤمن هست و چه بسا خیر هم هست

    و اما آن نفسی که دشمن انسان نامیده شده نفس تربیت نشده یا رام نشده یا «نفس اماره» میباشد و خود نفس بذاته مذموم نیسن بلکه چنانچه تربیت شود خود عامل سلوک و بندگی بهتر میشود.
    و در صورت اصلاح شدن خود عامل بازدارنده از گناه بوده و «نفس مطمئنه» نامیده میشود.

    امام علي عليه السّلام فرمودند:
    أحسَنُ الحياءِ استحياءُكَ من نفسِك؛
    نيكوترين حيا، حياء و شرم از نفس خويش است.
    تصنيف غررالحكم، ص 257، ح 5452


    امام علي عليه السّلام فرمودند:
    ثلاث من أبواب البر: سخاء النفس، وطيب الكلام، والصبر علي الأذي.
    سه چيز از درهاي نيکي است: سخاوت نفس و نيکويي گفتار و شکيبايي در برابر آزار.
    المحاسن، ج 1، ص 66، ح 14


    به عبارت دیگر نفس مراحلی دارد


    اول:أماره بسوء
    دوم:لوامه
    سوم:مطمئنه



    در هر انسانی در ابتدا هر سه وجود دارد اما بسته به تربیت و تلاش در کنترل و اصلاح نفس به یکی از موارد زیر خواهد رسید:


    یا نفس اماره شده و نفس لوامه و مطمئنه خاموش میشوند...
    مثل فردی که از فرط معصیت حرمت گناه در نزدش فروریخته...

    یا نفس مطمئنه قدرت یافته و اماره بسوء میشود اماره بخیر و دیگر به حرام سوق نمیدهد...

    قال رسول الله(صلوات الله علیه و آله):ليس بمؤمن مستكمل الإيمان من لم يعد البلاء نعمة و الرّخاء مصيبة.هر كه بلا را نعمت و فراوانى را مصيبت نداند ايمان وى كامل نيست.[نهج الفصاحه،حدیث 2391]

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد نمایش پست ها
    براى خودتان بهره اى از دنیا قرار دهید، به این که خواسته هاى دل را از حلال به آن بدهید، تا حدّى که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد،
    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد نمایش پست ها
    نه رهبانیت و نه فریفته شهوات و دنیا شدند.
    سلام و تشكر
    پس اين آيه چيست؟ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ
    آيا اين فريفته بودن انسان به شهوات را نميرساند؟
    پسي چرا وقتي نوبت به زندگي دنيا ميرسه اينقدر نفسانيات مذموم ميشود؟؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد نمایش پست ها
    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    مَنْ احبَّ انْ يلقي الله مطهراً فليُلْقِهِ بزوجهِ.
    کسي که دوست دارد خدا را با طهارت (درون) ملاقات کند، پس با زوجش زناشويي نمايد.
    سنن النبي، ص 147
    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد نمایش پست ها
    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    جُعِلَ قُرةُ عینی الصلوةُ ولذّتی فی النساءِ.
    نماز، نور چشم من قرار داده شده و لذت من در زناشوئی است.
    سنن النبي، ص 147
    بايد سند اين روايات برسي شوند ، شايد معتبر نباشند

    مگر احاديث آويزان شدن زنان در آتش جهنم را نشنيده ايي تا متوجه شوي كه شهوت جنسي از نظر اسلام چه عاقبتي دارد !


    به هر حال اين دوگانگي براي من حل نشده و فكر ميكنم كه يك جاي كار داره ميلنگه
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۳:۴۱

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    اين تناقض رو چگونه ميتوان حل كرد؟

    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    همانطور که قبلا عرض شد و یکی از دوستان نیز بخوبی توضیح داده اند آنچه در اسلام از آن منع شده است توجه افراطی به نفس و لذتهای مادی است و به عبارت دیگر دلبستگی است نه توجه اعتدالی؛ از اینرو در روایات تاکید شده است رهبانیت و زهد افراطی ممنوع است:

    وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ؛ و رهبانيّتى را كه ابداع كرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بوديم.(حدید/27)

    پیامبر فرمود: لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَامِ؛ در اسلام رهبانيت وجود ندارد.( دعائم الإسلام، ج‏2، ص193)

    تا جایی که حق لذت را بجا آوردن نوعی جهاد الهی قلمداد شده است:

    جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ؛‌جهاد زن خوب شوهر داری کردن است.( الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص9)

    با این توضیح روشن میشود که در اسلام نفس و لذت های نفسانی مادام که بصورت متعادل مورد توجه باشند نه تنها جهنمی نیستند بلکه خود ابزاری برای بهشتی شدن اند.

    اما درباره تناقضی که مطرح کرده اید به دو نکته توجه کنید:

    1- انسانِ آخرت هم همان انسانِ دنيا است، ما يحتاج آخرتش هم همان ما يحتاج دنيا است، آنچه در دنيا وسيله استكمالش بوده (بهره مندی از غذا و ازدواج و ...) در آخرت نیز جزو کمالات اوست، و تنها فرقى كه بين دنيا و آخرت است مساله بقا و زوال است. بنابراین خواص آنچه در دنيا هست در آخرت هم هست، با اين تفاوت كه نعمت‏هاى آخرت خالى از قبح و فساد است، و آدمى را از آنچه برايش بهتر و واجب‏تر است، باز نمى‏دارد. ( ترجمه الميزان، ج‏3، ص:165 و 171)

    2- نعمتهای آخرت گرچه ظاهری شبیه ظاهر نعمتهای دنیا دارند اما کیفیتی کاملا متمایز دارند:

    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ وَ الْقَناطيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ.(آل عمران / 14و15)
    محبّت امور مادى، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهاى ممتاز و چهارپايان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است (تا در پرتو آن، آزمايش و تربيت شوند ولى) اينها (در صورتى كه هدف نهايى آدمى را تشكيل دهند،) سرمايه زندگى پست (مادى) است و سرانجام نيك (و زندگىِ والا و جاويدان)، نزد خداست. بگو: «آيا شما را از چيزى آگاه كنم كه از اين (سرمايه‏هاى مادى)، بهتر است؟» براى كسانى كه پرهيزگارى پيشه كرده‏اند، (و از اين سرمايه‏ها، در راه مشروع و حق و عدالت، استفاده مى‏كنند،) در نزد پروردگارشان (در جهان ديگر)، باغهايى است كه نهرها از پاىِ درختانش مى‏گذرد هميشه در آن خواهند بود و همسرانى پاكيزه، و خشنودى خداوند (نصيب آنهاست). و خدا به (امورِ) بندگان، بيناست.

    از این گذشته در بهشت اخروی لذتی است که هرگز در دنیا برای ما قابل دستیابی نیست و آن «رضوان من الله» است:

    وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ؛ خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكن‏هاى پاكيزه‏اى در بهشتهاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است!(توبه/72)

    با توجه به دو نکته یاد شده علت ممانعت انسان از توجه بیش از حد به نفس و لذتهای دنیای مادی این است که وی را از توجه به آخرت (یعنی مقصد اصلی انسان) باز میدارد نه اینکه به خودی خود نامطلوب است. دنیا معبری است که نمونه هایی از لذت هم در آن وجود دارد اما آمیخته با فساد. انسان رهگذر نباید به آن دل ببندد زیرا لذت شایسته او در آخرت به وی میرسد. دنیا و ما فیها وسایلی برای سپری کردن مرحله محدودی از این مسیر کمال و در عین حال ابزاری جهت آزمودن میزان اطاعت و بندگی انسان است تا شایستگی خود را برای دریافت نعمتهای لایق خود در آخرت نشان دهد.

    بنابراین تناقضی میان دو مطلبی که به آن اشاره کرده اید وجود ندارد زیرا آنچه ممنوع است دل بستن به لذتی زایل و آمیخته با فساد است و آنچه مورد تشویق است لذتی باقی و خالص است.

    در پناه حق



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    بعدا یکمشو میگم...
    نوشته
    128
    حضور
    7 روز 1 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    308



    بسم الله الرحمن الرحیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام و تشكر
    پس اين آيه چيست؟ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ
    آيا اين فريفته بودن انسان به شهوات را نميرساند؟
    پسي چرا وقتي نوبت به زندگي دنيا ميرسه اينقدر نفسانيات مذموم ميشود؟؟؟





    بايد سند اين روايات برسي شوند ، شايد معتبر نباشند

    مگر احاديث آويزان شدن زنان در آتش جهنم را نشنيده ايي تا متوجه شوي كه شهوت جنسي از نظر اسلام چه عاقبتي دارد !


    به هر حال اين دوگانگي براي من حل نشده و فكر ميكنم كه يك جاي كار داره ميلنگه


    با سلام


    مطلب ا‌ول

    آیه ۷۱ سوره مبارکه زخرف درباره بهشت میباشد.
    و اینکه در بهشت اصلا زنا و... معنا ندارد چون:
    اولا.انسان در در بهشت حوری در عقد خود دارد که وصفشان نشان از زیبایی فراوانشان دارد...
    دوما.روح انسان ها از حسرت و ... پاک است.
    سوما.ضعف ها و نقصان این جهان در آنجا نیست...و فتنه ای وجود ندارد که خداوند برای آن چیزی را نهی کند.
    چهارم.اصل بنای بهشت پاداش برای اهل آن بوده و خیلی از مسائل دنیا در آن مطرح نیست.


    مطلب دوم


    این آیه دلالت بر فریفته بودن به شهوات نیست...زیرا انسان فریفته غافل است ولی اهل بهشت اهل ذکر و حمد و شکر خدایند.
    همچنین در آنجا بازهم پاکدامنی هست...(آیه ۵۶ ۷۲ و ۷۴ سوره مبارکه الرحمن)

    مطلب سوم

    و اما زنانی که پیامبر(ص) در معراج دیدند...

    نگاهی به روایات:

    امام علي عليه السّلام فرمودند:
    ... و رايتُ اِمْراَةً تُقطَعُ لحمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدِّمِها و مؤخّرِها بِمَقاريض من نارٍ ... .
    رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: در شب معراج زناني را ديدم كه گوشت بدنشان توسط قيچي هاي آتشين از جلو و عقب بريده مي شد ... پس آنها كساني هستند كه خود را در معرض مردان نامحرم قرار مي دهند و با رفتارهاي مختلف توجه آنها را جلب نموده و به آنها اظهار تمايل مي نمايند.
    بحار الانوار، ج 8، ص 309


    امام علي عليه السّلام فرمودند:
    ... و رايتُ اِمرَاةً تاكُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها ... فاِنَّها كانَتْ تَزيّنُ بَدَنها للنّاس ... .
    در شب معراج زناني را ديدم كه گوشت بدن خود را مي خوردند در حاليكه آتش جهنم از زير آنها شعله ور بود ... همانا آنها كساني هستند كه خود را براي مردم نامحرم زينت مي كنند.
    بحار الانوار، ج 8، ص 309



    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    لَيلَةٌ اُسرِيَ بِي ... رَأَيتُ اِمرَأَةً يُحرَقُ وَجهُهَا وَ يَدَاهَا، وَهِيَ تَأکلُ أَمعَاءُهَا ...، فَإِنَّهَا کانَت قَوَّادَةً.
    شبي که به معراج برده شدم ... زني را ديدم که چهره و دو دستش مي سوزد و روده هاي خود را مي خورد ... زيرا پا انداز (واسطه رساندن مرد و زن بيگانه به هم) بوده است.
    عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج 2، ص 11




    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    لَمَّا اُسرِيَ بِي مَرَرتُ بِنِسوَانٍ مُعَلَّقَاتٍ بِثُدِيِّهِنَّ فَقُلتُ: مَن هَؤُلاءِ يَا جَبرَئِيلُ؟ فَقَالَ: هؤُلاءِ اللَّوَاتِي يُورِثنَ أَموَالَ أَزوَاجَهُنَّ أَولادَ غَيرِهِم.
    شبي که به معراج برده شدم بر زناني عبور کردم که به سينه هاي خود آويزان بودند. پرسيدم: اي جبرئيل! اينها کيستند؟ جبرئيل گفت: اينها زناني هستند که فرزندان غير شوهران خود را، وارث اموالآنان مي کنند.
    بحار الأنوار، ج 79، ص 19


    و...



    آنچه از روایات مشخص است:
    اولا.این عذاب ها بخاطر افعال حرام آنان بوده...
    دوما.برای مثال خودآرایی برای شوهر نتنها عذاب ندارد که مؤکدا توصیه شده...
    پس مشخص میشود هرجا قواعد خود را دارد...


    مثلا خودآرائی برای همسر تاکید و تایید شده...


    امام صادق عليه السّلام فرمودند:
    لا يَنْبَغِي لِلْمَرْأةِ أنْ تُعَطِّلَ نَفْسَها وَ لَو أنْ تُعَلِّقَ في عُنُقِها قِلادَةً.
    سزاوار نيست براي زن كه خويشتن را براي شوهرش نيارايد، گرچه به آويختن چيزي بگردن خود.
    وسائل الشيعه، ج 20، ص 166


    امام کاظم عليه السّلام فرمودند:
    وَ التَّهْيِئَةُ مِمّا يُزِيدُ اللهُ بِهِ عِفَّةَ النِّساءِ.
    خودآرائي و رسيدگي به خود(برای شوهر)، از عواملي است که سبب مي شود خداوند بر پاكدامني زن بيافزايد.
    وسايل الشيعه، ج 1، ص 88

    ولی برای غیر او و در جامعه خیر!!!


    امام صادق عليه السّلام فرمودند:
    لا ينبَغي للمَراةِ ان تَجْمَرَ ثَوْبَها اذا خَرَجتْ مِنْ بَيْتِها.
    براي زن هنگامي که از خانه اش خارج مي شود، شايسته نيست لباس هاي خود را زينت دهد.
    من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 440



    و این حدیث هم برای آن دسته از مردانی که زنانشان را با وضع نامناسبی در جامعه به هراه خود دارند و میگویند ما راضییم!!! پس مشکلی ندارد!


    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    ... و المَرْاةُ اذا خَرَجَتْ من بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً و الزّوجُ بذلِكَ راضٍ يُبني لِزَوجِها بكُلّ قَدَمٍ بيتٌ في النّار.
    زن اگر از خانة خودش با آرايش و زينت و معطر خارج شود و شوهرش به اين كار او راضي باشد، به هر قدمي كه آن زن بر مي دارد براي شوهرش خانه اي در جهنم بنا مي گردد.
    بحارالانوار، ج 100، ص 249


    و همه این احادیث قابل جمع هستند که جمع بندی آنها تا اینجا بدین صورت میشود:


    حضور زن در جامعه باید با حجاب و بدون زینت و جلب توجه باشد...

    ولی نزد شوهر باید خود را بیاراید و به خود برسد...

    و شوهر حق ندارد به همسرش اجازه بدحجابی و زینت را در اجتماع بدهد...


    مطلب چهارم

    خواستید سند آن دو حدیث را بررسی کنید این موارد هم هست...

    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    يا عليُّ العَيشُ في ثَلاثَةٍ: دارٍ قَوراءَ وَ جاريةٍ حَسناءَ وَ فَرَسٍ قَبّاءَ؛
    «يا علي! [لذّت] زندگي در سه چيز است: خانه اي وسيع، زن (همسر) زيباروي و سواري راهوار.»
    بحارالانوار، ج73، ص 288.



    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    ما استَفادَ المؤمنُ بعدَ تَقوَى اللّه عز و جل خَيرا لَهُ مِن زَوجَةٍ صالِحَةٍ ؛
    مـؤمن ، بـعد از تـقواى خداوند عز و جل ، بهره اى بهتر از زن شايسته نبرده است .
    كنز العمال: 44410 منتخب ميزان الحكمه: 256

    (توضیح:بهره فقط بحث زناشویی نیست بلکه روحی و عاطفی ،و انس و الفت هم هست،و نسل پاک،و مربی فرزندان و...)


    امام صادق عليه السّلام فرمودند:
    مِن أخلاقِ الأنبياءِصلّى اللّه ُ علَيهِم حُبُّ النِّساءِ ؛
    از اخلاق پيامبران عليهم السلام ، زن دوستى است .
    الكافي: 5 / 320 / 1



    پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    خیر نسائکم العفیفه الغلمه عفیفه فی فرجها غلمه على زوجها؛
    بهترین زنان شما زن عفیف راغب است که در ناموس خود عفت و به شوهر خود رغبت داشته باشد.
    نهج الفصاحه
    (توضیح:غلمه یعنی زنی که رغبتش به نزدیکی زیاد باشد و بعبارتی گرم مزاج باشد)

    پس اگر شهوت مطلقا بد است چرا اینجا تایید شده؟...



    مطمئنا در اسلام راه اعتدال را قرار داده اند...

    در اسلام برای هر غریزه محلی قرار داده شده و هیچ غریزه ای در انسان عبس و بیهوده نیست...


    قوه جنسی علاوه بر اینکه عامل تداوم نسل انسان میباشد باعث انس و آرامش زوج میباشد و راه حلال آن هم ازدواج است...
    (آیه ۲۱ سوره روم)

    اسلام هیچ غریزه ای را تعطیل نکرده بلکه تعدیل کرده...

    برای مثال در جایی از زنا نهی میکند...در جایی به ازدواج امر میکند...و از رهبانیت نهی میکند...


    این ها قابل جمع است...


    و من الله التوفیق

    ویرایش توسط فرهاد : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۶:۴۱
    قال رسول الله(صلوات الله علیه و آله):ليس بمؤمن مستكمل الإيمان من لم يعد البلاء نعمة و الرّخاء مصيبة.هر كه بلا را نعمت و فراوانى را مصيبت نداند ايمان وى كامل نيست.[نهج الفصاحه،حدیث 2391]

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد نمایش پست ها
    آیه ۷۱ سوره مبارکه زخرف درباره بهشت میباشد.
    و اینکه در بهشت اصلا زنا و... معنا ندارد چون:
    اولا.انسان در در بهشت حوری در عقد خود دارد که وصفشان نشان از زیبایی فراوانشان دارد..
    سلام و تشكر فراوان

    درسته اما ريشه دوتاشون يكي بيش نيست(دفع شهوتي كه خدا قرار داده)..
    خب توي اين دنيا هم زنا معنايي نداره اگه آدم هزار تا حوري داشته باشه...

    مگر مطلبي رو كه آيه فوق به آن اشاره دارد همان چيزي نيست كه آدمي در همين دنيا ميخواهد؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد نمایش پست ها
    این آیه دلالت بر فریفته بودن به شهوات نیست...زیرا انسان فریفته غافل است ولی اهل بهشت اهل ذکر و حمد و شکر خدایند
    برفرض كه معناي حقيقي بهشت ذكر و تقديس است ، اما آيه مورد بحث ما و خيلي ديگر از آيات نشاگر مطلب حقير است
    در سوره آل عمران هم اين مطلب صريحا تاكيد شده كه در نظر مردم شهوت زنان و غيره زينت شده
    در ثاني صاحبان مراتب پايين بهشت قطعا غافل از مراتب بالاترند

    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد نمایش پست ها
    (توضیح:غلمه یعنی زنی که رغبتش به نزدیکی زیاد باشد و بعبارتی گرم مزاج باشد)

    پس اگر شهوت مطلقا بد است چرا اینجا تایید شده؟...
    سوال منم همينه!
    اما پاسخي كه
    شما ميدهيد قانع كننده نيست

    اگر شهوات مطلق خوب نيست ، بهشت و دنيا نداره...داره؟
    اگر جواب مثبت است چرا وعده داده شده كه در بهشت هرچه بخواهي هست؟؟؟؟
    من نمي دونم چرا شما متوجه اين تناقض نيستيد

  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 34

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود