صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان و عدل الهی (زندگی و حیات زورکی)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    اشاره انسان و عدل الهی (زندگی و حیات زورکی)




    باسلام
    اولا خداازهمه چیزازازل تاانتهااگاهی کامل داره وسوره انبیاء تصدیق کننده ان است
    ثانیاخدایی که ازاول واخرباخبراست چرابایدانسانی رابیافرینددرحالی که خودانسان نمیخواهد ممکن بگیداین رحمت است درسته اماهمین رحمت رویکی نمیخوادیااین رحمت برای یکی مثل عذاب هست
    ثالثا این انسانی که به انسان بودنش راضی نیست حالا بایدعذاب هم بشه چون گناه کرده,چون خودکشی کرده,چون...
    عدلت وهدف ازاین امرچه بوده؟؟
    ایاغیراین است که هیچ عذابی نیست؟
    نتیجه هیچ انسانی ناراضی نخواهد بودعلت هم این است دربهشت جنودجهل برچیده میشود ایاغیراین است که همه انسان هادربهشت اند امایکی بانعمت بیش تریکی کمتر,
    ایاغیراین است که خداونددرسوره شوروی ایه ۱۵میفرمایند بازگشت انسان به سوی خداست
    مطلب خیلی واضحه ماازنزدخداامدیم که سرچشمه خوبی هاست وبازگشتمان هم به همان خوبی ها خواهدبود واین دنیاچیزی جزقانون طبیعت الهی برای تکامل انسان نیست وعذاب هم چیزی جزبه معنای رحمت کم ترنیست
    واگرغیراین هست ایات مربوط به عذاب رابامعنی بیاوریدماهم ایاتی خواهیم اورد که ثابت میکندمنظورازعذاب جهنم رحمت کمتراست ونه اتش این عدالتی است کامل
    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۰۷:۵۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست





    انسان و عدل الهی (زندگی و حیات زورکی)








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,890
    حضور
    84 روز 1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    با سلام و عرض ادب خدمت برادر عزیز جناب احمد

    بله انسان در خلقت و بوجود آمدن اختیاری نداشت، مثل اینکه پرتو خورشید در بوجود آمدن خود اختیاری ندارد چراکه خورشید علّت تامّه است و به محض وقوع علت، معلول نیز محقق خواهد شد؛ بر اساس براهین عقلی و فلسفی خداوند علت تامّه جهان هستی است؛ لذا وقتی علّت تامّه محقق شد معلول نمی تواند از علّت تخلّف کند بنابراین وجود معلول ضروری بوده و از اختیار خود خارج است.
    اگر چه خلقت انسان به اختیار خود نبوده امّا آیا این با عدالت خداوند منافات دارد؟ خداوند وجود انسان را ایجاد کرد اما در انتخاب راه خوب و بد او را آزاد گذاشت تا خودش کمالات وجودی خودش را طلب کند بله اگر خداوند کسی را به کار خوب و دیگری را به کار بد اجبار می کرد ظلم بود و از عدالت خداوند به دور! اما این چنین نیست؛ خداوند به انسان اختیار داد تا با انتخاب خود کمالات وجودی لایق به خودش را کسب کند، به حدّی ظرفیت و قابلیّت وجودی انسان را بالا برد تا بتواند از ملائک پیشی بگیرد و به مقام قرب الهی « عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر» (قمر 55) برسد.
    در ارتباط با اینکه عذاب (بر خلاف تصور عموم مردم) رحمت الهی است، حق با شماست، عذاب چیزی جز رحمت الهی نمی تواند باشد چون غذاب برزخی انسان را از رذائل پاک کرده و انسان برای ورود به بهشت مهیّا می شود.

    برای مطالعه بیشتر لینک زیر را هم ببینید:
    خلقت اجباری



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب خدمت برادر عزیز جناب احمد

    بله انسان در خلقت و بوجود آمدن اختیاری نداشت، مثل اینکه پرتو خورشید در بوجود آمدن خود اختیاری ندارد چراکه خورشید علّت تامّه است و به محض وقوع علت، معلول نیز محقق خواهد شد؛ بر اساس براهین عقلی و فلسفی خداوند علت تامّه جهان هستی است؛ لذا وقتی علّت تامّه محقق شد معلول نمی تواند از علّت تخلّف کند بنابراین وجود معلول ضروری بوده و از اختیار خود خارج است.
    اگر چه خلقت انسان به اختیار خود نبوده امّا آیا این با عدالت خداوند منافات دارد؟ خداوند وجود انسان را ایجاد کرد اما در انتخاب راه خوب و بد او را آزاد گذاشت تا خودش کمالات وجودی خودش را طلب کند بله اگر خداوند کسی را به کار خوب و دیگری را به کار بد اجبار می کرد ظلم بود و از عدالت خداوند به دور! اما این چنین نیست؛ خداوند به انسان اختیار داد تا با انتخاب خود کمالات وجودی لایق به خودش را کسب کند، به حدّی ظرفیت و قابلیّت وجودی انسان را بالا برد تا بتواند از ملائک پیشی بگیرد و به مقام قرب الهی « عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر» (قمر 55) برسد.
    در ارتباط با اینکه عذاب (بر خلاف تصور عموم مردم) رحمت الهی است، حق با شماست، عذاب چیزی جز رحمت الهی نمی تواند باشد چون غذاب برزخی انسان را از رذائل پاک کرده و انسان برای ورود به بهشت مهیّا می شود.

    برای مطالعه بیشتر لینک زیر را هم ببینید:
    خلقت اجباری

    باسلام
    اول اینکه خداوندازازل تااخرخبردارد
    درمجموع انتظاریک پاسخ کلی رونداشتم
    امازمانی میشه گفت عدالت که انسان نیزازلی بوده ودرسوره انبیاء هم گفته شده خداازازل وابدشمااگاه است پس میتونیم بگیم انسان ازلی بوده؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تفکر
    نوشته
    1,131
    حضور
    58 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2211



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب خدمت برادر عزیز جناب احمد

    بله انسان در خلقت و بوجود آمدن اختیاری نداشت، مثل اینکه پرتو خورشید در بوجود آمدن خود اختیاری ندارد چراکه خورشید علّت تامّه است و به محض وقوع علت، معلول نیز محقق خواهد شد؛ بر اساس براهین عقلی و فلسفی خداوند علت تامّه جهان هستی است؛ لذا وقتی علّت تامّه محقق شد معلول نمی تواند از علّت تخلّف کند بنابراین وجود معلول ضروری بوده و از اختیار خود خارج است.
    اگر چه خلقت انسان به اختیار خود نبوده امّا آیا این با عدالت خداوند منافات دارد؟ خداوند وجود انسان را ایجاد کرد اما در انتخاب راه خوب و بد او را آزاد گذاشت تا خودش کمالات وجودی خودش را طلب کند بله اگر خداوند کسی را به کار خوب و دیگری را به کار بد اجبار می کرد ظلم بود و از عدالت خداوند به دور! اما این چنین نیست؛ خداوند به انسان اختیار داد تا با انتخاب خود کمالات وجودی لایق به خودش را کسب کند، به حدّی ظرفیت و قابلیّت وجودی انسان را بالا برد تا بتواند از ملائک پیشی بگیرد و به مقام قرب الهی « عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر» (قمر 55) برسد.
    در ارتباط با اینکه عذاب (بر خلاف تصور عموم مردم) رحمت الهی است، حق با شماست، عذاب چیزی جز رحمت الهی نمی تواند باشد چون غذاب برزخی انسان را از رذائل پاک کرده و انسان برای ورود به بهشت مهیّا می شود.

    برای مطالعه بیشتر لینک زیر را هم ببینید:
    خلقت اجباری

    سلام جناب هادی ...
    من نمیدونم چرا وقتی کارشناسهای دینی میخوان مساله ای رو حل کنند و تواناییش رو ندارند ... به سمته تعاریف حمله میبرند و میگن تعریفش اینجوریه ...

    مثلا وقتی حرف از عدالت خدا میزنیم ... یه تعریف خاصی از عدالت میکنند و مشگل رو در درون اون تعریف پیشاپیش حل میکنند
    مثلا وقتی حرف از ارحم الراحمین میزنیم ... یه تعریف هاصی از ارحم لراحمین میکنند و مشگل رو در درون اون تعریف حل میکنند .

    چه کسی به شما اجازه داده که چنین تعاریفی رو ابدا کنید ؟؟؟
    این هم تعریفی دیگر از شما و مقابله کردنتان با خلقت اجباری ...

    اینکه ظلم یعنی اینکه خداوند کسی رو مجبور به کار خوب یا بد بکند ... یعنی ظلم و اگر اتفاقه دیگری اتفاق بیوفتند مصداق ظلم نیست ...

    واقعا بعضی موقع ها هم یه حدیث هایی در درون این سایت میخونم که دیدم نسبت به هر چی عدالت هستش از بین میره ... مثلا عنوان میکنند که در اون دنیا خیلی از آدمها به خدا گله میکنند که فلان و بهمان و خداوند حضرت فاطمه رو جلوشون ظاهر میکنه و خداوند اینگونه استدلال میکنه که چگونه ایشون توانستند تقوا پیشه کنند و شما نتوانستید و ...

    پدر و مادری رو در نظر بگیرین که دو فرزند به دنیا میارن ...
    فرزند اول رو براش یک مداد طلایی میخرند ... همش تشویقش میکنند ... در درون خونه تکریمش میکنند . بزرگ میشه و دکتر میشه و به میلیونها آدم کمک میکنه .
    فرزند دوم رو براش یک خودکاری میخرند که همش جوهر پس میده ... همش دو دستی میزنن تو سرش ... اونم عقده ای میشه و درس و مشق رو کنار میزاره و خیابون گرد میشه ... و معتاد .
    و در نهایت هم خودش رو میکشه ...

    بعدش هم ما بیایم و بگیم پدر و مادر این خانواده عادل بودند ...
    و اینقدر با تعاریف بازی کنیم تا یه منطق هچل هفت برای خودمون بسازیم ...

    من به هیچ وجه به عدالت خدا باور ندارم ... و باور ندارم که عدالتی برقرار میشود .... چون قوانین جزایی که در درون همین دنیا دارم میبینم همشون ناقص هستن و مشگل دارند ... چه برسه به اون دنیا و ...

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    شعر - شعر آئینی- تاریخ مذهب
    نوشته
    223
    حضور
    2 روز 9 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    636



    انسان و عدل الهی (زندگی و حیات زورکی)
    آفرين ها بر شما اي امت اسلامي ايران ما


    و تبريك به مناسبت حضور توفنده و دشمن شكن شما


    در يوم الله 22 بهمن 93




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,890
    حضور
    84 روز 1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    زمانی میشه گفت عدالت که انسان نیزازلی بوده ودرسوره انبیاء هم گفته شده خداازازل وابدشمااگاه است پس میتونیم بگیم انسان ازلی بوده؟

    با سلام مجدد

    برادر بزرگوار هیچ موجودی از عدم خلق نشده و اساسا خلقت از عدم امری است محال، حقیقت انسان که روح اوست از زال بوده و تا ابد نیز خواهد بود، وقتي مي گوييم خدا آفريد به اين معني نيست كه مخلوقات در عرض خدا وجود دارند. آفرينش خدا مثل كار نجّار و بنّا و نقّاش و امثال آنها نيست. آفرينش خدا مثل آفرينش قوّه خيال ماست (با اين تفاوت كه خدا واجب الوجود است ولي قوّه خيال ممكن الوجود است). همان طور كه قوّه خيال ما صور خيالي را به محض اراده كردن ظاهر مي كند خدا نيز به محض اراده كردن، موجودات را ظاهر مي كند.
    صور خيالي از عدم نمي آيند، بلكه كمالات خود قوّه خيالند كه ظهور مي يابند. مخلوقات نيز ظهور كمالات واسماء خدا هستند. صور خيالي جدا از قوّه خيال نيستند؛ مخلوقات هم جدا از خدا معني ندارند. صور خيالي جدا از قوّه خيال نيستند ولي عين او يا جزء او هم نيستند. مخلوقات هم خدا نيستند ولي عين او يا جز او هم نيستند.
    موجودات از علم خدا آغاز شدند و با طي مراحلي تنزّل نمودند. از عالم ربوبي به عالم عقول و از عالم عقول به عالم مثال، و از عالم مثال به عالم ماده رسيدند. لذا در عين اين كه در عالم مادّه هستند در عوالم مافوق نيزحضور دارند.
    خداوند متعال مي فرمايد: «و هيچ چيزي نيست مگر اين که خزائن آن نزد ماست و ما آن را نازل نمي كنيم مگر به اندازه معلوم و معيّن». (حجر / 21) يعني هر چه در عالم مادّه است و از جمله انسان ، در ملكوت و جبروت و عالم ربوبي حقايقي غيرمادي و مجرد دارند.
    با توجه به مطالب پیش گفته وجود تجردی انسان ها از عدم خلق نشده است بلکه ظهور کمالات وجوی خداست که ظاهر شده است؛ خداوند هم بر اساس عدالت مطلقه خود انسان با قابلتی خلق فرمود که می تواند همانند خداوند بگوید باش پس بشود و همه این قابلیت و ظرفیت وجودی را دارا هستندد در حديث قدسي است كه:
    «بنده ی من از من اطاعت كن تا تو را مِثل يا مَثل خود قرار دهم. من به هر چيزي مي گويم باش مي شود و تو نيز مي گويي باش پس مي شود». (بحارالانوار، ج 102، ص 165)
    همه انسان ها بدون استثناء با دوری از گناه و تهذیب نفس و مبارزه با نفس با راهنمایی استاد اخلاق می توانند به چنین مرحله ای برسند.


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    علاقمه
    نوشته
    269
    حضور
    8 روز 15 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    74
    صلوات
    825



    راست میگه اونیکه اصلا نمیخواد انسان بوده باشه و مجبوره انسان باشه چکار کرده ؟ درسته حالا که انسانه باید عمل نیک انجام بده اونیکه به جهنم میره چون گنهکاره کاملا مشخصه ولی خوب شاید اون اصلا نمیخواست به وجود بیاد ؟ نه اینکه چون اگر نبود گناه نمیکرد دیگه بهشت بره نیمشه ولی اصلا بعضی در دنیا هم میگن چرا ما زنده ایم چرا ؟نه واقعا چرا ؟ چرا خاک نموندیم ؟ نمیشد جای مثلا من یه نفر دیگه بیاد ؟
    دعای سلامتی
    http://icva.host56.com/up/564618b1a0f9.png
    اونایی که میتونند دعای فرج رو بخونند همونو بخونن بهتره ولی دعای سلامتی هم میخونیم هرکی خواست ساعت ده دعای فرج و سلامتی میخونیم هرکی خواست هر دوتاش یا یکی شو برداره
    و زیارت عاشورا هم میخوانیم
    http://graphic.ir/pictures/__2/___28...1699889872.jpgاینم دعای فرجhttps://sp.yimg.com/ib/th?id=HN.6080...7&pid=15.1&P=0من آواتارمو عوض کردم این آواتار سابغمه

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله بن اشتر نمایش پست ها
    راست میگه اونیکه اصلا نمیخواد انسان بوده باشه و مجبوره انسان باشه چکار کرده ؟ درسته حالا که انسانه باید عمل نیک انجام بده اونیکه به جهنم میره چون گنهکاره کاملا مشخصه ولی خوب شاید اون اصلا نمیخواست به وجود بیاد ؟ نه اینکه چون اگر نبود گناه نمیکرد دیگه بهشت بره نیمشه ولی اصلا بعضی در دنیا هم میگن چرا ما زنده ایم چرا ؟نه واقعا چرا ؟ چرا خاک نموندیم ؟ نمیشد جای مثلا من یه نفر دیگه بیاد ؟
    سلام
    به یک نحودیگرموضوع قابل فهم است
    حضرت علی ع میفرمایندعالم روح قبل ماده انسان افریده شده وطبق انچه استادفرمودندماازلی بودیم پس عدم نبودیم حال که عدم نبودیم قطعا بااختیاری که خدابه مادادخودمان خواستیم وارداین بازی بردوباخت شویم
    یاحق

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    سلام
    به یک نحودیگرموضوع قابل فهم است
    حضرت علی ع میفرمایندعالم روح قبل ماده انسان افریده شده وطبق انچه استادفرمودندماازلی بودیم پس عدم نبودیم حال که عدم نبودیم قطعا بااختیاری که خدابه مادادخودمان خواستیم وارداین بازی بردوباخت شویم
    یاحق
    درضمن همین چنددقیقه پیش ایه ای یادم امدکه دیگرشک ندارم انچه گفتم صحیح است
    زمانی که انسان های کافردرحال ورودبه جهنم اندطبق ایه قران میگویند ,,ای کاش همان خاک بودیم,,مشخص میشودخودمابااختیارخودمان این راپذیرفتیم ازکارشناس محترم میخوام چون فرمودنداختیاری نیست این دیدگاه روبررسی کنند
    یاحق

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 19

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود