صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحدی قرآن ؛ درخواستی واقعی یا فراری به جلو ؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035

    اشاره تحدی قرآن ؛ درخواستی واقعی یا فراری به جلو ؟!




    سلام

    در قرآن ، سوره بقره آیه 23 میخوانیم :

    وَ إِن كُنتُمْ فىِ رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِين ( بقره - 21 )

    ترجمه :و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‏ايم شك داريد، پس- اگر راست مى‏گوييد- سوره‏اى مانند آن بياوريد و گواهان خود را- از غير خدا- فرا خوانيد .

    مسئله ای که تو خیلی از بحث ها مطرح میشه ( و به نظر من پاسخ روشنی به اونها داده نشده ) اینه که اصل " همانندی " یعنی چه ؟!

    اولا سوره ای که قراره به تحدی قرآن جواب بده ، باید شبیه کدوم سوره قرآن باشه ؟!

    ثانیا " وجه یا وجوه همانندی " باید دقیقا چیا باشند ؟!


    به این سوالات هرکسی جواب داده به جز خود قرآن!! چرا؟!


    عملا جواب هایی که به دو سوال بالا داده میشه سلیقه ای هستند و هیچ مدرک و دلیلی برای اونها وجود نداره . سلیقه هایی که مورد تایید همه مسلمانان نیستند !


    عقلا باید خود قرآن مشخص میکرد که دقیقا چی از مخالفینش میخواد ، چه شباهتی مد نظرش هست ؟!

    اما وقتی اینهارو مشخص نکرده چطور میشه این تحدی رو یه درخواست منطقی به حساب آورد ؟! بلکه بیشتر این فکر به ذهن میاد که عبارت گنگ و نامفهومِ تحدی ( که اگر مفهوم بود نیاز به تاویل و تفسیر نداشت ) یه جور فرار رو به جلو هست ...

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۱:۳۵

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    تحدی قرآن ؛ درخواستی واقعی یا فراری به جلو ؟!








    کارشناس بحث: استاد میقات

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۱/۰۲ در ساعت ۱۷:۵۹ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    قرآن به عنوان معجزه پیامبر صلی الله علیه وآله، و در قوم عرب نازل شده است.

    معجزه بایستی با توجه به موضوعی که در همان زمان حرف اول را می زند، متناسب باشد، مانند معجزه سحر و جادوگری در زمان حضرت موسی و معجزه طب و شفای بیماران و ... در زمان حضرت عیسی.

    در جامعه عرب آن زمان، فصاحت و بلاغت در کلام، حرف اول را می زده است. لذا معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز باید چیزی باشد در همین زمینه.

    لذا قدر متیقن از همانند آوری، همین فصاحت و بلاغت (شیوایی و رسایی و ...) است. پس همانند آوری و آنچه قرآن ادعای آن را دارد و دیگران را به تحدی فرا می خواند، مشخص و معلوم است.

    با این حساب، هم تحدی قرآن، منطقی و معقول است؛ و هم این که موضوع آن مشخص و معلوم است، لذا ادعای فرار به جلو بودن، ادعایی غیر علمی و نادرست است.

    لازم به ذکر است که مخاطبین قرآن در همان زمان، موضوع و محدوده همانند آوری و ادعای تحدی قرآن را به خوبی فهمیده و درک کرده اند. برای آنان ابهامی از این جهت وجود نداشته و متخصصان و فحول عرب در آن زمان تلاش های متعددی کردند تا همانندی مانند سوره های قرآن بیاورند ولی ناتوان مانده و به عجز و ناتوانی خود معترف شده اند.

    این یک موضوع تخصصی و فنی است و قرار نیست هر کسی در این زمینه ادعایی نماید. بایستی در این زمینه به صاحب نظران و متخصصان و ادیبان مراجعه نمود. و این متخصصان گفته اند که تاکنون همانندی برای قرآن نیامده است.

    در باره تحدی قرآن، در تاپیک های مختلفی گفتگو شده است که برخی گفتگو در آن تمام شده و برخی هنوز گفتگو ادامه دارد؛ لذا می توانید برای جلوگیری از تکرار، آن تاپیک ها را نیز مطالعه فرمایید:

    تحدی من با قرآن به زبان فارسی

    قاضی در تشخیص تحدی قرآن کیست؟

    آیا تحدی قرآن فقط به زبان عربی است؟

    سوالی مهم در خصوص تحدی

    سوال در مورد اصل وقوع تحدی

    تحدی قرآن ؛ درخواستی واقعی یا فراری به جلو ؟!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    موضوعات تحدی دیگه خیلی در این سایت هست...طوری زیاده که تک تک این پرسش ها الان هست نیازی به تاپیک تازه تکراری نبود...عجیبه کارشناسا دوباره این موضوع رو نگه می دارن...این سوالات کاملا در تاپیک های مشابه پاسخ مفصلی داده شده

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات
    در جامعه عرب آن زمان، فصاحت و بلاغت در کلام، حرف اول را می زده است. لذا معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز باید چیزی باشد در همین زمینه.
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات
    لذا قدر متیقن از همانند آوری، همین فصاحت و بلاغت (شیوایی و رسایی و ...) است.
    اما در عمل بحث فرق میکنه .

    برای قرآن انواع و اقسام اعجازها اعم از علمی ، محتوایی ووو در نظر گرفته میشه .

    توی همین تاپیک هایی که ارجاع دادید در مقام داوری ، انواع اعجازها در نظر گرفته شده !



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات
    هم این که موضوع آن مشخص و معلوم است، لذا ادعای فرار به جلو بودن، ادعایی غیر علمی و نادرست است.
    از همون تاپیک اول و در قسمت جمع بندی :


    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی
    بشر حتي نمي تواند دقيقا بداند قرآن چه دارد ، پس چگونه مي تواند مثل آنچه را نمي داند ارائه كند ؟
    به همین دلیل میگم درخواست تحدی فراری رو به جلوئه .

    انسان چطور به چیزی که نمیتواند بداند دقیقا چه داره و چی میخواد جواب بده ؟!

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات
    متخصصان و فحول عرب در آن زمان تلاش های متعددی کردند تا همانندی مانند سوره های قرآن بیاورند ولی ناتوان مانده و به عجز و ناتوانی خود معترف شده اند.
    میشه لطفا این اعترافات رو بیارید ؟!

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات
    بایستی در این زمینه به صاحب نظران و متخصصان و ادیبان مراجعه نمود. و این متخصصان گفته اند که تاکنون همانندی برای قرآن نیامده است.
    این متخصص عرب باید مسلمان باشه یا غیر مسلمان ؟!!

    ممنون .


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    همسر عزیزم وپسر گلم
    نوشته
    556
    حضور
    11 روز 19 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2338



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    میشه لطفا این اعترافات رو بیارید ؟!
    با سلام احتمالا نام مُسَیْلِمه یا مسیلمه کذاب راشنیده باشیدکه ادعای پیغمبری کرده بودکه قران را سروده ی پیامبر می دانست پس خودش هم قرانی بااین مضمون سروده است : «الفیل و ما الفیل، له خرطوم طویل، و له ذنب وبیل» یعنی «چه می دانید فیل چیست؟ برای او خرطوم دراز و دم کوتاهی است»
    وقتی این آیات را به مشرکان عرضه داشت اورا مسخره کردند
    چه متخصص عرب زبان چه غیر عرب زبان تا کنون نتوانستند آیه ای در حد آیات قران یاحتی پایین تر از آن بیاورند اگر موجود هست لطفا برایمان بنویسید مطمئنم حتی افرادی که از ادبیات خیلی سر در نمی آورند هم متوجه شوندکه قابل قیاس نیست


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    سلام

    اما در عمل بحث فرق میکنه .

    برای قرآن انواع و اقسام اعجازها اعم از علمی ، محتوایی ووو در نظر گرفته میشه .

    توی همین تاپیک هایی که ارجاع دادید در مقام داوری ، انواع اعجازها در نظر گرفته شده !

    از همون تاپیک اول و در قسمت جمع بندی :

    به همین دلیل میگم درخواست تحدی فراری رو به جلوئه .

    انسان چطور به چیزی که نمیتواند بداند دقیقا چه داره و چی میخواد جواب بده ؟!

    میشه لطفا این اعترافات رو بیارید ؟!

    این متخصص عرب باید مسلمان باشه یا غیر مسلمان ؟!!

    ممنون .


    با سلام و درود

    قرآن از جهات و حیثیات مختلف می تواند معجزه باشد و این منافاتی با عرض بنده ندارد که گفتم قدرمتیقن آن، فصاحت و بلاغت است.

    درست است که انسان نمی توان به حقیقت و همه قرآن پی ببرد ولی قدر متیقن از اعجاز قرآن، فصاحت و بلاغتش است که تاکنون در این زمینه هم نتوانسته است مانندی برای بیاورد.

    گذری به تاریخ ادیبان صدر اسلام و پس از آن، که به دنبال رد اعجاز قرآن بوده اند، شاهد و گواهی بر ناتوانی آنان در هماوردآوری برای قرآن است.

    متخصصان زبان شناس و اهل فن در ادبیات عرب باید نظر بدهند. مسلمان بودن یا نبودن آن ها، معیار نیست.

    تحدی قرآن ؛ درخواستی واقعی یا فراری به جلو ؟!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات
    قرآن از جهات و حیثیات مختلف می تواند معجزه باشد و این منافاتی با عرض بنده ندارد که گفتم قدرمتیقن آن، فصاحت و بلاغت است.
    به نظرم بهتره یک بار برای همیشه به این سوال جواب داده بشه که :

    رعایت فصاحت و بلاغت در کلام برای پاسخ به تحدی کافی است ؟!

    چون در تاپیک هایی که ارجاع دادید پاسخ های کارشناسان دیگر چیزهایی دیگر بود ،


    به عنوان مثال یکی از کارشناسان در پاسخ به تحدی که توسط یکی از کاربرا ارائه شده بود گفتند :

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی
    شما هم مانند جناب دانش فقط به يك بعد از ابعاد مثليت در قرآن و وجوه اعجاز قرآن كريم توجه داشته ايد در حالي كه قرآن كريم ، وجوه اعجاز بسياري دارد
    البته شما به جای کارشناس دیگه ای پاسخگو نیستید ، اما از صحبت های کارشناس کاملا واضحه که ایشون همانندی تایید کردن که تحدی ارائه شده ، از ابعادی همچون قرآنه ، اما پاسخشون اینه که قرآن ابعاد اعجازی دیگه ای داره که برای همانندی رعایت اونها هم لازمه .

    علاوه بر ایشون ، یکی از کارشناسا هم اینطور مطرح کرده بودن که ( البته از تفسیر المیزان نقل شده ) :

    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین
    خداوند مي فرمايد:« قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهيراً »[1](بگو: «اگر انسانها و پريان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نخواهند آورد؛ هر چند يكديگر را (در اين كار) كمك كنند).

    در اين آيه به روشنى و صراحت تحدى شده است، و ظهور در اين دارد كه به تمامى خصوصيات قرآن و صفات كمالى كه از نظر لفظ و معنا دارد تحدى شده، نه تنها به فصاحت و بلاغت لفظ آن، زيرا اگر منظور معجزه بودن لفظ آن بود ديگر معنا نداشت كه همه جن و انس را دخالت دهد، بلكه بايد مى‏فرمود: اگر همه عرب جمع شوند نمى‏توانند به مثل آن بياورند.
    مشاهده میکنید که دیگرانی به جز شما تاکید کردن که برای همانندی ، رعایت دیگر وجوه اعجاز قرآن لازمه . ( یعنی قدر مسلم شرایط اونها با قدر مسلم شما فرق داره !! )

    بر خلاف شما که گفتید :

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات
    در جامعه عرب آن زمان، فصاحت و بلاغت در کلام، حرف اول را می زده است. لذا معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز باید چیزی باشد در همین زمینه.

    لذا قدر متیقن از همانند آوری، همین فصاحت و بلاغت (شیوایی و رسایی و ...) است. پس همانند آوری و آنچه قرآن ادعای آن را دارد و دیگران را به تحدی فرا می خواند، مشخص و معلوم است.

    حالا با مقدمات بالا بازم سوالمو میپرسم :

    شرط لازم و کافی برای همانندی سوره ای مثل سوره های قرآن دقیقا چیه ؟!


    و خود شما هم میدونید تا وقتی که به سوال بالا جواب روشنی داده نشه ، درخواست تحدی بیشتر به فراری رو به جلو شبیهه .



    *********


    در ضمن در خود اون تاپیک ها مطالبی هستن از کارشناسای دیگه که من نسبت به اونها بحث هایی دارم ، اونها رو همینجا مطرح کنم ؟!



    با تشکر .


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    سلام

    به نظرم بهتره یک بار برای همیشه به این سوال جواب داده بشه که :

    رعایت فصاحت و بلاغت در کلام برای پاسخ به تحدی کافی است ؟!

    چون در تاپیک هایی که ارجاع دادید پاسخ های کارشناسان دیگر چیزهایی دیگر بود ،

    به عنوان مثال یکی از کارشناسان در پاسخ به تحدی که توسط یکی از کاربرا ارائه شده بود گفتند :

    البته شما به جای کارشناس دیگه ای پاسخگو نیستید ، اما از صحبت های کارشناس کاملا واضحه که ایشون همانندی تایید کردن که تحدی ارائه شده ، از ابعادی همچون قرآنه ، اما پاسخشون اینه که قرآن ابعاد اعجازی دیگه ای داره که برای همانندی رعایت اونها هم لازمه .

    علاوه بر ایشون ، یکی از کارشناسا هم اینطور مطرح کرده بودن که ( البته از تفسیر المیزان نقل شده ) :

    مشاهده میکنید که دیگرانی به جز شما تاکید کردن که برای همانندی ، رعایت دیگر وجوه اعجاز قرآن لازمه . ( یعنی قدر مسلم شرایط اونها با قدر مسلم شما فرق داره !! )

    بر خلاف شما که گفتید :

    حالا با مقدمات بالا بازم سوالمو میپرسم :

    شرط لازم و کافی برای همانندی سوره ای مثل سوره های قرآن دقیقا چیه ؟!


    و خود شما هم میدونید تا وقتی که به سوال بالا جواب روشنی داده نشه ، درخواست تحدی بیشتر به فراری رو به جلو شبیهه .

    *********
    در ضمن در خود اون تاپیک ها مطالبی هستن از کارشناسای دیگه که من نسبت به اونها بحث هایی دارم ، اونها رو همینجا مطرح کنم ؟!

    با تشکر .


    با سلام و درود

    بنده نیز معتقدم که قرآن از حیثیات مختلف دارای اعجاز است و منحصر به فصاحت و بلاغت نیست؛ و این منافات ندارد با این که ما به عنوان حداقل و قدرمتیقن، روی فصاحت و بلاغت، تفاهم داشته باشیم.

    به بیان دیگر؛ ما وقتی قرآن را در همه ابعاد آن اعجاز بدانیم، علی القاعده در یکی از ابعاد آن هم نباید کسی بتواند مانندی برای آن بیاورد. لذا وقتی می گوییم قرآن از حیث بلاغت، فصاحت، هدایتگری، غیب گویی، علمی و ... معجزه است، معنایش این است که حتی در حداقل این موارد یعنی حتی از حیث بلاغت و فصاحت هم کسی نمی تواند و نتوانسته است مانندی برای آن بیاورد.

    در موارد دیگر هم تاکنون کسی نتوانسته مانندی برای قرآن بیاورد، مثلا کسی اثبات کند خبر غیبی که قرآن داده است، خلاف آن محقق شده؛ و یا حکمت یا نکته ای هدایتی بگوید و مدعی شود در قرآن نمی توان آن را فهمید.

    لذا این که عرض می کنم قدرمتیقن، حداقل مراتب اعجاز قرآن، و یک نقطه اشتراک و تفاهم برای گفتگو در موضوع تحدی است.

    در ضمن، همانطور که فرمودید نمی توانم پاسخگوی مطالب تاپیک های دیگر باشم، لذا لطف کنید و آن چه دغدغه ذهنی خود حضرتعالی است را بیان کنید تا در همان زمینه گفتگو کنیم.

    تحدی قرآن ؛ درخواستی واقعی یا فراری به جلو ؟!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    سلام

    در قرآن ، سوره بقره آیه 23 میخوانیم :

    وَ إِن كُنتُمْ فىِ رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِين ( بقره - 21 )

    ترجمه :و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‏ايم شك داريد، پس- اگر راست مى‏گوييد- سوره‏اى مانند آن بياوريد و گواهان خود را- از غير خدا- فرا خوانيد .

    مسئله ای که تو خیلی از بحث ها مطرح میشه ( و به نظر من پاسخ روشنی به اونها داده نشده ) اینه که اصل " همانندی " یعنی چه ؟!

    اولا سوره ای که قراره به تحدی قرآن جواب بده ، باید شبیه کدوم سوره قرآن باشه ؟!

    ثانیا " وجه یا وجوه همانندی " باید دقیقا چیا باشند ؟!


    به این سوالات هرکسی جواب داده به جز خود قرآن!! چرا؟!


    عملا جواب هایی که به دو سوال بالا داده میشه سلیقه ای هستند و هیچ مدرک و دلیلی برای اونها وجود نداره . سلیقه هایی که مورد تایید همه مسلمانان نیستند !


    عقلا باید خود قرآن مشخص میکرد که دقیقا چی از مخالفینش میخواد ، چه شباهتی مد نظرش هست ؟!

    اما وقتی اینهارو مشخص نکرده چطور میشه این تحدی رو یه درخواست منطقی به حساب آورد ؟! بلکه بیشتر این فکر به ذهن میاد که عبارت گنگ و نامفهومِ تحدی ( که اگر مفهوم بود نیاز به تاویل و تفسیر نداشت ) یه جور فرار رو به جلو هست ...
    سلام علیکم و رحمة الله،

    وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ سَيُرِ‌يكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِ‌فُونَهَا ۚ وَمَا رَ‌بُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ [الأنعام، ۹۳]
    و بگو: «تمام ستایش‌ها برای خداست. به زودی آیاتش را به شما نشان خواهد داد، پس آنها را خواهید شناخت.» و پروردگارت از آنچه می‌کنید غافل نیست.

    به نکته‌ی مهمی توجه کردید، اینکه خداوند فرموده که اگر می‌توانید مثل قرآن را بیاورید ولی نه مثلیت را تعریف کرده است و نه اینکه برای این مسابقه قاضی تعیین کرده است و حداکثر فرموده که برای کارتان شاهدانتان را هم بیاورید، از آنها هم شاهد خواسته است با آنکه می‌دانسته که جمع کردن شاهد برای کسی که بخواهد منکر یک حقیقت شود کاری ندارد و مایه‌اش کمی وعده و وعید دادن به اهل دنیاست ... پس این بحث تحدی در اصل چیز دیگری است، با دقت در آن می‌بینید که این تحدی دعوت به مسابقه نیست و دعوت به تفکر و تدبر در قرآن است، یک تلنگور است، به یک نفر می‌گویید در قرآن تدبر کن بدون شک خواهی فهمید که از طرف خداست، اما او یک بار مثل روزنامه می‌خواند و می‌گوید فهمیدم یک کمی با کتاب‌های دیگر فرق داشت ولی خوب هر کتابی با کتابهای دیگر فرقهایی دارد این که نشد دلیل، بعد هم می‌گوید پس اعجاز قرآن کجایش هست، خداوند می‌فرماید که آقا جان ما به شما نمی‌گوییم تدبر کن، ما به شما می‌گوییم بیا و ما را رسوا کن، بیا و سعیت را بکن که اثبات کنی این کتاب یک کتاب معمولی است، چون خداوند می‌داند که کسی وقتی دست به قلم شود که مثل قرآن را بیاورد، با هر مثلیتی که در ذهن خودش باشد، در واقع مهمتر از خود این تلاش آن تدبری است که شخص باید قبل و در حین پاسخ دادن به قرآن انجام دهد ... در زمان امام صادق علیه‌السلام چهار ملحد دهری هم‌پیمان شدند که هر کدام ربع قرآن را باطل کنند، یک عمر گمانشان به همین بوده است که قرآن پر از اشکال است ولی هیچ وقت آستین‌ها را بالا نزده بودند که عملاً وارد گود شوند، با هم قرار گذاشتند که سال بعد با نتیجه‌ی کار همانجا دور هم جمع شوند، جمع شدند ولی هر کدام سر یک آیه گیر کرده بود و هر چه بیشتر در آن آیه غور می‌کرد بیشتر از عظمت عمق آن آیه حیرت می‌کرد، اینکه حیرتشان سر آیه بوده است و نه سوره به خوبی نشان می‌دهد که آیت خدا بودن قرآن از دل تک‌تک آیه‌های آن قابل برداشت است، اگرچه برخی آیه‌ها برای برخی بیشتر تأثیر دارند و برخی ایات برای برخی دیگر و اینطور نیست که همه‌ی مردم آیه بودن قرآن را از تک‌تک آیات قران متوجه شوند، هر کس فراخور حال خودش، اینکه در تحدی امر به آوردن سوره شده است هم همین است که مجموعه‌ای از ایات را باید مدّ نظر قرار داد و البته باید درشان تدبر کرد، از نظر عملی یعنی باید پیرامون آیات یک سوره دست به قلم شد، آن وقت است که معنای «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ» هم معلوم شخص می‌شود، خداوند فهم عمیق را در همین دست به قلم شدن قرار داده است، یکی از بهترین راه‌ها همین است ...

    اگر باور این حرفها برایتان سنگین است به این نکته توجه کنید. خداوند فرموده که به قرآن پاسخ دهید اگر می‌توانید، ولی توضیحی نداده است که شرایط این مسابقه چگونه است، در عوض مثال زده است برایمان از تحدی پیامبران دیگر به معجزاتی که از طرف خدا می‌آوردند. داستان حضرت موسی علیه‌السلام را به تفصیل بیان کرده است. فرعون گفت تو ساحر هستی و من مشابه آن را برایت می‌آورم و بهتر از آنرا، حضرت پذیرفتند و گفتند در ملأ عام باشد، نه برای اینکه قضاوت جمعی مردم کمترین اهمیتی داشته باشد بلکه برای اینکه تک‌تک مردم برای خودشان ببینند و البته حکمت‌های دیگری هم دارد، منظور اینکه قاضی مردم نبوده‌اند، قاضی فرعون هم نبوده است چون به ساحران وقتی ایمان نیاوردند گفت چرا بدون اجازه‌ی من ایمان آوردید، قاضی ساحران هم نبودند چون اگر بودند فرعون باید تبعیت می‌کرد وقتی آنها ایمان آوردند، پس معیار تشخیص اینکه معجزه‌ی موسی علیه‌السلام بالاتر بوده است یا سحر ساحران چه چیزی و تشخیص‌دهنده‌ی آن چه کسی بوده است؟ جواب این است که هر کسی خودش قاضی است! دل انسان معجزات را تأیید می‌کند و دل هر کسی تنها برای خود او حجت است و نه دیگران ... دل تأیید می‌کند اگرچه چشم باور نکند یا گوش استبعاد نماید که این کلام کلام خداوند خالق آسمان‌ها و زمین و دریاها و کوه‌ها و موجودات زنده و جمادات و ستارگان دور و نزدیک با تمام اجزاء و ذرات تشکیل‌دهنده‌اشان از سطح مرئی تا عمق نادیده‌اشان و غیره و غیره باشد ... اما دل تأیید می‌کند و حجت را بر شخص تمام می‌کند ... اگر شخص نپذیرد حسی مانند عذاب وجدان در درونش بیدار خواهد شد که از او خواهش می‌کند حق را بپذیرد ... اما این حس هم با انکار مکرر در شخص ضعیف می‌شود و این شخص منکر بعد از آنکه حق را شناخت کافر خواهد بود ...

    پس بحث تحدی به هیچ وجه واقعاً به عنوان یک مسابقه نیست که موضوعیت دارد، لازم هم نیست شرایط مسابقه برایش در قرآن تعریف شود، مهم این است که کسی که در قرآن شک دارد آستین‌ها را بالا بزند و در قرآن غور کند تا مگر با آن مبارزه کند،‌ تا مگر نقاط ضعف آن را شناسایی کند و بعد آن را به زمین بزند ... به همین خاطر هم هست که خداوند فرموده کسانی که در آیات من مبارزه را تا سر حدّ انکار ادامه می‌دهند بدون شک کافر هستند، یعنی من خدا می‌دانم که آنها حقیقت را متوجه شدند ولی نادیده گرفتند:

    ... وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الْكَافِرُ‌ونَ [العنکبوت، ۴۷]
    ... و خیرگی [و انکار] نکنند در آیتهای ما مگر کافران‌

    قضیه‌ی تحدی در قرآن و به قرآن بسیار روشن است، آیا با این حال جای ابهامی در آن برای شماست؟
    یا علی علیه‌السلام

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 82

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود