صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نگاه به عقاید دیگران از دریچه مخالفان ، چرا آن آری ، این نه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035

    نگاه به عقاید دیگران از دریچه مخالفان ، چرا آن آری ، این نه؟




    سلام

    در یکی از تاپیک ها http://www.askdin.com/thread46044.html یکی از مواردی که دائما مطرح میشه اینه که :

    " نگاه به پیامبر از دریچه دیدگاه مخالفینش منطقی نیست "

    حالا سوال من اینجاست چه طوریه که نگاه به قریش از دریچه دیدگاه مخالفش ( مشخصا پیامبر اسلام و قرآن و روایات ) منطقی هست؟!

    آن آری و این نه؟!

    توضیح اینکه : هرآنچه راجع به مخالفان پیامبران میدانیم ، توصیفیست که پیامبران از مخالفان خود داشته اند . به راستی امکان نداره که دشمنی بین پیامبران و مخالفانش باعث مبالغه گوئی در بیان عقاید آنها شده باشه ؟!

    چون بحث برون دینیست ، از ادله ای مثل عصمت یا بر حق بودن پیامبران که دیدگاه هایی درون دینی هستند پیشاپیش استقبال نخواهد شد .

    با تشکر.


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    نگاه به عقاید دیگران از دریچه مخالفان ، چرا آن آری ، این نه؟








    کارشناس بحث: استاد کریم


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    " نگاه به پیامبر از دریچه دیدگاه مخالفینش منطقی نیست "
    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    حالا سوال من اینجاست چه طوریه که نگاه به قریش از دریچه دیدگاه مخالفش ( مشخصا پیامبر اسلام و قرآن و روایات ) منطقی هست؟!
    سلام علیکم
    آنچه در مورد قریش در قرآن کریم بیان شده که فرمایش خداوند است وسخن نبی مکرم اسلام نیست. ولی آنچه از زبان آنحضرت غلام عشق علیه السلام نقل شده در نهج البلاغه خطبه اول وجاهای دیگر از کسی نقل شده که در بین آنها بوده وبا آنها زتدگی کرده است. نه کسی که قرنها بعد آمده ود رمورد آنها اظهار نظر می کند.
    مخالفین رسول اکرم (ص) در زمان حیات ایشان چه دیدگاهی نسبت به ایشان داشته اند؟ عمدتا در عصر خود حضرت مخالفان نیز از او به نیکی یاد می کردند.
    اما مخالفی که بعدها می آید باید تحلیلش مبتنی بر ادله قوی ودرست بشاد ومسلم ادله تاریخی قوی بیان کند تا سخنش مقبول باشد. حال اگر ما در مورد قریش با توجه به گزاراشات تاریخی مستند اظهار نظر کنیم ارزش علمی دارد اما اگر صرفا با خیال پردازی واز روی کینه باشد ارزش ندارد. مخالفان پیامبر (ص) با توجه به کدام منبع در مورد ایشان اظهار نظر می کنند؟ بالطبع بهترین منبع برای اظهار نظر در مورد شخصیت ایشان قرآن کریم وسخنان کسانی است که با ایشان اعم از مخالف وموافق زندگی کرده اند وشما شاهد هستید که مخالفان ایشان در عصر خودش نیز به خوبی از آنحضرت یاد کرده اند.
    امروزه یکی از اتهامات نسبت به آنحضرت خشونت گری است. آیا این درست است؟ قرآن خلاف این را می گوید:
    فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (آل عمران/159)
    پس به [بركتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار[ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل‏ كنندگان را دوست مى‏دارد.
    یا در سوره توبه می فرماید:
    لَقَدْجاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ‏ حَريصٌعَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ (توبه/128)
    قطعاً، براىشما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد، به [هدايت‏] شماحريص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است.
    حال بر اساس کدام گزارش مستند تاریخی شخصیتی به این مهربانی که درد بشریت ومظلومان وفقراء وگمراهان را داشته است متهم به خشونت طلبی می شود.
    نحن ابناء الدلیل، مت تابع دلیل وسخن سنجیده هستیم نه سخنی که از روی عداوت بیان می شود.
    امروزه دشمنان آنحضرت آنجه در مورد ایشان می گویند نوعا برگرفته از عداوت است تا از روی دلیل وشواهد تاریخی.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    توضیح اینکه : هرآنچه راجع به مخالفان پیامبران میدانیم ، توصیفیست که پیامبران از مخالفان خود داشته اند . به راستی امکان نداره که دشمنی بین پیامبران و مخالفانش باعث مبالغه گوئی در بیان عقاید آنها شده باشه ؟!
    بالطبع برای کسی که قال به عصمت نبی مکرم اسلام است خیر چنین ذهنیتی پیش نمی آید واینکه ما رد مقام بررسی تقسیم بندی به برون دینی ودرون دینی کنیم درست به نظر نمی رسد.
    اما به هر حال این سخنان انبیاء با ادله وشواهد تاریخی قابل بررسی است وچنین نیست که در گزارشات تاریخی چیزی از دشمنان نقل نشده باشد. بله اگر آنچه در دست ما بود فقط سخنان انبیاء بود سخن شما مورد توجه بود، اما ما منابع تاریخی در دست داریم وبرخی از آثار آن زمان به دست ما رسیده است که می توانیم مورد بررسی قرار دهیم تا صداقت سخن انبیاء آشکار شود. مثلا اشعاری که شعراء جاهلیت در مورد معشوقه های خود بیان داشته اند الان هم در ادبیات عربی موجود است. د رعین حال روش وسیره زندگی آنها.
    نگاه به عقاید دیگران از دریچه مخالفان ، چرا آن آری ، این نه؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم
    آنچه در مورد قریش در قرآن کریم بیان شده که فرمایش خداوند است وسخن نبی مکرم اسلام نیست. ولی آنچه از زبان آنحضرت غلام عشق علیه السلام نقل شده در نهج البلاغه خطبه اول وجاهای دیگر از کسی نقل شده که در بین آنها بوده وبا آنها زتدگی کرده است. نه کسی که قرنها بعد آمده ود رمورد آنها اظهار نظر می کند.
    این بحث چندتا مقدمه داره :

    اولا پیامبر با سران مکه دشمن بوده و طبیعتا اونها هم با پیامبر دشمنی داشتند .

    ثانیا منابعی که راجع به تاریخ گذشته پیامبران وجود داره ، متون دینی و مذهبی هستند که در جیهه پیامبران حضور دارن .

    پس نتیجه طبیعی اینه دیدگاهی که امروزه راجع به مخالفین پیامبران وجود داره عمدتا همون نگاهیه که پیامبران به دشمنانشون داشتند .به عبارت دیگه بت پرستان و دیگر مخالفین پیامبران ، عمدتا با عینک دشمنانشون دیده میشن . ( که البته شما توضیح دادید برای کسی که قائل به عصمت باشد ، تردیدی در صحت این نظرات و امانت داری پیامبران باقی نمی ماند )

    اجازه بدید قبل از اینکه ادامه بحث رو داشته باشیم نظر شما رو راجع به مطلب زیر بدونم :


    به آیه 3 سوره زمر دقت کنید :

    أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ ( زمر - 3 )

    ترجمه از مکارم شیرازی : آگاه باشيد كه دين خالص از آن خداست، و آنها كه غير خدا را اولياى خود قرار دادند و دليلشان اين بود كه: «اينها را نمى‏پرستيم مگر بخاطر اينكه ما را به خداوند نزديك كنند»، خداوند روز قيامت ميان آنان در آنچه اختلاف داشتند داورى مى‏كند خداوند آن كس را كه دروغگو و كفران‏كننده است هرگز هدايت نمى‏كند!

    برداشتی که من از آیه دارم اینه که توی این آیه دو تا نظر وجود داره :

    اولی نظر بت پرستان که میگویند : بت ها را نمیپرستیم مگر بخاطر اینکه ما را به " الله " نزدیک کنند .

    و نظر دوم که نظر قرآن هست : این عقیده بت پرستان نیست و آنها دروغ میگویند .

    آیا شما با برداشت بالا موافق هستید؟!

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم
    حال اگر ما در مورد قریش با توجه به گزاراشات تاریخی مستند اظهار نظر کنیم ارزش علمی دارد اما اگر صرفا با خیال پردازی واز روی کینه باشد ارزش ندارد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم
    بالطبع برای کسی که قال به عصمت نبی مکرم اسلام است خیر چنین ذهنیتی پیش نمی آید واینکه ما رد مقام بررسی تقسیم بندی به برون دینی ودرون دینی کنیم درست به نظر نمی رسد.
    اما به هر حال این سخنان انبیاء با ادله وشواهد تاریخی قابل بررسی است وچنین نیست که در گزارشات تاریخی چیزی از دشمنان نقل نشده باشد. بله اگر آنچه در دست ما بود فقط سخنان انبیاء بود سخن شما مورد توجه بود، اما ما منابع تاریخی در دست داریم وبرخی از آثار آن زمان به دست ما رسیده است که می توانیم مورد بررسی قرار دهیم تا صداقت سخن انبیاء آشکار شود. مثلا اشعاری که شعراء جاهلیت در مورد معشوقه های خود بیان داشته اند الان هم در ادبیات عربی موجود است. د رعین حال روش وسیره زندگی آنها.
    در مورد این موارد بعد از پاسختون راجع به سوال بالا بحثمون رو ادامه میدیم .

    با تشکر از شما .


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    سلام

    در یکی از تاپیک ها http://www.askdin.com/thread46044.html یکی از مواردی که دائما مطرح میشه اینه که :

    " نگاه به پیامبر از دریچه دیدگاه مخالفینش منطقی نیست "

    حالا سوال من اینجاست چه طوریه که نگاه به قریش از دریچه دیدگاه مخالفش ( مشخصا پیامبر اسلام و قرآن و روایات ) منطقی هست؟!

    آن آری و این نه؟!

    توضیح اینکه : هرآنچه راجع به مخالفان پیامبران میدانیم ، توصیفیست که پیامبران از مخالفان خود داشته اند . به راستی امکان نداره که دشمنی بین پیامبران و مخالفانش باعث مبالغه گوئی در بیان عقاید آنها شده باشه ؟!

    چون بحث برون دینیست ، از ادله ای مثل عصمت یا بر حق بودن پیامبران که دیدگاه هایی درون دینی هستند پیشاپیش استقبال نخواهد شد .

    با تشکر.

    سلام. خب کاملاً واضحه که ما نگاه خودمون به قریش رو به کسی تحمیل نمی کنیم. ما به عنوان مسلمان، تاریخ مسلمونها رو قبول داریم، همونطور که هر گروهی اعم از سیاسی و اجتماعی و مذهبی، تاریخ خودشونو قبول داره. ولی شما موظف نیستی نگاه مسلمین رو قبول کنی.


    شما در صورتی میتونی قبول کنی نگاه قرآن به قریش درسته که مسلمون بشی. اگر در این مورد سؤال داری، از آخرین نقطه مشترک خودمان باید شروع به بحث کنیم و ببینیم آیا میشه اسلام رو برای شما ثابت کرد یا نه.


    امّا از طرف دیگر، تا وقتی به شما ثابت نشده که نگاه قرآن به قریش غلطه هم، نمی تونی بگی که اونها لایق این حرفها نبودن، و قرآن دشنام داده. ببینید یه موقع هست که کسی واقعاً دزد هست، و اینکه شما بهش بگی دزد دشنام نیست، ولی اگر طرف دزد نباشه و بهش بگن دزد هم توهینه و هم تهمت. شما اگر دلیلی داری که قریش لایق این تعابیر نیستن، می تونی ادعای فحاشی کنی.



    ما سه حالت داریم:

    1.می دانیم نگرش قرآن نسبت به قریش درست است.

    2.می دانیم نگرش قرآن نسبت به قریش غلط است.

    3.نمی دانیم نگرش قرآن نسبت به قریش، درست است یا غلط.



    شما اگر جزء دسته اوّل نیستید، باید، یا در حالت دوم هستید که در اینصورت بنده شخصاً خوشحال می شوم بدانم دلیل شما برای چنین نگرشی چیست، و یا در حالت سوم. در حالت سوم، از آنجایی که شما مطمئن نیستید که آنچه قرآن به قریش می گوید، سزا نیست، نمی توانید آنها را ناسزا بدانید، همانطور که تا وقتی مطمئن نشوید که حرفهای قرآن در مورد قریش صحیح است، نمی توانید آن سخنان را سزا بدانید.

    بدرود


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    پس نتیجه طبیعی اینه دیدگاهی که امروزه راجع به مخالفین پیامبران وجود داره عمدتا همون نگاهیه که پیامبران به دشمنانشون داشتند .به عبارت دیگه بت پرستان و دیگر مخالفین پیامبران ، عمدتا با عینک دشمنانشون دیده میشن .
    سلام علیکم
    اینطور نیست چون تاریخ را تنها مسلمانان ومحبان پیامبر(ص) ننوشته اند بلکه مستشرقان که هدف اساسی آنها بدنام کردن اسلام وبرنامه ریزی علیه آن بوده است نیز در این رابطه نظر داده اند. ووقتی سخن از تاریخ ومورخ است مورخی مورد وثوق است که در نوشتن تاریخ علایق شخصی او تاثیر نگذاشته باشد بلکه واقع را بنویسد لذا این سخن شما که طرفداران پیامبر(ص) در این مورد سخن گفته اند وقضاوت کرده اند از نظر علمی واز نکته نظر یک مورخ اصلا درست نیست فارغ از اینکه قرآن واحادیث چه می گویند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    اولی نظر بت پرستان که میگویند : بت ها را نمیپرستیم مگر بخاطر اینکه ما را به " الله " نزدیک کنند .
    درست است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    و نظر دوم که نظر قرآن هست : این عقیده بت پرستان نیست و آنها دروغ میگویند .

    آیا شما با برداشت بالا موافق هستید؟!
    خیر موافق نیستم.
    از نظر مفسران موثق شیعه این کذب مربوط به تکذیب رسول خدا(ص) است که مرحوم طبرسی در مجمع البیان اشاره کرده است واز نظر مفسران اهل سنت نه اینکه در این دعوا دروغ می گویند بلکه اصل این دعوا که غیر خداوند قابلیت پرستش را دارد دروغ است واگر کسی کمی در این مساله تدبر کند به دروغ بودن این ادعا پی خواهد برد. در این زمینه می توانید به تفاسیر مفاتیح الغیب، روح المعانی ذیل همین آیه شریفه مراجعه کنید.
    خلاصه اینطور نیست که قرآن بفرماید این سخن که آنها می گویند عقیده آنها نیست بلکه اصل این اعتقاد دروغ است. وبا کمی تعقل وتامل این مساله حتی برای خود آنها روشن خواهد شد.
    نگاه به عقاید دیگران از دریچه مخالفان ، چرا آن آری ، این نه؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم
    اینطور نیست چون تاریخ را تنها مسلمانان ومحبان پیامبر(ص) ننوشته اند بلکه مستشرقان که هدف اساسی آنها بدنام کردن اسلام وبرنامه ریزی علیه آن بوده است نیز در این رابطه نظر داده اند.
    ببینید در اینکه تاریخ منقول از کلیات تا جزئیات تاریخ پیامبر از طرف مسلمانان به دست ما رسیده شکی وجود ندارد .

    سیره نویسانی همچون ابن اسحاق و تاریخ نگارانی همچون ابن جریر طبری از مسلمین هستند و هرآنچه که از تاریخ آن زمان میدانیم یا نقل قرآن است و یا اخبار و روایات تاریخی از آن حکایت میکند و ناقل و راوی این اخبار و روایات نیز خود مسلمین بوده اند .

    اما اگر مستشرقی راجع به حوادث صدر اسلام کتابی می نویسد ، باید از همین منابع استفاده کند . وگرنه باید مشخص کند که مطالبش را از کجا آورده .

    و به همین دلیل بیشتر آنچه که در کتب مستشرقین میخوانیم تحیلیست که اینان از وقایع و تاریخ منقول از سوی خود مسلمانان داشته اند .

    لذا نمیتوان نظرات آنها را نقل تاریخ به شکل مستقل دانست ، بلکه عمده آنها به تحلیل منقولات پرداخته اند .

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم
    این سخن شما که طرفداران پیامبر(ص) در این مورد سخن گفته اند وقضاوت کرده اند
    ببینید لازمه این صحبت شما اینست که بگوییم افرادی همچون ابن اسحاق یا ابن جریر مسلمان نبوده اند ویا آنکه در نقل تاریخ عقاید خویش را دخالت نداده اند !! دقت کنید بحث من راجع به کتب مرجع و رفرنس است .

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم
    خیر موافق نیستم.
    از نظر مفسران موثق شیعه این کذب مربوط به تکذیب رسول خدا(ص) است که مرحوم طبرسی در مجمع البیان اشاره کرده است واز نظر مفسران اهل سنت نه اینکه در این دعوا دروغ می گویند بلکه اصل این دعوا که غیر خداوند قابلیت پرستش را دارد دروغ است واگر کسی کمی در این مساله تدبر کند به دروغ بودن این ادعا پی خواهد برد.
    ببینید من نمیخوام توی این تاپیک بین " گفته های بت پرستان که در قرآن نقل شده " و " نظرات قرآن راجع به سخنان اونها " قضاوتی داشته باشم .

    در حال حاضر فقط بحث اصلی من اینه که بت پرستان عقیده داشتند :

    بت ها را نمیپرستیم مگر بخاطر اینکه ما را به " الله " نزدیک کنند .

    قضاوت در مورد اینکه این نظر اونها چقدر درسته یا غلط موضوع بحث من نیست .

    و مفسرین اسلامی هم ، همچون شما تایید کرده اند که بیان بالا عقیده بت پرستان بوده است .



    اکنون با پذیرش این موارد سوالی که مطرح میشه اینه که در بررسی های تاریخی که از سوی یک غیر مسلمان انجام می شود ، آیا وی مجاز است که بین " عقیده بت پرستان از زبان خودشان که توسط قرآن نیز نقل شده " و نیز عقیده قرآن " که اساس و ریشه اعتقادات آنها را زیر سوال می برد و آنها را دروغ و بهانه ای بیش نمی داند " تفکیک قائل شود ؟!

    با تشکر از شما .


  14. صلوات

    PAN

  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    اکنون با پذیرش این موارد سوالی که مطرح میشه اینه که در بررسی های تاریخی که از سوی یک غیر مسلمان انجام می شود ، آیا وی مجاز است که بین " عقیده بت پرستان از زبان خودشان که توسط قرآن نیز نقل شده " و نیز عقیده قرآن " که اساس و ریشه اعتقادات آنها را زیر سوال می برد و آنها را دروغ و بهانه ای بیش نمی داند " تفکیک قائل شود ؟!
    آیا منبعی غیر از این کتابهای تاریخی منابع حاضر وجود دارد که غیر مسلمان وشخص بی طرف نوشته باشد در مورد جاهلیت وسخنان آنها را مستقیم نقل کرده باشد تا بتوانیم با توجه به آن نظر دهیم. شما فرمودید مستشرقان نیز مجبور هستند با توجه به همین کتابهایی که مسلمانان نوشته اند نظر دهند. حال چطور ما می خواهیم سخن ودیدگاه اشخاص دوران جاهلیت را مستقیم به دست آوریم؟ ودر مرحله بعد تفکیک قائل شویم.
    نگاه به عقاید دیگران از دریچه مخالفان ، چرا آن آری ، این نه؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  16. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم
    آیا منبعی غیر از این کتابهای تاریخی منابع حاضر وجود دارد که غیر مسلمان وشخص بی طرف نوشته باشد در مورد جاهلیت وسخنان آنها را مستقیم نقل کرده باشد تا بتوانیم با توجه به آن نظر دهیم. شما فرمودید مستشرقان نیز مجبور هستند با توجه به همین کتابهایی که مسلمانان نوشته اند نظر دهند. حال چطور ما می خواهیم سخن ودیدگاه اشخاص دوران جاهلیت را مستقیم به دست آوریم؟ ودر مرحله بعد تفکیک قائل شویم.
    من که تا حالا یه منبع مستقل و مرجع به این ترتیب که گزارشی مستقیم از اون عصر داده باشه و جزء منابع اسلامی نباشه ندیدم .

    و کتاب های دیگران هم که بعدها نوشته شده ، الهام گرفته از مطالب موجود در همین منابع اسلامی هست .

    اما ...

    در همین منابع اسلامی در مواردی مطالبی از زبان مخالفین اسلام ( یا به طور کلی پیامبران ) نقل قول شده .

    مشخصا در قرآن و تواریخی مثل طبری میشه این نقل قول ها رو مشاهده کرد و من هم یک نمونه از اونها رو در قرآن آیه 3 سوره زمر آوردم که بخشی از این آیه سخنانی رو از زبان بت پرستان نقل قول کرده .

    مشخصا سوال اول من اینه شما قبول دارید که نقل قول های قرآن از زبان بت پرستان عقیده بت پرستان بوده ؟!

    یعنی به عنوان مثال وقتی بت پرستی میگه من بت رو به خاطر تقرب به الله میپرستم ، قبول دارید که این تفکر و عقیده اون شخص بوده ؟!


  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    مشخصا سوال اول من اینه شما قبول دارید که نقل قول های قرآن از زبان بت پرستان عقیده بت پرستان بوده ؟!

    یعنی به عنوان مثال وقتی بت پرستی میگه من بت رو به خاطر تقرب به الله میپرستم ، قبول دارید که این تفکر و عقیده اون شخص بوده ؟!
    بله قبول دارم.
    نگاه به عقاید دیگران از دریچه مخالفان ، چرا آن آری ، این نه؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 33

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود