جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سؤالاتی در مورد عزاداری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    سؤالاتی در مورد عزاداری




    سلام. سؤالاتی در مورد عزاداری و با توجه روایات مربوط به اهمیت نگه داشتن عزای امام حسین دارم:

    1.در سیر و سلوک عرفانی، آیا عزای امام حسین و سایر معصومین اهمیتی دارد؟

    2.آیا عزاداری باید به این شکل باشد که صورت مجلسی باشد که بنشینیم و فقط به سخنرانی و ذکر مصیبت توجه کنیم؟ آیا ایرادی دارد که مثلاً با صدای ضبط شده و از طریق گوشی در حین راه رفتن و قدم زدن، به سخنرانیها و عزاداریهای ضبط شده گوش بدهیم؟ آیا این موارد هم می توانند مصداق عزاداری باشند؟

    3.آیا عزاداری باید چند نفره باشد و نمی شود یک نفر خودش، مثلاً با خواندن مقاتل، به تنهایی عزاداری کند؟

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست





    سؤالاتی در مورد عزاداری








    کارشناس بحث: استاد سمیع

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۸:۴۹

  4. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. سؤالاتی در مورد عزاداری و با توجه روایات مربوط به اهمیت نگه داشتن عزای امام حسین دارم:

    1.در سیر و سلوک عرفانی، آیا عزای امام حسین و سایر معصومین اهمیتی دارد؟

    2.آیا عزاداری باید به این شکل باشد که صورت مجلسی باشد که بنشینیم و فقط به سخنرانی و ذکر مصیبت توجه کنیم؟ آیا ایرادی دارد که مثلاً با صدای ضبط شده و از طریق گوشی در حین راه رفتن و قدم زدن، به سخنرانیها و عزاداریهای ضبط شده گوش بدهیم؟ آیا این موارد هم می توانند مصداق عزاداری باشند؟

    3.آیا عزاداری باید چند نفره باشد و نمی شود یک نفر خودش، مثلاً با خواندن مقاتل، به تنهایی عزاداری کند؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید

    1- قطعا اهمیت دارد. به خاطر اینکه عرفان اسلامی جدای از دستورات شریعت نیست. و تمام همت اهل معرفت، پیاده کردن دستورات اسلامی است. عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام هم یکی از توصیه ها و سفارشات دین مبین اسلام و نشانه تولی نسبت به آل الله و تولی تبری از دشمان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد. لذا عرفای اسلامی نسبت به این مسئله حساس بودند و مجالس عزاداری بر پا می نمودند. شخصیتی مانند مرحوم آیة الله سید علی قاضی(ره) که از چهر های سر شناس عرفان بودند. مقید به این عمل بودند.
    در مجلس روضه ابا عبدالله علیه السلام خودش کفش های مهمانان امام حسین علیه السلام را جفت کرده و آن ها را تمیز می کند بدون توجه به آن ها که خرده می گیرند که آدم بزرگ نباید چنین کاری بکند.
    آیت الله سید ابوالقاسم خوئی می فرمود: « من هر وقت می رفتم مجلس آقای قاضی، کفش هایم را می گذاشتم زیر بغلم که مبادا کفشم آن جا باشد و آقای قاضی بیاید آن را تمیز یا جفت کند. ». یا خود حضرت امام (ره) که مقید به این امر بودند و سایر عرفای دیگر

    و اصلا بالاتر از این‎‌ها، خود اهل بیت علیهم السلام که سرآمد عرفا هستند مانند امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام، امام صادق علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام، برای امام حسین علیه اسلام مجلس عزا تشکیل می دادند. و دیگران را تشویق به این مهم می نمودند.



    2-بله قطعا می تواند مصداق عزاداری باشد. چون مهم این است که این ارتباط با اهل بیت علیهم السلام برقرار شود. حال چه در مجلس ، و چه با راه رفتن و گوش کردن عزاداری های ضبط شده.
    3-چرا می شود، که انسان به تنهایی و حتی با خواندن کتاب مقتل عزاداری نماید.
    موفق باشید

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۲:۳۶

  5. صلوات ها 2


  6. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با سلام. آیا محتوای عزاداری در اجر اخروی و اثر معنوی آن اثر دارد؟ منظورم مفاهیمی هست که بابتش گریه می کنیم: گاهی عزاداری بر مبنای مسائل دقیق تاریخی است که در منابع ذکر شده است، و گاهی بر مبنای زبان حالی که شاعری یا مداحی خودش را جای معصوم یا بستگان معصوم قرار می دهد و چیزهایی می گوید. آیا این دو حالت، اثر مساوی دارند؟

  7. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با سلام. آیا محتوای عزاداری در اجر اخروی و اثر معنوی آن اثر دارد؟ منظورم مفاهیمی هست که بابتش گریه می کنیم: گاهی عزاداری بر مبنای مسائل دقیق تاریخی است که در منابع ذکر شده است، و گاهی بر مبنای زبان حالی که شاعری یا مداحی خودش را جای معصوم یا بستگان معصوم قرار می دهد و چیزهایی می گوید. آیا این دو حالت، اثر مساوی دارند؟
    باسمه تعالی
    قطعا خواندن مقتل معتبر در اولویت است و اگر انسان همین مقتل معتبر را بخواند واقعا اثر گذار خواهد بود. اگر چه خواندن زبان حال با شرایط خاص خود هم اشکال ندارد و در درجه بعدی می باشد.
    «
    منظور از زبان حال آن است که حالت آن بزرگواران چنین تعبیراتى را اقتضا مى کند و این کار به دو شرط جایز است: نخست اینکه واقعاً این سخنان مناسب چنان حالتى باشد، و دیگر اینکه معلوم باشد که زبان حال است نه زبان قال»[1]

    پی نوشت:
    [1]. http://portal.anhar.ir/node/1549#gsc.tab=0

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ در ساعت ۰۶:۲۶

  8. صلوات ها 2


  9. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    جمع بندی
    عزاداری
    پرسش
    1.در سیر و سلوک عرفانی، آیا عزای امام حسین و سایر معصومین اهمیتی دارد؟

    2.آیا عزاداری باید به این شکل باشد که صورت مجلسی باشد که بنشینیم و فقط به سخنرانی و ذکر مصیبت توجه کنیم؟ آیا ایرادی دارد که مثلاً با صدای ضبط شده و از طریق گوشی در حین راه رفتن و قدم زدن، به سخنرانیها و عزاداریهای ضبط شده گوش بدهیم؟ آیا این موارد هم می توانند مصداق عزاداری باشند؟

    3.آیا عزاداری باید چند نفره باشد و نمی شود یک نفر خودش، مثلاً با خواندن مقاتل، به تنهایی عزاداری کند؟

    پاسخ:

    قطعا اهمیت دارد. به خاطر اینکه عرفان اسلامی جدای از دستورات شریعت نیست. و تمام همت اهل معرفت، پیاده کردن دستورات اسلامی است. عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام هم یکی از توصیه ها و سفارشات دین مبین اسلام و نشانه تولی نسبت به آل الله و تولی تبری از دشمان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد. لذا عرفای اسلامی نسبت به این مسئله حساس بودند و مجالس عزاداری بر پا می نمودند. شخصیتی مانند مرحوم آیة الله سید علی قاضی(ره) که از چهر های سر شناس عرفان بودند. مقید به این عمل بودند.
    در مجلس روضه ابا عبدالله علیه السلام خودش کفش های مهمانان امام حسین علیه السلام را جفت کرده و آن ها را تمیز می کند بدون توجه به آن ها که خرده می گیرند که آدم بزرگ نباید چنین کاری بکند.
    آیت الله سید ابوالقاسم خوئی می فرمود: « من هر وقت می رفتم مجلس آقای قاضی، کفش هایم را می گذاشتم زیر بغلم که مبادا کفشم آن جا باشد و آقای قاضی بیاید آن را تمیز یا جفت کند. ». یا خود حضرت امام (ره) که مقید به این امر بودند و سایر عرفای دیگر

    و اصلا بالاتر از این‎‌ها، خود اهل بیت علیهم السلام که سرآمد عرفا هستند مانند امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام، امام صادق علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام، برای امام حسین علیه اسلام مجلس عزا تشکیل می دادند. و دیگران را تشویق به این مهم می نمودند.



    2-بله قطعا می تواند مصداق عزاداری باشد. چون مهم این است که این ارتباط با اهل بیت علیهم السلام برقرار شود. حال چه در مجلس ، و چه با راه رفتن و گوش کردن عزاداری های ضبط شده.
    3-چرا می شود، که انسان به تنهایی و حتی با خواندن کتاب مقتل عزاداری نماید.


  10. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود