صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقام حضرت علی (ع) بالاتر است یا حضرت ابراهیم (ع)؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    religion
    نوشته
    233
    حضور
    7 روز 8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    648

    اشاره مقام حضرت علی (ع) بالاتر است یا حضرت ابراهیم (ع)؟




    با عرض احترام و ادب

    خیلی ها از این حدیث استفاده می کنند تا ثابت شود که ائمه از پیامبرانی مانند ابراهیم (ص) هم بالاتر هستند.

    أحمد بن محمد ، عن محمد بن الحسين ، عن منصور بن العباس ، عن صفوان بن يحيى ، عن عبد الله بن مسكان ، عن محمد بن عبد الخالق وأبي بصير قال قال أبو عبد الله عليه‌السلام يا أبا محمد إن عندنا والله سرا من سر الله وعلما من علم الله والله ما يحتمله ملك مقرب ولا نبي مرسل ولا مؤمن امتحن الله قلبه للإيمان والله ما كلف الله ذلك أحدا غيرنا ولا استعبد بذلك أحدا غيرنا وإن عندنا سرا من سر الله وعلما من علم الله أمرنا الله بتبليغه فبلغنا عن الله عز وجل ما أمرنا بتبليغه فلم نجد له موضعا ولا أهلا ولا حمالة يحتملونه حتى خلق الله لذلك أقواما خلقوا من طينة خلق منها


    این حدیث در کتاب مرات العقول تضعیف شده است. مثلا به صفحه 319 در لینک زیر بروید.

    http://books.rafed.net/view.php?type=c_fbook&b_id=1013

    مثلا این سایت http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa7883
    نیز از این روایت استفاده کرده است و خیلی روایات دیگر را هم نقل کرده است.

    آیا واقعا یک منبع صحیح روایی داریم که ثابت کند مثلا علی (ع) از حضرت ابراهیم (ع) بالاتر است.
    لطفا اگر از کتاب بحارالانوار می آورید از لحاظ صحت هم بررسی شود. ممکن است حدیث در این مورد زیاد نقل شود نظر بنده بیشتر صحت این احادیث از نظر رجالی است.
    آیا این موضوع در تشیع قطعی است یا اختلافی.

    با تشکر فراوان

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۳:۰۸ دلیل: تغییر سایز و نوع فونت
    منم بنده اهل بیت نبی - ستاینده خاک و پای وصی - بر این زادم و هم بر این بگذرم - چنان دان که خاک پی حیدرم - نباشد جز از بی پدر دشمنش - که یزدان به آتش بسوزد تنش *** درود بر فردوسی !

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست





    مقام حضرت علی (ع) بالاتر است یا حضرت ابراهیم (ع)؟








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام وعرض ادب
    پرسشگر گرامی در جواب باید عرض شود که مقام حضرت على(ع) افضل از ديگر انبياء غير از حضرت خاتم المرسلين(ص) مى‏ باشد. در رابطه با دليل اين مساله ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد:
    1- عقلى: دلايل عقلى در رابطه با امور كلى مى‏ باشند و در چنين موردى كه مقايسه دو امر جزئى است نبايد در جست و جوى آن بود. زيرا خارج از قلمرو و براهين عقلى است.
    2- حسى: دليل حسى نيز وجود ندارد زيرا اوّلاً ما نظاره‏ گر تمام اعمال و حركات آنها نيستيم تا با مقايسه شهودى از طريق كنش آنها حكم به برترى يكى بر ديگرى نمائيم. ثانيا اصلاً فضايل و مقامات تجربه‏ پذير نيستند مگر آن كه خواصى از طريق تجربه باطنى حقايقى را دريافت دارند.
    3- نقلى: تنها مى‏ ماند دليل نقلى. اين گونه ادله نيز چند دسته‏ اند:
    الف) روايات خاص و صريح: دسته اول رواياتى است كه به صراحت‏ بر فضيلت امير المؤمنين(ع) بر شخص حضرت ابراهيم(ع) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت، چنان كه در احتجاج طبرسى آمده است كه از آن حضرت پيرامون اين مساله سؤال شد و فرمودند: من از ابراهيم(ع) برتر مى‏ باشم. زيرا وقتى خداوند از قيامت و برانگيخته شدن مردگان با وى سخن گفت از خداوند درخواست نمود كه چگونگى آن را به وى بنماياند. خطاب آمد: «اولم تؤمن؟» جواب داد: «ليطمئن قلبى‏». ولى من در مرتبه‏ اى از يقين هستم كه «لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا» اگر همه پرده‏ هاى غيب كنار رود اندكى بر يقينم افزوده نگردد». زيرا آن را اندك كاستى نيست تا بدين وسيله جبران گردد.
    ب) روايات صريح و عام: رواياتی كه فضيلت امير المؤمنين(ع) بر ديگر انبياء را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنكه در آنها نام شخص حضرت ابراهيم(ع) ذكر شده باشد. از جمله در جلد 11 بحار الانوار (ص 139 ب 2 ح 6) آمده است: «قال رسول الله(ص):ان الله فضل انبياء المرسلين على ملائكة المقربين و فضلنى على جميع الانبياء و المرسلين و الفضل بعدى لك يا على و الملائكة من بعدك‏». اين مضمون در جلد 26 ص 335 نيز آمده است.
    ج) روايات غير صريح: رواياتى است كه لفظا و صراحتا بر فضيلت و برترى حكم ندارند، بلكه برترى پنج تن از ديگر مخلوقات از آنها استنباط و كشف مى‏ شود. از جمله:
    1- احاديثى كه نشان مى‏ دهد حضرت آدم(ع) نور پنج تن را در عرش الهى مشاهده كرد.
    2- احاديثى كه پيرامون توسل انبياء گذشته به اهل بيت(ع) وجود دارد.
    3- حديث قدسى مرسله‏ اى كه در آن خداوند به پيامبر(ص) فرموده است: «اگر تو نبودى جهان را نمى‏ آفريدم و اگر على(ع) نبود تو را نمى‏ آفريدم و اگر فاطمه(س) نبود هيچ يك را».

    مقام حضرت علی (ع) بالاتر است یا حضرت ابراهیم (ع)؟

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637



    دوست عزیز در حدیث صحیح که در منابع روایی شیعه و سنی ذکر شده از رسول خدا منقول است که « احدی با ما اهل بیت مقایسه نمیشود .»

    یعنی هیچ کس ( حتی انبیاء الهی علیهم السلام ) با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در هیچ زمینه ای قابل قیاس نیستند ( چه مقام ، چه علم ، چه عصمت و ... ) . چه برسد به اینکه برابر یا بالاتر از اهل بیت باشند !!!

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    199
    حضور
    1 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    255



    رده بندی فیفا است مگه بین پیامبران و امامان،هر دوشون از بندگان خوب خدان مثل اینکه ک بپرسی مامانتو بیشتر دوست داری یا باباتو

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    سلام علیکم و رحمة الله و برکاته،
    تا جایی که حقیر دیده‌ام این موضوع در یان علمای شیعه اختلافی نیست که شأن اهل بیت علیهم‌السلام از تمامی انبیاء سلف و ملائک مقرب و هر مخلوق دیگری بالاتر است ...
    دلایل روایی مانند حدیثی که در ذیل آیه‌ی «وَإِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَإِبْرَ‌اهِيمَ» آمده است که در آن حضرت ابراهیم علیه‌السلام شیعه‌ی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام شمرده شده‌اند و البته بسیاری روایات دیگر که تعدادشان بسیار زیاد و جهت دلالت‌هایشان متعدد است
    دلایل عقلانی-نقلی مانند اینکه در قرآن در آیه‌ی مباهله حضرت علی علیه‌السلام نفس پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله شمرده شده‌اند و نفس پیامبر خانم صلی‌الله‌علیه‌وآله هم از تمامی انبیاء دیگر شأن بالاتری دارد
    یا علی علیه‌السلام

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93055



    «محمّد بن طلحه شافعى» از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل می‌کند که حضرت فرمود: «مَنْ اَرَادَ اَنْ يَنْظُرَ اِلَى آدَمَ فِى عِلْمِهِ وَ اِلَى نُوحٍ فِى تَقْوَاهُ وَ اِلَى اِبْرَاهِيمَ فِى حِلْمِهِ وَ اِلَى مُوسَى فِى هَيْبَتِهِ وَ اِلَى عِيسَى فِى عِبَادَتِهِ فَلْيَنْظُرْ اِلَى عَلِىِّ بْنِ اَبِيطَالِب؛ هر كس می‌خواهد به «آدم» ابو البشر در علم و دانش، و به «نوح »در تقوا، و به «ابراهيم» در حلم و شكيبایی، و به «موسى» در هيبت و جلال، و به «عيسى» در عبادت نگاه كند، به علىّ بن ابي‌طالب نگاه کند».[1]

    «فخر رازى» از علمای طراز اول اهل سنت نیز در تفسير آيه مباهله[آل عمران/ 61] بعد از آن‌كه مى‏‌گويد كه از این آیه استفاده مى‏‌شود كه «على»(علیه‌السلام) نفس رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده است؛ می‌گوید: لازمه‏ این سخن این است که علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) از جمیع انبیاء هم بالاتر باشد، زیرا بدون شک رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از جمیع انبیاء بالاتر و با فضیلت‌تر است.
    سپس می‌گوید موید این سخن، این روایت از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی است؛ که حضرت فرمود: «من اراد ان يرى آدم فى علمه، و نوحا فى طاعته، و ابراهيم فى خلّته، و موسى فى هيبته، و عيسى فى صفوته فلينظر الى علىّ بن ابيطالب: هر كس بخواهد آدم را در علمش؛ نوح را در طاعتش، ابراهيم را در خلّتش، و موسى را در هيبتش، و عيسى را در برگزيدگى‌ و خلوصش ببيند، بايد علىّ بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) را ببيند». سپس می‌گويد: اين حديث بیان می‌کند كه تمام كمالاتى كه در آن پيمبران جدا جدا بوده است، در علىّ بن ابی‌طالب[علیه‌السلام] جمع شده است، و اين یعنی حضرت از تمام پيامبران بالاتر است.[2] «شيخ سليمان قندوزى حنفى» نیز همین روایت را در کتب خود نقل می‌کند.[3]

    با توجه به این روایت و امثال آن که در منابع اهل سنت نیز به شکل فراوانی وجود دارد؛ طبق فرموده پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) امیرالمومنین(علیه‌السلام) تمام خصوصیات و اخلاق بارز جمیع انبیاء را دارند و با این حساب بر تمامی آنها برتری دارد و افضل انسان‌هاست از ابتدای خلقت تا روز قیامت، البته بعد از نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله).

    -----------------------------------------------
    پی‌نوشت:
    [1]. مطالب السّئول، ص 22؛ الفصول المهمّة، ص 121.
    [2]. تفسير فخر رازى، ذیل آيه مباهله، ج 7، ص 86.
    [3]. ينابيع المودّة، ص 214؛ هم‌چنین این روایت در این منابع هم وارد شده است: المناقب، ص 49 و ص 245؛ الرّياض النّضرة، ج 2، ص 217؛ شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 229.


  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93055



    صعصعه بن صوحان زمانی که امیرالمومنین ضربت خورده بود بر ایشان وارد شد و عرض کرد: یا امیرالمومنین شما برترید بر آدم ابوالبشر؟ فرمود: زشت است که مرد از پاکی خود بگوید؛ ولی خداوند به آدم فرمود: تو و همسرت در بهشت مسکن گزینید و از نعمت های فراوان آن استفاده کنید و به این درخت نزدیک نشوید، که در آن صورت از ظالمین خواهی بود.

    اما خدا بسیاری چیزها را بر من مباح کرده بود که من به آنها نزدیک نشدم.
    صعصعه عرضه داشت شما برترید یا نوح؟ فرمود: نوح قومش را نفرین کرد درحالی که من آنانی را که به من ظلم کردند نفرین نکردم و فرزند او کافر بوددرحالی که دو فرزند من سید جوانان بهشتند.
    صعصعه گفت شما برترید یا موسی؟ فر مود: خداوند موسی را به سوی فرعون فرستاد پس موسی گفت: که من کسی از آنها را کشته ام و میترسم آنان مرا بکشندودرحالی که من به دستور پیامبر سوره برائت را برای قریشیان خواندم بدون آنکه بترسم در حالی که بسیاری از شجاعانشان را کشته بودم.
    صعصعه گفت شما برترید یا عیسی بن مریم؟ فرمود:مادر عیسی در بیت المقدس بود هنگامی که ولادت او رسید ندایی گفت از این مکان خارج شو که اینجا محل عبادت است نه ولادت درحالی که مادر من وقتی وضع حملش نزدیک شد در حرم بود پس دیوار کعبه شکافته شد و همان ندا گفت داخل شو پس به وسط خانه وارد شد و این فضیلت برای هیچکس نیست، چه قبل من و چه بعد من.
    الانوارالنعمانیه ج1 ص27و28


  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    168
    حضور
    5 روز 13 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    435



    نقل قول نوشته اصلی توسط maes نمایش پست ها
    با عرض احترام و ادب

    آیا واقعا یک منبع صحیح روایی داریم که ثابت کند مثلا علی (ع) از حضرت ابراهیم (ع) بالاتر است.

    باسلام

    اصلا شما چه فضیلتی از حضرت ابراهیم سراغ دارید که در مولا علی نیست؟! خلیل بودن، صاحب قلب سلیم بودن، و.....؟ کدام فضیلت؟



  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93055



    بخشی از دعای ندبه:

    أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْمَدِينَةَ وَ الْحِكْمَةَ فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا ثُمَّ قَالَ أَنْتَ أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وَارِثِي لَحْمُكَ مِنْ لَحْمِي وَ دَمُكَ مِنْ دَمِي وَ سِلْمُكَ سِلْمِي وَ حَرْبُكَ حَرْبِي وَ الْإِيمَانُ مُخَالِطٌ لَحْمَكَ وَ دَمَكَ كَمَا خَالَطَ لَحْمِي وَ دَمِي وَ أَنْتَ غَدا عَلَى الْحَوْضِ خَلِيفَتِي وَ أَنْتَ تَقْضِي دَيْنِي وَ تُنْجِزُ عِدَاتِي وَ شِيعَتُكَ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْيَضَّةً وُجُوهُهُمْ حَوْلِي فِي الْجَنَّةِ وَ هُمْ جِيرَانِي وَ لَوْ لا أَنْتَ يَا عَلِيُّ لَمْ يُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِي وَ كَانَ بَعْدَهُ هُدًى مِنَ الضَّلالِ وَ نُورا مِنَ الْعَمَى وَ حَبْلَ اللَّهِ الْمَتِينَ وَ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِيمَ

    من شهر علمم و على در آن شهر است،پس هر كه اراده شهر علم و حكمت كند،بايد از در آن وارد شود،سپس گفت:تو برادر و جانشين و وارث منى،گوشتت از گوشت من،و خونت از خون من،و آشتى با تو،آشتى با من،و جنگ با تو،جنگ با من است،و ايمان با گوشت و خونت آميخته شده،چنان‏كه با گوشت و خون من درآميخته و تو فرداى قيامت كنار حوض كوثر جانشين منى،و تو قرضم را مى‏پردازى،و به وعده‏هاى من وفا مى‏كنى،و شيعيان تو بر منبرهايى‏ از نورند،درحالى‏كه رويشان سپيد،و در بهشت پيرامون من،و همسايگان منند،و اگر تو اى على نبودى،اهل ايمان پس‏ از من شناخته نمى‏شدند،و آن حضرت پس از پيامبر،مايه هدايت از گمراهى،و نور از نابينايى و ريسمان استوار خدا و راه راست او بود.


  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۳ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود