صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شفاعت در قرآن (حق الله یا حق الناس)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    زبان انگلیسی
    نوشته
    11
    حضور
    15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3

    اشاره شفاعت در قرآن (حق الله یا حق الناس)




    با عرض سلام و خسته نباشید از کلیه دوستان و کارشناسان عزیز *
    خیلی خوشحالم که با سایتتون آشنا شدم ...
    سوالاتی در مورد شفاعت تو ذهنم هست که یه جورایی حل نمیشه
    تمامی موضوعات انجمن شبهات تفسیری رو مطالعه کردم و دو عنوان در رابطه با شفاعت پیدا کردم :
    http://www.askdin.com/thread880.html

    http://www.askdin.com/thread21556-3.html

    که کامل این دو تاپیک رو مطاله کردم ولی دلم قبول نمیکنه خیلی از صحبت هایی که کارشناسان عزیز بیان داشتند رو ...
    سوالاتی که تو ذهنم هست رو واسه عزیزان مینویسم و خوشحال میشم که راهنماییم کنید :
    اول اینکه شفاعت مربوط به حق الله میشه یا حق الناس ؟ که به نظر خودم فقط حق الله را شامل میشه ، دوم اینکه اگه فقط حق الله را شامل میشه واسطه چرا ؟ و اگه نه ، حق الناس را هم شامل میشه ، چطور ممکنه ؟ به شخصه بعضی ها رو تو این دنیا نخواهم بخشید و اگه اون دنیا هم بشه ، اگه خود خدا هم نعوذ بالله بگه ببخش ، نمی بخشم ، چه برسه به ائمه گرامی و پیامبر عزیز و ...
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۰:۰۸

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58327



    با نام و یاد دوست





    شفاعت در قرآن (حق الله یا حق الناس)








    کارشناس بحث: استاد صفا


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط ramin 65 نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید از کلیه دوستان و کارشناسان عزیز *
    خیلی خوشحالم که با سایتتون آشنا شدم ...
    سوالاتی در مورد شفاعت تو ذهنم هست که یه جورایی حل نمیشه
    تمامی موضوعات انجمن شبهات تفسیری رو مطالعه کردم و دو عنوان در رابطه با شفاعت پیدا کردم :
    شبهه:شفاعت ائمه اطهار(ع) و انبیاء(ع)

    شفاعت در روز قیامت
    که کامل این دو تاپیک رو مطاله کردم ولی دلم قبول نمیکنه خیلی از صحبت هایی که کارشناسان عزیز بیان داشتند رو ...
    سوالاتی که تو ذهنم هست رو واسه عزیزان مینویسم و خوشحال میشم که راهنماییم کنید :
    اول اینکه شفاعت مربوط به حق الله میشه یا حق الناس ؟ که به نظر خودم فقط حق الله را شامل میشه ، دوم اینکه اگه فقط حق الله را شامل میشه واسطه چرا ؟ و اگه نه ، حق الناس را هم شامل میشه ، چطور ممکنه ؟ به شخصه بعضی ها رو تو این دنیا نخواهم بخشید و اگه اون دنیا هم بشه ، اگه خود خدا هم نعوذ بالله بگه ببخش ، نمی بخشم ، چه برسه به ائمه گرامی و پیامبر عزیز و ...

    با سلام وعرض ادب
    اینکه پیگیر سوالاتتان هستید و به دنبال پاسخی قانع کننده تر هستید جای بسی خرسندی است و به شما تبریک می گوییم. اساتید محترم فرمایشاتی داشته اند ولی بنده از باب تکمیل عرض می نماییم:
    در این موضع سه دیدگاه قابل بررسی است:

    الف) شفاعت حق الله: برخی از علماء قائلند شفاعت اولیاء فقط شامل حق الله است. به عنوان نمونه در تفسير حجة التفاسير و بلاغ الإكسير مي خوانيم: «به اشخاصي از انبياء و اولياء ممكن است حق شفاعت داده شود و اين حق شفاعت هم در موضوع حق اللّه است نه حق الناس»[1]
    ب) شفاعت شامل حق الناس : برای اثبات این امر تذکر به چند نکته لازم است:

    ا) امکان بخشش حقّ الناس
    دقت در دعای روز دوشنبه نشان می دهد که امکان بخشش حق الناس نیز می شود چون اگر چنین امری ممکن نباشد،چنین دعایی از ائمه(ع) صادر نمیشد :
    «وَ أَسْأَلُكَ فِي مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِي فَأَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ كَانَتْ لَهُ قِبَلِي مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ فِي نَفْسِهِ أَوْ فِي عِرْضِهِ أَوْ فِي مَالِهِ أَوْ فِي أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوًي أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ غَائِبا كَانَ أَوْ شَاهِدا وَ حَيّا كَانَ أَوْ مَيِّتا فَقَصُرَتْ يَدِي وَ ضَاقَ وُسْعِي عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ وَ هِيَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ وَ مُسْرِعَةٌ إِلَي إِرَادَتِهِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّي بِمَا [بِمَ‏] شِئْتَ وَ تَهَبَ لِي مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً إِنَّهُ لا تَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ وَ لا تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين»[2]
    " «از تو درخواست مي كنم اداي حقوق بندگانت را كه بر عهده دارم، پس هر بنده‏ اي از بندگانت و هر كنيزي از كنيزانت كه او را نزد من حقيّ پايمال شده‏ باشد كه در آن به جان يا آبرو يا مال، يا خانواده‏ اش يا فرزندش ستم روا داشته‏ ام يا غيبتي از او كرده‏ام يا بر اثر ميل خود يا خواهش دل يا تكبّر يا غضب يا خودنمايي يا تعصّب بر او باري نهاده‏ام، اين بنده يا كنيزت غايب‏ باشد يا حاضر، زنده باشد يا مرده، و دستم كوتاه شده و وسعم نمي رسد از پرداخت آن حق يا طلب‏ حلاليت از او، از تو مي خواهم اي كسي ‏كه رفع نيازها در اختيار اوست، و آن حاجات در مقابل مشيّت او اجابت‏ پذير و به جانب‏ اراده‏ اش شتابانند كه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستي و آن بنده را كه بر او ستمي كردم هرگونه كه خواهي از من راضي گرداني و از جانب‏ خود مرا رحمت عطا نمايي، چه آمرزيدن از تو نكاهد و بخشيدن به تو زيان نرساند، اي مهربان‏ترين مهربانان»

    2)کیفیت شفاعت حق الناس
    حدیث فوق امکان بخشش حقّ الناس را ثابت می نماید لذا منعی ندارد این بخشش بسبب دعای و شفاعت ائمه در روز قیامت رخ دهد. امّا فارغ از بحث سندی در حدیثی نحو شفاعت ائمه نسبت به حق الناس توضیح داده شده است
    «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وُلِّينَا حِسَابَ شِيعَتِنَا فَمَنْ كَانَتْ مَظْلِمَتُهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَكَمْنَا فِيهَا فَأَجَابَنَا وَ مَنْ كَانَتْ مَظْلِمَتُهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ اسْتَوْهَبْنَاهَا فَوُهِبَتْ لَنَا وَ مَنْ كَانَتْ مَظْلِمَتُهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَنَا كُنَّا أَحَقَّ مِمَّنْ عَفَي وَ صَفَحَ»[3]
    «چون روز قيامت شود حسابرسي شيعيان ما بما واگذار مي‏شود، پس هر كس مظلمه و بدهي و گناهش ميان او و خداوند است ما داوري كرده و هر چه حكم كنيم خداوند امضاء مي‏فرمايد، و هر كس مظلمه ‏اش ميان او و مردم است، ما از مردم تقاضا مي كنيم او را ببخشند، و آنان مي‏بخشند، و هر كس مظلمه‏ اش ميان او و ما اهل بيت است ما سزاوارتر از همه كس به بخشش و عفو و گذشت مي ‏باشيم »

    ج) شفاعت در مرحله اتمام حسابرسی: این نظر، نظر حقیر است این است که شفاعت و دعای بخشش اولیای الهی مربوط به اعمال نیست بلکه مربوط به اشخاص است توضیح اینکه ، شفاعت مربوط به زمان اتمام حسابرسی اعمال است، به عبارت دیگر وقتی مردم کارنامه اعمال خود را دریافت نمودند و مکافات و مجازات حق الله ها و حق الناس ها مشخص شد، برخی هستند که کفه ترازوی اعمال نیک انها کمی سبکتر است لذا اهل بهشت نمی شوند در این زمان شفاعت اهل بیت شامل این گروه شده و خداوند به خاطر شفاعت اهل بیت آنها را می بخشد. البته این نظر برداشتی است که بنده از کلام علامه طباطبایی دارم.
    علامه طباطبایی در این باره می نویسد:« شفاعت در آخرين موقف‏ از مواقف قيامت بكار مى‏رود، كه يا گنه‏كار بوسيله شفاعت مشمول آمرزش گشته، اصلا داخل آتش نميشود، و يا آنكه بعد از داخل شدن در آتش، بوسيله شفاعت نجات مى‏يابد، يعنى شفاعت باعث ميشود كه خدا باحترام شفيع، رحمت خود را گسترش ميدهد»[4]
    صاحب کتاب معادشناسی در توضیح بیشتر این باره می نویسد: «زمان وقوع شفاعت در آخرين موقف، از مواقف قيامت است؛ یعنی بعد از زنده شدن دوباره تمام انسان‌ها و پشت سر گذاشتن تمام مراحل هول‌ناک قیامت و حساب و کتاب. حال با شفاعت یا گناه‌کاران اصلاً جهنم نمی‌روند و یا از آن، خلاصی می‌یابند»[5]

    توضیح بیشتر: آخرین موقف ، موقفی است که حساب رسی اعمال تمام شده و مجازات ها تعیین شده است. در این صورت دیگر رضایت صاحب حق دیگر مطرح نیست چون در این مرحله حکم صادر شده و فرد محکوم گشته است خصوصاً اگر روایات غیبت را مد نظر بگیریم که به موجب این روایات اعمال نیک غیبت کننده به فرد غیبت شونده منتقل می شود یا اینکه اعمال بد غیبت شونده به غیبت کننده منتقل می شود. چنین فردی مجازاتش معین شده است دیگر حق الناس برای او معنی ندارد بلکه مکافات ها مشخص شده است. ظهور کلام این دو بزرگوار این است که در این مرحله شفاعت صورت می گیرد. البته دلالت و سند روایات نظر دوم نیز قابل نقد است.

    فائده طلب شفاعت
    ما دو گونه دعا می توانیم بکنیم، یک دعا از خداست که از خدا می خواهیم ما را ببخشد، دعای دیگر این است که از ائمه بخواهیم در روز قیامت از خدا بخواهد ما را ببخشد، هم خود از خدا می خواهیم و هم از ائمه می خواهیم که از خدا بخواهند.(از ائمه می خواهیم در حق ما دعا کنند، حقیقت طلب شفاعت چیزی غیر از التماس دعا از ائمه نیست)
    هر یک به طور مجزا زمینه ساز نجات آدمی است. گاه خود از خدا می خواهیم و خدا با توجه به اعمال ما میزانی از دعا را مستجاب نموده است. و گاه از ائمه می خواهیم برای ما دعا کنند و خداوند با توجه به منزلت ائمه دعای ایشان را در حق ما مستجاب می کند.


    [1] - حجة التفاسير و بلاغ الإكسير ، ص597

    [2] - مفاتيح الجنان، باب اول، فصل سوم، در ذكر دعاهاي ايّام هفته، دعاي روز دوشنبه

    [3] - عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2 ،ص 57

    [4] - ترجمه الميزان، ج‏1، ص: 264

    [5] - معاد شناسى، ج‏9، ص 378

    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۱۴

  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    زبان انگلیسی
    نوشته
    11
    حضور
    15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    ممنون از جوابتون ، اینکه گفتین شفاعت مربوط به حق الله و حق الناس نیست ، خیلی جواب معقولیه ، خداییش هم همینطور باید باشه ، اگه من در حق کسی جفا کردم باید برم سعی خودم را بکنم که تا وقتی زنده ام ازون شخص حلالیت بطلم ، اگه اون شخص راضی شد که خوب خدا رو شکر ، اگرم راضی نشد که جفایی که من در حق اون شخص انجام دادم ، بصورت گناه تو نامه اعمالم میاد ، تحلیل من این هستش ، امیدوارم درست متوجه شده باشم ، اما 2 تا سوال دیگه ، یکی تکلیف اونایی که مال یه دین دیگه هستن چی میشه ، تکلیف مسیحی ها ، تکلیف یهودی ها ، تکلیف اونایی که ائمه رو نمیشناسن که برن دعا بکنن پیش ائمه ، که تو اون دنیا ائمه شفاعتشون را بکنن ، تکلیف اون زبون بسته ها چی میشه ؟؟؟ اصلا تکلیف اونایی که ارثی شیعه هستن ، بدون تحقیق ، مثل خود من ... تکلیف این قشر چیه ؟؟؟؟ بعد تازه تو قرآن چندین جا شفاعت نفی شده مثل بقره 48- بقره 123 بقره 254 - مدثر 48 - شعرا 100 – غافر 18 و جاهای دیگه هم اومده که شفاعت بطور مطلق به خدانسبت داده شده مثل زمر 44 - سجده 4 – انعام 51 – انعام 70 و سایر جاها هم گفته منوط به اذن خدا هستش مثل بقره 255 – طه 109 – سبا 23 – مریم 87 که این آیه های آخر آدم را دلگرم میکنه که شفاعت افرادی غیر از خدا به اذن خدا وجود داره ولی خب مثلا تو سوره مدثر آیه 41 تا 48 یه جورایی ویژگی کسانی که مورد شفاعت قرار میگیرند رو گفته که باید اهل نماز باشن و اهل اطعام مساکین باشن و قیامت رو تکذیب نکنن و تو سوره انبیاء ایه 28 هم گفته کسانی مورد شفاعت قرار میگیرن که خداوند از آنها راضی بوده باشه ، میدونن با این توضیحاتی که شما گفتین که شفاعت مربوط به زمان اتمام حسابرسی هستش ( تمام حق الله و حق الناسایی که کرده ایم بصورت پوئن منفی تو کارناممون میاد) و این آیات قبول دارم شفاعت وجود داره البته + اون تحلیلی که تو خط دوم خودم کردم !!!! ولی حس میکنم اینقدر شرایط شفاعت سخته که اساسا کسایی مورد شفاعت قرار میگیرن که گناهان خیلی خیلی خیلی خیلی کوچیکی یه دفه ای (یهویی ) از دستشون در رفته باشه که این جور افراد تعدادشون خیلی خیلی خیلی کمه ، یه سوال دیگه هم همین الان برام پیش اومده ، اینکه چه گناهانی شامل شفاعت میشن و چه گناهانی (فک کنم گناهان کبیره ) شامل شفاعت نمیشن ؟
    واقعا شرمنده سرتون رو درد آوردم ...
    یه سوال دیگه هم دارم ، مثلا ما بشینیم دعا کنیم که ائمه تو اون دنیا هوای ما رو داشته باشن ؟ یکم معقول نیست ، تازه شرایط استجابت دعا خداش یه دنیایی داره که چه اتفاقایی باید بیفته و چه دعایی مستجاب میشه ؟؟؟؟ اصا منی که هزار تا کار میکنم ، بعدشم میرم دعا میکنم ، این دعا قبوله ؟ حالا قضیه رو بهتر فرض میکنیم ، اون کسانی که خدا ازشون راضی هستش تا بتونن مشمول شفاعت بشن حالا چه از طریق خدا ، چه از طریق غیر خدا ، بهتره با اعمالشون به خدا نشون بدن لایق شفاعت هستن تا اینکه بشینن دعا کنن ، بهتره حق الله و حق الناسی که تو این دنیا ضایع کردن رو برن درست کنن تا اینکه بشینن دعا بخونن که تو یه دنیای دیگه خدا یا غیر خدا شفاعتشون را بکنه ...
    و یه سوال دیگه ، کجای قرآن اومده که ائمه (ع) و پیامبر (ص) میتونن شافی باشن ؟


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط ramin 65 نمایش پست ها
    یکی تکلیف اونایی که مال یه دین دیگه هستن چی میشه ، تکلیف مسیحی ها ، تکلیف یهودی ها ، تکلیف اونایی که ائمه رو نمیشناسن که
    با سلام و عرض ادب
    اهل ادیان دیگر را در دو دسته کلی می توان مورد بررسی قرار داد الف: گروهی که با وجود کشف حقیقت در نزد ایشان ، از اعمال مغرضانه دست بر نمی دارند یا با جود امکان بررسی به دنبال کشف حقیقت نیستند این گروه به تناسب کوتاهیشان اهل دوزخند ولی برخی دیگر هستند که امکان تتبع برای کشف حقیقت نزد ایشان فراهم نیست از این گروه به مستضعفین تعبیر می شود و تکلیف این دو گروه در قرآن مشخص شده است:
    «إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِيمَ كُنْتُمْ؟ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ‏ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصِيراً. إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ‏ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا. فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً» (نساء: 97- 99)
    «
    در وقت مرگ ملائكه بايشان گويند:در چه كار بوديد از امر دينتان؟گويند: ما زبونان و بى‏چارگان بوديم دشمنان دين ما را ضعيف شمرده و از اعمال دينى باز داشتند (اين عذرى‏است كه از عدم اعمال دينى مياورند) ملائكه گويند: مگر زمين خدا وسيع نبود كه مهاجرت نموده و در جاى مناسبى زندگى كرده و بدين خود عمل نمائيد؟! چنين اشخاصى جايشان آتش ميباشد. مگر آن بى‏چارگان از مردان و زنان و كودكان كه كفّار از اعمال دينى بازشان ميداشت و آنها نه علاجى داشتند كه از شر كفّار در امان باشند و نه راهى داشتند كه از دست آنها نجات يابند. اينگونه اشخاص با آنكه ظالم بر نفس‏اند و اعمال دينى انجام نداده ‏اند مورد عفو خدااند كه واقعا قدرت نداشته ‏اند»
    علماء (
    قاموس قرآن ؛ ج‏4 ؛ ص185، قرشى بنابى، على اكبر، قاموس قرآن، 7جلد، دار الكتب الاسلامية - تهران، چاپ: ششم، 1412ق).در تحلیل این موضوع به آیه «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها».(بقره،286) استدلال نموده اند لذا مورد آیه عام است و هرکس را که امکان دسترسی به انجام تکالیف دینی را ندارد شامل می شود.



    ادامه دارد....


    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۴:۳۱

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    زبان انگلیسی
    نوشته
    11
    حضور
    15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها

    اهل ادیان دیگر را در دو دسته کلی می توان مورد بررسی قرار داد الف: گروهی که با وجود کشف حقیقت در نزد ایشان ، از اعمال مغرضانه دست بر نمی دارند یا با جود امکان بررسی به دنبال کشف حقیقت نیستند این گروه به تناسب کوتاهیشان اهل دوزخند

    سلام ، ممنون از زحمتی که می کشید ، اجرتون با صاحب الزمان - در مورد ان قسمت از مطلبی که نوشتید سوال داشتمو اون اینکه نوشتید :"گروهی که با وجود کشف حقیقت نزد ایشان، از اعمال مغرضانه دست بر نمی دارند ." یعنی چی این جمله ؟؟؟ منظور از اعمال مغرضانه چی هستش ؟؟ و کشف حقیقت یعنی مثلا من مسیحی ام ، میرم کلی تحقیق میکنم ،قلبا و با تمام وجودم میفهمم اسلام دین برتر ، بعد میگم خیلی سخته به دستوراتش عملکنم ، بیخیال ...منظورتون این بود ؟؟؟؟ یا من اشتباه برداشت کردم ، و تو یه قسمت دیگه نوشتید با وجود امکان بررسی به دنبال کشف حقیقت نیستند ،خوب امروزه اینترنت هست ، ماهواره هست ، کتاب به وفور هست ، همه میتونن برن بررسی کنن ، یعنی منظورم اینه که امکان بررسی هست ولی منی که مسیحی ام و بعضا روزی12 یا 14 ساعت کار می کنم تازه مجبورم برم مثلا کلاس زبان – مجبورم برم کلاس نرم افزار و خودم را update نگه دارم – یعنی هرچی وقت دارم مجبورم صرف دانش بکنم یا حالا در کنارش یه کم صرف تفریح و دید و بازدید ودکتر و پدر و مادرو ... منظورم زندگی روزمره هستش ، کی وقت پیدا میکنم برم تحقیق کنم ؟؟؟ امکان بررسی هست ولی وقتی واسه کسی نمی مونه تو این دنیایی که باید از 24 ساعت 14-15 ساعت بدویی تا بتونی یه زندگی متوسط داشته باشی – تکلیف این جور افراد که یه طیف خییییییییییلی زیادی همهستن چی میشه ؟ میرن دوزخ ؟؟؟؟
    ویرایش توسط ramin 65 : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۱:۰۶ دلیل: اشتبه تایپی

  12. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    شفاعت
    دعای بزرگان در حق ماست
    که مثل نور اطراف ما رو روشن تر میکنه تا بهتر قدم برداریم و جبران مافات کنیم
    ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  13. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط ramin 65 نمایش پست ها
    "گروهی که با وجود کشف حقیقت نزد ایشان، از اعمال مغرضانه دست بر نمی دارند ." یعنی چی این جمله ؟؟؟ منظور از اعمال مغرضانه چی هستش ؟؟ و کشف حقیقت یعنی مثلا من مسیحی ام ، میرم کلی تحقیق میکنم ،قلبا و با تمام وجودم میفهمم اسلام دین برتر ، بعد میگم خیلی سخته به دستوراتش عملکنم ، بیخیال ...منظورتون این بود ؟؟؟؟
    با سلام و عرض ادب
    مبنای تقسیم فوق مستضعف و مستضعف بودن افراد است. هر یک از این دو گروه می توانند مصادیق متعددی داشته باشند ولی نقطه اشتراک همه آنها همین استضعاف( کسی که از حیث عقیدتی و معرفتی ضعیف نگه داشته شده) و عدم استضعاف است.
    بالتبع فرد مورد اشاره شما جزء مستضعفین اعتقادی نیست و به خاطر امر دیگری همچون دنیاگرایی و.... به وظیفه خود عمل نمی کند. در کنار این افراد گروهی هستند که علاوه بر عدم انجام وظیفه خود به خاطر منافع دنیوی دست به اعمال مجرمانه می زنند و سعی در خاموش شدن اسلام دارند و.... این افراد به حسب خباثت خود دچار عذاب خواهند شد.
    ادامه دارد...
    ا


  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    زبان انگلیسی
    نوشته
    11
    حضور
    15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    با عرض سلام ...منتظر پاسختون در رابطه با " با وجود امکان بررسی به دنبال کشف حقیقت نیستند " و سایر سوالها هستم .
    واقعا ممنون که وقت میزارید

  16. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط ramin 65 نمایش پست ها
    تو یه قسمت دیگه نوشتید با وجود امکان بررسی به دنبال کشف حقیقت نیستند ،خوب امروزه اینترنت هست ، ماهواره هست ، کتاب به وفور هست ، همه میتونن برن بررسی کنن ، یعنی منظورم اینه که امکان بررسی هست ولی منی که مسیحی ام و بعضا روزی12 یا 14 ساعت کار می کنم تازه مجبورم برم مثلا کلاس زبان – مجبورم برم کلاس نرم افزار و خودم را update نگه دارم – یعنی هرچی وقت دارم مجبورم صرف دانش بکنم یا حالا در کنارش یه کم صرف تفریح و دید و بازدید ودکتر و پدر و مادرو ... منظورم زندگی روزمره هستش ، کی وقت پیدا میکنم برم تحقیق کنم ؟؟؟ امکان بررسی هست ولی وقتی واسه کسی نمی مونه تو این دنیایی که باید از 24 ساعت 14-15 ساعت بدویی تا بتونی یه زندگی متوسط داشته باشی – تکلیف این جور افراد که یه طیف خییییییییییلی زیادی همهستن چی میشه ؟ میرن دوزخ ؟؟؟؟
    با سلام و عرض ادب
    یکی از مظاهر عدالت الهی این است که در قیامت حسابرسی افراد را بر اساس امکانات موجودشان در این دنیا قرار داده است. این امکانات همان اسباب و شرایط محیطی است. از این اسباب می توان به اجتماع،خانواده، معلم، دوست،کتاب، روزنامه، اینترنت، فیلم،و... اشاره نمود. برخی از این اسباب ناخواسته در اختیار آدمی بوده است، همانطور که انتخاب برخی دیگر از آنها کاملا به اختیار اوست. در این فرآیند آنچه که سرنوشت ساز است عواملی است که خود انسان با اختیار خویش آنها را فراهم می آورد . لذا انسان باید دقت کامل در انتخاب های خویش داشته باشد. و در این انتخاب ها اولویت بندی عقلی و عقلائی را لحاظ نماید. بعد انتخاب اولویت ها با یک برنامه و روشی که زندگی او را دچار مختل ننماید اهداف و انتخاب های اختیاری خویش را پیش ببرد.
    خب به نظر شما کسی که معتقد به وجود خدا هست و می داند او دینی برای سعادت آدمی فرستاده است بطوری که سعادت دنیوی واخروی انسات در گرو عمل به آن دین است نباید به دنبال شناخت آن دین باشد؟. فرض کنید شما می خواهید کنکور دکتری شرکت نمایید. سازمان سنجش منابع آزمون را معرفی نموده است. آیا شما به خود زحمت نمی دهید که منابع آن را یافته و تهیه نمایید؟ یا شما بدون توجه به منابع معرفی شده با مطالعات و فعالیت های متفرقه در آزمون شرکت می نمایید؟!
    بالتبع شما در کنار کارهای روزانه خود فرصتی هر چند محدود جهت دریافت منابع آزمون قرار می دهید و کسی از شما انتظار ندارد با وجود اولویت و اهمیت فوق العاده این مسئله دیگر فعالیت های زندگی خود را تعطیل نمایید ولی همگان تضییع وقت و بی توجهی به آن را تقبیح و سرزنش می نمایند.


  17. صلوات


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 23

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود