صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این حدیث منتسب به امام علی (ع) است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    141
    حضور
    4 روز 4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    608

    اشاره آیا این حدیث منتسب به امام علی (ع) است؟




    با سلام چندی پیش در سایتی خوندم که نوشته بود امام علی (ع) می فرماید: «لا تکن لیّنا فتعصر ولا تکن قاسیا فتکسر»؛ «نه چندان نرم باش که چلانده شوی و نه چندان سخت که فرو شکنی.» همچنین در جاهای مختلف عبارت هایی با همین مضمون ولی کمی متفاوت در لغات اومده بود : ﻻ ﺗکن ﺷدﯾدا ﻓﺗﮐﺳر وﻻ ﺗکن ﻟﯾﻧﺎ ﻓﺗﻌﺻر. لا تكن يابسا فتكسر، ولا لينا فتعصر لا تكن صلبا فتكسر و لا لينا فتعصر ............ می خواستم ببینم انتساب این حدیث به امام علی (ع) درسته یا نه ؟ و اگه جواب مثبته در کدام کتاب حدیثی ذکر شده؟ و متن دقیق عربی همراه با ترجمه صحیحش چیه ؟ با تشکر
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۶:۲۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58305



    با نام و یاد دوست





    آیا این حدیث منتسب به امام علی (ع) است؟








    کارشناس بحث: استاد پیام

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۱/۰۳ در ساعت ۱۷:۴۲ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    عبارتهایی با این معنی والفاظ که به امام علی(ع) منسوبند:

    لا تکن لیّنا فتعصر ولا تکن قاسیا فتکسر


    «نه چندان نرم باش که مچاله شوی و نه چندان سخت که فرو شکنی.»


    ﻻ ﺗکن ﺷدﯾدا ﻓﺗﮐﺳر وﻻ ﺗکن ﻟﯾﻧﺎ ﻓﺗﻌﺻر.

    لا تكن يابسا فتكسر، ولا لينا فتعصر

    لا تكن صلبا فتكسر و لا لينا فتعصر



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    برای عبارت فوق وانتساب آن به حضرت علی(ع) سند معتبری نیافتم اما جستجو را ادامه میدم.


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    141
    حضور
    4 روز 4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    608



    با تشکر از شما

    بنده در اینترنت جستجو کردم در کتابخانه سایت تبیان کتاب فیض القدیر شرح الجامع الصغیر........جلد شش این حدیث اومده :

    9163 - (المؤمنون هينون لينون) قال ابن الأعرابي : تخفيفهما للمدح وتثقيلهما للذم ، وقال غيره :
    هما سواء والأصل التثقيل كميت وميت والمراد بالهين سهولته في أمر دنياه ومهمات نفسه أما في أمر دينه
    فكما قال عمر فصرت في الدين أصلب من الحجر ، وقال بعض السلف : الجبل يمكن أن ينحت
    منه ولا ينحت من دين المؤمن شئ ، واللين لين الجانب وسهولة الانقياد إلى الخير والمسامحة في المعاملة
    (كالجمل) أي كل واحد منهم . قال الزمخشري : ويجوز جعله صفة لمصدر محذوف أي لينون لينا مثل لين الجمل
    (الأنف) بفتح الهمزة وكسر النون من أنف البعير إذا اشتكى أنفه من البرة فقد أنف على القصر وروي آنف بالمد .

    قال الزمخشري : والصحيح الأول اه . وبالغ في شرح المصابيح فقال المد خطأ قال ابن الكمال :
    مدحهم بالسهولة واللين لأنهما من الأخلاق الحسنة على ما نطق به الكتاب المبين *
    (فيما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك)

    * فإن قلت : من أمثالهم لا تكن رطبا فتعصر ولا يابسا فتكسر

    ولهذا قال لقمان لابنه : يا بني لا تكن حلوا فتبلع ولا مرا فتلفظ

    http://library.tebyan.net/newindex.a...873&PID=102834

    .......................

    ضمنا می خواستم ببینم این قسمت از کتاب فیض القدیر راجع به چه موضوعی داره بحث می کنه ؟
    ویرایش توسط ليلة القدر : ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ در ساعت ۰۶:۳۲

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    141
    حضور
    4 روز 4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    608



    در مقاله فتنه در لغت و قرآن نیز اومده که :

    در نهج البلاغه حضرت علی(ع) راجع به فتنه و نشانه های آن و راه گریز از آن و همراه نبودن با فتنه گران درجاجای آن کتاب،

    سخنانی دارد.ابتداء، جمله معروف حضرت را بیان می کنیم:

    «کن فی الفتنه کابن اللبون لاظهر فیرکب و لاضرع فیحلب» ۲

    در فتنه ها چون شتر دوساله باش نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی که او را بدوشند.


    سؤالی که ممکن است مطرح شود انسان باید در همه فتنه ها چنین باشد؟ اگر حق را تشخیص داد و فتنه گران باطل
    را شناخت آیا وظیفه «کابن اللبون» بودن است یا اینکه از حق دفاع باید کرد؟


    بعضی که با روح کلام حضرت آشنایی ندارند برای فرار از وظیفه به این حدیث استدلال و راه فرار را برقرار ترجیح می دهند
    آیا کلام حضرت ناظر به این معناست؟ حتما چنین نیست.

    در ذیل کلام حضرت، علامه تستری چنین می نویسد: فتنه بمعنای آزمایش کردن دینار است بر چیزی
    که داخل آتش شود امتحان می شود (ناخالصی آن مشخص می گردد) گفته اند«الناس عبیدالفتانین» انسانها بنده درهم و دینارند

    سپس می نویسد:

    این عبارت حضرت، نظیر این عبارات و مثلهاست که در جامعه بیان می شود

    (ما هو رطب فیعصر و لا یابس فیکسر) نه تر است که بتوان آبش را گرفت و نه خشک است که شکسته شود

    یا مثل «لاتکن حلواً فتزدرد و لا سّرا قتلغظ» نه آن قدر شیرین باش که خورده شوی و نه آن قدر تلخ که دور اندازند

    یا مثل: «ان کنت من اهل الفتن فلا تدر حول الفتن». اگر اهل زیرکی هستی اطراف فتنه ها مباش.

    سپس عبارات ابن ابی الحدید را نقل می کند: ایام فتنه ایامی است که دو رئیس گمراه باهم دیگر، نزاع دارند و
    هر کدام افرادی را به ضلالت می کشانند و طرفدارانی تربیت می کنند مثل فتنه (عبدالملک و ابن زبیر) و مثل (فتنه مروان و ضحاک)
    و مثل (فتنه حجاج و ابن اشعث) و اما اگر یکی حق بود ایام فتنه نیست مثل (جنگ جمل و صفین)۳.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    141
    حضور
    4 روز 4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    608



    در سایتهای انگلیسی زبان هم جاهایی دیدم که این حدیث را منسوب به امام علی (ع) می دونن :

    مثل این :

    Do not be too hard, lest you be broken; do not be too soft, lest you be squeezed.


    Ali ibn Abi Talib




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    نقل قول نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست ها
    (فيما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك)

    * فإن قلت : من أمثالهم لا تكن رطبا فتعصر ولا يابسا فتكسر

    ولهذا قال لقمان لابنه : يا بني لا تكن حلوا فتبلع ولا مرا فتلفظ
    باتشکر از شما ،در همین بخشی هم که آوردید میبینید که این جمله عنوان ضرب المثل آمده است وجمله مثالی ذکر شده .
    اما آیه ای که ذکر شده ومطالبی از تفسیر زمخشری ،برای بیان مهم بودن انطاف در برخورد با مردم ودر عین حال محکم بودن است که آیه آورده شده نیز به پیامبر(ص)توصیه به مدارات بامردم می کند.


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ 159 ال عمران )
    رحمت خدا تو را با خلق، مهربان و خوش خوى گردانيد، و اگر تند خو و سخت دل بودى مردم از پيرامون تو متفرق مى‏شدند، پس چون امت به نادانى در باره تو بد كنند از آنان درگذر و از خدا بر آنها طلب آمرزش كن و براى دلجويى آنان در كار جنگ مشورت نما ليكن آنچه را كه خود تصميم گرفتى با توكل به خدا انجام ده كه خدا آنان را كه بر او اعتماد كنند دوست دارد و يارى مى‏كند


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    " فظ" در لغت به معنى كسى است كه سخنانش تند و خشن است، و غليظ- القلب به كسى ميگويند كه سنگدل مى‏باشد و عملا انعطاف و محبتى نشان نمى‏دهد بنا بر اين، اين دو كلمه گرچه هر دو بمعنى خشونت است اما يكى غالبا در مورد خشونت در سخن و ديگرى در مورد خشونت در عمل به كار مى‏رود و به اين ترتيب خداوند اشاره به نرمش كامل پيامبر ص و انعطاف او در برابر افراد نادان و گنهكار مى‏كند.

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۳:۲۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود